2013-11-19 16:10:00
BMW 320d xDrive Touring
BMW 320d xDrive Touring s nami precestovalo celé Slovensko.
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: BMW 320d xDrive Touring – všetkými nohami pevne na zemi

Kombi a štvorvalcový vznetový motor pod kapotou? To sa vyznávačom bavorskej značky páčiť nebude. Alebo predsa?

Všetko je totiž inak, ako sa zdá a priaznivci modrobielej vrtule sa môžu tešiť na kombináciu, ktorá ponúka viac, ako by ste si mysleli. Vkus zákazníkov BMW sa mení. Dnešní vodiči chránení elektronickými pomocníkmi často ani nevedia odlíšiť autá s pohonom predných a zadných kolies. Mať auto s pohonom všetkých kolies je skoro rovnakou potrebou, ako mať diesel, čo vôbec „nežerie“ a ťahá.

V Mníchove to vedia a tomu prispôsobili ponuku. Celkom podľa želaní zákazníkov. Rastúce grafy predajov značky s ľadvinkovým tvarom masky chladiča však na strane druhej prinášajú ústup živočíšnej radosti z jazdy v mene zelenšieho prístupu Efficient Dynamics. Ale skúste to neprijať, keď zvyšok je ešte stále viac ako dosť športový?

Praktické, športové, priestrannejšie kombi

Kombi verzia na rozdiel od sedanu je na prvý pohľad menej okázalý športovec. Logicky, no nedajú sa prehliadnuť jejho dynamické proporcie, ktoré nezaprú športového ducha značky. Touring vyzerá moderne a tvári sa celkom prirodzene s danosťami, ktoré sú pre ňu bežné. Dlhá motorová kapota, taká typická v poslednom čase pri mníchovských modeloch, relatívne kratučký previs karosérie vpredu a dlhší vzadu, široký – rozkročený postoj a celkové dimenzie napovedajú, že má oproti sedanu navyše skoro o desať centimetrov. Z toho päť pribudlo na rázvore a z toho profitujú dospelí cestujúci na zadných sedadlách. Nájdu viac miesta na kolená a tiež nad hlavou. Strecha je totiž o pár milimetrov vyššie, ako v sedane.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Pribudlo aj miesta v kufri - pod elektricky ovládaným vekom je medzigeneračne navyše 35 litrov pre batožinu, teraz má objem 495 l. Čo síce nie je ohurujúca hodnota, skôr daň za pohon zadných kolies, ale v rámci prémiových kombi vozidiel strednej triedy slušné. Určite však ešte potešia dve podlahové schránky – jedna menšia celkom vzadu a jedna väčšia a hlboká, keďže pneumatiky runflat nahradili rezervné koleso. Navyše ak je nakladacia hrana doslova vzorovo nízka, proporcie kufra vyvážené a k tomu dokonale vodorovná podlaha – čo viac si želať? Plusom sú aj zadné sedadlá delené v pomere 40:20:40, to má BMW medzi konkurenciou ako jediné. Iba škoda, že sa nedajú sklápať priamo zozadu z kufra, ale iba klasicky po odistení poistky v operadlách sedadiel. Praktický je aj organizér s posuvnými priečkami. Pomôžu buď rozdeliť batožinový priestor na dve časti, alebo zafixovať náklad.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Športová poloha za volantom

Typická „mníchovská“ nízka poloha za volantom v sedadlách, do ktorých zapadnete ako do kresla. Do ruky sa vám ponúka volant s pomerne hrubým vencom, ktorý perfektne sadne do dlaní. Priestoru síce nie je na rozdávanie, k čomu prispieva vysoký stredový tunel a prístroje orientované (mierne natočené) na vodiča, ale v kabíne sa cítite komfortne a útulne. Predsa jedno „ale“: ručná brzda sa tiesni v priestore vľavo od lakťovej opierky a nie je ľahko poruke. Stále lepšie, ako dnešné moderné elektrické ručné brzdy... Uvoľnený pocit v interiéri podporila zvlnená palubná doska, ktorá ukrýva poslednú generáciu multimediálneho rozhrania iDrive. Ten komunikuje cez efektný plochý displej umiestnený dosť vysoko na palubnej doske.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Štyri valce – môže byť?

Naftový dvojlitrový motor „napumpovaný" s pomocou dvojice turbodúchadiel má sily viac ako dosť. Disponuje nadštandardným výkonom 135 kW a 380 Nm krútiaceho momentu s dosť plochým priebehom už od 1750 otáčok za minútu, ktorý cítiť pri jazde. Netreba ho vytáčať po červené pole otáčkomera, vie poskytnúť dynamiku aj pri citlivom stláčaní akcelerátora. Auto má výkonovú rezervu aj pri predbiehaní vo vyšších rýchlostiach, pritom necítiť žiadnu „turbodieru“. Motor dokonca nevädne pri vyšších otáčkach. Perfektne s ním spolupracuje osemstupňová automatická prevodovka ZF 8HP, ktorá odvádza výbornú prácu. Radí zamatovo hladko a plynulo, no ak zvolíte športový mód, vie aj pekne „kopať“. Prekážať môže zvuk motora, ktorý je predsa viac počuť ako väčší šesťvalec modelu 330 d. Počuť ho na voľnobehu, aj pri vysokých otáčkach. Nech mu však ku cti slúži, že poteší spotrebou. Spolu s modernou 8-stupňovou prevodovkou, stop-štart systémom, regeneráciou brzdnej energie a v úspornom režime Eco Pro si auto vystačilo s malou spotrebou. Spotrebuje síce viac, ako píše výrobca, ale nie oveľa.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

V meste to bolo okolo 6,5 litra, na cestách mimo mesta sme sa dostali k spotrebe o dva litre nižšej, teda 4,5 litra na 100 kilometrov. Potešil aj diaľničný priemer, pri ustálenej 130-ke sme sa dostali na hodnotu 5,7. Taká vyšla aj celková priemerná spotreba počas týždňového spolužitia, keď celá nádrž vydržala na vyše 1000 kilometrov.

Prevodovka non plus ultra

„Môže“ za to aj 8-stupňová prevodovka, ktorá udržiava motor v optimálnych otáčkach. Pri rýchlosti 100 km/h má trocha nad 1500 a pri diaľničnej stotridsiatke iba vyše 2000 otáčok za minútu. Ak v tej chvíli zatlačíte plyn do podlahy, prevodovka podradí na piaty stupeň a motor sa roztočí na 4100 otáčok. Pri manuálnom režime ho dokážete „vyhnať" až na 4800 otáčok, no ďalej už radí vyššie aj bez vášho pričinenia. Nemusíte mať dvojspojkovú prevodovku, aby ste boli „in“. Automat ZF ukazuje ako na to aj s „klasikou.“ Pri 50-ke už máte zaradenú šestku a motor 1200 otáčok. Nepodradí ani pri miernom zrýchľovaní, päťku zaradí až pri zatlačení plynového pedálu k podlahe. Pri rýchlosti 90 km/h už radí auto osmičku a točí len 1400 ot./min. Po prepnutí na režim SPORT však automat podradí hneď o dva stupne a motor sa roztočí na 2100 otáčok.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

 

Na výber sú štyri módy

V systéme Driving Experience Control je okrem režimov ECO PRO, COMFORT a SPORT aj SPORT+ známy zo športových modelov. Každý režim má iné nastavenie reakcie akcelerátora,  charakteristiku posilňovača riadenia, inak funguje stabilizačný systém a adaptívne tlmiče (ak ich auto má). Voľba jazdných režimov je neraz iba marketingový nástroj automobiliek, no v tomto prípade rozdiely naozaj poriadne cítiť. Najviac pri posilňovači riadenia a spôsobe radenia automatickej prevodovky. Pri móde  ECO PRO (alebo NORMAL) sa snaží držať čo najnižšie otáčky motora a dokonca rozoznáva aj jazdu dole kopcom. Keď trocha pribrzdíte,  začne brzdiť motorom (podradí nižší stupeň). Keď brnknete na plyn, hneď máte zaradený najvyšší možný prevodový stupeň, čo je výrazný prínos pre spotrebu.

No prepnite do režimov SPORT, alebo SPORT+  a zistíte, že prevodovka nechá prevodový stupeň zaradený dlhšie. Nezmení sa to ani pri rýchlom ubratí plynu. To pomôže napríklad v zákrute – ak náhle dostanete strach a prudko pustíte plyn, nepodradí, ale podrží vás pri výjazde.

Športový aj komfortný podvozok

Na technickej trati plnej zákrut sa BMW 320d xDrive cítilo aj v kombi verzii ako ryba vo vode. Podvozok bol vybavený adaptívnymi tlmičmi. Podľa príplatkového M paketu by ste čakali aj športový podvozok, no žiaľ štvorkolka ho mať nemôže. Ale aj napriek nárastu hmotnosti o 70 kílogramov oproti sedanu však Touring dokáže v športovom režime spoľahlivo rezať zákruty, takmer ako kupé. Zároveň sa zvýšil komfort jazdy. Ako je to možné? BMW má zložitý podvozok so vzperami MacPherson a s dvojicou spodných ramien vpredu, vzadu je päťprvková náprava. Jeho výborné vlastnosti teraz využíva nielen na optimálne držanie stopy na rovných cestách. Pevnejšia karoséria súčasnej generácie (F30, F31) má v porovnaní s predchádzajúcim BMW 3 (E90, E91) posilnené stredové stĺpiky, prahy, priečniky pod sedadlami, strešné výstuhy a pozdĺžne nosníky. Tomu konštruktéri prispôsobili kinematiku náprav a prepracovali ich uchytenie ku karosérii vďaka odizolovaniu pomocného rámu.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Predĺžili sa tým pružiace dráhy a iné sú aj pružiny a tlmiče. Týmto všetkým sa konštruktérom podarilo dosiahnuť komfortnejšiu charakteristiku jazdy. Podvozok tak dokáže filtrovať nerovnosti skoro na úrovni vyššej strednej triedy. Riadenie už tiež nie je také nekompromisne tuhé, ako bolo u predchodcu, ani také citlivé na kvalitu povrchu. Je to z hľadiska ovládania auta výrazné plus, veď vďaka tomu zmizli tak typické, neustále potrebné korekcie volantu pri jazde vo vyjazdených koľajach. Chýba vám to? Prepnite sa do jedného zo športových režimov, kde je deaktivovaná aj stabilizácia a preklz.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Bola by škoda nekúpiť

Teda ak na to máte, lebo nové BMW aj vo verzii kombi sa naozaj vydarilo. Za kvalitu si BMW ale nechá zaplatiť. Pri základnej cene sa ešte relatívne nič nedeje. No ale ak neodoláte napríklad 8-stupňovej prevodovke Steptronic, chcete adaptívne svetlá a tlmiče, radarový tempomat a  head-up displej, navigáciu a špičkovú audiosústavu, lebo základná  výbava je pomerne skromná, chystajte peniažky. Cena za bohatú škálu príplatkov je neraz polovicou základnej ceny auta. To je asi jediný problém celého auta, inak by sme mali končiť takmer absolútne pozitívne. Áno, auto je naozaj veľmi solídne a prémiové auto pre rodinu nemôže stáť desať tisíc. No ak sa vzdáte niektorých (neraz zbytočných) čačiek, dostanete sa na celkom akceptovateľnú cenovú úroveň. Je už potom len na vás, čo preferujete. Či je to cena, alebo perfektné jazdné vlastnosti v kombinácii s úrovňou zvyšku auta. Ja by som kupoval.

Technické údaje

Model: BMW 320d xDrive Touring
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1995
Prevodovka: 8-stupňová automatická
Poháňaná náprava zadná + predná
Výkon (kW/ot.):  135/4000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 380/1750-2750
Maximálna rýchlosť (km/h): 230
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 7,7
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 6,3/4,1/4,9
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4624/1811/1429
Rázvor náprav (mm): 2810
Objem batožinového priestoru  rezerva/lepiaca sada(l): 495/1500
Objem palivovej nádrže (l): 57
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1575
Užitočná hmotnosť (kg): 550
Rozmer pneumatík: 255/40 R18
   
Základná cenníková cena modelu: 37 400 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie: 39 900 €
Cena testovaného vozidla: 60 301 €

 

Jozef Vydra

Komentáre k článku