2013-08-12 05:00:10
BMW Activ Hybrid 7
BMW Activ Hybrid 7 je vlajková loď mníchovskej automobilky so zeleným cítením.
Zdroj: Jozef Vydra

TEST: BMW ActiveHybrid 7 – parádny kočiar vybavený luxusom a dynamikou

Ako spojiť protichodné požiadavky, aby bolo veľké a ťažké auto dynamické a málo konzumovalo?

Netvrdíme, že ideálnym riešením, ale cestou ako na to, je určite zázračné slovíčko: hybrid. V BMW pred približne troma rokmi predstavili dva hybridy. Plný X6 a takzvaný mild-hybrid v limuzíne radu 7. Tá aj v ponuke na rozdiel od X6 zostala, po úpravách prišla o dva valce a papierovo sa tým zlepšila aj spotreba. Čo takáto veľká limuzína prináša?

Bola to búrka, keď sa po rokoch vysoko konzervatívnych tvaroch predstavilo „sedmičkové“ BMW s rukopisom, ktorý vytvoril dizajnér Chrisa Bangle. Ale po čase sa „chytili“ odvážne tvary a dnes môžeme aj sedmičkový rad nazvať konzervatívnou limuzínou, charakteristickou štýlom sedanov z Nemecka. Viac ako 5 metrov dlhý sedan nie je na našich cestách výnimkou. Technologicky iný model sa od bežných odlišuje iba nenápadným označením ActiveHybrid7 na karosérii.

Vo vnútri honor, priestor, výbava

Top model značky by mal mať to, čo ostatné nie. Jazda na zadných sedadlách, to je pojazdné kino pre dvoch. Cestujúci vzadu totiž majú pred sebou displej, na ktorom sa odohráva ďalší level ich života. Môžu sledovať napríklad film. Po pohnutí má vodič smolu, on film neuvidí. Ale veď sa má pozerať na cestu a na množstvo displejov pred sebou. Systém sa nastavuje rovnakým otočným ovládačom iDrive ukrytým vo výklopnej opierke zadného sedadla, ako má k dispozícii aj vodič pri radiacej páke automatickej prevodovky. Je spoločný pre obidvoch cestujúcich vzadu a keď ho chcú ovládať, dajú sa v iDrive systéme nastaviť možnosti spoločného multimediálneho obsahu. K tomu prispieva aj kvalitné ozvučenie audiosystémom Bang & Olufsen, ktorý pri prehrávaní filmov vytvoril z kabíny skutočné kino. Nielen výbornú zvukovú kulisu, ale aj potechu pre oko dotvára výklopný reproduktor v strede palubnej dosky.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Pohodlie nadovšetko

Sedadlá majú, ako to už býva u BMW zvykom, dobré bočné vedenie a možnosť nastavenia vo všetkých možných smeroch. Elektricky, ako inak. Platí to samozrejme aj pre tie zadné, ktoré sa dajú sklápať, ale tiež posúvať vpred - vzad. Čakali by ste, že top limuzína s dĺžkou vyše 5 metrov bude na zadných sedadlách oplývať miestom veľkosti tenisového kurtu.  Miesta vzadu síce nie je málo, ale ak nastúpi vyšší pasažier, asi by sa radšej videl v predĺženej verzii. Vlajková loď automobilky by mala byť prioritne orientovaná na cestujúcich vzadu. Mala, no BMW 7 je stále orientované na vodiča napriek tomu, že o pasažierov vzadu je  postarané kráľovsky.

Keď technika pomáha

Počas dlhých nočných jázd potešili automatické diaľkové svetlomety. Samé regulovali tvar lúča tak, aby neoslňovali protiidúce autá. V tomto prípade systém fungoval a nikto z protiidúcich áut nevyblikoval, že mu svietime do očí. Je dobré, že niektoré veci fungujú tak, ako majú. To je aj prípad predných kamier, umiestnených v lemoch predných blatníkov. Umožňujú po príchode do križovatky vidieť na veľkom displeji autá prichádzajúce zľava a sprava. Nie je to iba módna záležitosť, ale najmä nevyhnutnosť. Auto má totiž poriadne dlhú kapotu. Ak chcete dobre vidieť, už trčíte do jazdnej dráhy aj cez celý pruh.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Preto je lepšie najprv zostať zatiahnutý a použiť kamery. Akosi samozrejme sme už prijali automatické dovretie dverí. Stačí len trocha privrieť, elektromotor ich dotiahne. Príjemné, tiché, spoľahlivé a luxusné riešenie. Trocha dlhšie sme sa ale zžívali s netradične umiestnenou vnútornou rukoväťou. Na príklade modelu radu 7 vidno, aký vývoj zaznamenali autá  poslednom čase. Množstvo prvkov výbavy zo sedmičky si už dnes viete kúpiť aj do radu 3. Čiastočne sa tým znížil luxusný status radu 7, ktorý takto priznáva a ukazuje svoj vek. Už čoskoro príde nová verzia, ktorá má byť vraj ľahšia ako aktuálny rad 5. Konkurovať  nedávno predstavenému Mercedesu-Benz triedy S, bude vyžadovať model doslova „nadžgatý“ novými technológiami.

Displejov plná... kabína

V strede elegantnej stredovej konzoly je farebný širokouhlý rozmerný displej ovládaný  tlačidlami veľkým kruhovým ovládačom iDrive, ktorý má svoje miesto vpravo od voliacej páky automatickej prevodovky. Má vysoké rozlíšenie a je dobre viditeľný aj na priamom slnku. Na hlavnom displeji sa ovládajú všetky nastavenia vozidla, zobrazuje sa navigácia a ostatné funkcie multimediálneho systému. Na prístrojovom paneli za volantom sú vo vrchnej časti analógové ukazovatele, na spodnej časti digitálny displej s technológiou Black Panel, na ktorom sa podľa potreby zobrazujú rôzne informácie, napríklad údaje z palubného počítača.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Pri vypnutom zapaľovaní väčšina indikovaných prvkov zhasne a plocha zostane čisto čierna.
Treťou zobrazovacou jednotkou je Head-up displej. Malý projektor vysiela na predné sklo pred vodiča základné informácie o jazde. Zobrazujú sa napríklad aktuálna rýchlosť, navigačné údaje a rýchlostné obmedzenia zo systému čítania dopravných značiek. Je možnosť nastaviť jas a výšku zobrazenia.

Baterky nie sú na svietenie

Hybridná sedmička je vybavená klasickým spaľovacím motorom a trojfázovým synchrónnym elektromotorom. BMW ActiveHybrid 7 nie je full hybrid, teda schopný samostatnej jazdy na elektrický pohon. Elektromotor má za úlohu pomáhať spaľovaciemu motoru pri akcelerácii a znižovať jeho nároky na palivo. Tento systém sa označuje „mild hybrid“. Hybridná technológia je zhodná s ActiveHybrid3 a ActiveHybrid5. Li-Ion batérie sú umiestnené naprieč auta za zadnými sedadlami v batožinovom priestore vozidla, kde zvykne bývať kompresor na ich ventiláciu. Takáto možnosť z ponuky v hybridnej verzii teda vypadla. Škoda, lebo kožené poťahy sú príjemné, ale potrebujú hlavne v horúčavách podporu vetrania. Pre uvedené dôvody je batožinový priestor menší ako pri nehybridnej verzii. Batéria je dobíjaná rekuperáciou brzdnej energie – keď vodič brzdí, elektromotor sa správa ako generátor a dodáva energiu do batérie. V akom stave sa batéria nachádza a či nabíjaná, alebo sa z nej energia odoberá, signalizuje samostatná kontrolka na palubnej doske. Energia z batérie sa využívaná nielen pri akcelerácii, ale dodáva tiež vyrovnaný prúd energie kompresoru klimatizácie počas jazdy, aj keď auto stojí. Výhodou je, že počas teplých dní vodič pri čakaní v limuzíne nemusí míňať palivo, na pohon klimatizácie stačí energia z batérie, ktorá je zdrojom energie aj v klasickej 12-voltovej sieti vozidla.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

BMW ActiveHybrid 7 má štandardne systém Auto Start Stop na vypínanie motora, keď beží na voľnobeh, napríklad na križovatkách alebo v dopravných zápchach. Elektromotor následne pomáha benzínovému agregátu k plynulému naštartovaniu, ktoré je úplne plynulé a tiché. Trvá krátko a takmer ho nevnímate. Výhodou je tiež absolútne ticho a absencia vibrácií.

Výkonový posun smerom dole

ActiveHybrid7 v rámci znižovania spotreby presedlal z pôvodného benzínového osemvalca na radový preplňovaný šesťvalec. Má výkon 235 kW (320 k) a poznáme ho aj z modelov 335i, M135i, 535i, či ostatných hybridných sedanov. Pri ActiveHybrid7 mu pomáha elektromotor integrovaný do prevodovky s výkonom 28 kW (34 k). To spoločne zabezpečuje, že sa dvojtonový kolos dostane z pokoja na stovku za 5,7 sekundy. Vozidlo ponúka aj režim čisto elektrickej jazdy. No zvládne tak maximálne nejaké to posúvanie v zápche, či presun na pár stoviek metrov. Potom sa už štartuje spaľovací motor. Nie vždy nepozorovane.

Papierová spotreba klesla, ale reálna...

Už sme si zvykli, že udávané spotreby sú u BMW pomerne výrazne (ba dokonca prehnane)  optimistické. Aj teraz sa nám podarilo prekonať papierové údaje spotreby pri normálnej jazde v meste takmer dvojnásobne...  V mestskej premávke si ActiveHybrid7 „usrkol“ poriadny dúšok z nádrže. približne 10,8 až 11,7 l/100 km. Na diaľnici pri rýchlosti 110 km/h to bolo 6,1 l/100 km, pri 120 km/h približne 6,6 l/100 km a pri 130 km/h 8,3 l/100 km. Na okresných cestách sme sa vošli do limitu 6,5 /100 km. Ak by malo ísť o výhodnosť vzhľadom na spotrebu, potom je podobne výkonná vznetová verzia na tom lepšie...

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Smerová stabilita vozidla je aj napriek pohonu zadnej nápravy prekvapivo dobrá, „náklonnosť“ k pretáčavosti je citeľné, ale elektronika to dokáže bezpečne a citlivo kompenzovať. Napriek svojej vyššej hmotnosti si limuzína sedmičkového radu stále zachováva typické jazdné vlastnosti vozidiel BMW, kde je základ v dobrom rozložení hmotnosti na nápravy. V zákrutách sa auto správa veľmi neutrálne, hoci hmotnosť napriek čitateľnému podvozku nezamaskuje ani vtedy, ak zvolíte najostrejšie nastavenie režimu charakteristiky tlmičov SPORT+. Podvozok je mierne tuhší, ako by sa žiadalo pri podobnej limuzíne, hoci nie nepohodlný. Pri aute tohto segmentu by malo byť v režime COMFORT pohodlie ešte vyššie - alebo naše cesty rovnejšie... Vyzerá to tak, že podvozok ladili na nemecké cesty. Asi by veci pomohli pneumatiky s vyšším profilom. BMW ActiveHybrid 7 má však v sérii 19-palcové pneumatiky.

Aerodynamický hluk bol na dobrej úrovni, prekvapila však hlučnosť od pneumatík. Pri  vlajkovej lodi BMW sme čakali lepší výsledok. Jednoducho, súčasnú generácii radu 7 už naozaj dobieha jej vek. Treba však podotknúť, že motor je odhlučnený veľmi dobre a pri plynulej jazde diaľničným tempom ho prakticky nepočuť.

Čo dodať na záver

Kto si kúpi takéto auto? Ekologickí nadšenci? Fanúšikovia nových technológií? Nové BMW ActiveHybrid7 je viac než výsledok dopytu trhu ukážkou využitia technológií. Jazdné vlastnosti sú typicky na úrovni povesti BMW. Priestor pre cestujúcich na zadných sedadlách a veľkosť batožinového priestoru môžu byť sklamaním. No čas pokročil a preto je dobré, že na dvere klope nová generácia. Už tu mohla byť, aby sa dalo povedať, že príde akurát včas.

Technické údaje

Model: BMW Active Hybrid 7 
Počet valcov: 6
Zdvihový objem motora (cm3): 2979
Prevodovka: 8-stupňová automatická
Poháňaná náprava zadná
Výkon (kW/ot.): + s elektromotorom 235(263)/5800
Krútiaci moment (Nm/ot.): 450/1300-4500
Maximálna rýchlosť (km/h): 250
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 5,7
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 6,0/7,2/6,8
Dĺžka/šírka/výška (mm): 5079/1902/1471
Rázvor náprav (mm): 3070
Objem batožinového priestoru (l): 360
Objem palivovej nádrže (l): 80
Pohotovostná hmotnosť (kg): 2045
Užitočná hmotnosť (kg): 590
Rozmer pneumatík: 275/40 R19
   
Základná cenníková cena modelu: 89 400 €
Základná akciová cena modelu: 12 990 €
Základná cena verzie: 89 400 €
Cena testovaného vozidla: 123 741 €

 

Jozef Vydra

Komentáre k článku