21.02.2017

Budete prezúvať na nové letné pneumatiky? Kupujte ešte dnes, ceny letia hore

Cena pneumatík rastie, akoby sa výrobcovia dohodli. Čo je za tým, prečo znova zdraženie?

Už sme niečo také zažili pred rokmi, keď bolo príčinou zdražovanie ropy, ktorá sa za krátky čas vyšvihla na dvojnásobok ceny. Čo je príčinou zdražovania teraz? Pomerne dramatický rast cien surovín za posledných 12 mesiacov, keď sa cena kaučuku zdvihla na dvojnásobok. To núti výrobcov k zdražovaniu konečných produktov. Dochádza medzi nimi k neobyčajnej zhode, pretože všetci hovoria približne o 8% raste cien.

Všetko to začal najväčší svetový výrobca poľnohospodárskych, lesných a priemyselných pneumatík – Trelleborg. S platnosťou od 1. januára 2017 zdvihol paušálne svoje ceny u značiek Trelleborg a Mitas o 5%. Takmer súčasne sa pridalo protektorovacie firmy na čele s talianskou značkou Marangoni Industrial Tyres. Tá oznámila, že od 1. februára dvíha ceny všetkých svojich produktov o 6%. Medzi najdôležitejšie faktory ovplyvňujúce rast ceny vidí Marangoni zvýšenie dopytu po surovinách a oslabovanie eura voči doláru.

Oznámenie jednotlivých výrobcov o zdražovaní svojich výrobkov sa spočiatku týkalo väčšinou len severoamerického trhu. Vtedy Bridgestone Americas Tire Operations oznámil s účinnosťou od 1. januára zvýšenie cien pneumatík pre osobné, ľahké úžitkové aj nákladné vozidlá a autobusy, ale tiež pre poľnohospodárske pneumatiky, protektorovacie produkty a duše. Navýšenie ceny bolo rozdielne, ale neprekročilo 8%.

Aj Michelin vydal tlačové vyhlásenie, v ktorom sa tiež odvoláva na rast ceny surovín a okre amerického kontinentu avizoval zvýšenie cien všetkých produktov aj na európskom trhu o 8% s účinnosťou od 1. apríla 2017. Michelin ešte dodal, že v závislosti na pohybe cien surovín možno očakávať, že ceny jeho produktov budú v oboch smeroch reagovať na tento pohyb svojou konečnou cenou. Bokom nezostala ani Yokohama Tire Corporation, ktorá pre severoamerický trh oznámila zvýšenie cien svojich produktov o 7%, rovnako ako Michelin, teda od 1. apríla 2017.

Môžeme sa pýtať, prečo sa zdražovanie odštartovalo na severoamerickom trhu. Rovnaká otázka otvára priestor aj pre špekulácie. Vyzerá to tak, že americká cenotvorba má asi výrazne menší priestor pre manévrovanie v závislosti na pohybe výrobných nákladov? Možno sa teda v Európe dočkáme ďalšieho výraznejšieho zdražovania v priebehu roka.

Zdraženie sa pravdepodobne nevyhne ani lacným čínskym značkám, ktoré v poslednej dobe zvyšovali svoj podiel na slovenskom trhu napriek tomu, že ich výsledky v nezávislých testoch nie sú príliš dobré. V ich prípade ale bude hrať úlohu aj posilňujúci dolár.

Keď sme spomínali Michelin, podobný rast v cenníkoch pripravuje tiež koncern Goodyear. Ešte o percento viac, teda o 9% sa chystá zvýšiť ceny Pirelli. Značky Continental, Nokian ani Hankook najprv zdraženie nehlásili, no už sa k nemu postupne pridali. Zvyšovanie cien tak postupne hlásia aj ďalší svetoví výrobcovia - Hankook, Bridgestone, Continental, Falken, Kumho, Michelin, Pirelli, Toyo aj Yokohama, ktorý už teraz aj oficiálne potvrdil zdraženie cien v Európe. Nielen oni, ale Aj oni, ale aj iní výrobcovia pneumatík využívajú rovnaké zdroje surovín a nakupujú drahšie základné suroviny, napríklad kaučuk, butadién či uhoľné sadze a ďalšie prísady, ktoré sa za týždeň stihli vyšplhať s cenou o 55%. Zdraženie sa preto určite postupne dotkne aj ďalších značiek pneumatík. Pri cene 50 eur za pneumatiku to teda znamená zdraženie približne o 2,5 až 4,5 eura na kus. Ak teda v najlbližšom čase vymeniť pneumatiky a chcete ušetriť, kúpte si ich čo najskôr.

Jozef Vydra

Komentáre k článku


© Copyright 2017 Zoznam s.r.o. Všetky práva vyhradené. Napíšte nám Kontakt na redakciu.
Obsah on-line magazínu www.podkapotou.sk je chránený autorských zákonom. Prepis, šírenie, či ďalšie sprístupnenie obsahu alebo jeho časti verejnosti, a to akýmkoľvek spôsobom je bez predchádzajúceho súhlasu redakcie zakázané.