2014-01-09 05:55:55
Diaľnice v Nemecku budú
Za diaľnice sa v Nemecku platiť bude. Ostáva otázka kto, koľko a odkedy.
Zdroj: Toll Collect

Budeme naozaj platiť za nemecké diaľnice? Zrejme áno, no nie tak skoro, ako sa zdalo.

Bezplatné nemecké diaľnice s neobmedzenou maximálnou rýchlosťou. Tak s tým je zrejme definitívne koniec.

Spoplatnenie nemeckých diaľnic ostro sleduje celá Európa. Tamojšia vláda totiž plánovala predávať diaľničné známky iba cudzincom, čo však odporuje európskemu právu. Išlo by tak o nebezpečný precedens. Rôzne informácie z Nemecka hovoria, že ani Nemci samotní nie sú v tejto otázke jednotní a príliš si istí spoplatnením.

Autoklub ADAC, ktorý združuje dovedna až 18 miliónov členov namietal, že cena za infraštruktúru na výrobu, distribúciu, predaj a kontrolu diaľničných nálepiek bude stáť viac, ako prínos do štátnej pokladne. Predpokladaný zisk má byť podľa neho 260 miliónov eur za rok, ale odhadované náklady asi 300 miliónov eur. No spolková vláda tvrdí, že mýtne formou diaľničných nálepiek má priniesť do štátnej pokladne až 800 miliónov eur ročne. Kde je teda pravda? Asi niekde medzi tým. Nie je to jediný problém, na ktorý v Nemecku narazili.

Zavedenie diaľničných známok v Nemecku pre cudzincov tvrdošijne presadzovali zástupcovia kresťanských socialistov, teda bavorská Kresťanská únia (CSU), hlavne jej predseda Horst Seehofer. Stranu v kabinete Angely Merkelovej, ktorá pôvodne bola zásadne proti takémuto riešeniu, zastupuje Alexander Dobrindt na poste ministra dopravy. Vláda veľkej koalície nemeckých konzervatívcov (CDU/CSU) a sociálnych demokratov (SPD) sa nakoniec v koaličnej zmluve dohodla, že presadí zákon, ktorý spoplatní diaľnice v krajine pre osobné autá cudzincov. Na to však zareagoval Brusel, ktorý to považuje za neprípustné jednostranné riešenie.

Zdroj: Toll Collect

Kto bude nakoniec platiť, aj domáci vodiči, alebo len cudzinci?

V čom je ale hlavný problém? Na začiatku totiž bola predstava, že nemeckí platitelia cestnej dane a poistného nebudú známky potrebovať a platiť budú iba cudzinci. Proti sa postavili niektoré štáty (Rakúsko, Holandsko) aj Európska únia. Nemecký minister dopravy Alexander Dobrindt „vymyslel“ kľučku na úľavy pre nemeckých motoristov pri chystanom spoplatnení diaľnic pre osobné autá. Nemci tak vraj budú, aj nebudú platiť za diaľnice. Už teraz ich totiž platia vo forme nemalých daní, veď výška mesačnej splátky sa v mnohých prípadoch rovná výške ročného PZP na Slovensku. Preto by ďalšie zvyšovanie, či spoplatnenie ciest v Nemecku len tak jednoducho neprešlo. Lenže právne predpisy Európskej únie nedovoľujú, aby domáci občania nemuseli platiť, ale cudzinci áno. Bola by to totiž diskriminácia. Vyzerá to teda tak, že diaľničné známky si budú musieť kupovať aj Nemci. No táto suma sa im neskôr bude kompenzovať z dane za motorové vozidlo.

Problémy s (euro)legislatívou

No aj tento návrh naráža na niektoré obmedzenia. Je nemálo vodičov, ktorí platia za svoje auto daň nižšiu ako 100 eur. A čo s hybridmi a elektromobilmi, ktoré vôbec neplatia cestnú daň? V tomto prípade by malo ísť o kombinovanú zľavu z dane aj z ceny ročného poplatku. Navyše výška ceny za diaľničnú známku nemá byť pevná, ale minister uvažuje aj o zľave pre vozidlá s malým objemom motora. Menej by mali tiež platiť aj ekologické autá.

Aby toho nebolo dosť, plány nemeckého ministra dopravy Alexandra Dobrindta na úľavy pre nemeckým motoristov odmietol komisár Európskej únie pre dopravu Siim Kallas. Ako sa vyjadril pre denník Bild, je neprípustné, aby nárok na diaľničné známky zadarmo, alebo zľavy pre majiteľov ekologických áut mali len nemeckí motoristi. Ak Nemecko zavedie úľavy z diaľničných poplatkov, musia podľa neho platiť rovnako pre všetkých. Bez ohľadu na štátnu príslušnosť.

Siim Kallas pritom v denníku vyzval nemeckého ministra dopravy, aby dodržiaval základné princípy práva únie. V prípade diaľničného mýta musia podľa komisára platiť rovnaké pravidlá pre nemeckého i zahraničného vodiča. „Nesmú byť žiadne nálepky zadarmo alebo zľavy len pre autá registrované v Nemecku,“ vyhlásil Kallas a dodal, že majitelia vozidiel menej zaťažujúcich životné prostredie nemusia hradiť plnú výšku mýta. „Musí to ale platiť pre všetky autá. Bez ohľadu na to, v ktorom štáte sú prihlásené,“ zdôraznil komisár Európskej únie pre dopravu.

Ťažká dilema pre ministra

Čo s tým teraz urobí Alexander Dobrindt? No, asi by nechcel byť nikto v jeho koži. Najmenšia koaličná strana, bez ktorej by však koalícia nemala potrebnú väčšinu, teraz hľadá spôsoby, ako optimálne a hlavne v súlade so zákonom zaviesť poplatky za diaľničné známky. V poslednom čase sa hovorí o sume 100 eur za ročnú známku. Celkom adekvátna suma, veď za našich vyše 400 kilometrov diaľnic a viac ako 200 kilometrov rýchlostných ciest platíme ročne polovicu. Pritom nemecká diaľničná sieť mala v roku 2012 dĺžku 12 845 km. Neporovnateľné? Áno, aj náklady na údržbu. Pri počte cudzích áut na nemeckých cestách, ktoré ADAC vyčíslil na približne 5% sa zdá, že ani pripravovaný výber mýta na to nebude stačiť.

Vari jedinou dobrou správou v tom množstve informácií je aspoň to, že Nemecko neuvažuje o zavedení iba ročnej diaľničnej známky. Pravdepodobne by mala byť možnosť kúpiť si aj mesačnú a týždennú známku.

Od kedy to všetko (asi) vypukne?

Aby sa mohli zaviesť poplatky za používanie diaľnic, musí Bundestag (nemecký parlament)  prijať zákon. S týmto návrhom prišla strana CSU iba pred niekoľkými mesiacmi. V tejto chvíli nie je zatiaľ pripravený ani len návrh zákona. Podľa ministra dopravy ho plánuje predložiť počas tohto roka. Strana CSU teraz hľadá všetky možné spôsoby, ako spomínané problémy obísť. Právne a administratívne prekážky pravdepodobne odsunú štart predaja nemeckých diaľničných známok až na rok 2016.

Jozef Vydra
ZDROJ: Bild.de, spiegel.de

Komentáre k článku


Stream naživo