2015-06-19 10:50:27
Tesla Model X
Tesla Model X
Zdroj: Tesla

Tesla dokončuje Model X, chystá Model 3 a z neho odvodený crossover

Plány spoločnosti Tesla sú prinajmenšom tak veľké ako plány omnoho väčších spoločností.

Tesla chce mať v nasledujúcich rokoch viacnásobne väčší modelový rad než je tomu dnes. Veľké crossovery označené ako Model X sa začnú čoskoro doručovať nedočkavým zákazníkom.

Medzičasom Tesla pracuje na menšom modeli, ktorý bude tvoriť základnú ponuku automobilky s cenou pohybujúcou sa okolo 30 až 35 tisíc eur v základe bez dane. Tesla však svoje ambície nekončí, chystá totiž ďalší model a to crossover verziu Modelu 3.

Vďaka tomu bude mať automobilka dovedna 5 modelov vrátane Modelu S, X a Roadstera. Menšie Tesly s nižšími cenami a nižšími maržami môžu byť tým kopancom, ktorý spoločnosť potrebuje na to, aby dosiahla svoj cieľ výroby 500 000 elektromobilov ročne.

Okrem toho Tesla pripravuje svoj projekt fabriky na výrobu batérii s označením Gigafactory, ktorá by mala pomôcť znížiť cenu batérií až o 30% a urobiť tak elektromobily dostupnejšie širšej verejnosti.

Plány sú skutočne ambiciózne. Otázka je z čoho ich Tesla zaplatí, keď ročne predá približne 56 000 automobilov. Aj na túto otázku má Elon Musk odpoveď. Okrem samotných marží pomáhajú financovať plány investori a pôžičky. Zatiaľ čo Tesla splatila pôžičku v hodnote takmer pol miliardy dolárov, ktorú dostala pred piatimi rokmi od americkej vlády, v spolupráci s bankami z Wall Street vrátane Goldman Sachs, JP Morgan Chase, Morgan Stanley pripravila ďalšiu pôžičku v hodnote 500 miliónov dolárov.

Pôžička od spomínaných bánk môže za istých okolností narásť až na 750 miliónov dolárov, pričom splatnosť je nastavená na päť rokov. Zdá sa to veľa, no fakt je ten, že Tesla chce iba v tomto roku investovať do vývoja 1,5 miliardy dolárov a hodnota spoločnosti je dvadsaťnásobne vyššia.

Zdá sa, že ani dlhotrvajúca strata nezastaví Teslu v ďalšom investovaní, či ak chcete utrácaní. Fakt je te, že bez tejto snahy a bez „utrácania“ toľkých peňazí by Tesla a elektromobilita vo všeobecnosti nemala šancu ďalšie dekády.

 

Ján Hargaš
ZDROJ: autoblog

Komentáre k článku


Stream naživo