2022-08-24 11:00:00
Porsche 911 GT3 RS
Porsche 911 GT3 RS
Zdroj: Porsche

Porsche 911 GT3 RS: Viac prítlaku a menej kufra. A môže aj na cesty

Ponuka modulov Porsche je veľmi zaujímavá. Jeden vrchol vedľa druhého. Ako Alpy. Ale z áut.

Pre najobľúbenejší rýdzi športový automobil v portfóliu, 911, má automobilka naozaj široké množstvo možností. Kým donedávna bol jedným z vrcholov model 911 Turbo S, onedlho na to sa k nemu pridal vedľajší vrchol 911 GT3 a teraz prichádza rovnako vrcholný vrchol ako je Turbo S, ale nie v rovnakom zameraní. Prichádza 911 GT3 RS, ktorá má za úlohu predviesť okruhové možnosti automobilov z vychýrenej Štuttgartskej fabriky.

Ale najskôr si dajme do súvisu základné fakty. Porsche 911 Turbo S je model, ktorý má svoje uplatnenie na cestách ako GT so šialeným výkonom. Stále si zachováva veľkú dávku komfort. V GT3 RS komfort absolútne netreba a môže vzniknúť naozaj okruhové naladenie s možnosťou jazdy po štandardných cestách.

Oproti predchodcovi a štandardným GT3 je výrazne zmenená aerodynamická účinnosť vozidla. Auto pri dvestokilometrovej rýchlosti produkuje prítlak 400 kilogramov, čo je dvojnásobok oproti predchodcovi, 911 GT3RS v generácii 991.2. Pri rýchlosti 285 km/h je prítlak ešte dokonca dvojnásobný ako pri dvojstovke, čo znamená 800 kilogramov. O prítlaku nie je len optimalizácia nárazníkov a dielov karosérie, ale aj úprava podvozku, lebo rozšírená náprava tiež prináša vylepšenie s novým tvarom prvkov lichobežníkového zavesenia. Optimalizácia pri 911 GT3 RS sa dotkla aj znižovania hmotnosti. Veľa dielov je z karbónu, či z karbónom spevneného plastu, skratkou CFRP. Z tohto materiálu sú nielen dvere, ale aj predné blatníky a napríklad časti škrupinových sedadiel.

V príplatkovej výbave modelu, za celých nula eur, bude balík Clubsport. Ten prinesie skrutkovanú oceľovú ochrannú klietku v zadnej časti a prípravu pre hlavný vypínač batérie. Z auta teda spraví ozajstný športový špeciál. Neskôr pribudne ešte aj balík Weissach, ktorý doplní ďalšie diely z materiálu CFRP. Pre akúkoľvek verziu sú na Slovensku v konfigurátore aj magnéziové kované disky s priemerom 20 palcov vpredu a 21 palcov vzadu, rovnako ako tie štandardné, s centrálnou maticou. Príplatok za ne je celkom rozumných 2 907 eur. Štandardom pre brzdenie sú oceľové kotúče, na ktoré vpredu dosadajú strmene so šiestimi piestikmi a vzadu so štyrmi piestikmi. Tieto brzdy však môže nahradiť keramický systém. Keramické brzdy sú za príplatok 9 509 eur. Sú však naozaj vhodné najmä na okruhové jazdenie.

Zdroj: Porsche

Pri konštrukcii modelu GT3 RS Porsche vyslyšalo všetky náreky majiteľov GT3 a vylepšilo nielen aerodynamiku, ale aj chladenie. Miesto štandardných troch chladičov GT3 má GT3 RS jeden masívne veľký vpredu. To je aj dôvod prečo vozidlo nemá vpredu, na obvyklom mieste, kufor na batožinu. Sú v ňom súčasti chladiaceho systému, čo ešte podčiarkuje okruhové a pretekárske zameranie vozidla.

Chladiaca sústava sa stará o štvorlitrový plochý šesťvalec s výkonom 386 kW (525 k). Atmosférický motor je štandardne spojený so sedemstupňovou automatickou prevodovkou s dvomi spojkami a posiela výkon na zadnú nápravu. Pri plnej paľbe má 911 GT3 RS stovku za 3,2 sekundy a maximálne sa rozbehne na tristokilometrovú rýchlosť. Určite by to bolo aj viac, keby nie je vzadu to masívne prítlačné krídlo so zavesením zhora. Je však nevyhnutné pri jazde v zákrutách s vysokým preťažením.

Vodič má na výber 3 jazdné režimy. Nesú označenie Normal, Sport a Race. Práve posledný spomenutý je najlepším na okruhy, keďže si vodič môže zvoliť jednotlivé detaily. Môže sa hrať s nastavením tlmenia jednotlivých náprav, ale aj s nastavím zadného diferenciálu, prevodovky a aj reakcií volantu a akceleračného pedálu.

Toto vozidlo bude možné objednať aj na Slovensku a jeho základná cena v konfigurátore je 251 818 eur. Od nej sa však dá dostať aj výrazne ku tristotisícovej hranici a stačí na to zvoliť pár zaujímavejších prvkov výbavy. Za vozidlo, ktoré dokáže bez problému celý deň jazdiť na okruhu to je však stále dobrá suma a na konci dňa na ňom môžete prejsť ešte domov, keďže je vhodné aj na cesty a má normálne evidenčné čísla.


AUTOR: © Zoznam/jm
ZDROJ: Porsche

Komentáre k článku


Stream naživo