16.07.2019

TEST: Renault Captur 1,3 TCe 150 S-Edition – chvála upsizingu

Francúzsky crossover Renault Capture sa prvý raz predstavil svetu na ženevskom autosalóne v roku 2013.

Bol asi úplne prvým zvýšeným, mestským modelom, s ktorými akoby sa v posledných rokoch roztrhlo vrece. Tieto autá prinášajú výhody SUV (ako sú lepší výhľad, ľahšie nastupovanie, vyššia pozícia sedenia). Nie sú však určené do náročného terénu. Ich teritóriom je v prvom rade mesto. Preto by ste v ich prípade márne hľadali pohon na všetky štyri kolesá.

Zrejme to motoristom neprekáža, lebo tieto autá sa predávajú ako teplé rožky práve vytiahnuté z pece – voňavé, chrumkavé, chutné – jednoducho zvodné. Prvá verzia modelu Captur nebola tak dizajnovo podarená, ako tá súčasná, po facelifte. V roku 2017 stačilo málo a z priemerne vyzerajúceho vozidla tu zrazu bolo auto, ktoré zaujalo aj na prvý pohľad. K dizajnovo lepším tvarom pomohli hlavne predné svetlomety s technológiou LED Pure Vision a dizajnové LED denné svetlá v tvare „céčok“ v dolnej časti nárazníka.

Pri pohľade zboku vidno evidentnú príslušnosť k malým crossoverom. Predná časť auta navodzuje pocit oveľa väčšieho auta. Na zadnej časti zaujmú tvarovo originálne svetlá a mohutný plastový nárazník. Vidno, že Capture sa celkom jednoznačne netají túžbou podobať sa na vozidlá kategórie SUV. Preto sú na karosérii plastové doplnky - na bokoch, nad podbehmi kolies, aj na prednom nárazníku. Okrem atraktívnejšieho vzhľadu majú aj praktický význam.

Novinkou roka 2018 je verzia S-Edition, kde „S“ znamená „Sport“. Je to zároveň najvyššia výbava Capturu zároveň s najvyšším výkonom motora a so športovosť pripomínajúcimi doplnkami a multimediálnym systémom R-Link aj s navigáciou už v sériovej výbave. Jej súčasťou je aj dvojfarebná kombinácia laku karosérie (u nás modrá s čiernou strechou), pekné disky kolies z ľahkých zliatin 17 "(dizajn Filan, čierne s diamantovým efektom) a strieborné plastové doplnky karosérie. Dizajnové úpravy boli tentoraz veľmi jemné, decentné a skoro ne(roz)poznateľné. No a k tomu športovému ladeniu – je to viac opticky, ako v jazdnom prejave. Captur nie je žiadny športiak, ale pár takých génov predsa len zdedil.

V interiéri nie je nič prekvapujúce – nezmenilo sa totiž takmer nič. Vlastne snímateľné poťahy (na zips) mali veľmi peknú farebnú kombináciu, kde čierno čalúnenú kabínu dopĺňali modré a strieborné detaily. Zmizli však ikonické dizajnové gumičky na zadnej časti operadiel predných sedadiel, ktoré mal Captur už od čias predstavenia rovnomenného konceptu. Teraz si za ne nič nestrčíte – prednosť dostali konzervatívne sieťky. V niečom sú praktickejšie, v niečom nie. Zostala aj objemná schránka pred spolujazdcom. Využiteľná hlavne vtedy, keď je spolujazdec mimo auta. Inak mu vysúvací „šuflík“ naráža do kolien.

Pasažieri vpredu sa usadia v pohodlných sedadlách. Nemajú výrazné bočné vedenie, ale pomerne široké sedacie časti a operadlá. Potešia tak aj zavalitejších cestujúcich. Vzadu sedenie pripomína skôr lavicu, ktorá nie je tou pravou reklamou na komfort. Ale ani dlhšie cesty neznamenajú výrazné utrpenie. S výškou okolo 180 cm sa ešte zmestíte s malou rezervou, mojich 190 cm už malo problémy – hlavne na kolená nie je miesta nazvyš a tlačia zadné tvrdé plastové časti predných operadiel.

Čo však poteší, je možnosť posunúť zadnú lavicu na úkor batožinového priestoru. Má v základe 377 litrov, po posunutí zadných sedadiel dopredu vzrastie na 455 a po sklopení operadiel zadných sedadiel narastie objem kufra na 1235 litrov. Získate ideálne rovnú ložnú plochu. Vďaka vysoko sa dvíhajúcim zadným dverám aj dostatok priestoru pre nakladanie. Nakladacia hrana je však pomerne vysoko  až 75 centimetrov, takže ťažšie predmety nebude jednoduché dostať tak vysoko.

Poďme k pohonu. Veľká motorová „revolúcia“ sa odohrala v roku 2018. Hlavnou zmenou je benzínový štvorvalcový turbomotor s papierovo veľmi dobrým výkonom 110 kW (150 koní) a 250 Nm krútiaceho momentu. Paradoxne, kým sa pár rokov dozadu zmenšovali objemy motorov, tentoraz motor dostal väčší objem – kvôli spotrebe a produkcii CO₂. Motor s objemom 1,33 litra vznikal v úzkej kooperácii s koncernom Daimler. Mercedes používa nový motor napríklad v novom Mercedese triedy A. Renault postupne montuje motor so zvýšeným objemom do modelov Megane, Scenic, Grand Scenic a Kadjar. Má rôzne výkony a vo väčších modeloch napríklad sedemstupňovú automatickú prevodovku. Captur má okrem manuálnej šesťstupňovej aj automatickú dvojspojkovú EDC s rovnakým počtom stupňom. Dôvod je v hmotnosti – a cene. Jeden stupeň navyše prináša viac kilogramov a chce viac peňazí. Vyskúšali sme práve kombináciu so šesťstupňovým automatom.

Štvorvalec 1.33 TC technicky síce vychádza z neveľmi vydareného predchodcu 1.2 TCe ako rad H5H (starší motor sa označuje H5F). Zmenilo sa množstvo vecí. Asi jediné, čo majú motory spoločné, je rozstup valcov. Nová hlava valcov s trojuholníkovým profilom má integrované zvody výfuku, ktoré staršiemu motora výrazne chýbali. Výsledkom bolo riedenie oleja benzínom hlavne pri motoroch, ktoré jazdia predovšetkým na krátke vzdialenosti. Problém sa stupňuje v zimných mesiacoch.

Nová hlava valcov nie je jedinou zmenou, aj blok motora prešiel vývojom a dostal kovový povlak vnútorných plôch valcov nanášaný pomocou plazmy. Je to technológia Bore Spray Coating známa asi najviac z motorov Mercedesu. Táto značka sa výrazne podieľala na vývoji testovaného štvorvalca.

 

Predpoklad je, že ak chcete dosiahnuť slušnú spotrebu, „musíte“ jazdiť v režime ECO. Ak nie, auto sa správa, akoby malo trvalo zapnutý športový režim. Prevodovka radí pri dosť vysokých otáčkach, ale auto jazdí pomerne dynamicky. Motor pocitovo ťahá veľmi dobre už od zhruba 1800 otáčok až... dalo by sa povedať, že skoro po maximum otáčok – ale pravdou je že dovtedy, kým prevodovka nepreradí na vyšší stupeň. Režim ECO našťastie nie je žiadny lenivec. Skôr vyladili celkom dobre. Odmení sa slušnou spotrebou. Výfuk je naladený celkom príjemne, ale motor vo vyšších otáčkach už neznie tak dobre.

Kombinovaná celková spotreba sa ustálila na hodnote 6,0 l/100 km. Pri jazde po diaľnici a dodržiavaní rýchlosti 130 km/h bol apetít mierne vyšší - 6,5 l/ 100 km. Motor mal pri rýchlosti 130 km/h podľa rýchlomera a zaradenom šiestom stupni 2750 otáčok za minútu. Pri 130-ke podľa GPS to stúplo na necelých 2900 otáčok. Jazda po okresných cestách mimo miest a obcí bola úsporná na hranici 4,4 – 4,6 l/100 km. V mestskom prostredí s častým zastavovaním stúpla na zhruba 7,4 l/100 km.

Motor príjemne prekvapil. Akoby ani nemal necnosť preplňovaných motorov – „turbodieru“. Nástup účinku turba bol pozvoľný, lineárny. Malé turbomotory sa neraz tvária, že ešte nič, ešte nič a zrazu BUM – príde záťah krútiaceho momentu, ako pri dieselovom motore. Tu sa deje všetko veľmi priamočiaro, akoby ani motor nemal turbodúchadlo. Pripadá mi to, že sa tento malý štvorvalec veľmi netrápi vďaka nejakým ekologickým normám. Práve pre ne mu zdvihli objem a prerobili celkovú konštrukciu.

Príjemné je spojenie motora s dvojspojkovou prevodovkou. Zaberá akurát, žiadne prešmykovanie spojky, či nárazové trhnutie pri rozbehu. Ten je veľmi prirodzený a jemný. Prevodovka vie vyťažiť maximum z krútiaceho momentu motora. Netreba ju ani extra presviedčať, aby podradila, napríklad pri predbiehaní. Správnym ovládaním plynu dokáže prevodovka robiť presne to, čo chceme. Veľmi dobre je vyriešené je podraďovanie rýchlostí. Deje sa včas a v zákrute, po spomalení, už máte nižší prevodový stupeň. Iba zamrzí absencia radiacich páčok pod volantom. Ak to chcete manuálne, musíte siahnuť na hlavicu radiacej páky. Zmysel radenia je správny – vyššie stupne sa radia pohybom páky dozadu, nižšie dopredu. Väčšinou zostávala radiaca páka v automatickom režime, softvér prevodovky je nastavený naozaj dobre a radí príjemne.

Nový motor 1,3 TCe – podobne ako ďalšie priamovstrekové agregáty – získal ďalšiu „vymoženosť“ v podobe filtra pevných častíc. Vraj to nemá byť žiadny strašiak, lebo benzínový motor má vyššiu pracovnú teplotu ako diesel a teplejšie výfukové plyny. Na zapálenie sadzí, ktoré sa zachytia vo filtri stačí pridať do výfukových plynov kyslík. Čo bez problémov zabezpečí riadiaca jednotka motora. Nebude teda potrebné pri jeho regenerácii žiadne jazdenie pod plynom po diaľnici, či niečo podobné, lebo filter sa vypaľuje priebežne. Napríklad pri „plachtení“ s uvoľneným plynovým pedálom.

Keď si začnete obzerať Renault Captur prvý raz, pochopíte, prečo je tento štýlový crossover taký populárny. Dobre vyzerá, po facelifte získal  „šmrncový“ vzhľad a v ponuke je množstvo farebných kombinácií (aj s kontrastne sfarbenou strechou). Facelift priniesol aj full LED svetlomety pre vyššie stupne výbavy, zmenil sa tiež tvar nárazníkov vpredu a vzadu. Rozdiely pri porovnaní s predchodcom sú síce minimálne, ale teraz mu to svedčí viac.

Slovo captur v preklade z francúzštiny znamená „chytiť, uchopiť“. Renault to uchopil naozaj veľmi dobre a výsledkom je auto, ktoré je úspešné. Natoľko, že už predstavil jeho druhú generáciu, ktorá sa na trhu objaví koncom roka. Doterajší model sa predáva naozaj veľmi dobre, dokonca v roku 2018 lepšie, ako pri jeho uvedení v roku 2013. Čo viac si môže výrobca želať? Záujem zákazníkov neopadáva, Renault trafil správne na struny, ktoré znejú záujemcom ako správny súzvuk vlastností, vzhľadu, výkonu, ceny a ďalších vecí, ktoré vytvárajú úspešné auto.

Technické údaje

Model: Renault Captur 1,3 TCe S-Edition
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1333
Prevodovka: 6 stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  110/5000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 250/1700
Maximálna rýchlosť (km/h): 205
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,2
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km):  
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4122/1778/1566
Rázvor náprav (mm): 2606
Objem batožinového priestoru (l): 377-455/1235
Objem palivovej nádrže (l): 45
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1379
Užitočná hmotnosť (kg): 350
Rozmer pneumatík vpredu: 205/55 R17
Rozmer pneumatík vzadu: 205/55 R17
Základná cenníková cena modelu: 12 590 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie: 17 340 €
Cena testovaného vozidla: 21 770 €

 


AUTOR: © Zoznam/Jozef Vydra

Komentáre k článku