30.05.2019

Fiat Chrysler navrhol Renaultu fúziu. Obe strany môžu zo spojenia ťažiť

Taliansko-americký koncern Fiat Chrysler (FCA) predložil francúzskej automobilke Renault návrh na fúziu.

Tá by vytvorila tretieho najväčšieho výrobcu áut na svete. Fiat Chrysler doručil Renaultu nezáväznú ponuku, v ktorej navrhuje zlúčenie. V novom koncerne, ktorý by bol kótovaný na burzách v Paríži, New Yorku a Miláne, by mali obe automobilky po 50 %, uviedol FCA. Podľa zdroja z Renaultu správna rada automobilky sa stretla v pondelok ráno a diskutuje o návrhu. Rozhodnutie sa však neočakáva v priebehu dňa, "bude to trvať niekoľko dní, alebo možno až týždňov". Rada najprv len preskúma, či sa vôbec bude návrhom seriózne zaoberať, dodal zdroj.

Fúzia by vytvorila koncern s ročnou produkciou 8,7 milióna vozidiel a silným zastúpením vo všetkých kľúčových regiónoch, uviedla skupina FCA. Ročné úspory odhaduje na 5 miliárd eur. Portfólio značiek oboch skupín je "široké a komplementárne" a po fúzii by "pokrývalo celý trh, od luxusu k mainstreamu".

Akcia FCA po zverejnení správy na milánskej burze vyskočila o 18 %, neskôr prišla o časť ziskov. Renault aktuálne tvorí alianciu s japonským Nissanom, v ktorom vlastní 43 %. Naopak, Nissan vlastní v Renaulte 13 %. Nerovnováha v ich vzťahu však spôsobuje vážne trenice. Aliancia Renault-Nissan-Mitsubishi aktuálne vyrába okolo 10,8 milióna áut ročne a z tohto pohľadu je najväčším výrobcom. Na porovnanie, koncern Volkswagen a Toyota produkujú ročne približne po 10,6 milióna automobilov.

Fúzia s FCA by však Renault viac posilnila, čo by mohlo viesť k ešte väčšiemu narušeniu rovnováhy v aliancii Renault-Nissan-Mitsubishi. V posledných týždňoch Renault tlačil na zmeny v rámci vzťahov s Nissanom a signalizoval snahu o vytvorenie holdingu s vlastníctvom 50-50. Tomu sa však Nissan bránil, keďže cítil, že je väčšou firmou. Nissan je síce väčší, no v poslednom čase má horšie výsledky a to ovplyvňuje aj Renault.

Fiat Chrysler je v Európe pod tlakom a v poslednom čase sa množili špekulácie, že hľadá partnera. V automobilovom priemysle sa zvyšuje tlak na konsolidáciu medzi výrobcami. Dôvodom sú výzvy spojené s elektrifikáciou, sprísňovaním emisných noriem a drahými technológiami vyvinutými pre zosieťovanie vozidiel a autonómne riadenie rovnako ako pokles dopytu.

Zdá sa tak, že Aliancia, ktorú mal pod patronátom zatknutý Carlos Ghosn sa stáva pre Renault i pre Nissan čoraz väčšou príťažou. Svoju spoluprácu s touto Alianciou prednedávnom začal tlmiť aj nemecký Mercedes. FCA a Renault majú k sebe bližšie aj kultúrne. Dosah koncernu FCA aj na severoamerický trh je pre Renault taktiež lákadlom.

FCA by zas mohlo ťažiť z technológií Renaultu práve tam, kde aktuálne najviac stráca – napríklad pri malých a kompaktných vozidlách v Európe. Prístup ku globálnej platforme aliancie Renault-Nissan s názvom CMF by výrazne urýchlila vývoj vozidiel značky. Na platformách CMF stojí dnes približne dvadsať vozidiel od tých najmenších po veľké SUV, či sedany. Renault nedávno predstavil svoj prvý model na novej platforme CMF-A - nové Clio. Taký Fiat sa od čias Punta (ktoré bolo postavené na rovnakých základoch ako Opel Corsa), či Pandy príliš neprejavil. Punto už svoju púť skončilo, Panda je na hrane životnosti, 500 je taktiež zastarané a aj ďalšie európske modely ako 500L, či Tipo už čoskoro nebudú udržateľné

.

Francúzsko si chce v prípade fúzie Renaultu s Fiatom chrániť svoje záujmy

Francúzsko si bude musieť chrániť svoje záujmy a pracovné miesta v prípade akejkoľvek fúzie Renaultu s koncernom Fiat Chrysler (FCA), uviedol francúzsky minister financií Bruno Le Maire v rozhovore pre rozhlasovú stanicu RTL. Podiel štátu v Renaulte by sa automaticky znížil.

Le Maire povedal, že vláda bude žiadať v prípade fúzie Renaultu s Fiatom garancie, vrátane ochrany francúzskych pracovných miest, zabezpečenia dostatočného zastúpenia Francúzska v predstavenstve nového koncernu, či zabezpečenia toho, že nový koncern bude lídrom vo vývoji elektrických batérií. Prvoradá je podľa neho ochrana pracovných miest.

Le Maire tiež potvrdil, že v prípade realizácie fúzie, by podiel štátu v automobilke klesol na 7,5 % zo súčasných 15 %.

Francúzsky minister financií vyhlásil, že od predsedu predstavenstva Renaultu Jeana-Dominiqua Senarda chce sľub, že sa nezatvorí ani jeden francúzsky závod Renaultu a že francúzske záujmy budú dostatočne reprezentované vo vedení nového koncernu.

Na čele novej skupiny by podľa zdrojov oboznámených so záležitosťou mal stáť John Elkann – dedič klanu ovládajúceho Fiat. Senard by sa zrejme stal výkonným riaditeľom.

Elkann sa vyjadril, že navrhovaná fúzia môže byť pozitívnym krokom nielen pre FCA a Renault, ale tiež pre zvyšných členov veľkej francúzsko-japonskej aliancie – a síce pre Nissan a Mitsubishi.

Rozhodnutie už budúci týždeň

Renault sa má podľa zdrojov Automotive News rozhodnúť už budúci týždeň, či sa bude ponukou FCA plnohodnotne zaoberať a posunie rokovania ďalej.

Predstavenstvo automobilky Renault by sa malo stretnúť a dohodnúť, či firma podpíše nezáväznú dohodu o rokovaní o plnej fúzii s koncernom FCA.

Automobilka Renault sa v pondelok o ponuke na fúziu vyjadrila, že návrh študuje so záujmom a považuje ho za „priateľský“.

 


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: TASR, automotive news

Komentáre k článku