06.09.2015

Suzuki a Volkswagen sa po nevydarenom manželstve rozvádzajú. Delia si majetky

Nie každá aliancia, či partnerstvo má šancu na úspech. Tu šance boli, no zostali nevyužité.

Po štvorročnej arbitráži prichádza rozuzlenie telenovely s názvom Volkswagen vs. Suzuki, ktoré Suzuki s kyslým úsmevom označuje za dobré. Japonská automobilka získa možnosť odkúpiť späť balík akcií, ktorý na začiatku „manželstva“ získal Volkswagen.

Spoločnosť Suzuki Motor odkúpi od spoločnosti Volkswagen (VW) späť balík svojich akcií vo výške 19,9 %. Stane sa tak po tom, čo sa spor medzi automobilkami riešil na arbitrážnom súde. Spor sa týkal partnerstva medzi oboma spoločnosťami, ktoré zlyhalo. Na arbitrážny súd sa obrátila spoločnosť Suzuki v novembri 2011, keďže spoločnosť VW odmietla naspäť predať akcie, ktoré získala v januári 2010 za 1,7 mld. eur.

Spoločnosť Suzuki zároveň uviedla, že súd čiastočne súhlasil s tvrdeniami spoločnosti VW o porušení podmienok kontraktu zo strany Suzuki. Znamená to, že Suzuki možno bude musieť uhradiť škody, ktoré porušenie dohody prinieslo. Suzuki ale tvrdí, že má v ruke dosť finančných prostriedkov, aby si mohla dovoliť spätný odkup pätiny vlastných akcií tak, aby tým neutrpeli ďalší akcionári ani samotná spoločnosť.

Partnerstvo medzi Suzuki a Volkswagenom malo svojho času vyriešiť problémy, ktoré obe automobilky tlačili v topánkach. Volkswagen mohol získať know-how lacnej výroby automobilov a pomoc pri presadzovaní sa na indickom trhu, kde má Suzuki silnú pozíciu. Suzuki zas mohla získať prístup k technológiám Volkswagenu vrátane spolupráce na vývoji pohonov budúcnosti (elektrina...).

Partnerstvo však vydržalo len krátko a po sľubnom začiatku prišlo rýchle ochladenie vzťahov. Kto za stroskotanie mohol viac, nie je jasné, medzi hlavnými dôvodmi však odborníci uvádzajú skutočnosť, že Suzuki uprednostnilo naftové motory konkurenčného koncernu Fiat pred tými od VW. Suzuki tvrdilo, že motory VW boli príliš drahé. Suzuki tiež tvrdilo, že Volkswagen odmietol poskytnúť prístup k elektrickým pohonom a technológiám budúcnosti. Volkswagen sa bránil, že tieto technológie nezdieľa ani s koncernovou vetvou Audi, nieto ešte so Suzuki... Ďalším dôvodom mala byť nespolupráca pri vývoji lacného automobilu...

Skrátka, dôvodov bolo viac a každá strana mala svoj kúsok pravdy. Isté je, že ukončenie partnerstva viac poškodí Suzuki ako Volkswagen. Nemecký koncern síce stále nedokáže stlačiť ceny výroby automobilov dostatočne nízko, aby bol konkurencie schopný na rozvíjajúcom sa indickom trhu, no má omnoho väčšie zdroje na prekonanie tejto bariéry než má Suzuki na vývoj vlastných technológií súvisiach s elektrickým pohonom. Navyše sa odborníci domnievajú, že to bude mať Suzuki v budúcnosti pri uzatváraní aliancií s inými automobilkami ťažšie. Každopádne sa značka teší z opätovného nadobudnutia nezávislosti. Tá však bude stáť veľmi draho, keďže 20 % akcií môžu stáť Suzuki až 3,41 miliardy eur... Pritom Volkswagen tvrdí, že akcie nemusí predať priamo Suzuki a rozmyslí si komu ich predá...

jh
ZDROJ: TASR

Komentáre k článku