04.09.2015

Citroën Cactus M je novodobé Méhari

Značka Citroën predstaví vo Frankfurte štúdiu inšpirovanú legendárnym modelom.

V tejto novej štúdii sa vo svetovej premiére prezentuje svojim vlastným pohľadom na vozidlá určené pre voľný čas. Vychádza z modelu C4 Cactus, má vyvolávať pohodu, pocit voľnosti, slobodu a radosť zo života. S odkazom na populárne plastové Méhari zo šesťdesiatych rokov sa to celkom darí.

Na internete sa už dlhšie niesli zvesti o tejto verzii, no prvé oficiálne fotografie automobilka zverejnila až pred dvoma dňami, teda len krátko pred medzinárodným autosalónom vo Frankfurte nad Mohanom. Dalo sa očakávať, že to dopadne všelijako, no Citroën urobil naozaj dobrú prácu. Cactus M vyzerá, ako by ho vytvorili z jedinej kvapky pastelovej farby. Podľa toho, že má auto väčšiu svetlú výšku, pričom sa pohybuje na 19 palcových pneumatikách, určite nepomýšľa iba na prechádzky po Azúrovom pobreží. Použitie pneumatík Tall & Narrow umožnilo zväčšiť priemer kolies bez toho, aby sa musela zväčšiť šírka pneumatiky. Aj to prispelo k zvýšeniu svetlej výšky karosérie.

Vyzerá rozhodne veľmi zaujímavo – preč je stredný stĺpik aj zadné dvere. Namiesto zadného okna je na aute iba masívne oblúk potiahnutý fóliou pripomínajúcou drevo. V prípade potreby sa naň môže pripnúť napríklad surfovacia doska. Prejavuje sa to aj v interiéri, ktorému dominujú technické poťahy, odolávajúce poveternostným vplyvom. Sú dvojdielne a potiahnuté farebným neoprénom. Zaujímavosťou je praktický štupeľ v podlahe - to keby do automobilu natiekla voda a vy sa jej potrebujete zbaviť. Vlastne tam aj natiecť môže – interiér je navrhnutý ako odolný a dá sa vystriekať vodou. Pasažieri na palube bez problémov prevezú športové náradie ako surf, wakeboard či windsurf. Všetko je navrhnuté pre maximálny komfort a pokoj duše.

Darcom prístrojovej dosky, rozmerných predných sedadiel a zadnej lavice sa stal produkčný Cactus, no takú farebnú kombináciu v sériovom modeli nenájdete. Dnes je v móde kvetinový vzor a na toto auto sa skvelo hodí. Citroën uvádza, že sa sedadlá dajú jednoducho premeniť na ležadlá, pričom z nafukovacej strechy umiestnenej pod dnom batožinového priestoru sa dá spraviť stan. Inovatívny systém nafukovania poskytne dostatočnú ochranu aj v prípade dažďa.

Citroën Cactus M je však v prvom rade navrhnutý ako crossover s nebom nad hlavou. Dizajn novej štúdie nielen posúva ďalej možnosti modelu C4 Cactus, ale aj odkazuje aj na štúdiu Citroën Aircross, ktorá sa v apríli predstavila na autosalóne v Šanghaji. Okolo 19 palcových kolies sú výrazné blatníky a vozidlu tak dodávajú svalnatý vzhľad. Zameranie na voľný čas zvýrazňuje kolmejšie čelné sklo a zvýšené boky karosérie. Poznávacím znakom vozidla sú aj veľké a ľahké bočné dvere z plastu. Otvorená karoséria umožňuje, aby cestujúci na zadné sedadlá naskakovali cez jej okraj. Pri tom môžu využiť výstupok nad zadným blatníkom. Konštrukcia tak pripomína známy model Méhari, čo bolo vozidlo s ambíciou prekonávať všetky prekážky.

Citroën Cactus M má dvojicu dlhých dverí, ktoré prispievajú k pocitu, že ide o kompaktné vozidlo. Sú vyrobené ako jeden plastový výlisok, dá sa s nimi dobre manipulovať a nezvyšujú celkovú hmotnosť vozidla. Dvere využívajú technológiu airbump. Vďaka dodatočnému poťahu termoplastom TPU odolávajú všetkým poškodeniam pri používaní. Táto druhá koža sa nachádza aj na nárazníkoch. Odoláva úderom a ryhám, ale aj slanej vode, piesku a všetkým vplyvom, ktoré by mohli prekážať voľnému pohybu a mobilite. Dvere sú prichytené podobnými výraznými pántami ako používal slávny predchodca Méhari. Ten bol výnimočný aj tým, že mal karosériu z plastu s označením ABS.

Pláž, piesok, soľ a voda sú tradiční súperi akéhokoľvek auta. No štúdia Citroën Cactus M vznikla preto, aby zapadla do tohto prostredia. Aby poskytla oddych a zábavu bez kompromisov. Výber tvarov, foriem, materiálov, technológií a farieb sa zameral na to, aby vyhovoval použitiu na aute, pre ktoré bude prirodzeným prostredím príroda, oddych a zábava. Celkový tvar interiéru pripomína trup lode. Tvary sú plynulé a nadväzujú na dizajn exteriéru vozidla. Pocit jednoliateho celku podčiarkuje aj modrá farba Jaws, ktorá spája exteriér aj interiér vozidla.

Štúdia Citroën Cactus M je aj mimoriadne praktická: zadné blatníky sú vytvorené tak, aby uľahčovali nastupovanie na zadné sedadlá - stačí preskočiť cez okraj karosérie. Toto riešenie uľahčuje nastupovanie do vozidla a dodáva zadným pasažierom pocit veľkej slobody. Nemusia otvárať dvere ani sklápať operadlá predných sedadiel. V interiéri sa nachádza viacero premyslených a veľmi dobre dostupných odkladacích priestorov. Predné dvere obsahujú veľké tašky, ktoré sa zatvárajú pomocou popruhov. Batožinový priestor je dostupný z exteriéru a vďaka špeciálnym popruhom sa dajú pripnúť aj dve surfové dosky.

Jozef Vydra
ZDROJ: Citroen

Komentáre k článku