2022-11-14 13:30:00
Volkswagen Golf R
Volkswagen Golf R
Zdroj: Jozef Murárik

TEST: Volkswagen Golf R Performance – niekto tu chce korunu

A nie jednu. 60-tisíc korún eurových chce. Lenže keď GTI nestačí, R-ko bude.

Ôsma generácia modelu Volkswagen Golf prišla s novým informačno-zábavným systémom, úspornými pohonnými jednotkami a evolučným dizajnom. Vyššie úrovne výbavy ste mohli získať s predným svetelným podpisom – LED svetlom spájajúcim dva predné združené svetlomety. Mohli ste si kúpiť rôzne úrovne výkonu, výbavy a to všetko stále môžete. Keď Golf prišiel, nasadil také pekné uvádzacie ceny, že bolo naozaj ťažké nepodľahnúť. Dnes je auto drahšie, no aj tak sa stále drží na prijateľných úrovniach a s motorom 1,5 TSI je naozaj dobrým autom. Skúšal som ho aj s najmenším trojvalcom, dokonca v kombi verzii. Ľahký motor ponúkol vyvážené auto a nízku spotrebu pre pokojne jazdiaceho vodiča. Volkswagen neskôr predstavil verzie GTI, GTE a GTD. GTD v konfigurátore nenájdete, zato doň pribudol GTI Clubsport a modely R a R Performance. Ako iste viete, R-ko má pohon všetkých kolies so špecificky naladením vektoringom krútiaceho momentu medzi štyri kolesá (v podstate vylepšený XDS plus pre 4x4 performance auto plus špecifický diferák vzadu). Má k dispozícii výfuky s titánovými koncovkami od Akrapoviča, má Drift Mode a kopu ďalšej výbavy, ktorá štartovaciu cenu R-ka 50-tisíc eur celkom rýchlo zdvihne nad 60-tisíc.

Zdroj: Jozef Murárik

Až do písania testu mi túto cenovku hlava jednoducho nebrala. Lenže potom som si uvedomil, že pre toto auto sú konkurenti s cenami siahajúcimi k 100-tisíc eur a niekedy aj vyššie. Golf R síce neponúkne 400 koní ako RS3, či A45, v talóne má trumf v podobe hmotnosti. Výhoda zhruba 100 kilogramov je citeľná, o tom netreba pochybovať. I keď je pravdepodobné, že táto hmotnosť nerobí dostatočne veľký rozdiel, aby s vyššie zmienenými držalo R-ko krok. Lenže tomu zodpovedá aj cenový odstup. Najbližším konkurentom pre R-ko je BMW 140i xDrive s výkonom 306 koní. Akokoľvek dobré je to BMW, zážitok a pocitová rýchlosť sa s R-kom nevyrovnajú. Môže do toho vstupovať i sklamanie, ktoré BMW prináša vďaka absencii šesťvalcového srdca, no to je iný príbeh.

Lebo schopnosti Golfu R, obzvlášť R Performance sú viac ako obdivuhodné. Nemyslím si, že som na svojom úseku horskej cesty doteraz šiel s niečím rýchlejším. A jasné, že som tam mal aj autá s dvojnásobným výkonom, no tie mali aj o stovky kilogramov viac a dané serpentíny boli pre ich GT parametre skrátka príliš úzke. Pri jazde vo svojom pruhu po horskej ceste bez prebiehania do opačného smeru (teda pri premávke) nie je rýchlejšieho auta. Zdá sa, že je to obmedzujúci faktor, niečo ako 7-miestne SUV na Nurburgringu, no práve serpentíny bez prekračovania stredovej čiary sú tým miestom, na ktoré s hot-hatchom bude majiteľ smerovať, keď si bude chcieť jazdu naozaj užiť. Jasné, vyblázniť sa s tým dá aj na okruhu, no ten náš okruh je s autom tohto razenia priveľký. Auto na ňom hrá hru, v ktorej nie je úplne doma a nedokáže naplno využiť svoje najsilnejšie stránky – a nimi sú prejazdy zákrut a vysoké výjazdové rýchlosti, stabilita pri prudkých zmenách smeru, hravosť celého podvozku a schopnosti čeliť aj horším povrchom. Toto auto je spolu s vynikajúcim obutím schopné prechádzať zákrutami bežných ciest s takým preťažením ako športové autá na hladkom povrchu na okruhu. Opäť máte v zákrute pod plynom vnem, akoby sa auto ponúkalo, že zákrutu vie prejsť ešte rýchlejšie a ostrejšie. To vťahovanie do zákruty známe vďaka systému XDS je tu ešte zreteľnejšie. Pohon všetkých kolies, diferenciál vzadu a elektronický asistenti sú schopní zvýšiť prejazdové rýchlosti.

Zdroj: Jozef Murárik

I keď sedadlá nie sú škrupinové, aj väčšie telo sa s primeraným bojom s rastúcim preťažením vie udržať na mieste. Jasné, že to nie je stíhačka a nie je to ani počítačová hra, ak dobre nepoznáte cestu pred sebou a s rýchlosťou to preženiete, prichádzajú problémy, aj tie ale je možné zvládnuť s prehľadom. S hnedými spodkami, ale bez straty karosárskych dielcov. Na kopci som bol s autom v úplnom suchu, no takýto dojem z jazdy som už na danom mieste nemal naozaj veľmi dávno. Niečo podobné vie predviesť Megane RS, no do jazdy sa predsa len neviete oprieť tak ako v R-ku, pokiaľ máte aspoň drobný kus sebazáchovy. A niekomu možno príde absurdné spomínať Megane RS – veď nemá 4x4, no niekto iný to celkom chápe a nerieši. Medzi týmito autami totiž v serpentínach na suchu nie je veľký rozdiel, s obdobným výkonom môžu byť autá veľmi vyrovnané. Silou R-ka je, že na ten kopec môže ísť aj za horšieho počasia a aj keď bude pomalšie a vodič musí byť obozretnejší, jazdu si užije aj na mokrom povrchu. A mokrý povrch bez premávky s dostatočnou šírkou, tam už sa žiada spustiť režim drift a užiť si v aute jeho multifunkčnosť a schopnosť vrtieť chvostíkom v štýle zadnokolkových kupé. Nie je to také ľadné a ľahké, je to dosť upracované, ale je to tam a to je hlavné.

Zdroj: Jozef Murárik

Pravdou je, že kým som nevyliezol na kopec, cenovka za R-ko mi prišla prehnaná. Auto sa pri každom štarte vracia do komfortného režimu, našťastie má tlačidlo R rovno na volante. To spustí športový režim, no ja som radšej jazdil v režime individual s adaptívnymi tlmičmi za hranou komfortného režimu, no so všetkým ostatným v čo najostrejšom nastavení. Práve tam mi Golf R prišiel na povrchoch rozdielnych kvalít ideálny. Aj tak je ostrý, aj tak sa vôbec nenakláňa, ale tá trocha jemnosti navyše pomáha, aby sa s horším povrchom vysporiadal lepšie a aby bol jazdný zážitok na horších cestách lepší.

Iba v športových režimoch, či v režime Individual je „otvorená“ klapka výfuku, ktorý vie pri otáčkach nad 3000 ot/min znieť pekne a solídne si strieľať. Bez vytáčania motora to ale veľmi nejde. Viac sa mi páčia ešte pubertálnejšie výfuky. Keď tak hocikedy. Možno by s tým pomohla manuálna prevodovka, no pravdou je, že tento vynález R neponúka.

Zdroj: Jozef Murárik

Volkswagen Golf R je hodný svojho mena. Nemôžem napísať, že by sa súčasnému dizajnu hodila taká športovosť akú ponúka Golf R, mne to viac pasuje k bežným modelom, kde je dizajn benefitom, tu je akoby brzdou. Inak brzdy sú tiež fajn, to aby ste si nemysleli. Priemerná spotreba počas testu bola 11,2 litra. Priemerná spotreba, keď som sa jazdou zabával a nerobil menu auta hanbu bola 14,5 litra. Koľko to zjedlo na kopci? Štvrť nádrže za dvadsať kilometrov. Ako vždy. Auto je bez športových režimov tiché až nudné. Iba podvozok je o trošku tvrdší ako pri štandardných špecifikáciách, no na to si rýchlo zvyknete. U mňa je pri mene Golf naďalej víťazom GTI, no aj to auto už má cenovku z ríše snov. Či skôr nočných môr. Ale to som ja, mňa si nevšímajte. Pri Golfe R je opodstatnené stanovisko „ušetrenia“ v porovnaní s RS3, či A45. Presne tak, tie peniaze navyše nie sú treba. A že má Audi päťvalec, ktorý znie vynikajúco... no počkať, ale Audi má päťvalec a... Neviem, či sa dá na rebríčku top hot-hatch vôbec skončiť. Čím viac peňazí ste ochotní investovať, tým viac dostanete. Ak máte na účte voľných 60-tisíc eur, toto je určite lepšia voľba ako akékoľvek SUV. Je to drak a dynamit, veselosť s prísnym nemeckým pohľadom a zmyslom pre detail a presnosť. Toto auto mi zvýšilo tep na úroveň, ktorú dodávajú nemecké osemvalcové obludy. Hodiny sa po jazde pýtali, či cvičím. Ba hej! V podstate je to tak nástroj na chudnutie. Cestou ku schudnutiu sú vždy prepotené veci, ale obvykle je potenie v ostrom aute príjemnejšie ako potenie vo fitku s cudzími ľuďmi... No proti gustu... 9 z 10.

Technické údaje

Model:

Volkswagen Golf R Performance

Počet valcov/ventilov: 4 / 16
Zdvihový objem motora (cm3): 1984
Prevodovka: 7-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná+zadná
Výkon (kW/ot.): 245/5500-6000
Krútiaci moment (Nm/ot.): 420/2100-5500
Maximálna rýchlosť (km/h): 270
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 4,6
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 7,8
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4286/1789/1441
Rázvor náprav (mm): 2619
Objem batožinového priestoru (l): - (neuvádza sa)
Objem palivovej nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1583
Užitočná hmotnosť (kg): 447
Rozmer pneumatík (séria pre R): 225/40 R18
   
Základná cenníková cena Golf GTI: od 36 690 €
Základná cena modelu R Perf: od 51 490 €

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku