09.08.2016

TEST: Mercedes-Benz Vito Marco Polo Activity – dovolenka so Stanom pod stanom

Cestovať a stanovať je niekedy lepšie riešenie, ako hľadať ubytovanie. Navyše ak cestujete s fešákom...

Na mysli mám teraz model Vito, nie Stana. Možno poznáte ten vtip: spím pod stanom, aj Stano sa má dobre... Možno by to malo byť trocha inak, no s Marcom Polom sa vám bude stanovať určite dobre. Nie sú to dvaja spoločníci, ako by ste si mysleli, rovnako ako Jean Claude Van Damm nie sú štyria, ale jedna osoba...

Prečo dve verzie

Keď pred časom Mercedes-Benz predstavil cestovateľskú verziu triedy V s názvom Marco Polo, pribudla poriadne silná konkurencia osvedčenému cestovateľskému etalónu, ktorými je roky Volkswagen California a Multivan. Cenovka však bola vyššia ako pri Californii. Aj preto Mercedes prišiel s novou verziou Marco Polo Activity. Tá už nevychádza z triedy V, ale z pracovného modelu Vito. Zvonka sú skoro na nerozoznanie. Nemusíte sa báť plastových nelakovaných nárazníkov, či plechových diskov ako v najjednoduchšej dodávke. Aj jednoduchšie rekreačné auto vyzerá veľmi dobre. Zvonka, aj zvnútra.

Vnútrajšok je však rozdielny viac ako zovňajšok. V prvom rade si ponechalo prístrojovú dosku z Vita, ktorá je charakteristická výrazne civilnejším vzhľadom. V zadnej časti ubudla oproti modelu V  časť luxusu, čo ale nie je na škodu. Veď využiteľnosť ostala na rovnako dobrej úrovni. Na to predsa nepotrebujete žiadny prehnaný luxus. Marco Polo Activity má pritom obklady a čalúnenie v priestore pre cestujúcich na úrovni osobných áut. K aj praktické odkladacie priestory, ale ako výhodu možno považovať tiež odolnú a ľahko udržiavateľnú plastovú podlahu. Ak chcete, objednáte si na ňu ešte aj koberce a ste zasa o stupeň vyššie.

Vraj menej luxusný variant...

Mercedes Vito ako úžitková verzia modelu V vyzerá v poslednej generácii nadmieru dobre. Už pomaly nerozlíšite dodávku od  mikrobusu. Vo verzii Marco Polo Activity sa teraz posunul do celkom inej kategórie. Volá sa Radosť a zábava. Využijete ho nielen na bežné cestovanie a prepravu viac osôb aj na dlhšie vzdialenosti, ale tiež ako pojazdný (skoro)hotel pre štyroch. Teda presnejšie ako pojazdný nocľah, lebo prvky obytného priestoru chýbajú. Pojazdná spálňa je teda niečo iné ako plnohodnotné obytné auto. Stále lepšie, ako spať niekde len tak pod širákom.

Pojazdný hostel

Vybavenie je jednoduchšie, pretože sa predpokladá, že stravovanie, hygienu a podobné aktivity budete vykonávať mimo priestoru tejto spálne na kolesách. Chýba aj sprcha a toaleta. Nemá ani kuchynku ako luxusnejší model založený na triede V. Ak by ste si totiž vybrali verziu Marco Polo na báze modelu V, získali by ste aj plne integrovanú kuchynku, kde sa dajú pripraviť čerstvé pokrmy a pri sklápacom stolíku ich možno aj skonzumovať. Praktické skrinky a odkladacie priestory tam ukryjú všetko, čo budete na ceste potrebovať – od kuchynského vybavenia cez predmety využívané vo voľnom čase až po oblečenie. A pri maximálnej výške na státie 2,35 m pri vysunutej streche zostane v obytnom priestore ešte vždy dosť miesta na vystretie sa. To je aj v prípade modelu Actvity, kde je „na poschodí“ ďalší priestor na spanie.



Kempingové vybavenie, v tomto prípade hlavne výsuvnú, presnejšie zdvíhaciu strechu montuje osvedčený partner, firma Westfalia. To je záruka kvality, spoľahlivosti a dlhoročnej tradície. Táto firma totiž robí aj osvedčené obytné autá. Mercedes udáva, že sa v tomto aute vyspí až päť ľudí. Núdzovo možno, no pohodlnejšie iba štyria. Dvaja „na prízemí“ a dvaja v „podkroví“, teda vo výsuvnom strešnom „stane“. Auto je jednoucho jedna veľká zábava pre tých, ktorí chcete ísť kamkoľvek, zažiť čokoľvek a nemusíte sa potom rýchlo ponáhľať domov, či hľadať hotel, alebo stavať stan.

Celoročná využiteľnosť

 Omylom by bolo predpokladať, že sa dá auto využiť iba v lete, či prechodných mesiacoch. Na želanie je totiž možné objednať si teplovzdušné prídavné kúrenie s funkciou nezávislého kúrenia. Takže auto vyhrejete ešte pred príchodom a nebudete trpieť zimou ani počas spánku. Naopak tepelnoizolačné sklá vo všetkých oknách zabezpečia malý únik tepla a tiež to, že v lete sa zas interiér neprehrieva. Nielen tepelným lúčom, ale aj pohľadom zvedavcov môžu zabrániť aj na želanie dodávané čierne sklá v zadnej časti.

Ak sa odoberiete na lôžko, priestor na spanie sa dá dôkladne zatemniť. Vďaka účinným závesom vzadu aj vpredu na čelnom skle, ktoré sa dajú upevniť príchytkami. Ak by ste si naopak potrebovali v hlbokej noci posvietiť (na spoluspáča, alebo pre čokoľvek iné), využijete kvalitné a úsporné osvetlenie interiéru s použitím svetelných diód. Tie nájdete (za príplatok) aj v hlavných svetlometoch, kde LED v rámci Intelligent Light System v noci svietia veľmi dobre. Deň z noci neurobia, ale ďaleko od toho nemajú...

Primeraný komfort s akurátnou výbavou

Marco Polo Activity má zabudovaný skladací stolík s výklopnými doskami a meniteľnou výškou, tiež dve elektrické okná na výmenu vzduchu v interiéri. Zásadným prvkom je zadná lavica, ktorá sa dá sklopiť a vytvorí tak lôžko až pre troch. Traja budú mať k sebe naozaj dosť blízko, no pre dvoch sa plocha zdá byť už celkom dostatočná. Rozmery sklopenej trojmiestnej lavice ako lôžka sú približne 193 cm na dĺžku a 135 cm na šírku. Avšak ak chcete spať vyššie, môžete si priplatiť za výsuvný stan na streche. Ten na penovom matraci s pružinovými elementami ponúkne viac komfortu, pretože nie je nebude tvarovaný ako sedadlo, ale má rovnú plochu. Strešné lôžko je pre dve osoby s plochou na ležanie približne 205 x 113 cm a jeho nosnosť je približne 160 kg. Jeho súčasťou je ochranná sieť.

Ak by ste mali podozrenie, že kubatúra auta je nedostatočná a veľmi rýchlo by ste vydýchali vzduch, zadné elektricky výklopné okná sa postarajú o dodatočné vetranie.  Vetranie sa dá regulovať aj v hornej časti, kde sa dá „otvoriť“ na zips ovládané prevetrávanie zabezpečené hustým sitom v štýle moskytiéry. Vzduch prúdiť môže, komáre a podobná háveď sa dovnútra nedostanú. Takže o prísun čerstvého vzduchu nebudete mať núdzu.

Praktické, funkčné, variabilné

Aj napriek bežnejšiemu vzhľadu ponúkne Vito Marco Polo Activity veľa praktických možností uloženia a variabilný funkčný priestor. Napríklad plusom sú otočné sedadlá vodiča a spolujazdca, či praktická zásuvka na 12 voltov v priestore pre cestujúcich. Vďaka nim nebudú spontánni dobrodruhovia trpieť nedostatkom pohodlia a aj v prípade neproaznivého počasia, či oddychu počas cesty si môžete užiť chvíle zábavy. Tvárou tvár spolucestujúcim, či s pohľadom upretým do mobilných prístrojov, ktoré neprídu o (elektrickú) „šťavu“.

Auto ako investícia

Kúpite si hotel? Asi nie. Aj tak stojí na jednom mieste a treba sa oň poriadne starať, aby prinášal aj zisk. Desaťnásobok ceny auta je ešte stále málo, rátajte v ďalších násobkoch. Podľa lokality a veľkosti... no, nedoplatili by ste sa. Bavilo by vás to, ak nie ste hoteliér? No vidíte! Takže ak sa rozhodnete pre takéto auto, ktoré vzhľadom na cenu už patrí do kategórie investícia, nemusí vás to stáť nakoniec až tak veľa. Záleží na tom, čo s čím porovnáte.

Hodnotenie v kocke

Možno si poviete, že sme zabudli na motor, podvozok, prevodovku a... spotrebu. Nie, nezabudli. Dnes sme sa zamerali predovšetkým na funkčnosť výbavy. Takže iba stručne: Sériovo dodávaný komfortný podvozok sa stará o naozaj komfortné jazdné vlastnosti s veľmi dobrým odhlučnením. Pritom vďaka najsilnejšiemu motoru v ponuke, s ktorým je spriahnutá tiež sériovo sedemstupňová automatická prevodovka 7G-TRONIC PLUS sa zároveň postarajú o dobrú dynamiku jazdy. Spotreba bola primeraná – v rozmedzí 6,2 až 8,8 litra na 100 km. Záležalo na obsadení (od vodiča až po 5 ľudí), rýchlosti (okresky až diaľnica) a dynamike. Cestovanie vo Vite s prídavkom Marco Polo bolo naozaj zaujímavé. Typické merecedesovské „véčko“ v mierne úžitkovejšej verzii však odvádzalo svoju prácu nad očakávanie. Vlastne v prípade modelu sa vraj inak nedá.

Páčilo sa mi však, že keby ma pochytila túžba, teda  prerušiť jazdu a na chvíľu sa „vyvaliť na hovník“, čiže poležať si na gauči – tú možnosť som vozil stále so sebou. Aby som mohol zodpovedne povedať, či sa v aute dá naozaj aj spať, jednu noc som vyskúšal. Žiadna hádka s manželkou, iba túžba zažiť malé dobrodružstvo. Aj v silnej dažďovej prehánke som to nakoniec zvládol – a môj chrbát tiež. Takže potvrdené.

Záver

Tento Mercedes-Benz je netradičný. Marco Polo Activity má so sebou neustále voľné dve dvojmiestne lôžka. Vhodné pri potulkách nielen vo voľnom čase, ale aj vo všedný deň, alebo pri pracovnom nasadení. Je jedno, či na krátke alebo dlhé prestávky. Zdvíhacia strecha prináša celkom zaujímavý pohľad na cestovanie. Vlastne prenocovanie. Nielen dobrodružné, ale aj rodinné. A ozaj - aby auto nezaháľalo, môžete ho predsa požičať priateľom, známym, či rodine. Nech si ho užijú a ožijú na cestách, kam by sa inak asi nevybrali.

Technické údaje

Model: Mercedes-Benz Vito Marco Polo Activity 
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 2143
Prevodovka: 7 - stupňová automatická  7G-TRONIC PLUS
Poháňaná náprava zadná
Výkon (kW/ot.):  140/3800
Krútiaci moment (Nm/ot.): 440/1400 - 2400
Maximálna rýchlosť (km/h): 200
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10,9
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 7,1/5,7/6,2
Dĺžka/šírka/výška (mm): 5140/1928/1278(2839)
Rázvor náprav (mm): 3200
Objem batožinového priestoru (l): 670
Objem (zväčšenej/sériovej) palivovej nádrže (l): 70/56
Pohotovostná hmotnosť (kg): 2440
Užitočná hmotnosť (kg): 610
Rozmer pneumatík: 245/45 R 18
   
Základná cenníková cena modelu: 41 190 €
Základná akciová cena modelu:  
Základná cena verzie: 49 428 €
Cena testovaného vozidla: 65 571 €

 

Jozef Vydra

Komentáre k článku