2015-02-13 06:30:00
Mercedes-Benz V 250 BlueTEC
Mercedes-Benz V 250 BlueTEC

TEST: Mercedes-Benz V 250 BlueTEC – Orient Expres na kolesách

Ako odviezť viac ako štyroch ľudí v luxuse? To je síce špecifická, ale pre niekoho iste aktuálna otázka

Odpoveď na ňu dáva Mercedes-Benz triedy V. Nástupca Viana, ktorý nahradil aj triedu R, je prepychový parník a rodinná vlajková loď nemeckej značky. Od triedy V by sme teda mali čakať prvotriedny luxus a zároveň praktickosť. V tomto prípade v najsilnejšej verzii V 250 Bluetec v luxusnej výbave Edition 1, ktorá zároveň ukazuje možnosti vybavenia modelu.

Vychutnať si, ako jazdí prvá trieda v nadrozmernej veľkosti som mal česť pri jej uvedení na trh. S odstupom času bývajú pohľady na auto omnoho prozaickejšie. Keď vyprchá prvotné nadšenie, všímate si detaily a nedostatky pozornejšie, ako na prezentácii. Ako zmenil čas moje vnímanie veľkopriestorového modelu?

Najradšej by som mal pre najväčší a najpraktickejší osobný Mercedes súčasnosti, ktorý nahrádza bývalý model Viano a triedu R zároveň, aspoň takú dlhú trasu, aby som mohol jazdiť a jazdiť, potom aspoň raz kompletne načerpať inak príplatkovú, no vo verzii Edition 1 sérivo montovanú 70 litrovú nádrž a opäť si sadnúť za volant. Alebo ešte lepšie - dostatť sa do stavu, keby som už musel aspoň raz natankovať prídavnú nádrž na AdBlue. Ak nechápete prečo to píšem, dočítate sa ďalej... Lenže v termíne, v ktorom pripadlo testovanie na nás sa taká „okružná jazda cez pol Európy“ nedala stihnúť... Ani som nemal nikde v garáži „zavesenú“ rodinu so štyrmi dospelými, dvoma deťmi, kočíkmi, bicyklami a všelijakými ďalšími „nutnými zbytočnosťami“ na vyskúšanie prepravnej kapacity. Uvažoval som teda, že by som aspoň robil airport taxikára, ale na to zasa nemám licenciu a dostatok času... Mercedes-Benz triedy V tak prešiel skrátenou verziou testu. Vždy to nevyjde podľa predstáv, ale viete čo? Stačilo to na to, aby som si toho nadrozmerného pána obľúbil.

Hoci predchádzajúca osobná verzia Viano mala pred dodávkovou verziou Vito časový náskok, aj nová trieda V je do istej miery stále „tak trocha dodávka.“ Ale, iba do istej miery. Oproti predchodcovi vidno obrovský skok. Nielen vo vonkajších tvaroch. Výrazne to cítiť, keď sa posadíte dovnútra. Ako pasažier, ale hlavne za volantom.

Nová trieda V sa ponúka s dvoma dĺžkami rázvoru a k tomu sú tri dĺžky karosérie. „Vyfasovali sme" do redakcie variant „čosi vyššie od stredu" - teda verziu s dlhším rázvorom a strednou dĺžkou karosérie. Vnútri je miesto až pre osem cestujúcich, v našom prípade bolo auto v príplatkovej verzii so samostatnými sedlami pre šesť ľudí (v usporiadaní 2 - 2 - 2). Sedadlá sú výborne dimenzované, veľmi pohodlné, vpredu vyhrievané aj odvetrávané, vzadu posúvateľné a polohovateľné. Dajú sa v prípade nutnosti vybrať. Druhý (stredný) rad sedadiel môže byť otočený v smere jazdy alebo v salónnej úprave oproti poslednému radu. Prípadne každé sedadlo inak. Stačí ho odistiť, vybrať (dá sa aj celkom von z auta), otočiť a znova ho vložiť a zaistiť späť. Ak sú sedadlá proti sebe, z vyberateľnej stredovej konzoly medzi sedadlami (voliteľná výbava za príplatok) sa dá vytiahnuť výškovo polohovateľný stolík (dokonca dva – ľavý a pravý), na ktoré položíte napríklad notebook.

Pri sedadlách otočených v smere jazdy sa to síce nadá, ale získate viac miesta na nohy. Pribudne asi 15 cm v druhom rade a 10-15 cm v poslednom rade, ak je za volantom vodič so 190 cm výšky. Pre nastupovanie do zadného radu sa dajú takto otočené sedadlá v strednom rade odklopiť. Ešte jedno komfortné plus: trieda V umožňuje nastupovať dozadu z oboch strán auta. Dvere sa otvárali (aj zatvárali) po stlačení tlačidla na stĺpiku. Stačilo aj potiahnuť kľučku.

Podobá sa na dodávku, ale dodávka to nie je, milý pane...

Už na vonkajšom vzhľade sa dizajnérom Mercedes-Benz podaril majstrovský kúsok. Auto v porovnaní s predchodcom pôsobí oveľa menej ako dodávka a na prvý pohľad sa zdá, že je oveľa kompaktnejšie. Lenže toto auto je vo všetkých smeroch väčšie, len na to nevyzerá. Napríklad hoci sa rázvor 3200 milimetrov nezmenil, na dĺžku má o celých 130 mm viac. S diódovým osvetlením vozidla a na devätnásťpalcových, pre auto tejto veľkosti už trochu nepraktických kolesách pôsobí na vzhľad veľmi serióznym dojmom a vlastne tak dobre, ako sa len u „dodávky“ dá. Vlastne by mu skôr pristala prezývka „prerastené kombi.“

Po usadnutí na miesto vodiča však trieda V nemá absolútne nič spoločné s akoukoľvek doteraz známou európskou dodávkou. Pre interiér a prístrojovú dosku sa inšpirovala tým najlepším, čo v spoločnosti Mercedes-Benz majú - triedou S. Na dverách sú rovnaké tlačidlá vyhrievanie a odvetrávanie predných sedadiel, pred cestujúcimi je pravé drevo či koža a dokonca totožné (čítaj špičkové) je aj menu informačného systému a grafika navigácie. K dispozícii je dokonca touchpad. Ten nemusí vyhovovať každému (priznávam), preto je za dotykovou plochou otočný ovládač, ktorý tiež slúži na ovládanie menu a vyhovoval mi viac.



Možnosti dovybavenia vozidla sú potom na pomery triedy tiež fascinujúce. Elektricky posuvné bočné dvere a veko kufra, či kamery okolo celého vozidla s možnosťou prepínania a vtáčieho pohľadu, alebo špičkové autorádio Burmester (hm, asi takto si vychutnávajú zvuk cestujúci vo Veyrone...), k tomu mnoho bezpečnostných asistentov. Takže vážení, žiadna „dodávka“, ale celkom iný svet!

Vpredu hojne, vzadu... ako?

Vôbec tu neplatí, že všetok luxus majú k dispozícii len cestujúci vpredu a tí vzadu trpia. Kdeže! Tu sa dodržiava pravidlo, že vodič má voziť a tí vzadu si majú užívať a hovieť. Škoda, že som musel byť skoro non-stop za volantom. Keby ma tak bol mal kto iba voziť.... Štvorica samostatných zadných sedadiel je totiž ešte pohodlnejšia ako dvojica vpredu a cestujúci môžu ľahko zaujať polohu „pololežiaceho". Zadní cestujúci majú svoju vlastnú klimatizáciu a nemusia sa báť, že pri rozhovore nebudú počuť vodiča nad hlavami predných cestujúcich je totiž mikrofón, zrozumiteľnosť aj pri vysokých rýchlostiach bola perfektná.

Kufor síce nepatrí k najväčším, na to by ste už potrebovali predĺženú verziu auta. Pre 6 cestujúcich  však úplne stačí. Priestor je navyše rozdelený platom. Po otvorení celého veka bol k dispozícii priestor rozdelený na dve časti priečkou, v ktorej sú dve skladateľné prepravky. Celú priečku možno vyklopiť hore alebo vybrať z auta. Môžete však na ňu ukladať batožinu bez toho, aby to prekážalo výhľadu dozadu. Navyše sa k tomuto priestoru dostanete otvárateľným zadným oknom, čo je praktické. Inak je totiž veko batožinového priestoru veľmi rozmerné. Ak je za vozidlom prekážka, tak ho neotvoríte.

Motor a prevodovka – jeden, či štyri...?

Viano v luxusnej konfigurácii s populárnym naftovým šesťvalcom patrilo k jedným z najobľúbenejších modelov danej kategórie. Nová trieda V ho poráža vo všetkých smeroch. Teda až na jeden - tým je motor. Nemôžete už totiž mať šesť valcov a trocha po poznať na kultivovanosti behu. Štvorvalec V 250 Bluetec s výkonom 140 kW je najsilnejším agregátom v ponuke a svojimi parametrami sa skoršiemu šesťvalcu takmer vyrovnáva. No pri práci ho napriek veľmi dobrému tlmeniu počuť o čosi viac, čo kontrastuje s luxusným interiérom. V ostatných smeroch sa ale štyri valce nemajú za čo hanbiť. Pracujú veľmi dobre aj vďaka svojej spolupráci s dnes už tradičnou sedemstupňovou automatickou prevodovkou. V ponuke je aj manuálna šesťstupňová, priamo radená prevodovka, tá však nie je k dispozícii v kombinácii s najsilnejším motorom. Sedemstupňový automat 7G-Tronic Plus sa mi zdal, že v tomto aute funguje asi najlepšie zo všetkých modelov Mercedes-Benz. Radí veľmi hladko, čo sa výrazne hodí k charakteru auta a vďaka správnemu sprevodovaniu správne využíva silu motora, ktorý aj vďaka desaťlitrovej nádrži na močovinu (AdBlue) plní emisnú normu Euro 6. Môžete si ju doplniť sami a vydrží na zhruba 10 000 kilometrov.

Pri rýchlosti 130 km/h má auto približne 2450 otáčok za minútu a konzumuje 8,5 litra na sto kilometrov. V meste sme sa dokázali dostať na 8 litrov, pri studenom motore až skoro o dva litre vyššie. Aj zohrievanie motora trvalo nejaký čas, takže na krátke „poskoky“ po meste to nie je nič svetoborné. Mimo mesta sa dá spotreba stlačiť pod sedem litrov, čo je výborné, najmä keď svižné tempo pri plnom obsadení znamenalo stále menšiu konzumáciu, ako desať litrov. Aerodynamický hluk bol pri vyšších rýchlostiach už ľahko rozpoznateľný, čosi sa ozývalo aj od kolies, ale auto prekonávalo aj niektoré osobné autá. Napriek veľkej bočnej ploche nepredstavuje bočný vietor problém, lebo auto (jeho riadiaca jednotka) dokáže automaticky kompenzovať pôsobenie takého vplyvu bez vedomia vodiča.

Maximálny komfort cestovania

Mercedes-Benz V disponuje aktivnymi tlmičmi, ktore menia svoju charakteristiku podľa frekvencie, ktorou prechádzajú cez nerovnosti. Teda nie podľa amplitúdy, čiže výšky zdvihu kolesa, ako by ste predpokladali. Nastavenie pruženia sa mení spolu s tuhosťou riadenia a správaním prevodovky. Najviac autu podľa očakávania sedí komfortné nastavenie, v ktorom je z neho plavný hltač kilometrov. V praxi oceníte najmä slušnú manévrovateľnosť a jednoduché ovládanie, vďaka ktorému sa aj s rozložitým vozidlom bez problémov prepletiete mestom alebo cestami plnými zákrut. Celé auto sa navyše správa veľmi bezpečne aj v extrémnych situáciách, kde sa môžete spoľahnúť na istotu prednej nápravy.



Z hľadiska jazdného komfortu je to horšie iba na krátkych priečnych nerovnostiach, ktoré príliš nezvláda. Tu to ale zvýrazňuje veľká karoséria a preto je obmedzená jej tuhosť a schopnosť ticho filtrovať výmole. Rázy sa šíria kabínou a občas sa pripoja nejaké pazvuky. To však robia všetky dodávky, v ktorých sme kedy išli a poviem vám že s podstatne väčšou razanciou. Trieda V je oproti nim tiché údolie...

Ak sa vyberiete mimo mesta, podvozok s rastúcou rýchlosťou začne všetko zvládať oveľa lepšie. Pri vyššom tempe síce rastie hluk od kolies aj okolitého prúdiaceho vzduchu, ale Véčko sa naozaj snaží. Skvelé však je, že aj po absolvovaní niekoľkohodinovej cesty nevystúpite vy a posádka „pokrčení“ a unavení, ale ste oddýchnutí. Na cestovanie na dlhšie trasy je napriek drobným spomenutým nedostatkom trieda V jednoducho výborná, čomu v noci napomáhajú fantastické diódové svetlomety. Asi nenájdete auto, ktoré ponúklo taký luxus a komfort pre šesticu ľudí.

Záver

Trieda V je napriek drobným spomínaným nedostatkom veľmi príjemné auto. Je to taký Orient Express na kolesách. Posádku rozmaznáva luxusom, pritom ponúka lepší interiér a infotainment ako napríklad trieda E, má vo všetkých smeroch more priestoru aj pohodlný podvozok. Poteší variabilita aj to, že konečne môžete päť spolucestujúcich vyviezť na dlhý výlet, bez toho, aby im chýbalo pohodlie, alebo priestor - v ktorom aute máte nad hlavou miesto asi 20 cm?

Aké je teda jej nasadenie, či použitie? Napríklad buď ako neobvyklé rodinné auto, alebo ako hotelový, či letiskový taxík. Nejde o žiadny lacný špás, hlavne nie vo výbave Edition 1, ale keď sa do neho usadíte, hneď cenu pochopíte. Teda do chvíle, než naštartujete. Vlastne aj ten zvuk motora sa dá akceptovať. Takže ako mínus je vlastne za len jediný motor v ponuke, napriek trom výkonovým úrovniam. Ostatné pripomienky nájdete v texte.

Technické údaje

Model: Mercedes-Benz V 250 BlueTEC
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 2 143
Prevodovka: 7-stupňová automatická s meničom krútiaceho momentu
Poháňaná náprava zadná
Výkon (kW/ot.): 140/3800
Krútiaci moment (Nm/ot.): 440/1400 - 2400
Maximálna rýchlosť (km/h): 206
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,4
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 6,6/5,6/6,0
Dĺžka/šírka/výška (mm): 5140/2249/1880
Rázvor náprav (mm): 3200
Objem batožinového priestoru (l): 1030
Objem palivovej nádrže (l): 57 (70 za príplatok)
Pohotovostná hmotnosť (kg): 2145
Užitočná hmotnosť (kg): 905
Rozmer pneumatík vpredu: 245/45 R19
Rozmer pneumatík vzadu: 245/45 R19
Základná cenníková cena modelu: od 44 454 €
   
Základná cena verzie: 51 192 €
Cena testovaného vozidla: 73 081 €

 

Jozef Vydra

Komentáre k článku