2015-10-16 04:00:00
Test zimných pneumatík
Test zimných pneumatík
Zdroj: ADAC

TEST: Zimné pneumatiky 165/70 R14 pre sezónu 2015

Pneumatiky testuje už roky mnoho organizácií a inštitúcií. Každá má svoj zabehnutý systém hodnotenia.

Už sme vám priniesli výsledky rôznych nezávislých testov zimných pneumatík väčších rozmerov. Teraz sa trocha pozrieme aj na tie menšie.

Nemecký autoklub ADAC spolu s rakúskym ÖAMTC a švajčiarskym TCS otestovali pred zimou spolu 35 pneumatík. Vybrali už tradične dva rozmery. Dnes sa pozrieme na výsledkovú listinu 16 najmenších pneumatík s rozmerom 165/70 R14. Sú určené hlavne pre malé autá a modely nižšej triedy. Používajú ich však aj niektoré základné verzie modelov nižšej strednej triedy alebo staršie vozidlá tejto kategórie. Majú ich teda aj Citroën C3, Fiat Panda, Škoda Citigo a Škoda Fabia, prípadne Suzuki Swift, Volkswagen Polo, či Toyota Corolla a Toyota Yaris.

Počas testov sa hodnotí správanie pneumatík na mokrej vozovke, na snehu aj na ľade. Menej dôležitým faktorom je valivý odpor, opotrebenie či hlučnosť. No pre niektorých motoristov môžu mať aj tieto hodnoty veľký význam. V rámci testu dosiahli ani jedna pneumatika nedosiahla hodnotenie veľmi dobré. Tri pneumatiky hodnotenie „dobré“, deväť pneumatík sa môže hrdiť ziskom hodnotenia „vyhovujúce“, jedna získala označenie „dostatočná“ a tri skončili ako „nedostatočné“ podľa hodnotenia ADAC. Automotoklub ÖAMTC má mierne odlišné hodnotenie: „Vynikajúce“, „veľmi odporúčané“, „odporúčané“, „podmienečne odporúčané“ a neodporúčané. Na celkovom poradí to nič nemení.

Zdroj: ADAC

Možno prekvapujúco nie je medzi troma najlepšími tentoraz Continental ContiWinter TS850. Na špičke sú GoodYear Ultragrip 9, Michelin Alpin A4 a Dunlop Winter Response 2. Boli takmer bez slabín a ADAC ocenil ich vyrovnané výkony. Samozrejme, že mali isté rozdiely v detailoch. Každá z pneumatík vynikala v niečom inom. Napríklad Goodyear UltraGrip 9 excelovala na mokrej vozovke, Michelin Alpin A4 ukázal najnižšie opotrebenie. Dunlop Winter Response 2 podával vynikajúce výsledky v zimných podmienkach na snehu a ľade. K tomu pridal aj nízky valivý odpor. Ten má výrazný vplyv na spotrebu paliva. Jednoducho, tieto plášte nemali žiadne zásadné slabiny. Dunlop však preukázal o čosi horšie hodnotenia na mokrom povrchu a vyššie opotrebenie. Najuniverzálnejšou pneumatikou je podľa testujúcich práve víťaz testu GoodYear UltraGrip 9. Minuloročnej novinke sa v testoch naozaj darí.

Je však zaujímavé, že aj v prípade pneumatík s hodnotením „dobré“ bolo najčastejším prehreškom správanie na mokrom povrchu. Práve ten je, spolu so suchým povrchom najčastejší počas zimy v mestských podmienkach. Ak jazdíte častejšie do hôr, prioritou by mali byť pre vás čo najlepšie vlastnosti na snehu a na ľade. Českých aj slovenských vodičov poteší hodnotenie pneumatiky Barum Polaris 3, ktorá dostala hodnotenie „vyhovujúca" a zároveň ako jediná takto hodnotená stojí približne 33 eur. Jej nevýhody sú na mokre a vo zvýšenej hlučnosti, naopak zase vyniká na suchu.

Pomerne široký stred deviatich pneumatík s hodnotením „vyhovujúce“ už nejaký z nedostatkov. Šesť z nich malo napríklad problém so správaním za mokra. To bol aj prípad štvrtej v poradí, Fulda Kristall Montero 3. Celkom prekvapujúcim je umiestnenie víťaza testov z posledných rokov, Continental ContiWinterContact TS850, ktorá v tomto rozmere má nedostatky v podobe príliš dlhej brzdnej dráhy na ľade. Sedem ďalších pneumatík má už po dva nedostatky. Bridgestone Blizzak LM001, Semperit Master-Grip 2, Barum Polaris 3 a FireStones Winterhawk 3 mali horšie výkony na vode a na ľade. Falken Euro Winter HS449 zasa okrem vody bola horšia aj na snehu. Uniroyal MS plus skombinoval slabšie výkony na suchu a na ľade. Suchá vozovka a sneh sú nepriateľom pre Pirelli Winter Scnowcontrol S3. Stále ide o pneumatiky so slušnými výkonmi a označením dobré. Známku „dostatočné“ dostali už pneumatiky, ktoré majú aspoň jeden zásadný nedostatok.

Ukázala ho aj „slovenská“ pneumatika Matador MP54 Sibir. Zlyhávala na mokrej vozovke. Ale nebola najhoršia. Celkom na spodku tabuľky nájdeme lacné pneumatiky Aeolus Snowace AW02, Linglong Green-Max Winter HP a Mentor M200 od „anonymných“ výrobcov, ktoré pohoreli prakticky vo všetkých kritériách. Napriek tomu, že nesú označenie zimných plášťov M+S, majú iba podpriemerné vlastnosti na mokrej vozovke, na snehu aj na ľade. Typické pre ne však je nízka cena aj nízky valivý odpor a dlhú životnosť. Sú zacielené na zákazníkov, pre ktorých je ekonomika prevádzky nad bezpečnosťou. ADAC ich rozhodne neodporúča kupovať. Podľa výrobcu sa už skončila výroba modelu Mentor M200. Zrejme k tomu dopomohol aj tento test.

Pneumatiky sú v tabuľke zoradené podľa celkovej známky, ktorú udelil ADAC. Hodnota v zátvorke značí celkovú váhu daného kritéria na celkovom hodnotení. Známkovanie je ako v škole - nižšia známka je lepšia.

Výsledky testov: Zimné pneumatiky 175/60 R14

Pneumatika

celkové hodnotenie

sucho (15%)

mokro (30%)

sneh (20%)

ľad (10%)

hlučnosť (5%)

spotreba (10%)

opotrebenie (10%)

Goodyear UltraGrip 9

dobrá

2.5

1.8

2.2

2.5

2.9

1.9

2.0

Michelin Alpin A4

dobrá

2.0

2.5

2.1

2.5

3.4

2.2

0.5

Dunlop SP Winter Response 2

dobrá

2.4

2.5

1.9

2.3

2.9

1.6

2.5

Fulda Kristall Montero 3

vyhovujúce

2.2

2.6

2.0

2.5

3.1

2.0

2.0

Bridgestone Blizzak LM-001

vyhovujúce

2.1

2.7

1.9

2.7

3.4

2.0

1.5

Continental ContiWinterContact TS850

vyhovujúce

2.0

1.9

1.9

2.7

3.1

1.9

1.5

Falken Eurowinter HS449

vyhovujúce

2.1

2.7

2.7

2.3

2.9

2.1

2.5

Uniroyal MS plus 77

vyhovujúce

2.8

2.5

2.1

2.9

3.0

2.2

2.0

Pirelli Winter 190 Snowcontrol Serie 3

vyhovujúce

3.0

2.3

2.7

2.3

3.4

2.3

2.5

Semperit Master-Grip 2

vyhovujúce

2.5

2.7

2.1

3.0

2.7

2.2

2.5

Barum Polaris 3

vyhovujúce

2.3

3.1

2.5

2.7

3.2

2.3

2.0

Firestone Winterhawk 3

vyhovujúce

2.2

3.5

2.3

2.8

3.3

1.8

0.5

Matador MP54 Sibir Snow

dostatočné

2.6

3.6

2.5

2.7

3.3

2.3

2.0

Aeolus Snowace AW02

nedostatočné

3.5

5.5

2.3

2.8

3.7

1.9

2.0

Mentor M200

nedostatočné

2.7

5.5

3.5

3.0

4.5

2.1

0.5

 

Jozef Vydra
ZDROJ: ADAC, ŐAMTC, TCS

Komentáre k článku