04.10.2016

PARÍŽ: Druhá generácia Audi Q5 je športovejšia a všestrannejšia

Audi prináša nové vydanie úspešného typu - začiatkom roka 2017 štartuje predaj novej generácie Audi Q5

SUV so štyrmi kruhmi kombinuje športový charakter limuzíny Audi a vysoko variabilný interiér. V oblasti konektivity, účinnosti aj asistenčných systémov nastavuje nové Audi Q5 nové meradlo vo svojom segmente.

„Prvé Audi Q5 bolo roky celosvetovo najpredávanejším SUV vo svojej triede. Vytvoriť jeho nástupcu nebola ľahká úloha, ale práve preto veľmi lákavá“, povedal Rupert Stadler, predseda predstavenstva AUDI AG. „Novým Q5 posúvame latku o kúsok vyššie. K veľkým inováciám patria pohon quattro s technológiou ultra,  vysoko účinné motory, pneumatické pruženie s reguláciou tlmičov, ako aj rozsiahla ponuka infotainmentu a asistenčných systémov.“

Nové SUV od Audi má športovejší postoj. Plasticky modelovaná jednodielna maska chladiča s masívnym rámom dominuje na aerodynamicky tvarovanej prednej časti karosérie. Reflektory môžu byť na želanie z LED alebo s technológiou Matrix LED s dynamickými smerovými svetlami.

Odkaz na pohon quattro

Výrazne „podrezaná“ bočná línia delí bočnú plochu karosérie. Silne zvýraznené blatníky poukazujú na permanentný pohon všetkých kolies quattro, nízka zasklená časť kabíny posádky sa skoro zvažuje smerom dolu. Rovnako ako na prednej časti karosérie aj vzadu horizontálne línie zvýrazňujú šírku vozidla. Zadné skupinové svetlá môžu byť na želanie vybavené dynamickými smerovými svetlami. Dvere batožinového priestoru obopínajú zadné stĺpiky karosérie – čo je typický dizajnový prvok modelov Q od Audi. V difúzorovom nadstavci v zadnom nárazníku sú integrované koncovky výfuku.

Audi ponúka nové Q5 v 14 farbách laku karosérie. Na výber je päť nových línií vybavenia – sport, design, S line Sportpaket, design selection a S line Exterieurpaket. Jednotlivé línie ovplyvňujú celkový vzhľad vozidla. Napríklad pri línii design zvýrazňujú sivé kontrastné plastové prvky na karosérii robustný charakter nového SUV, kým Audi Q5 v línii vybavenia sport má všetky prvky lakované vo farbe karosérie.

Úspora hmotnosti - až o 90 kg ľahšie ako predchodca

Dĺžka 4,66 metra, šírka 1,89 metra, výška 1,66 metra a rázvor 2,82 metra – oproti predchádzajúcej generácii nové Q5 podrástlo takmer vo všetkých smeroch. Súčasne sa hmotnosť znížila podľa motorizácia až o 90 kilogramov. Ocele najvyššej pevnosti a hliník tvoria inteligentnú kombináciu materiálov karosérie.

Aj v oblasti aerodynamiky sa nové Q5 umiestňuje na špičke svojej triedy. Verzie so štvorvalcovými motormi dosahujú s aerodynamicky optimalizovanou strechou koeficient aerodynamického odporu 0,30. Aerodynamický hluk je neobyčajne nízky, do karoséria sa prenášajú iba minimálne vibrácie – nové SUV od  Audi rozmaznáva vodiča a pasažierov najlepšou vnútornou akustikou v triede.

Veľkorysý a priestranný interiér

V kabíne je veľa miesta pre päť osôb, v dôležitých rozmeroch nové Audi Q5 prekonáva svojho predchodcu a konkurentov. Horizontálne orientované línie prístrojového panelu podporujú pocit veľkého priestoru a komfortu, po celej šírke prístrojového panelu prebieha trojrozmerne tvarovaná dekoračná lišta. Nová koncepcia línií vybavenia poskytuje zákazníkom široký výber farieb a materiálov.

Nová, vysoko účinná klimatizácia je na výber v dvoch verziách. Trojramenný multifunkčný volant je súčasťou sériového vybavenia, na želanie sú k dispozícii doplnkové funkcie ako napríklad vyhrievanie volantu. Ponuka sedadiel siaha až po pneumatickú masážnu funkciu. V tme príplatkové náladové osvetlenie (sériovo pri design selection) vytvára atraktívne akcenty v kabíne v 30 nastaviteľných farbách. Kvalita vypracovania nového Q5 je bez akýchkoľvek kompromisov.

Zadné sedadlo nového Audi Q5 je rozdelené na tri segmenty, na želanie sa dá pozdĺžne posúvať a nastavovať sklon. Podľa polohy zadného sedadla má batožinový priestor základný objem 550 až 610 litrov – o 10 viac ako predchádzajúci model. Sklopením operadla zadného sedadla sa batožinový priestor zväčší na maximálny objem 1 550 litrov (pri naložení až po strop kabíny). Inteligentné riešenia ako sériová, variabilne skladacia rohož, na želanie dodávaný senzor elektricky ovládaných dverí batožinového priestoru, ako aj manuálne zníženie zadnej časti karosérie prostredníctvom príplatkového pneumatického pruženia uľahčujú nakladanie.

Jednoducho logické ovládanie a zobrazovanie

Ovládanie nového SUV Audi je intuitívne a determinované troma veľkými novinkami. Príplatkový digitálny združený prístroj Audi virtual cockpit na svojej obrazovke s vysokým rozlíšením a uhlopriečkou 31,2 cm (12,3 palca) zobrazuje brilantné grafiky. Vodič môže prepínať medzi dvoma zobrazeniami – klasickým s veľkými kruhovými prístrojmi a moderným režimom, v ktorom dominuje mapa navigácie alebo zoznamy. Príplatkový Head-up displej premieta najdôležitejšie informácie na predné okno.

Ako hlavný ovládací prvok funguje terminál MMI na stredovej konzole. Pri špičkovom systéme infotainmentu MMI Navigácia plus s MMI touch, vybavenom monitorom s uhlopriečkou 21,0 cm (8,3 palca), má kombinovaný otočný/tlačidlový ovládač na svojej hornej ploche dotykovú plôšku touchpad. Rozoznáva rukopis a známe gestá z oblasti spotrebnej elektroniky ako napríklad zväčšovanie obrázku roztiahnutím prstami. Keď má nové Q5 prevodovku S tronic alebo tiptronic, má väčší terminál MMI all-in-touch s haptickou spätnou väzbou.

Ovládacia logika MMI sa so svojimi plochými hierarchiami orientuje na aktuálne smartfóny a umožňuje aj inteligentné vyhľadávanie v databázach. Nové, prirodzené hlasové ovládanie reaguje aj na výrazy z hovorovej reči. Ako tretia ovládacia úroveň slúži v novom Audi Q5 multifunkčný volant plus. Na želanie Audio montuje novo vyvinutý Head-up displej, ktorý premieta relevantné informácia – aj z asistenčných systémov – ako ľahko vnímateľné symboly a číslice na predné okno.

Audi navigácia - „osobný cestovný asistent“

Nové Audi Q5 má rovnako ako  Q7 a A4 „osobného cestovného asistenta“. Keď vodič aktivuje túto funkciu, navigačný systém sa učí pravidelne jazdené trasy a ciele jázd a tieto informácie priraďuje miestu odstavenia vozidla a dennej dobe.

Aktivovaný systém sa učí podľa zvyklostí vodiča a na tom základe mu poskytuje pri ďalšej jazde návrhy na optimálnu trasu – a to aj pri neaktívnej navigácii do cieľa. Navigačný systém pri výpočte odhaduje pravdepodobné ciele a okrem času príjazdu zohľadňuje aj aktuálnu hustotu premávky. Napríklad za určitých okolností vodičovi navrhne aktivovať navigáciu aby sa dozvedel potenciálne alternatívne trasy. Vodič rozhoduje, či funkciu aktivuje alebo nie. Okrem toho má možnosť uložené ciele zmazať. Keď je funkcia deaktivovaná, systém nezaznamenáva ciele a nezohľadňuje zmazané ciele ani jazdené trasy.

Online cez LTE – to je MMI Navigácia plus

Systém MMI Navigácia plus integruje s prvkom Audi connect modul LTE a hotspot WLAN – spolujazdci môžu byť počas jazdy online až s ôsmimi mobilnými koncovými zariadeniami. Audi connect umožňuje s pevne inštalovanou SIM kartou Audi connect SIM vrátane paušálu na dátové služby komfortný roaming v Európe pre mnohé služby Audi connect. Pre hotspot WLAN sa dajú podľa potreby objednať balíky dát vrátane roamingu pre EÚ za atraktívne ceny. 

Bezplatná aplikácia Audi MMI connect-App vytvára tesné spojenie medzi automobilom a smartfónom, respektíve hodinkami smartwatch a poskytuje ďalšie služby. Patrí k nim kontrola dôležitých stavov vozidla na diaľku, Online Media Streaming a prenos kalendára zo smartfónu do MMI.

High-end možnosti - moduly infotainmentu

Audi phone box bezkontaktne pripája mobilný telefón na vonkajšiu anténu vozidla pre zlepšenie kvality príjmu a okrem toho induktívne nabíja smartfóny, ktoré podporujú štandard Qi. Bang & Olufsen Sound System s inovatívnym trojrozmerným (3D) ozvučením reprodukuje aj priestorovú dimenziu výšky hudobného záznamu. Nový Audi tablet slúži ako flexibilný multimediálny systém pre zadnú časť kabíny (Rear Seat Entertainment). Rozhranie Audi smartphone interface umožňuje integráciu smartfónov do nového Q5 prostredníctvom softvéru Apple CarPlay a Android Auto.

Asistenčné a bezpečnostné systémy

Tie má nové Audi Q5 v širokom portfóliu a vďaka nim sa zaraďuje na špičku svojho segmentu. Inteligentnou súhrou systémy vytvárajú ďalší krok smerom k pilotovanej jazde. Sú združené do troch paketov – Tour, Mesto a Parkovanie.

Prediktívny asistent efektívnej jazdy podporuje vodiča cielenými informáciami z blízkeho okolia pri šetrení paliva. Radarový tempomat adaptive cruise control (ACC) s asistentom pre jazdu v dopravnej zápche  dokáže v hustej mestskej premávke čiastočne prevziať ovládanie vozidla. Audi active lane assist uľahčuje udržiavanie vozidla v jazdnom pruhu. Indikácia odstupu upozorňuje vodiča na nedostatočný odstup od vozidla idúceho vpredu.

Asistent pre priečnu premávku vzadu, výstraha pri vystupovaní, vyhýbací asistent a odbočovací asistent sú ďalšie novinky, ktoré zvyšujú bezpečnosť. To isté platí pre systémy pre sense – Audi pre sense city, ktorý upozorňuje na chodcov a vozidlá a v rámci hraníc systému uskutoční automatické brzdenie, patrí k štandardnému vybaveniu nového Audi Q5. Parkovací asistent, rozoznávanie dopravných značiek na báze kamery a asistenčný systém pre zjazd zo svahu dopĺňajú ponuku.

Silný kvintet - motory TDI a TFSI

Nové Audi Q5 štartuje v Európe s piatimi výkonným a účinnými motormi, štyrmi naftovými TDI a jedným benzínovým TFSI. Oproti predchádzajúcej generácii sú výkonnejšie až o 20 kW (27 k), no pritom sa spotreba paliva výrazne znížila. Predovšetkým štvorvalcové motory 2.0 TDI v novom Q5 s výkonmi 110 kW (150 k), 120 kW (163 k) a 140 kW (190 k) sú vysoko účinné.

Obidva špičkové motory kombinujú vysoký výkon s účinnosťou. Vylepšený štvorvalec 2.0 TFSI má výkon 185 kW (252 k), no pritom sa na 100 kilometrov uspokojí so 6,8 litra benzínu, čo predstavuje ekvivalent emisií CO2 154 gramov na kilometer. Výrazne prepracovaný motor V6 3.0 TDI dosahuje výkon 210 kW (286 k) a maximálny krútiaci moment 620 Nm.

Efektívne prevodové ústrojenstvo

Prevodové ústrojenstvo SUV strednej triedy je vyvinuté nanovo od základu – platí to pre 6-stupňovú manuálnu prevodovku, 7-stupňovú prevodovku S tronic s dvoma spojkami ako aj 8-stupňovú automatickú prevodovku tiptronic (iba pri 3.0 TDI). Prevodovky S tronic a tiptronic majú integrovanú funkciu voľnobehu, prispievajúcu k úspore paliva. Vodič môže tieto prevodovky ovládať aj manuálne voliacou pákou alebo páčkami na volante, v obidvoch prípadoch je prenos signálu do prevodovky elektronický.

Nový systém pohonu všetkých kolies quattro s technológiou ultra je pri motoroch 2.0 TDI s výkonom  120 kW (163 k) a 140 kW (190 k), ako aj pri 2.0 TFSI s výkonom 185 kW (252 k) prvkom sériového vybavenia. Pri základnom motore 2.0 TDI s výkonom 110 kW (150 k) ho Audi montuje na želanie. Systém quattro s technológiou ultra odpojí pohon zadnej nápravy vždy keď nie je potrebný a proaktívne ho zapne podľa potreby. Nová koncepcia zvyšuje efektivitu bez ústupkov v oblasti trakcie a jazdnej dynamiky.

Rovnako pri pohone predných kolies ako aj pri pohone quattro selektívna regulácia krútiaceho momentu na jednotlivých kolesách zlepšuje ovládateľnosť v zákrutách. Toto inteligentné softvérové riešenie umožňuje v každej situácii dynamický, precízny a kontrolovateľný zážitok z jazdy. Pri motore V6 3.0 TDI Audi na želanie montuje športový diferenciál zadnej nápravy, ktorý aktívne rozdeľuje krútiaci moment na zadné kolesá podľa potreby a tým zabezpečuje maximálnu jazdnú dynamiku – ďalšie nóvum v tomto modelovom rade a segmente.

Podvozok s vyriešením protikladov

Nové Audi Q5 má jazdné vlastnosti, ktoré spájajú celkom rozdielne prednosti – je športové a súčasne vysoko komfortné. Základ pre to vytvárajú novo vyvinuté päťprvkové nápravy a nový elektromechanický posilňovač riadenia. Na želanie Audi montuje dynamické riadenie, ktoré mení svoj prevodový pomer podľa rýchlosti jazdy a uhla natočenia volantu.

Pri pružení a tlmičoch sú na výber dva systémy. Podvozok s klasickými oceľovými pružinami a elektronickou reguláciou charakteristiky tlmičov pruženia poskytuje široké rozpätie medzi komfortom a dynamikou, ktoré môže vodič navoliť prostredníctvom systému regulácie jazdnej dynamiky Audi drive select.

Nové pneumatické pruženie adaptive air suspension okrem prispôsobenia charakteristiky tlmičov  mení aj svetlú výšku vozidla v piatich stupňoch. Obidva systémy sú, rovnako ako športový diferenciál zadnej nápravy pre Audi Q5 3.0 TDI, prepojené s novou centrálnou riadiacou jednotkou podvozka.

Sériovým systémom regulácie jazdnej dynamiky Audi drive select, ktorý ovplyvňuje rozličné technické komponenty vozidla, môže vodič nastaviť až sedem jazdných režimov. Dva nové režimy lift/offroad a allroad optimálne podporujú univerzálny charakter Audi Q5.

Sériovo nové SUV od Audi jazdí na 17-palcových diskoch z ľahkej zliatiny. Pri líniách vybavenia design a  sport majú kolesá formát 18 palcov, pri S line Sportpaket a pri Audi design selection 19 palcov. Na želanie výrobca montuje kolesá do veľkosti 21 palcov.

Nové Audi Q5 sa vyrába v novo vybudovanom závode v Mexiku. V Nemecku a ďalších európskych štátoch sa začne predávať začiatkom roka 2017. Základná cena pri štarte predaja bude v Nemecku 45 100 Euro za verziu Q5 2.0 TDI 120 kW quattro S tronic.

Jozef Vydra
ZDROJ: Audi AG

Komentáre k článku