25.04.2016

FOTO: Audi TT RS je vonku! 5 valec 2,5 TFSI, 400 koní, Quattro a aj Cabrio

Audi si pre prezentáciu nového modelu TT RS vybralo autosalón v Pekingu. Podkapotou skrýva päťvalec.

Audi TT RS je jedným z netrpezlivo očakávaných modelov automobilky z Ingolstadu. Štyri kruhy si vo vrcholnej verzii svojho malého kupé prichystali fenomenálny päťvalec v novej generácii. Vďaka inováciám výkon poskočil rovno o jedno malé auto (60 koní), stúpol krútiaci moment a to celkom pochopiteľne ovplyvnilo aj jazdné schopnosti nového RS.

Nové RS sa od ostatných modelov radu TT odlišuje výraznou maskou s väčšími prieduchmi, upravenou zadnou časťou s krídlom a s novými OLED svetlami. Imidž vrcholného modelu zvýrazňujú dve veľké oválne koncovky výfuku, označenia RS, veľké disky a rozdiely vidieť i zboku.

To podstatné sa však skrýva Podkapotou. Inovnovaný 2,5 litrový päťvalec dostal nový hliníkový blok, ktorý znížil hmotnosť bloku o rovných 10 kilogramov. 6 krát získal predchodca tohto nového motora ocenenie ako najlepší motor roka vo svojej kategórii. Novinka bude s veľkou pravdepodobnosťou v tomto duchu pokračovať. Okrem zníženia hmotnosti má nový motor znížené vnútorné trenie a množstvom ďalších vylepšení zvýšený výkon. Vďaka tomu maximálny výkon stúpol o 60 koní na okrúhlych 294 kW (400 k). Maximálny krútiaci moment až 480 Nm je dostupný od 1750 do 5850 ot/min, vďaka čomu má motor neustály prísun masívnej sily. Motor okrem nového bloku z ľahšieho materiálu má taktiež kľukovú skriňu, ktorá je taktiež z hliníka, čím je o 18 kilogramov ľahšia. Kľukový hriadeľ je dutý, a tak ľahší o jeden kilogram. Piesty majú integrované kanáliky na chladenie. Motor sa dokáže mimoriadne rýchlo zohriať, keďže po studenom štarte neprebieha chladenie hlavy valcov, pumpa ho spustí až po zahriatí sa na prevádzkovú teplotu. Veľké turbodúchadlo vtláča vzduch do motora až do tlaku 1,35 baru, čím zvyšuje význam účinného medzichladiča. Ten má účinnosť 80 %. Nasávacie aj výfukové vačkové hriadele sú nastaviteľné, pričom na výfukovej strane funguje systém AVS (Audi valvelift system), ktorý upravuje dĺžku otvorenia ventilov v závislosti od požiadavky vodiča v dvoch režimoch. Jeden pre nízku až stredne vysokú záťaž, druhý pre maximálny výkon. Motor využíva dvojité vstrekovanie a to ako do nasávacieho potrubia tak priamo do valcov podľa okolností a potreby. Zaujímavosťou je postup zapaľovania jednotlivých valcov umiestnených v rade za sebou. „Vzorec“ je jednoduchý 1-2-4-5-3. Špecifický rytmus motora s nepárnym počtom valcov sa odzrkadľuje aj vo zvuku, ktorý je ešte zvýraznený vďaka klapke vo výfukovom potrubí. Motor je nielen ľahký, ale aj mimoriadne kompaktný. Celková dĺžka je menej než 50 centimetrov. To pomáha ako odbremeniť prednú nápravu od nadbytočných kilogramov, tak zlepšuje možnosti umiestnenia motora a teda celkovo pomáha k lepšiemu rozloženiu hmotnosti.  

Sila motora sa prenáša na kolesá výhradne cez sedemstupňovú automatickú dvojspojkovú prevodovku S-Tronic. Prevodovka má špeciálne upravené prevodové stupne. Prvé stupne sú čo najľahšie a až siedmy stupeň má „diaľničný“ charakter. Vďaka ľahkým prevodom a rýchlym reakciám dokáže TT RS vyťažiť zo svojho motora maximum, zároveň šetrí palivo a emisie. TT RS celkom pochopiteľne hrabe všetkými štyrmi kolesami vďaka permanentnému pohonu Quattro. Za svoje jazdné vlastnosti vďačí elektronicky a hydraulicky ovládanej lamelovej spojke s vynoveným riadením. Percento krútiaceho momentu posielaného na zadnú nápravu závisí od jazdného štýlu ale tiež jazdného režimu. V dynamických módoch posiela spojka krútiaci moment dozadu skôr a vo vyššom percente. Vďaka možnosti zvolenia režimov navyše môže vodič vykonávať kontrolovaný šmyk podľa svojich predstáv. Stabilizačný program možno navyše úplne vypnúť. Zvýšenie trakcie bez preklzu reguluje systém pribrzďovania vnútorných kolies a elektronická kontrola trakcie. Aj vďaka nej dokáže TT RS zrýchliť z 0 na 100 km/h za 3,7 sekundy v prípade Coupé a 3,9 v prípade Cabrio. Maximálna rýchlosť je stanovená na 280 km/h.

Aby vozidlo takúto silu zvládlo má tuhšie pruženie a má znížený podvozok o 10 mm, vďaka čomu si do technického osvedčenia zapíše celkovú výšku 1,34 metra. Dostupné sú tiež adaptívne tlmiče. O ubrzdenie vynikajúceho motora s typickým zvukom umocneným špeciálne vyladeným výfukovým potrubím sa starajú vpredu 370 milimetrové ventilované a perforované oceľové kotúče a osempiestikové brzdiče lakované čierno alebo červeno. Brzdy možno vpredu za príplatok vymeniť za karbón keramické. Vzadu pracujú brzdy s priemerom 310 mm.  

Coupé má celkovú hmotnosť 1440 kilogramov, Cabrio je o 90 kg ťažšie. Strecha kabrioletu má hmotnosť 39 kilogramov a možno ju automaticky zatiahnuť do rýchlosti 50 km/h. Audi môže za príplatok nainštalovať elektrický deflektor a vyhrievanie krku prostredníctvom ventilácie v sedadlách RS.

Interiér sa nesie v znamení športovosti a luxusu. Sedadlá so širokým bočným vedením sú potiahnuté Alcantarou a tak ako mnohé ďalšie prvky nesú logo RS. MMI systém s navigáciou má v štandarde 12,3 palcový dotykový displej. Batožinový priestor kupé má rozmer 305 litrov, sklopením zadných operadiel ho možno zvýšiť na 720 litrov. Kabriolet má 280 litrov.

Audi TT RS sa začne predávať na jeseň tohto roka. Cena kupé začína na 66 400 eur a kabrioletu na 69 200 eur. 

jh
ZDROJ: Audi

Komentáre k článku