2015-09-24 05:40:00
Mitsubishi Outlander modelový rok
Mitsubishi Outlander modelový rok 2016
Zdroj: Jozef Vydra

PRVÁ JAZDA: Mitsubishi Outlander má sto zlepšení

Kompletná modernizácia, či klasický facelift? Na prvý pohľad to druhé, na druhý pohľad to prvé...

Joi cuitači, či pekne po slovensky: Dobrý deň. Hrdina z Japonska, najnovší Outlander prichádza už aj na slovenský trh. Vynovené japonské SUV Mitsubishi Outlander tretej generácie prekonalo viac ako iba omladzovaciu kúru. Mala by to preto byť skôr generácia tri a pol. Aspoň tak akosi to vysvetľuje výrobca i zastúpenie značky pre náš trh.

Nový Outlander v modelovom prevedení 2016 nie je klasickým faceliftom uprostred výrobného cyklu, ktorý zvykne prinášať iba drobné estetické úpravy. Outlander do detailov prepracovali po mechanickej i vizuálnej stránke. Napríklad optická úprava proporcií Outlandera tretej generácie mala zabezpečiť, aby pôsobil nižší, štíhlejší a širší. Podarilo sa. Aby sme sa mohli o tom všetkom presvedčiť, mali sme možnosť okúsiť, aký je Outlander po modernizácii na ceste, aj v teréne.

Pod modernizovanou karosériou totiž ukrýva aj nové technológie. Zmena neprišla preto, že by sa Outlander nepredával. Skôr ide na odbyt ako ešte teplé rožky a teda ide o ešte väčšiu podporu. Automobilka Mitsubishi Motors sa napríklad po 8 rokoch vrátila na autosalón vo Frankfurte. Potvrdzuje svoju zdravú kondíciu v podobe výsledkov predaja v Európe. S 90 549 vozidlami zaznamenala nárast predaja +45% za prvý polrok 2015 oproti rovnakému obdobiu predchádzajúceho roka. No a napríklad Mitsubishi Outlander má na konte 25 837 vozidiel (z toho 14 353 Outlander PHEV), čo znamená rast medziročne o 40%. Mitsubishi je zároveň treťou najrýchlejšie rastúcou automobilovou značkou v Európskej únii za rovnaké obdobie s impozantným nárastom + 57%, ktoré nepochybne pomôže udržať nedávno predstavený nový Mitsubishi Outlander. Aby teda bolo jasné, nie faceliftovaný, lebo tomuto označeniu sa Mitsubishi vyhýba ako čert krížu.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Keď sa po dvoch generáciách predchodcu predstavil súčasný Outlander, zožal miestami kritiku za nie príliš zaujímavý dizajn prednej časti. Vynovené popredie SUV z Japonska má na môj vkus možno až veľa trblietavého „chrómu“, ale celkovo je krajšie. Predná maska s dizajnom, ktorý výrobca označuje ako Dynamic Shield (dynamický štít) má aj LED denné osvetlenie zložené z 12 diód. Dizajn zlepšili aj bočné plastové lišty. Zmien je podstatne viac a Miutsubishi ich narátalo vyše 100. Spomeňme aspoň nové dielce a panely karosérie, výrazné zlepšenia nastali aj v oblasti utlmenie hluku, vibrácií a chvenia. Zlepšená je konštrukcia podvozka, ktorý dostal nové naladenie pruženia a tlmenia. Auto má aj nové funkcie, bezpečnostné technológie a najrôznejšie prvky výbavy. No a zabudnúť nemožno na úspornejšie motory.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

V kabíne sú použité kvalitnejšie materiály, no čo je podstatné, auto je počas jazdy naozaj tichšie. Vďaka tomu nemáte pocit, že idete rýchlo – treba si sledovať rýchlomer. Pod zníženú úroveň hluku sa podpísala tuhšia karoséria s pevnejšími nosníkmi, frekvenčne preladená tak, aby posádka nevnímala ruchy rušivo, ale aj nové tlmiace materiály a prvky, ktoré zabraňujú šíreniu hluku z motorového priestoru ďalej do karosérie, či napríklad nové protihlukové čelné sklo. Mitsubishi uvádza, že v priebehu komplexného skúmania akustických parametrov technici zásadne vylepšili viac než 30 rôznych oblastí v rámci celého vozidla - karosériu, motor, zavesenie kolies, samotné kolesá, zvukovo izolované sklá, dynamické tlmiče zabudované na rôznych miestach a súčastiach - až po úpravy systému tesnení dverí. aby dosiahli kvalitnejšie tlmené „klapnutie“ pri zatvorení dverí.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

V najvyššej výbave pribudol nový systém pohonu všetkých kolies S-AWC (Super-All Wheel Control). Je inšpirovaný pohonom z modelu Lancer Evolution. Má predný diferenciál s elektronicky limitovanou svornosťou, elektronicky spínaným medzinápravovým diferenciálom a otvoreným zadným diferenciálom. V prípade potreby si pomáha aj pribrzďovaním jednotlivých kolies.

Na výber sú štyri módy jazdy - AWC ECO (predný náhon), Normal (automatické pripojenie zadnej nápravy), Snow (režim pre sneh) a Lock. Ten posledný však reálne nezamyká diferenciál, je to skôr elektronická simulácia zamknutia. Preto môže auto v tomto režime jazdiť aj po pevných povrchoch bez poškodenia diferenciálu. Pritom sa dá sledovať prenos výkonu na jednotlivé kolesá na špeciálnom displeji. Hoci je to naozaj pokročilý systém pohonu, nemal som pocit, že by výrazne nabádal k športovej jazde. Áno, dá sa jazdiť aj tak, no skôr to bolo o pohodlnom prekonávaní vzdialenosti na ceste – aj po diaľnici. Počas redakčného testu však s nami Outlander určite zakúsi aj nástrahy terénu. Aby som nezabudol – pri nižších stupňoch výbavy sa používa pôvodný systém pohonu všetkých kolies.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Jedna vec sa mi nepáčila – bolo to až hysterické a podľa mňa veľmi zavčasu reagujúce upozornenie na opustenie jazdného pruhu, ešte viac na blížiacu sa prekážku pred vozidlom. Tam to bolo veľmi včasné varovanie s vytrvalým pípaním. Viac konzervatívneho prístupu by neuškodilo, hoci je pravdou, že ak z tohto pípania otupiete, auto vám v prípade potreby pomôže brzdením pred prekážkou.

Okrem systému varovania pri opustení jazdného pruhu (LDW), adaptívneho tempomatu (ACC) a systému zmierňovanie následkov čelnej kolízie (FCM), ktoré používal aj doterajší  Outlander so spaľovacím motorom aj vo verzii PHEV (naposledy menovaný systém získal v júni 2013 ocenenie Euro NCAP), sa paleta vyspelých bezpečnostných systémov pri novom Outlanderi PHEV (MY16) ešte rozšírila o niekoľko nových systémov:. Je to napríklad ultrazvukový systém zabraňujúci neželanému zrýchleniu (UMS). Jeho cieľom je zabrániť vozidlu v konflikte s prekážkou v prípade nechceného zrýchlenia vozidla. Funguje to tak, že ak vodič neúmyselne zošliapne pedál akcelerátora v momente, keď ultrazvukové snímače zaznamenajú prekážku vo vzdialenosti do 4 metrov v smere jazdy a vozidlo je práve zaparkované (volič prevodovky v polohe R alebo D), či ak idete nízkou rýchlosťou (cca 10 km/h), vodiča upozorní výstražný zvuk aj správa na displeji. Systém UMS súčasne reguluje krútiaci moment motora, aby zamedzil prípadným škodám pri strete s prekážkou. Plug-in hybridná verzia Outlander PHEV pribudne v ponuke s novinkami a v novej karosérii o pár mesiacov.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Pod kapotou Outlanderu sú dva známe štvorvalce. Atmosférický benzínový dvojliter s variabilným časovaním ventilov MIVEC využíva Atkinsonov cyklus. Má výkon 110 kW (150 k) a krútiaci moment 195 Nm. Dodáva sa v kombinácii len s päťstupňovou manuálnou prevodovkou a pohonom predných kolies.

Naftový motor s objemom 2,2 litra má rovnaký výkon 110 kW (150 k), krútiaci moment však stúpol na 380 Nm. Pohon prednej nápravy sprostredkúva buď manuálna šesťstupňová prevodovka, alebo šesťstupňová automatická s pohonom buď prednej nápravy, alebo všetkých kolies. Zaujímavosťou je, že motor spĺňa emisnú normu Euro 6 aj bez použitia močoviny (Adblue). Stačí mu špeciálny „suchý“ LNT katalyzátor umiestnený vo výfukovom potrubí. Stará sa o zachytávanie dusičnanov a zníženie ich obsahu na úroveň 29 mg NOₓ /100 km. To je výrazne nižšie, ako vyžaduje súčasná norma. Na to aby správne fungoval, sa musí pravidelne čistiť. Deje sa tak spaľovaním nafty. Ak treba katalyzátor prečistiť, motor na približne 3 sekundy obohatí zmes. Nasledujúca reakcia s palivom katalyzátor očistí. Prebieha pri tom reakcia vodíka a dusičnanov, výslednými produktami sú voda a dusík. Technologicky je čistenie údajne potrebné pri chudobnej zmesi robiť pomerne často. Znamená to vraj spustiť proces raz za desiatky sekúnd. Katalyzátor sa pritom vie do istej miery zbaviť aj škodlivých nánosov síry z nekvalitnej nafty. Výrobca napriek tomuto „prídavnému spaľovaniu“ uvádza nezmenenú spotrebu oproti verzii motora, ktorý spĺňal normu Euro 5.

Zdroj: Jozef Vydra
Zdroj: Jozef Vydra

Vynovený Mitsubishi Outlander má cenovky, ktoré sa začínajú po zohľadnení uvádzacieho (úvodného) bonusu na veľmi zaujímavej cene 21 500 eur. Platí to pre verziu s benzínovým motorom a pohonom prednej nápravy. V základnej výbave Intense sú už denné LED svetlá, svetelný a dažďový senzor, automatická dvojzónová klimatizácia, štyri elektrické okná, audiosystém s CD, MP3 a šiestimi reproduktormi, USB vstupom a bluetooth pripojením, ďalej parkovacie senzory vzadu a 16 palcové zliatinové kolesá. Na záver ešte jedna pripomienka pre pamäť – hoci sme skúšali sedemmiestnu verziu, v ponuke je aj päťmiestna. Zoznamovanie bolo príjemné, intenzívne, ale krátke a už sa v redakcii tešíme na týždňovú spoločnú púť s najnovším zástupcom japonskej techniky značky s troma diamantmi v znaku. Zatiaľ dovidenia - sajonara...

Jozef Vydra

Komentáre k článku


Stream naživo