19.08.2015

TEST: Citroen Berlingo XTR Blue HDI 120 – majster v priestore zameraný na rodinu

Citroen Berlingo dostal nové technológie, facelift a nové motorizácie. To však iba zvýraznilo silu, ktorú mal už predtým.

Citroen Berlingo je vozidlo, ktoré môžete na našich cestách stretnúť pomerne často. Dôvod je jednoduchý: ponúka veľa za málo. Teda... cena od 12-tisíc vyššie málo nie je, no vzhľadom na fakt, že ide o automobil, ktorý reálne odvezie 5 pasažierov a dokáže aj 7, má neskutočné množstvo šikovných odkladacích miest a má toľko miesta do všetkých smerov až sa to zdá byť neuveriteľné. Navyše je príjemné s ním jazdiť, za jeho kúpu vás pochváli ako manželka, tak i deti, ba dokonca aj svokra (teoreticky) a jeho kúpou nevyvoláte v susedovi pocit, že vám má čo závidieť. Teda až pokým nemá staršiu verziu...

Nie vážne, toto auto ma za takmer tisíc kilometrov na cestách očarilo. Tak ako to na škatuľu s kolesami ide... Splnilo presne to a ešte o kúsok viac ako od auta v súčasnosti očakávam. To viete, populačná explózia...

Berlingo je na trhu už 19 rokov. Aktuálne zákazníkom slúži druhá generácia, ktorá sa predstavila v roku 2008. Teraz prišiel výrazný facelift, na základe ktorého Citroen auto volá ako nové Berlingo. I keď sa toho zmenilo dosť, podstata zostáva rovnaká – je to auto maximálne orientované na rodinu.

Pritom základ Berlinga je nielenže totožný so základom modelu bratskej značky Peugeot – Partner, je predovšetkým určený na prevážanie nákladu a nie pasažierov. Lenže v prípade Citroenu Berlingo, i Peugeotu Partner je najsilnejšou stránkou práve prevážanie osôb. Minimálne Berlingo sa s úpravou na prevoz cestujúcich vysporiadal veľmi dobre. V porovnaní s konkurentmi ako Renault Kangoo, Dacia Dokker, či Ford Turneo, je skrátka lepší, i keď posledný menovaný je v tesnom závese.

Čo priniesol facelift?

Ten prebehol na prelome rokov 2014/2015. Jemne zmenil vizáž automobilu, podľa výrobcu mu dodal pozitívnejší výraz (predná maska). Svetlá klesli nižšie a pribudlo pár nových detailov. Vo vnútri sa revolúcia nekonala, dôležitou zmenou prešiel stredový panel, ktorý má po novom k dispozícii 7 palcový dotykový displej s dobrým audiosystémom a navigáciou (spolu za príplatok).  Veľké zmeny sa odohrali v ponuke motorov, kde auto zaznamenalo prechod na novú emisnú normu Euro 6. Tú spĺňa modernými agregátmi BlueHDI, ktoré znižujú emisie NOx prostredníctvom močoviny.

Benzínová ponuka zostala zatiaľ nezmenená, no nebude to trvať dlho a ponuku moderných atmosférických štvorvalcov vymenia ešte modernejšie prepĺňané trojvalce tak ako sa to udialo prakticky pri všetkých modeloch značky. To síce poteší užívateľov lepšou odozvou, emisných byrokratov lepšími hodnotami výfukových plynov (ako kedy), avšak nepoteší tých, ktorí veria atmosfére a hlavne štyrom valcom. Nuž, takým už veľa času na kúpu nezostáva... Nové motory by mali prísť začiatkom budúceho roka.

Motor, prevodovka, spotreba

Málokto si chce kúpiť vysoké „škatulózne“ MPV s benzínovým motorom. Cieľom zákazníkov je zväčša kombinácia s úsporným naftovým agregátom. Preto sme ho aj vyskúšali. Do testu sme vybrali nový motor BlueHDI 120 s novou manuálnou šesťstupňovou prevodovkou.

Podkapotou Berlinga sa tak skrýval naftový štvorvalec s objemom 1560 cm3, s maximálnym výkonom 88 kW (120 k)  pri 3500 ot/min a s maximálnym krútiacim momentom 300 Nm pri 1750 ot/min. Motor má osemventilovú techniku, má dvojhmotný zotrvačník, katalyzátor, DPF/FAP filter pevných častíc a SCR katalyzátor, ktorý prostredníctvom vstrekovania močoviny do výfukového potrubia „mení“ NOx na N2. Pritom ide o aktualizovaný a výrazne modifikovaný motor HDI. Ten má okrem noviniek v oblasti výfukového potrubia znížené trenie pre vyššiu efektivitu.

Rozdiel medzi motormi je okrem vyššej sily cítiť práve v oblasti trenia. Vedomosť, že brzdenie naftovým motorom je intenzívnejšie ako s benzínovým si v tomto prípade môžete aktualizovať do znenia, že brzdenie benzínovým a naftovým motorom je takmer rovnako jemné a pozvoľné. Pravda, záleží od motora. BlueHDI 120 však v spolupráci so šikovnou novou prevodovkou umožňuje doslova plachtenie. Najmä pri rýchlostiach, kde nie je ešte príliš vysoký odpor vzduchu, je spomaľovanie motorom plynulo jemné. Aj to je jedna z devíz, ktorá v rukách predvídavého vodiča môže znížiť spotrebu.

Motor poskytuje adekvátnu dynamiku a dokážete ním pokryť všetky povolené rýchlosti na Slovensku a tiež bez väčších protestov zvládne jazdu v rýchlosti nad tachometrových 140 km/h. Problémom ale v tom okamihu začne byť spotreba. Pri rýchlostiach do tachometrových 130 km/h však s Berlingom dokážete prekonávať obdivuhodné vzdialenosti – vzhľadom na výšku a aj hmotnosť, ktorú ako plne naložené zvládne.

Zaujímavá je tiež využiteľnosť otáčok pod úrovňou 1500 ot/min. I keď sa do týchto sfér osobne nerád dostávam, musím uznať, že auto s nimi nemá problém. Plne naložené síce od neutrálu ťahať ochotne nebude, ale motor ani neduní, či sa netrasie.

Ako pri každom dobre nastavenom aute, aj tu platí, že prevody ideálne pasujú k povoleným rýchlostiam. Slovenské jazdenie mierne nad limit sa ocitá na hrane preradenia. Ideálne je napríklad pri tachometrovej 60-tke ponechať štvrtý stupeň a päťku radiť štandardne pri 70-tke, kde sa už ručička šplhá k 1900 ot/min a motor podradenie s pokračujúcou akceleráciou zvládne bez reptania.

Počas testu sa spotreba ustálila na veľmi peknej úrovni 5,8 litra, pričom nájazd obsahoval ako dlhé diaľničné presuny, tak i okresné cesty a niekoľko plynulých jázd v meste bez uviaznutia v kolónach. Na diaľnici jazda rýchlosťou 120-130 km/h (tacho) s priemerne naloženým autom znamená 6,5 litra. Nekompromisná 140-tka zapríčiní posun o liter až liter a pol vyššie. Stále je to prijateľná hladina, odpor vzduchu je pri takto stavanom aute väčší.

Motor pri diaľničných presunoch nemá problém so svižným zrýchľovaním bez podradenia, obiehanie na okresných cestách je takisto jednoduché, tu sa podradenie o stupeň zíde. Viac vďaka mohutnému krútiacemu momentu a maxime výkonu pri 3500 ot/min ani netreba. Prevody sú usporiadané dobre a nie sú až tak ťažké. 6-stupňov je skrátka viac ako 5...

Prevodovka je príjemná, na Francúza relatívne presná. Je komfortná, radenie prebieha hladko, spojkový pedál je tolerantný aj k horšej obuvi, či horším schopnostiam. Síce je mierne hlučnejšia než by ste chceli, vysoká pozícia páky a jej dizajn (známy ešte z modelu Peugeot 207)  dopomáhajú k pocitu spokojnosti.

Jazda je na škatuľu prekvapivo dobrá

Ako som už naznačil v predchádzajúcej kapitole, automobil hravo zvláda všetky povolené rýchlosti u nás a nejde pritom len o motor. Vozidlo má príkladne odhlučnený motorový priestor, ani pri vyššej rýchlosti posádku neruší aerodynamický šum a auto je vďaka adekvátnej hmotnosti a jej dobrému rozloženiu odolné voči bočnému vetru. S bočným vetrom majú problém najmä konkurenti ako Dokker – ktorý je týmto živlom bez nákladu doslova ohrozený a problémy nezaprie ani Ford Tourneo. Lepšie to zvláda Kangoo a ďalší.

Automobil nepodlieha bočným náklonom pri prudšom manévrovaní, v núdzi pomôže ESC. Horšie je to pri prejazde nerovností. Jednoduchá náprava vzadu si rada poskočí a riadenie o tom rado poinformuje. Odskakujúci volant vo francúzskom aute nazvali kolegovia ako „výchovný“ a právom. Skúste prejsť cez priečnu nerovnosť v zákrute macherským držaním jednou rukou a srdiečko si poskočí prinajmenšom tak ako náprava. Nie je to život ohrozujúce, iba výchovné. Riadenie ale nie je tak komunikatívne ako by ste mohli po týchto tvrdeniach očakávať. V rodinnom aute to ale nie je potrebné.

Pozitívom je aj dobrá tepelná izolácia interiéru. V extrémne horúcom lete klimatizácia bez problémov interiér udržiava chladnejší aj o 10 stupňov. I keď sa to niekomu môže zdať veľký rozdiel, pri vonkajšej teplote 38 ° nejde inak. Pred koncom cesty treba rozdiel postupne dorovnať a všetko je ako sa patrí.

Teplotnú pohodu ani v strede dna neovplyvňovala presklená strecha MODUTOP. Tá totiž okrem strešných okien a hŕby odkladacích priestorov ponúka aj výduchy klimatizácie. Práve toto je najlepšia stránka auta pri vysokých teplotách – umiestnenie výduchov hore pomáha k lepšej cirkulácii vzduchu a vyššej teplotnej pohode na palube. Navyše výduchy možno nasmerovať tak, že vôbec nefúkajú na pasažierov v druhom rade, prípadne ich možno uzavrieť a poslať studený vzduch cez utlmený prieduch smerujúci nadol, ktorý je opäť šetrný k posádke. Prakticky tak máte auto s trojzónovou klimatizáciou, navyše lepšie riešenou než v autách rádovo o 10 000 a viac eur drahších.

Interiér je óda na priestor a užitočnosť

Keď som v redakcii opisoval výhody Berlinga, kolega ma schladil poznámkou: veď je to úžitkáč, čo si prekvapený. No áno, je to úžitkáč, avšak tomuto pojmu dáva nový rodinne naladený rozmer. Tri rovnaké sedadlá vzadu, navyše s toľkým priestorom pre nohy pasažierov. Auto má obrovský 650 litrový kufor, do ktorého sa vmestia aj ďalšie dve sedadlá. Navyše môžete všetky zadné sedadlá vybrať a zostane vám 3000 litrov priestoru pre náklad. K tomu treba prirátať dobrý výhľad z auta a to ako vpredu tak i vzadu. Deti poteší presklená strecha. Výhľad vpredu je lepší vďaka vyššej pozícii za volantom. Posuvné dvere na oboch stranách potešia ako posádku, tak i majiteľa auta, ktorý sa nemusí báť o oškretie laku na parkovisku rozblázenými potomkami.

Zadné okná nemožno sťahovať, iba odklopiť. Niekomu toto riešenie nemusí vyhovovať, fakt je, že lacné v tomto prípade znamená aj účelné. Teplý vzduch odchádza a okná možno otvoriť aj na diaľnici bez obáv z „bubnovania“ vzduchu.

Vrátim sa k prednej časti interiéru. Vodič si môže v aute pripadať ako pravý kapitán plavidla. Nielenže výborne vidí do okolia a ani mŕtvy uhol šikmo vpred nie je veľký, sedí vyššie. A práve vyšší posed je najväčšou výhodou v porovnaní s konkurentmi na čele s modelom Kangoo. V Kangoo sedíte doslova ako utopenec. Nad hlavou máte dobrého pol metra na (nič) klobúk. Pripadáte si veľmi malý a vôbec sa necítite dobre. V Berlingu však sedíte vyššie ako v bežnom aute, čo je vzhľadom na konštrukciu vozidla adekvátne a tiež bezpečnejšie.

Ergonómia vozidla je veľmi dobrá. Môžu za to lakťové opierky zabudované v sedadlách, polohovateľný volant, nastaviteľné sedadlo a dobre nastavená lakťovka vo dverách. Vďaka tomu si môžete položiť lakte na operadlá, držať volant oboma rukami, zaboriť sa do mäkšieho, no hlavne ergonomicky slušne nastaveného sedadla a nemáte problém absolvovať dovolenkovú trasu bez bolestí. Dobrá opora chrbtice je v tomto segmente ozaj nevídaná, dobré sú aj nové poťahy s pekným vzorom. Na dlhé cesty poteší bezproblémová navigácia a samozrejme dobrý zvuk z reproduktorov spolu s možnosťou nastavovania jednoduchým ekvalizérom. Horšie je to už s príjmom rádio staníc v kopcovitom teréne. Berlingo prichádza o signál skôr než moderní Nemci, Česi, či Španieli.

Priestoru na zadných sedadlách je takisto požehnane. Tri samostatné sedadlá umožňujú vloženie až troch detských sedačiek. Všetky sedadlá majú trojbodové bezpečnostné pásy. Stredový pás sa navyše dá použiť na zachytenie nákladu v prípade potreby. Sedadlami možno voľne manipulovať, nastaviť ich sklon, či ich zložiť/vybrať. Stredové sedadlo sa môže zmeniť na plnohodnotnú opierku. Komfort vzadu je dobrý vďaka ergonómii sedadiel, ich sklonu a tiež vďaka ideálne nastavenému podvozku, ktorý ani zadných pasažierov nevystavuje drncaniu ako v prípade konkurencie.

Dobre pôsobí aj fakt, že auto vyzerá robustne, v testovanej verzii XTR ešte viac. Verzia má navyše o trošku vyššiu svetlú výšku a chránený podvozok pred vytŕčajúcimi kameňmi na poľnej ceste. Autu tieto zmeny vôbec nevadia. Ba ani neprekážajú... Pre ideálny komfort sú vhodné základné 16-palcové disky. Sedemnástky sme neskúšali.

Ku kufru ani nie je čo dodať. Ak sa vám navyše nepáči otváranie veľkými jednodielnymi vyklápacími dverami (ktoré môžu pôsobiť ako dáždnik), doobjednať si môžete klasické dodávkové krídlové otváranie kufra. Kufor je jedna veľká pravidelná čierna diera na batožinu. Hravo zvládne kočík, psa a kufre. Aj tu je možnosť rôznych nastavení a úprav. Vplyvom nádrže na AdBlue však auto nemá priestor na rezervu zvnútra ale zvonka. Pod kufrom tak neexistuje druhé dno, nie je to ale veľký problém.

Odkladacie priestory si zaslúžia samostatný odsek. Už len za veľký box využívajúci priestor nad kufrom by som Citroenu bachol nejakú zlatú sošku. Box má nosnosť 10 kg a je dostupný ako z kufra, tak i zo zadných sedadiel. K tomu treba prirátať veľké poličky pod strechou vpredu i vzadu. Navyše sú v aute odkladacie miesta v bočných dverách, nad kaplnkou prístrojov vodiča, v stredovom paneli, hlboký priestor v stredovej opierke a samozrejme dvojitá priehradka pred spolujazdcom. Celkovo ide o 170 litrov odkladacích priestorov. Uznajte, že je to poriadne číslo, veď toľko litrov nájdete v kufroch najmenších áut.  

Záver

Citroen Berlingo je rodinné auto na druhú. Bez problémov odvezie päť cestujúcich a ich batožinu. Tí najnáročnejší majú k dispozícii strešné lyžiny. Auto je neuveriteľne praktické, pritom je zároveň pohodlné a pôsobí veľmi robustne. I keď v nárazových testoch EuroNCAP získalo Berlingo v roku 2014 iba 3 hviezdy, spomenúť treba, že body stratil najmä za absentujúce asistenčné systémy, z ktorých dokázal poskytnúť iba ESC. Dnes však má aj mestské brzdenie, bočné airbagy,  teda prvky, za ktoré mu tiež strhli body. V testoch auto preukázalo vhodnú pevnosť konštrukcie, vysokú pasívnu ochranu posádky.

Jednoducho Berlingo môže byť trefou do čierneho. Veľmi dobre vybavené auto si podľa cenníka môžete poskladať za cca 15-16 tisíc. S naftovým motorom o niečo viac. Testovaný model bol v plnej výbave a najdrahšej motorizácii s manuálom. Výrobca ale poskytuje všelijaké zľavy. S novým naftovým agregátom si Multispace veľmi dobre rozumie, motor je živý, úsporný a dobre ladí s novou šesťstupňovou prevodovkou. V budúcnosti bude škoda straty benzínových atmosférických motorov s objemom 1,6 litra, ktoré sa po prvotných problémoch vyšvihli na kvalitné motorizácie.  

Najsilnejšia stránka auta je jeho praktickosť a priestrannosť. Na trhu sú aj krajšie, no rádovo i drahšie. Porovnávať ho s konkurentmi ide len veľmi ťažko. Pri „dodávkach“ prerobených na rodinné autá však vyniká vo všetkých smeroch. Rozdiel medzi ním a Partnerom Tepee je skôr v cene (Tepee je drahšie). Ak teda hľadáte sympatické rodinné vozidlo s enormným priestorom za dobrú cenu, Berlingo je horúci kandidát. Neuspokojí tých, ktorí pred praktickosťou uprednostňujú dizajn, ani tých, ktorí berú auto ako status. Je to účelné rodinné vozidlo. Nečudo, že ich po našich cestách jazdí čoraz viac. Do slovenského kumštu zapadá ako uliate na mieru.

Technické údaje

Model: Citroën Berlingo Multispace XTR BlueHDi
Počet valcov/ventilov: 4/8
Zdvihový objem motora (cm3): 1560
Prevodovka: 6-stupňová manuálna
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  88/3500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 300/1750
Maximálna rýchlosť (km/h): 174
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 11,4
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 4,9/4,2/4,4
Dĺžka/výška/šírka (mm): 4380/1862/2112
Rázvor náprav (mm): 2728
Objem batožinového priestoru (l): 675/3000
Objem palivovej nádrže (l): 60
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1630
Užitočná hmotnosť (kg) 5miest/7miest: 455/600
Rozmer pneumatík: 215/55 R16
   
Základná akciová cena modelu: 12 490 €
Základná akciová cena verzie: 16 690 €
Cena testovaného vozidla: 20 850 €

 

Ján Hargaš

Komentáre k článku