2023-03-13 14:35:00
BMW iX5 Hydrogen
BMW iX5 Hydrogen
Zdroj: BMW

BMW iX5 - vodík, 400 koní a 500 km dojazd. Flotila týchto áut mieri na cesty

Vodíkové BMW iX5 je prvou bavorskou lastovičkou vodíkovej spolupráce s Toyotou.

BMW sa s vodíkom hrá už viac ako dekádu, no tento rok je výnimočný preto, lebo toho roku sa na cesty dostane prvých 100 kusov vodíkových BMW iX5 Hydrogen. Pilotná fáza testovania v reálnych podmienkach má za cieľ prezentovať i preukázať možnosti áut s vodíkovým pohonom. Vozový park s menej ako 100 vozidlami sa využije na medzinárodnej úrovni na predvádzacie a testovacie účely pre rôzne cieľové skupiny. Tento zážitok z aktívnej jazdy bude preto prvou šancou pre ľudí, ktorí nie sú zapojení do procesu vývoja, získať priamu skúsenosť s tým, čo vozidlo BMW iX5 Hydrogen ponúka.

Vodíková iX5-ťka má dve plastové karbónovými vláknami posilnené nádrže na cca 6 kilogramov vodíka (nádrže unesú tlak 700 barov). Tie by autu mali zabezpečiť dojazd do 504 km podľa WLTP. I keď je to elektromobil, palivové články z ktorých získava energiu netrpia na výkyvy vonkajších teplôt a jazdného štýlu tak veľmi ako elektromobil čerpajúci energiu výhradne z batérií, takže i keď je pravdepodobné, že v bežnej prevádzke bude dojazd nižší, môže byť aj rovný, ba vyšší - ako som si vyskúšal na vodíkovej Toyote Mirai pred dvomi rokmi.

Auto dokáže jazdiť rýchlosťou nad 180 km/h a jeho systémový výkon je 401 koní. S pohonom zadnej nápravy zrýchli z 0 na 100 km/h pod 6 sekúnd. O 170 koní zo stáda sa stará systém palivových článkov, zvyšné prináša lítiová batéria - to znamená cca 231 k. Z batérie dokáže auto čerpať energiu prichádzajúcu z palivových článkov, ktorú si do batérií ukladá v čase, keď vozidlo nejazdí na plný výkon (čo je väčšina situácií).

A teraz už len pripojím pár odsekov priamo z tlačovej správy od BMW a ešte priamejšie od šéfa Olivera Zipseho. To pre tých, ktorí chcú zistiť ako vážne to s tým vodíkom BMW myslí:

„Vodík je všestranný zdroj energie, ktorý zohráva kľúčovú úlohu v procese energetickej transformácie, a teda aj pri ochrane klímy. Koniec-koncov, je to jeden z najefektívnejších spôsobov skladovania a prepravy obnoviteľnej energie,“ povedal Oliver Zipse, predseda predstavenstva spoločnosti BMW AG. „Tento potenciál by sme mali využiť aj na urýchlenie transformácie sektoru mobility. Vodík je chýbajúci kúsok v skladačke budovania mobility bez emisií. Jedna technológia sama o sebe nebude stačiť na to, aby na celom svete umožnila klimaticky neutrálnu mobilitu.“

Na inom mieste BMW píše: BMW Group vníma technológiu FCEV výslovne ako potenciálny doplnok k technológii pohonu využívajúcu elektrické vozidlá s pohonom na batérie.

A na záver pridáva:

Podľa správy Medzinárodnej energetickej agentúry (IEA) ponúka vodík značný potenciál ako budúci zdroj energie v súvislosti s aktivitami globálnej energetickej transformácie. Vďaka svojim skladovacím a transportným schopnostiam má vodík veľmi širokú škálu možností využitia.

Väčšina priemyselných krajín preto prijíma vodíkové stratégie a podporuje ich plánmi a konkrétnymi projektmi. V sektore dopravy sa vodík môže popri batériových elektromobiloch stať ďalšou technologickou alternatívou a z dlhodobého hľadiska prispieť k formovaniu trvalo udržateľnej individuálnej mobility.

To však bude závisieť od konkurencieschopnej výroby dostatočného množstva vodíka zo zelenej energie, ako aj od rozšírenia zodpovedajúcej plniacej infraštruktúry, o ktorú sa už mnohé krajiny intenzívne usilujú.

Spoločnosť BMW Group víta a podporuje aktivity na podporu inovácií v Nemecku a v Európe, ktoré pomôžu vybudovať vodíkovú ekonomiku a urýchlia výrobu zeleného vodíka. Ide konkrétne o rozsiahle vodíkové projekty klasifikované ako Dôležité projekty spoločného európskeho záujmu (IPCEI).

Projekty, ktoré tvoria túto iniciatívu Európskej únie, podporovanú v Nemecku Spolkovým ministerstvom hospodárstva a Spolkovým ministerstvom dopravy, pokrývajú celý hodnotový reťazec – od výroby vodíka, cez jeho dopravu, až po využitie v priemysle.

Pri správnych podmienkach má technológia vodíkových palivových článkov potenciál stať sa ďalším pilierom v portfóliu pohonných jednotiek BMW Group pre mobilitu bez lokálnych emisií CO2.

V galérii nájdete detailný pohľad na a do iX5 Hydrogen. Vo videu vyššie môžete zočiť niektoré detaily z používania tohto vozidla. V galérii sa nachádzajú aj obrázky zachytávajúce priestor na zadných sedadlách, či v kufri.


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: BMW

Komentáre k článku


Stream naživo