TEST: Range Rover Velar – kompletná ponuka so silou mena Range Rover
Nie je to Evoque, nie je to Range Rover Sport. Je presne medzi nimi.
Pri niektorých autách je ľahšie začať písať o tom, čím nie sú, pretože je o dosť ťažšie napísať, čím vlastne sú. Je jasné, že medzi modelmi Evoque a Velar je pomerne veľká priepasť. Čo do priestoru, veku, štýlu i ceny. Velar prišiel na svet do doby, keď pôvodný Range Rover a Range Rover Sport boli celkom inými autami – boli autami na vlastnom podvozku, na vlastnom ráme. Dnes sú už aj väčší bratia modelu Velar na rovnakej technologickej úrovni, akurát sú o kus novšie a väčšie. Práve veľkosť je medzi nimi najväčším rozdielom. A cena. Chcete Range Rover, ktorý je šikovnejší, nie až tak veľký a hlavne nie až tak drahý ako veľké modely, no pritom vyzerá takmer ako ony? Tu je Velar.
Keď sa pozriete na vonkajšie rozmery modelov Evoque a Velar, nájdete medzi nimi masívnu 40-centimetrovú dieru. Do nej by sa pokojne zmestil ešte jeden model. Medzi Velarom a modelom Range Rover Sport je solídnych 20 cm rozdiel v dĺžke. Sport je teda o kus väčším autom, no ak si odmyslíte vyšší posed a postoj, vyzerajú veľmi podobne.
Velar s bohatou výbavou a naftovým štvorvalcom s výkonom 150 kW kúpite za cca 80-tisíc. Podobne vybavený Velar s naftovým šesťvalcom kúpite za 90-tisíc. Osemvalec už Velar neponúka, ten v modelovom portfóliu Range Rover drží naďalej len najvyššia dvojica. Nejde však o kompresorom prepĺňaný motor s objemom 5 litrov, aký stále nájdete v modeli F-Pace SVR, ide o 4,4 litrovú jednotku od BMW.
V rámci motorov je pre mňa najlepšou voľbou pre Velar práve naftový štvorvalec, prípadne benzínový plug-in hybrid, či ako niečo unikátne, model P400 s radovým benzínovým šesťvalcom. Lacné živiť to nebude, no zvuk a sila 400 koní sa k tomuto prikrčenému stvoreniu hodia.
Prečo je najlepším motorom naftový štvorvalec? Nuž, trošku to rozoberiem. Do nedávno testovaného Jaguaru F-Pace by som iný motor ako D300-vku nedával. Parádny naftový šesťvalec s krásnym zvukom a kopou síl. Aj testovaný Velar mal presne túto motorizáciu, zatiaľ ešte „nepoškrvnenú“ mild-hybridnou sústavou. Ibaže zážitok z motora je v modeli Jaguar o triedu lepší než v automobile menom Velar. Naftový šesťvalec s výkonom 300 koní je o radosti z jazdy, o zvuku, o sile, o krútiacom momente, o predbiehaní, o zákrutách. To skvelo pasuje k F-Pace. Velar však nemá tieto ambície. On je modelom Range Roveru a má celkom iný charakter. Charakter, ku ktorému športovo ladené motory až tak nepasujú. Pripúšťam, že to s nimi môže byť fajn, a bolo to fajn aj v testovanom aute, no sile navyše treba dať v tomto aute iný zmysel. Napríklad pravidelné ťahanie prívesu, alebo príchuť vrcholnej špecifikácie s uleteným výkonom (ako napr. Jaguar vo verzii SVR), alebo elektrifikáciu, pre jazdy po meste v komforte elektriny a jazdy do sveta so silou spaľovača. Ak takéto veci nepotrebujete, silný naftový štvorvalec v pohodienke stačí. Má 204 koní, 430 Nm a z 0 na 100 je za 8,3 sekundy. Má rovnakú automatickú prevodovku od ZF, má 4x4 a pri bežnom jazdení bez bremena má akiste lepšiu spotrebu. Jasné, poviete si, komu pri aute za 80 litrov záleží na spotrebe, no mne by záležalo. Obzvlášť v RRoveroch. Nebudem predsa míňať za veci, ktoré nepotrebujem. Omnoho potrebnejšia je z môjho pohľadu výbava, doplnky, zimný paket, pokojne aj extrémny zimný paket s možnosťou predkúrenia kabíny, ďalej poriadny dizajn, asistenčné systémy, skrátka nech som ako v bavlnke, tých pár desatín sekundy pri zrýchlení nie je podstatných. Hlavný je komfort a status, pocit výnimočnosti a presne to je charakterom Velaru, presne preto si Velar kupujete. Aj preto, lebo veľký Range ani jeho zmenšeného kolegu Sport nepotrebujete. Sú priveľký, pridrahý.
Velar je totiž univerzálne auto. Azda najuniverzálnejšie z celej ponuky. I keď sa mu ťažko hľadá zmysel navonok, v skutočnosti je práve tá jeho pozícia „medzi“ jeho silnou stránkou. Je už takmer taký veľký ako Veľký, no zároveň sa s ním lepšie manévruje, ľahšie sa s ním zaparkuje, nie je taký ťažký. Je to skrátka prémiové SUV strednej veľkosti s ponukou výnimočných technológií do terénu a výnimočného dizajnu do spoločnosti. Typická predná maska, plynulé línie, kufor s 552 litrami voľného objemu, kabína s pohodlným sedením pre štyroch, prípadne až piatich. Status auta sa prelína so statusom RR a RRSport. Ostatní účastníci premávky sú k vám pozornejší, na diaľnici sa menej tlačia, na cestách robia menej myšičiek, v úzkych uličkách vás skôr pustia, no a chodci, tým obvykle myšlienka prejsť cez prIechod pri pohľade na prednú časť auta rýchlo zíde z mysle. O to prekvapenejší sú, keď ich pustíte. Toto auto nie je malým RR, je veľké a rozhodne nie je lacné. Zároveň nemá v sebe ten pocit ako model Sport: prečo nie komplet, prečo „len“ Sport. Tento údel pritom vďaka novej generácii Sportu slabne, pri modeli Velar vôbec nie je.
Velar si s naftovým šesťvalcom veľmi dobre rozumie. I keď je tu strojovňa väčšmi utlmená a športový fíling absentuje, silu motor nezaprie. 300 naftových koní a 650 Nm krútiaceho momentu, to sú údaje, ktoré z tabuliek pretláča do skutočného sveta naozaj brilantná prevodovka od ZF. Radí hladko, len za studena je radenie cítiť. Motor má silu už v otáčkach pod úrovňou 1000 ot/min a tak sa bez veľkej snahy valí vpred. Minimálne zaťaženie motora potom vidieť aj na spotrebe. Priemerka bola počas novembrového testu na úrovni 8,5 l/100 km. 40% diaľnice, 40% okresky, 20% mesto. Velar pôsobí na dobrých cestách, no i v teréne veľmi príjemne a ani 21-palcové disky na tom veľa nemenia. Názor zmeníte v momente, keď sa dostanete do mestskej džungle s asfaltom, ktorý pokladal ešte slovenský bratranec Freda Flinstona. Popukance s koľajami, hrbolmi a skrátka menšími poškodeniami robia presne to, čo s jazdou na 21-palcových diskoch bez vzduchového pruženia robiť majú – robia ju nepríjemnou. Izolovanosť kabíny i vodiča od diania naokolo – taký ten kokon, ktorý Range Rover rád vytvorí okolo svojej posádky, tak ten sa náhle vyparí a človek vyslovene pocíti nepríjemnosť skutočného vonkajšieho sveta. Preto som sa v konfigurácii hral s 19-palcovými diskami. Najmä takto na zimu a jeseň treba odhodiť škrupule a prestať sa hrať na hyperdizajn. Aj tak to auto vyzerá dobre, aj tak sú to kolesá ako krava, aj tak sú pneumatiky v cene minimálne priemernej mzdy... Pružnosť je veľmi fajn, zaujali ma drobné nuansy medzi relatívne podobnými modelmi. A síce, i keď je strojovňa a prevodovka rovnaká, Jaguar sa väčšmi sústredí na vysokorýchlostné zážitky. Range Rover Velar chce skôr čo najrýchlejšie zmiznúť z akejkoľvek nehodnej zatuchnutej obce. Výsledkom je zrýchlenie zo 60 na 100 km/h na úrovni 4,31 sekundy. Z 80 na 120 km/h za 5,15 sekundy. F-Pace má vyrovnanejšie časy. Zo 60 na 100 za 4,6 sekundy, z 80 na 120 za 4,78 sekundy. Autá sú to pritom veľmi podobné rozmermi i hmotnosťami, no keď pozeráte na stotinky a desatiny, až tak nie. Rozdielne nastavenie pritom reflektuje aj odlišnosť v zrýchlení z 0 na 100 km/h. Jedna desatina nie je veľa, ale predsa tam je a niečo hovorí. Stručne a skrátka, F-Pace je aj s nafťákom viac o športovaní. Velar je o okázalom štýle a plynulosti.
Tak či tak, Velar je dynamický až-až. Predbiehanie je ľahké aj na kratších voľných úsekoch a schopnosti auta naplno ukáže až nelegálna diaľničná rýchlosť. Rýchlosť mu ide. V kombinácii s výborným odčlenením kabíny auta od vnútorného priestoru tak rýchlosť pôsobí prirodzene a nebudí rešpekt. Na Velar tak treba o trochu viac mentálnych schopností, aby sa z neho nestala zbraň, viete.
Velar je výborný spoločník. Tichý, okázalý, typický Range Rover na cesty, ktorý vie postrašiť aj terén, no ak tam má chodiť pravidelne, určite bude lepší s pneumatickým podvozkom s nastaviteľnou svetlosťou. Terrain Response však môže byť súčasťou aj áut bez tejto fičúry, rovnako tak množstvo doplnkov vrátane vstavanej „čističky vzduchu“ či 360° kamery okolo auta. Tieto dve menované fičúrky auto nemalo a aj preto píšem, že pri modeli Velar by som tie dva valce navyše poľahky obetoval v prospech práve týchto doplnkov výbavy. Keď už sa izolovať od nástrah vonkajšieho sveta, treba to urobiť poriadne. Cítiť čo i len málinko z pachu starého naftového Passatu v regiónoch, či nebodaj pokazeného kanálu v zapadnutom meste, to skrátka nechcete.
Velar je namyslené auto, ale má byť na čo namyslené. Má na to gény i schopnosti i dizajn. V jeho prípade ale môže platiť, že menej je viac. Už základ je totiž nadmieru bohatý a schopný. 8 z 10 bodov.
|
AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš
Komentáre k článku