2024-08-02 17:20:00
Volkswagen Golf Variant TDI
Volkswagen Golf Variant TDI DSG MK8
Zdroj: jh

Toto nie je žart! Od januára musíte v EÚ prestať jazdiť so svojim naftovým autom?!

Nemci varujú, že pokiaľ nepríde k zmene, nové pravidlá de facto zakážu motoristom používať aj staršie naftové autá.

Nové pravidlo vyžadujúce zisťovanie emisií automobilov v reálnych podmienkach mimo laborátoria môže nielen vážne skomplikovať uvádzanie nových modelov so spaľovacími motormi, nechcene sa môže dotknúť aj miliónov automobilov, ktoré už sú roky v prevádzke. Iba v Nemecku by zo dňa na deň prestalo byť legálne používať približne 8 miliónov naftových áut.

Nová legislatíva, ktorá zavádza meranie emisií výfukových plynov automobilov v pohybe mimo laboratória, a to aj v extrémnych podmienkach je už dlho považovaná za problematickú. Nemecký minister dopravy Volker Wissing v liste varuje Európsku Komisiu i jej líderku Ursulu von der Leyen, že ak EÚ nevyjasní pravidlá, ktoré čoskoro vstúpia do platnosti, môže sa stať, že rozhodnutím Súdneho dvoru EÚ príde s novou legislatívou aj plošný zákaz používania naftových automobilov v emisných normách Euro 5 a Euro 6. Súdny dvor totiž dal podľa DenníkaN najavo, že očakávaný novembrový verdikt by mohol viesť k označeniu povolenia pre rad starších dieselových áut za protiprávne vydané.

Podľa Wissinga je potrebné rýchlo zmeniť predpisy a ešte pred rozhodnutím súdu ich vyjasniť. „Žiadam koniec protiautomobilovej politiky z Bruselu. Ľudia potrebujú svoje autá a nechcú si ich nechať zobrať. Európska komisia teraz musí rýchlo konať,“ povedal Wissing podľa ČTK denníku Bild.

Web Yahoo v prípade cituje hovorkyňu automobilového klubu ADAC, ktorá hovorí o zachovaní statusu quo a celú diskusiu o blížiacom sa vyradení už schválených motorových vozidiel z prevádzky za nevhodnú.

S potrebou objasniť legislatívu a jej dopady sa zhoduje aj Christian Dürr, líder biznisovo orientovanej strany FDP, ktorej členom je aj minister Wissing. Ten vyzýva, aby EÚ konala skôr, než o veci rozhodne Súdny dvor, inak Európe hrozí prakticky kolaps osobnej motorovej dopravy.

Je možné, že EÚ musí prijať novú legislatívu tak, aby zabránila takémuto retroaktívnemu vymáhaniu nových pravidiel.

S novými prísnejšími normami a legislatívnymi úpravami, ktoré majú viesť k úplnému zákazu predaja spaľovacích motorových vozidiel v Európe v roku 2035 už od ich zverejnenia dlhodobo nesúhlasí množstvo občanov i štátov. Skupinu krajín, ktoré nechcú plošný zákaz predaja automobilov so spaľovacím motorom nepochybne vedie Nemecko.

Odborníci tvrdia, že takýto zákaz môže výrazne poškodiť občanov s nižšími príjmami. Verejnosť zas spochybňuje toto riešenie i jeho prínos z globálneho hľadiska. Zákaz predaja nových spaľovacích áut, respektíve áut s prítomným spaľovacím motorom (aj hybridy) však nie je nič v porovnaní s potenciálnym zákazom používania áut v normách Euro 5 a 6. Predpokladom je, že ide najmä o naftové autá preto, lebo práve tie sú najväčšmi ovplyvnené zmenou merania emisií v extrémnych podmienkach. Naftový motor je náchylný emitovať veľké množstvo rôznych toxických splodín a tieto splodiny sú výrazne vyššie v momentoch, keď motor a výfuková sústava nie sú v ideálnych podmienkach, napríklad nie sú dostatočne zahriate. Keď sa motor a výfukový systém dostatočne zohrejú, emisie nie sú vysoké ani v reálnych podmienkach, no kým sa motor zohreje, trvá to niekoľko kilometrov a táto doba sa predlžuje najmä pri chladnom počasí.

Kým v EÚ pristúpili k oslabeniu legislatívy súvisiacej s Euro 7 normou, odborníci najmä z automobiliek tvrdili, že dodržať určité emisné normy za každých okolností je fyzikálne nemožné a poukazovali na to, že tieto normy vznikli na základe pozorovaní v laboratóriu. Ak by sa tie isté limity mali uplatňovať aj mimo laboratória, normy jednoducho nebudú fungovať a nepôjde o podvádzanie, ale o logiku veci.

 


AUTOR: © Zoznam/jh
ZDROJ: ČTK, DennikN, Yahoo, DPA

Komentáre k článku


Stream naživo