2021-03-16 19:10:00
Cupra Formentor Veloz
Cupra Formentor Veloz
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Cupra Formentor Veloz 310k 4Drive – na okruhu exceluje. Vie viac?

Už dvakrát som sa mohol presvedčiť o tom, že Formentor Veloz jazdí viac ako solídne.

 

Teraz prišiel čas osvojiť si auto na dlhšiu dobu a okoštovať, či je to len okruhové jazdenie, alebo dobre pracuje aj ako kočiar na dennodenné rodinné povinnosti. 

Odpoveď znie: áno. To by už aj stačilo, no nie?

Formentor Veloz je výborné auto. Veloz je označenie najvyššej výbavy v kombinácii s najvýkonnejšími verziami. Testovaný Veloz je aktuálne najvýkonnejší v ponuke. Formentor ale kúpite aj s motorom 1,5 TSI, či 2,0 TDI. 

Už keď som ho jazdil prvýkrát, už vtedy som písal, že podvozok zvládne ešte výrazne vyšší výkon. Pravdou je, že som tušil, no najmä dúfal, že tam ten päťvalec od Audi dajú. A oni dali. A je to skvelé a držím si palce, aby som toto auto mohol okoštovať. Lebo päťvalec od Audi je pre mňa v súčasnosti taká chiméra. Vraj existuje, ale nikdy som ho naživo nepočul a ani nevidel.

Zdroj: Ján Hargaš

Vďaka Cupre sa ale aj takýto výnimočný motor dostane do rúk aj tým, pre ktorých sú najvýkonnejšie športové modely Audi nedostupné. Nepôjde o výpredajový model, no poklad z Ingolstadtu sa dostane aj do zemepisných šírok a populáčnej štruktúry, kde by sa inak nedostal.

A to je snom každého druhu. Šíriť sa a množiť sa. Najmä teraz, keď je toľko ohrozených druhov.

Veloz má Podkapotou benzínový štvorvalec s objemom 2,0 litra. Dvojlitrové TSI je vo svojej športovej verzii rovnaký pokľad pre koncern Volkswagen a jeho podriadené značky ako pri päťvalci pre značku Audi. Dvojliter môžete zakúpiť v množstve výkonnostných špecifikácií, je tu s nami už viac ako dekádu a zatiaľ naň počuť skutočne málo sťažností, i keď aj on nevyhnutne vyžaduje poriadnu údržbu.

Zdroj: Ján Hargaš

Formentor ho mal vo verzii s výkonom 310 koní a už aj s GPF filtrom. O prenos jeho sily na kolesá sa starala dvojspojková 7-stupňová mokrá DSG prevodovka a pohon všetkých kolies známy ako 4Drive. 

Zrýchlenie z 0 na 100 s použitím Launch Control je 4,9 sekundy. Maximálna rýchlosť je 250 km/h. Pružné zrýchlenie počas testu prebiehalo bez prípravy za 4,68 sekundy v prípade šprintu zo 60 na 100 km/h. Z 80 na 120 km/h zrýchli za 4,78 sekundy. 

Priemerná spotreba počas testu bola 8,8 litra benzínu na 100 km. S autom sa dá jazdiť aj úspornejšie, no bolo to pre mňa veľmi ťažké. Nájazd tvorilo 50% diaľnic, 40% dynamických okresiek a 10 % bolo v koronameste. 

Formentor je vynikajúce auto. Má osobitý dizajn vnútri i vonku. Môžete si vybrať veľmi dobre pôsobiacu kombináciu modrej a medenej, môžete si vybrať krásne športové sedačky a dnes si už môžete vybrať aj bežnejšie špecifikácie. Pre mňa bude Formentor vždy len s dvomi najvýkonnejšími motormi, i keď chápem človeka, ktorý si kúpi slabšiu verziu.

Formentor sa právom dostal medzi najlepšie autá roka v Európe, a síce nevyhral, patrí medzi to najlepšie čo medzi stredne-veľkými crossovermi môžete zakúpiť.

Zdroj: Ján Hargaš

Aj preto, lebo vychádza z modelu Leon, ktorý je aj v základných špecifikáciách šikovný hatchback a aj kombi. Infotainment nových modelov koncernu ma síce dlhodobo štve, otravuje a to skoro rovnako ako ma štvú asistenčné systémy zasahujúce vtedy, keď to nie je žiaduce. Ale pri autách akým je Cupra Formentor, tak pri nich to človek vie odpustiť.

V aute sa dobre sedí štvorici urastených pasažierov. Traja vzadu sa odviezť môžu, ale nemali by sedieť v trojici detských sedačiek, lebo tie sa potlačiť nevedia. Batožinový priestor má priestor i objem, a síce je vzadu vďaka čiernemu stropu stiesnený pocit z jazdy, nie je to nič hrozné.

Jazda je výborná. Podvozok pekne drží aj na väčších dierach, prudké zmeny smeru sú dobre zvládnuté a adaptívne tlmiče i kvalitné obutie v tom hrajú svoju významnú úlohu.

Zdroj: Ján Hargaš

Široké rozpätie nastavenia adaptívnych tlmičov spôsobí, že aj na veľkých športových kolesách auto so cťou zdoláva aj nekvalitné slovenské povrchy ciest a ľahký terén s trochou opatrnosti tiež nebude automaticky znamenať kontaktovanie poisťovne.

Odhlučnenie vonkajších vplyvov je dobré a keby auto nemalo reproduktormi zvýraznený zvuk, ani by ste nepovedali, že má motor toľko síl. Ale zvuk z reproduktorov je v športovom a Cupra režime otravne dunivý a treba sa s tým popasovať cez nastavenia, alebo otíkovské slúchadlá.

Zdroj: Ján Hargaš

Formentor je auto, ktoré je hlavne do koča. Nie je to zašpinený sedliak so slamou trčiacou z oceľových diskov. Má hi-tech riešenia, skvelé LED-ky, kopu asistentov, z ktorých reálne otravný je len Lane Assist a len na niektorých okreskách. Má prekvapivo priestrannú kabínu, veľký kufor a naozaj dobrú výbavu. Tomu zodpovedá aj cena, no čo je dnes zadarmo?

Auto má výborný motor, prevodovka robí čo má, jazda je zábavná a pritom príjemná. Keď na to šliapnete, zabavíte sa. Auto zapôsobí silou, odvahou a výborným podvozkom. Rozosmeje umelým zvukom v športovom režime, nadchne dizajnom a prekvapí priestorom. Vzadu nie je toľko miesta ako v Atece a bez Akrapoviča zvuk motorizácie akosi zaniká, ale auto je to výnimočné.

Verzia s výkonom 310 koní je ozaj okruhový športovec vhodný aj na bežné cesty. Ak hľadáte niečo z podobného súdka a s podobnou výbavou, zaujímavá je aj verzia 2,0 TSI s výkonom 245 koní s predným náhonom. Alebo verzia s výkonom 190 koní a s pohonom 4Drive. 8 z 10.

Zdroj: Ján Hargaš

Technické údaje

Model:

Cupra Formentor Veloz 4Drive

Počet valcov/ventilov: 4 / 16
Zdvihový objem motora (cm3): 1984
Prevodovka: 7-stupňová DSG
Poháňaná náprava predná+zadná
Výkon (kW): 228
Krútiaci moment: 400/2000-5450
Maximálna rýchlosť (km/h): 250
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 4,9
Spotreba mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km): 7,7
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4450/1839/1528
Rázvor náprav (mm): 2679
Objem batožinového priestoru (l): 420
Objem palivovej nádrže (l): 55
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1644
Nosnosť (kg):  496
   
Základná cenníková cena modelu (1,5 TSI): od  26 990 €
Základná cenníková cena verzie Veloz (2,0 TSI 245 k) od 39 630 €
Základná cenníková cena testovanej verzie od 46 850 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku


Stream naživo