PRVÁ JAZDA: Fiat Grande Panda Hybrid - so spaľovacím motorom a s charakterom
Fiat Grande Panda bol doteraz čisto elektrický model. Na Slovensko ale Grande Panda prišla už aj s novým grande hybridom.
Fiat Panda je model, ktorý sa prvýkrát objavil v roku 1980. Ak chcete zrátať koľko je to rokov odvtedy, z úcty k štyrdsiatnikom to radšej nikde nepíšte. Prvá generácia s ikonickými hranatými tvarmi a charakteristikou auta, ktoré je "do koča aj do voza" vydržala v predaji až do roku 1995. Nasledovala typická Fiat pauzička a v roku 2003 prišla druhá a s ňou i tretia generácia. Tu Panda vymenila hrany za obliny a tretia generácia Pandy vlastne žije do dnes. Volá sa však už zdrobneninou Pandina a malá Panda ako vlastne jediný model Fiatu prežila sprísnené limity a prešla do novej éry s emisne vhodnou motorizáciou.
Veľká Panda je istým mementom. Ukazovateľom žiaducej zmeny, pretože s jej príchodom zároveň završuje odchod viacerých modelov, na ktoré zákazníci Fiatu budú spomínať s láskou - Tipo, Doblo, či Fiat 500 už sú preč, no Grande Panda sľubuje, že nie je jediná a prídu ďalšie ľudové vozidlá presne také, aké od značky Fiat ľudstvo čaká. Koniec koncov, novej éry sa dočkala nová 500-vka, ktorá čoskoro príde aj ako hybrid, ďalej tiež nová 600-vka, ktorá už hybridom je. A k tomu sú v ponuke elektrické alteregá pre tých, ktorí k zástrčkám nechovajú odpor.
Pri preberaní vozidiel na prvé po-jazdy po hlavnom meste som až takmer vykríkol, že to má byť hybrid. Pri všetkej úcte k elektrickej Pande, tá spaľovacia je aj pre mňa zaujímavejšia. Lebo sama o sebe musí zvládnuť viac ako električka. Tá sa rozbehne, ide a niekedy aj zabrzdí, no Hybrid má Podkapotou omnoho komplikovanejšiu pohonnú sústavu - s dvomi motormi, prevodovkou so stupňami a tak.
O to väčšie potešenie mi jazda s Veľkou Pandou priniesla. Lebo Panda dostala novú hybridnú sústavu, ktorá už vyše roka prúdi do sériových automobilov koncernu Stellantis a za ten rok sa konštruktérom podarilo spísať si všetky poznámky a rýchlo ich uplatniť do výroby a najmä do softvéru. S ľahkosťou tak môžem napísať, že Hybridu od Stellantisu založenému na 1,2 PureTech a 6-stupňovej belgicko-francúzskej prevodovky s integrovaným 48V motorom stačil rok na to, aby sa zbavila vlastne všetkých jazdných nedokonalostí. Systém radí menej často (a menej zbytočne), radí rozvážnejšie, zmeny medzi zdrojmi pohonu sú príjemnejšie, prevodovka pôsobí bystrejšie. Ani doteraz nebola extra zlá, no rozhodne nepatrila medzi najbystrejšie a najschopnejšie v košiari. O úprave hybridu svedčí najmä fakt, že pri tomto novom si už značky píšu systémový výkon. Sto koníkov od spaľovacieho motora, ďalších desať na vrch pridá elektromotor. Naozaj je elektrický agregát prítomný častejšie a zapája sa viac vtedy keď to treba. Intezívnou rekuperáciou si potom zvýšenú snahu vynahradí. Ak netúžite po električke, hybrid s automatom je výbornou voľbou. Má potenciál usporiť, no najmä komfortom jazdy nie je až tak ďaleko za elektrickým variantom.
Panda poteší nielen množstvom historických retro odkazov na dizajne zvonku, či vnútri, poteší aj solídnym odhlučnením jazdy a dobre naladeným podvozkom. Snaží sa byť mäkšia, pritom ostrejšie zaobchádzanie znesie. Je veľmi komunikatívna a k vodičovi priateľská. Vyznáva jednoduché riešenia, lacnejšie materiály, no pravda je taká, že takto to dnes robia všetci, aj prémiové povozy. Panda sa za nižšie ceny za komponenty nehanbí, no zo svojho rozpočtu robí maximum, aby bola príjemne iná, príjemná. Modrý interiér verzie La Prima je jednoducho unikátom v tomto segmente, rovnako tak krásne retro štvorcové čalúnenie sedačiek a imitácia kože. Dizajn je jednoducho silnou stránkou Talianov, či zvonku, či zvnútra.
Silou Pandy je, že na štyroch metroch zastavanej plochy ponúka komfortné sedenie pre štyroch. Síce v aute neležia, ale zmestia sa a ani vzadu nie sú vozený ako vo voze, ale skôr ako v koči. Síce nie najdrahšom, no chápeme sa. Grande Panda je presne taký Fiat, aký by v 21-storočí mal byť na cestách. Prajem jej popularitu. Zaslúži si ju.
Grande Panda si do budúcna plánuje rozšíriť ponuku o niekoľko verzií. Jednak je potvrdená 50+ kWh verzia električky s predpokladaným silnejším motorom a tiež čisto spaľovacia alternatíva s manuálnou prevodovkou a výkonom 100 koní. Grande Panda s automatom a hybridom stojí 18 490 eur. Bez hybridu by mohla byť ešte o takmer tisícku lacnejšia to je vzhľadom na veľkosť kabíny a kufra naozaj slušné.
AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš
Komentáre k článku