2025-06-02 13:10:00
Škoda Octavia RS 2025
Škoda Octavia RS 2025
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Škoda Octavia RS – ešte stále je tu a lepšia, než predtým

Škoda Octavia RS. Dávna sláva, zašlá sláva? Dobre, možno už nie je taká dostupná ako kedysi, ale ktoré nové auto je?

Octavií RS som mal v rukách za tie roky hŕbu. Benzínové, manuálové, automatové, naftové, vylepšené, celkom nové. A stále sa v mysli vraciam k tým, ktoré ma najviac bavili – tretia generácia Octavie, benzín, manuál. Ešte lepšia bola 230-tka ale tam už cena hrala úlohu. Potom prišla štvrtá generácia, a síce stále fajn auto, nejak ma nevzala a pamätám si ju len z fotenia, keď sa mi stále vypínala a vonku bolo horúco. A bola červená. To ešte viem. Inak už nič.

Ono to nemusí automaticky znamenať, že to auto je zlé, iba že mi akurát vtedy úplne nesadla a možno som si ani nenašiel čas zobrať ju na horský priesmyk. Možno mi stačilo pár dynamickejších zákrut a roviniek. Ktovie. Ja si nepamätám. Možno aj na priesmyku bola, no mne nič nepovedala.

S istotou však môžem povedať, že po facelifte ku mne prehovára tak ako prehovárala tretia generácia. A už to je celkom slušné odporúčanie na kúpu. Lebo mne škodovky po facelifte tretej generácie Octavie akosi prestali chutiť. Jediná, ktorá mi odvtedy šmakovala sa volá Enyaq. A to je pre väčšinu motoristov zbytočná informácia, keďže si ju z rôznych dôvodov odmietnu kúpiť. Zmena nastala dnes. Nie je to zaslepená láska zbavená reality, stále tam je veľa ale, ale Octavia RS je jednoznačne to najlepšie, čo sa medzi športovo strihnutými autami do 50-tisíc dnes dá kúpiť. Inak to je tak smutné... ani nie to, že veľký liftback je najšportovejší, ani to, že dnes máme tak málo benzínových športovo strihnutých obyčajných áut, skôr to, že ceny áut sú tak absurdne vysoko. Desať rokov späť by sa aj benzínová Octavia zmestila do výpočtu najlepšie športovo ladené autá do 30-tisíc. Nie v každej verzii, ale predsa áno. A nemám pocit, žeby som za tých desať rokov dostával dvakrát viac reálnych peňazí...

Zdroj: Ján Hargaš

Octavia sa po facelifte posilnila. Má viac koní, lepšiu výbavu. Má elektronicky riadený diferenciál, má pekne ostrú dvojspojku. A má zvuk. Zvuk, ktorý iným dvojlitrom už odopierajú ona má. A nemyslím ten lodný osemvalec, čo si viete pustiť z reprákov v konkurečných autách (a hádam aj tu, neviem neodvážil som sa spúšťať), myslím normálny motor, dokonca tlmene vie aj popraskať vo výfuku. Bez toho zábava v tomto type auta jednoducho nie je úplná. No ešte potešujúcejšie je ako reaguje na vodičove inputy. Ako je to celé zladené, vymyslené, vyskúšané a živé. Môžete si zvoliť, či chcete športové ESC, alebo rovno vypnutú kontrolu trakcie ASR. Naraz sa to nedá, ale je to jedno, lebo s vypnutou kontrolou trakcie je auto presne také ako má byť. Ako z reťaze utrhnutý predohrab. Pneumatiky pištia, motor hučí a duní, výfuk praská, prevodovka tam hádže prevody s kratučkými pauzami a poriadnymi údermi (zvlášť kickdowny vie ako BMW). S autom sa dá hrať, nesnaží sa vás zabiť, ani znemožniť. Pritom vám pekne vytlačí adrenalín a rýchlosti, ktoré na priesmyku dosahuje sú už z tých skutočne serióznych. Keď prestane stačiť športový mód automatu, slabé chvíľky môžete vyriešiť manuálnym radením. Naposledy som sa na priesmyku takto zabavil so šesťvalcovým BMW X3 M50i. Rozdiel v časoch nie je taký veľký ako cenovka. Avšak áno, Bavo je o kus rýchlejšie. No je aj dvakrát drahšie. Zvuk je ešte lepší – ale aj reproduktorovo prifarbený.

V aute odrazu vnímam veci, ktoré som už v nových autách dlho necítil. Síce na volante preťaženie až tak necítiť, no keďže to cítite celým človekom, nie je to až taký problém. A cítite a počujete aj pretáčanie kolies, keď pridávate v apexe zákruty. Je mi jasné, že by som s lepším obutím vedel byť ešte rýchlejší, no už len fakt, že auto naráža nie na vlastné obmedzenia, ale na obmedzenú priľnavosť gúm je výsadou lepších áut (a horších gúm).

Zdroj: Ján Hargaš

Pružnosť je vynikajúca. Zo 60 na 160 km/h za 10,81 sekundy nie je absolútne dychberúci čas, ale skúste to na svojom aute. Alebo viete čo, radšej neskúšajte… Zo 60 na 100 km/h zrýchli za 3,66 sekundy. Z 80 na 120 km/h za 4,24 sekundy. To v športovom režime. Bez neho za 4,01 s v šprinte zo 60 km/h a za 4,68 v druhom šprinte.

Spotreba? Áno nejaká je. Dá sa držať pod desať. Keď veziete krehkosti, pokojne chvíľkovo aj pod osem. Bežne však okolo deväť, podľa okolností a chute stláčať plynový pedál.

Je to Octavia, ktorá zhtla športové auto a namiesto toho, aby ho časom vypustila z výfuku, ona ho prijala ako súčasť svojej DNA. Nová Octavia je pekné auto, slušné auto, ale Octaviu RS dokážete naozaj ľúbiť. Je nákazlivá, príjemná, priestranná a vybavená a stojí za tie peniaze. Ak ich máte, pravda. 9 z 10.

Zdroj: Ján Hargaš

 

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku