PRVÁ JAZDA: Ford Capri je elektrický. Je to vlastne logický postup
Ford predstavuje autá, ktoré sú trochu kontroverzné. Nie je to tak iba v prípade Mustangu Mach-E.
Druhým a omnoho diskutovanejším je Capri. Prečo? Lebo je relatívne veľkým SUV kupé, ktoré má meno odkazujúce na nízke kupé zo sedemdesiatych a osemdesiatych rokov.
Ale tento prerod má zmysel. Veď dizajnéri dostali za úlohu spraviť kompletný vývoj od osemdesiateho-šiesteho, kedy auto skončilo. A tak isto ako vtedajší majitelia sa trochu zväčšil aj tento model. Česť výnimkám. Malé autá s karosériou kupé totiž nemajú na ružiach ustlané. A preto je to takto. Pritom elektromobil dáva zopár odkazov aj na to pôvodné vozidlo. Aký je po prvých jazdách po talianskych cestách?
V prvom rade musíte vedieť, že naživo vyzerá Capri lepšie ako na fotkách. Nie je taký obrovský, veď na dĺžku ma 4 634 milimetrov. Nie je zbytočne obrovský, je tak akurát a vyzerá moderne a mohutne. Našťastie si necháva niektoré charakteristické prvky, ktoré mal aj dvojdverový predchodca pred 40 rokmi. A čo na toto legendárne vozidlo odkazuje? Predsa predok so svetlami pripomínajúcimi dva kruhy na každej strane. Tie sa rozžiaria v momente naštartovania Capri. Sadnete, prepnete D a idete. Nepotrebujete stláčať štartovacie tlačidlo na stĺpiku riadenia. A rovnako je odkazom aj prepojenie medzi svetlami. To vyzerá ako maska chladiča, ale je to len dizajnový prvok.
Aj bočný profil odhalí jednu príbuzenskú črtu. Pozrite sa na tvar okien. Áno, sú vyššie, sú aj vyššie položené, ale tá línia je podobná. No a potom je tu otázka kolies. Zadné disky verzie Capri Premium umne maskujú bubnové brzdy. Disky pre túto výbavu majú priemer 20 palcov a znižujú dojazd až o 30 kilometrov oproti 19-palcovým. No a zaujímavo pôsobí aj šikmá línia strechy, ktorá zase zlepšuje aerodynamické hodnoty oproti krabicovejšie tvarovanému Exploreru.
Zadné prepojenie svetiel je tiež pripomienkou dôb minulých. Aj samotný tvar svetelného podpisu. Nové Capri nie je len obyčajným elektromobilom bez akéhokoľvek charakteru. Prináša niečo z toho, čo bolo poznávacími znameniami v minulosti. A to nielen zvonka.
Ale kým sa dostanem ku tým historickým paralelám, tak musím skonštatovať, že kufor s objemom 572 litrov je dostatočne veľký a rovnako štedrý je aj priestor na zadných sedadlách. Máte aj lakťovú opierku, máte tunel na lyže, ale aj vrecká ma zadnej strane sedadiel.
Predné sedadlá v Capri majú športový tvar, ale aj historický odkaz a zo súčasnosti certifikát AGR, Komory pre zdravú chrbticu. Prešívanie s diamantovým vzorom vyvoláva určitú atmosféru, ktorú v Capri podporuje aj spodný lúč volantu s kruhovými otvormi. Ale zvyšok je prísne moderný. Pred vodičom je malý displej, pre niektoré verzie ak väčší head-up displej. Ale najzaujímavejšia je stredná časť. Veľký displej s uhlopriečkou xxx palcov sa dá nastavovať a jeho sklon viete meniť. Za displejom je malý odkladací priestor, v spodnej časti pod týmto tajným otvorom je zase kladivko na rozbitie skla.
Stredový tunel sa nemusí starať o priestor na páku, lebo prepínanie režimov D a R je na pravej páke pod volantom. Je tam extrémny priestor s bezdrôtovými nabíjačkami a rozoberateľným Megaboxom s objemom až 17 litrov. Veď do lakťovky sa viete zbaliť na predĺžený víkend! Zatiaľ všetko fajn, že!
Na jazdu som v prvý deň dostal výrazné žlté Capri Premium s pohonom všetkých kolies. A jazdí fajnovo. Z pohľadu jazdy sa ako jediné mínus javia pneumatiky Continental Eco Contact 6 Q. Tie sú super na spotrebu, veď pri rýchlostiach do 90 km/h a pri teplote cca 15 stupňov Celzia sa držala na hodnote 14,6 kWh na sto kilometrov. Akurát nedržia. Niekedy sa auto dá rozhodiť do jemného pretáčavého šmyku, ale elektrickí strážni anjeli zasahujú okamžite.
Jazda je komfortná a je rozdiel aký režim máte nastavený. Capri jazdí s dynamickejším charakterom ako Explorer. Ja by som hneď menil pneumatiky, lebo tieto nekorešpondujú so zameraním auta.
Druhý deň sa niesol v znamení čierneho Capri Premium s pohonom výlučne zadnej nápravy. Rozdiely? Zimné pneumatiky, ale aj napriek nim nižšia spotreba, približne o 0,5 kWh na sto kilometrov. S 20-palcovými diskami má toto prevedenie prejsť takmer 600 kilometrov. Ale nabíjanie je iba výkonom 135 kW maximálne, kým AWD má 185 kW. Ale na čase nabíjania sa takmer nič nemení. Pre zadokolku je ale dôležitý menší priemer potrebný na otočenie. Síce je to len xxx cm rozdiel, ale v reálnom svete je to extrémny rozdiel, ktorý cítiť.
Na Slovensku sa už dá objednať a sú aj skladové zásoby. Základné prevedenie s batériou s úložiskom na 52 kWh je v ponuke za 39 990 eur. Ale je jasné, že chcete väčšiu batériu. Mne sa najviac páčila verzia s pohonom zadnej nápravy výlučne, ktorá je aktuálne so zľavou za veľmi rozumných 47 050 eur. V prípade ak budete chcieť výbavu Capri Premium, ako som si aj ja vyskúšal, tak zaplatíte 49 950 eur. A nič viac od elektromobilu potrebovať nebudete, okrem tepelného čerpadla za 1 150 eur. Capri je naozaj veľmi dobre postavený s nápaditými prvkami a zároveň s odkazom do minulosti.
AUTOR: © Zoznam/Jozef Murárik
Komentáre k článku