TEST: Toyota BZ4X – komplikovaný názov, jednoduchá ponuka
Toyota si svoj prvý novodobý elektromobil pomenovala tak, aby to zákazník v našich končinách nemal úplne jednoduché.
Úprimne, mne sa to pamätá ľahko, lebo to má svoj skrytý zmysel. Beyond Zero a pohon všetkých kolies 4X. To je všetko. Beyond Zero je slogan, heslo a možno aj nová „podznačka“ Toyoty, ktorá vyjadruje odhodlanie výrobcu dostať sa ešte ďalej než k nulovým emisiám CO2. Samozrejme, žiadna firma, ktorá chce vyrábať produkty, nedokáže robiť to bez emisnej stopy, no pointa je v tom ako tie emisie dokáže firma vyvážiť ďalšou svojou činnosťou.
Toyota dávno verí a intenzívne komunikuje, že elektromobil nie je jedinou možnosťou pre dosiahnutie týchto emisných cieľov. Vyváženie hybridov, plug-in hybridov, elektromobilov, vodíku a ďalších alternatív dokáže podľa značky takýto cieľ dosiahnuť a pravdepodobne s lepšími predajmi a nižším rizikom nezdaru, než v prípade stavenia všetkých peňazí na jeden cieľ. A tak aj vyzerá elektrická ponuka značky.
Kým najlepší majú elektromobil už prakticky v každom významnejšom segmente, Toyota si sedká na úplnom konci výpočtu a elektromobily zastupuje len jedno auto. Zatiaľ. Síce sa to čoskoro zmení a aj produkty práce najväčšej automobilky na svete čoskoro prinesú ďalšie čisto batériové automobily, dnes je tu len jeden. A aj ten doteraz pôsobil, akoby ho Toyota ani nechcela urobiť, či skôr, akoby v porovnaní s ostatnými naozaj zaspala dobu. Upravená BZ4X tak ale už nepôsobí a aj vďaka upraveným cenám dokáže poskytnúť celkom solídnu alternatívu k iným električkám. Zaujímavé je, že BZ4X znesie aj porovnanie s hybridnými autami výrobcu – a síce cena, priestor, výkon, výbava a celková protihodnota. Veď taká hybridná RAV4, ktorá spolu s BZ4X stojí v rovnakom segmente je len o 500 eur lacnejšia ako električka. 39 490 vs 39 990 eur. A aj keď vo vyšších výbavách sa cenovka nepodobá až tak veľmi, predsa len sa od seba autá až tak nevzďaľujú. Executive RAV4 AWD proti Executive BZ4X AWD: 48 590,- vs 51 590 eur.
Je to však protihodnotou rovnaké auto? Samozrejme, že nie. RAV4 má vyššiu svetlosť a teda aj odolnosť voči ľahkému terénu, má dvojnásobne vyšší dojazd a mnohonásobne rýchlejšie tankovanie a vďaka tomu je aj to tankovanie mnohonásobne jednoduchšie a kratšie. Ale to by aj bolo všetko. A podobné je to aj pri porovnaní s inými elektromobilmi. Najúspešnejší elektromobil v segmente na Slovensku: Enyaq štartuje s cenou o pár eur vyššie ako Toyota. Pritom má menšiu baterku, menší dojazd, podobný výkon, podobný pohon (FWD vs RWD). Akonáhle však prestanete porovnávať základné verzie, ceny sa vyrovnajú, respektíve sa vďaka aktuálnemu EV zvýhodneniu preklopia v prospech Enyaqu – podobné ceny, no väčšia baterka, väčší dojazd, vyšší výkon, rovnaký pohon AWD.
Niekto by mohol namietať, že pri Enyaqu je predsa konkurentom BZ4X Enyaq Coupe a mal by pravdepodobne blízko k pravde. V takom prípade by BZ4X porovnanie vyhralo pri pohľade na každú cenu. Tie peniaze navyše sú ale vzhľadom na spomenuté lepšie technické parametre opodstatnené. Navyše Enyaq nemá tepelné čerpadlo v základnej výbave, ale pripláca sa 1144 eur. Je to tesné, ale nad Coupe tým pádom Toyta vyhráva. Pravda, to sú súboje cien a technických parametrov. Sympatie zákazníka môžu byť iným príbehom.
Porovnanie s RAV4 ako zástupcom spaľovacích, pritom eko modelov a Enyaqom ako najpopulárnejším a najpredávanejším elektromobilom v segmente nerobím náhodou. Pointa je, že sa s nimi BZ4X môže porovnávať a to je pre tento elektromobil dosť veľký úspech. Otázka je, či atraktívnejšie ceny korelujú aj so zlepšením ponuky. A tu treba napísať, že do veľkej miery áno.
Auto som pred faceliftom nemal v rukách. Jazdil som chvíľku s dvojčaťom menom Solterra, ale to boli len terénne vložky. O dojazdy a výkony nešlo. Inak, pri elektrickom aute v teréne síce možno vnímať nižšiu svetlosť ako značné negatívum, na druhej strane, práca s plynom a dávkovanie krútiaceho momentu na kolesá je úplne z inej ligy. Tá presnosť je fascinujúca.
Späť k upravenej Toyote. Novinkou v aute nie je zvýšená batéria, ale lepšie výkony nabíjania AC aj DC, teplotný manažment batérie a s tým spojená úprava softvéru a s tým spojené lepšie výkonu na nabíjačkách bez ohľadu na počasie (a ani kolesá vraj už neodpadávajú...). Treba uznať, že to tak je, i keď jedným dychom dodávam, že mi tu chýba možnosť ručnej voľby predhrevu batérie pred nabíjaním a s tým čiastočne spojený stále pomerne dosť opatrný nástup výkonu pri spustení nabíjania v zime pri vyžmýkanej baterke. Výkon sa tak veľmi pomaly ale plynulo zvyšuje so zvyšovaním stavu nabitia batérie a dozaista i zvyšovaním teploty batérie. Toyota uvádza maximálny výkon nabíjania 150 kW, čo je už na dnešné pomery naozaj dobré. Pri teste v studenom zasneženom zimnom počasí a nabíjaní zo 14% (korytnačka) začínalo nabíjanie na výkone 60 kW a po pätnástich minútach bolo na úrovni 90 kWh. Dlhšie sa mi už čakať nechcelo, 37% na ďalšie pokračovanie stačilo.
Medzi prvky, ktoré autu škodia, je aj prekvapivo intenzívne obmedzenie výkonu pri jazde s nízkou kapacitou baterky. 15% a autu obvyklé predbiehanie trvá dvakrát dlhšie. Možno výkon ani nie je tak veľmi obmedzený, no keďže auto má pri hmotnosti cez 2 tony iba 217 koní, každý koník vám potom v konečnom dôsledku chýba. Stručne a skrátka, Toyota pri batérii pristúpila k jej využívaniu možno až príliš opatrne a akoby nedôverčivo. Najnovšie dáta pritom dokazujú, že moderným batériám nevadí rýchlonabíjanie a najlepšie odolávajú zubu času pri kombinácii nižších a vyšších výkonov i dĺžok nabíjania. Skrátka, čím viac je to užívateľovi jedno, tým dlhšie sa zachová kapacita. Aj Toyote by to mohlo byť jedno o trochu viac. Ale dobre, chápem. Podobný opatrnejší prístup vidieť aj na rozdiely medzi kapacitou článkov a kapacitou využiteľnou na jazdu – 71,4 vs 64 kWh. S takýmito opatreniami vám ale baterka nepochybne vydrží dlhšie ako tých záručných 8 rokov, takže ak kupujete električku pre seba na dlhšie obdobie, tieto ponosy vás nemusia trápiť.
217 koní verzie s pohonom všetkých kolies teda z hľadiska elektromobilu nie je extra veľa, zvlášť v korytnačom móde z nich veľká časť oddychuje. Ale stále je to dosť, aby ste mimo obce predbiehali suverénne a bezpečne. Zo 60 na 100 km/h zrýchľuje Toyota za 4,53 sekundy. Z 80 na 120 km/h za 6,53 sekundy. Dáta zodpovedajú zostatkovej hodnote cca 45% energie. V oboch zrýchleniach vidieť, že auto vyrazí okamžite a aj keď v rýchlostiach nad 100 km/h už zrýchlenie nie je také výrazné, stále stačí na to, aby ste na kratšom voľnom úseku predbiehali aj dlhšie vozidlo.
Jazdný prejav sa nijako neodlišuje od iných elektrických modelov. Od okamžitého zrýchlenia až po brzdenie a prejazdy zákrut vozidlo vhodne komunikuje svoju hmotnosť a neláka vás do veľkých preťažení. Napriek tomu mi chutila dynamickejšia jazda a prudšie prejazdy zákrut. Najmä preto, lebo zadný elektromotor do veľkej miery korigoval výrazne nedotáčavý charakter vozidla. Rozhodne vám neodporúčam kúpu verzie s pohonom prednej nápravy. V takom prípade z výhod elektromobilu nebudete mať skoro nič okrem podobných parametrov pružnosti pri stredných rýchlostiach. Aj s pohonom oboch kolies kontrola trakcie do veľkej miery koriguje ponuku krútiaceho momentu pri rozbehoch. Auto má vypínateľnú kontrolu trakcie, no úplne vypnúť ESC nedokážete, takže ani na snehu nezískate drift machine. Bezpečnosť je tu opäť prvoradá. Napriek tomu sa mi na snehu darilo nežne sa skĺznuť. Nejaké extra zábavné to ale nebolo a zásahy do bŕzd a výkonu boli stále prítomné.
Ak ide o naladenie podvozka, na 20-palcových kolesách je to už trochu na hrane. Aj pre tieto disky mám tendenciu skôr odporučiť nižšiu výbavu Prestige, než Executive. Aj pre strešné okno, ktoré síce krásne presvetľuje interiér, ale znižuje využiteľnosť zadných sedadiel pre vyšších pasažierov.
Keď som si pozeral diskusie užívateľov elektromobilov na elektricky rozvinutejších trhoch, BZ4X príliš nemali v láske. Väčšiu časť problémov, ktoré auto zo začiatku výroby malo výrobca odstránil a to aj súčasným faceliftom, napriek tomu nepovažujem za fér tvrdenia, že auto má nekvalitný interiér. Vyzerá presne tak ako by v Toyote vyzerať mal. Nič nevŕzga, všetko funguje. Kompaktnejší volant v kombinácii s vyššie posadeným prístrojovým štítom nie je pre mňa to pravé orechové, ale zvyknúť sa na to dá. Rovnako tak aj na neustále sledovanie pozornosti vodiča. Ešte keby toto sledovanie skôr ako bleskovo upozorňovalo na to, že sa nepozeráte priamo pred seba, radšej upravovalo reakcie ostatných asistenčných systémov podľa vašej pozornosti (čím menej sleduješ cestu, tým ostrejšie systémy reagujú a naopak, čím viac cestu sleduješ, tým menšie zásahy budeš zažívať). Toto je také prvoplánové a miestami otravné podobne ako upozornenie na rýchlosť a udržiavanie v pruhoch. Asistentov ale vypnete priamo na volante, to je fajn.
Ostatné asistenčné systémy však fungujú takmer bez výhrad. Vrátane adaptívneho tempomatu, či asistenta diaľkových svetiel. Auto disponuje diaľkovými svetlami s matrix funkciou. Funguje to dobre. Nie sú najpokročilejšie, ale je to veľký krok v porovnaní s jednoduchými silnými LED-kami.
BZ4X počas testu jazdila v priemere za 22,5 kWh na 100 km. To znamená dojazd necelých 300 km. Pravda, studené počasie a viacero kratších mestských jázd dojazdu nepomáhali. A ani diaľničné trasy, keďže priemerka sa v mojom prípade a rýchlosti 140 km/h držala pri 27,5 kWh/100 km. To máte cca 200 km dojazdu predtým, než vás auto začne strašiť korytnačkou, znížením výkonu a rýchlejšie sa znižujúcim dojazdom.
BZ4X je slušný elektromobil. Nie je najlepší, ale vďaka zníženým cenám a vylepšenému nabíjaniu drží krok s konkurenciou a môže byť dobrou alternatívou voči iným elektromobilom v tejto cenovej a veľkostnej kategórii. Jazdí sa s ním dobre, v interéri sa cítite dobre, kufor je veľký a využiteľný a jazda je aj zábavná. No tak ako iné veľké elektromobily, aj tento potrebuje mať doma k dispozícii zástrčku. Bez nej je to obzvlášť v zime menej príjemné. Síce sa auto bleskovo zohreje, stojí ho to veľa námahy a tú námahu navyše potom cítite na dojazde.
S autom sa dá absolvovať aj dlhšie diaľničné trasy, no tých páuz bude tak ako pri iných autách celkom dosť. Ak teda hľadáte vozidlo ku svojej nabíjačke a denne najazdíte v priemere menší počet kilometrov a aj vaše víkendové trasy sú v dosahu tejto električky (v prípade predhrievania na domácej nabíjačke má aj v zimnom počasí dojazd cez 300 km) môže to byť dobrá voľba. Na najlepšie elektromobily na trhu ale BZ4X mierne stráca. Najmä veľkosťou baterky, dojazdom a opatrnosťou. 6 z 10 bodov.
Nedávno Toyota predstavila ďalšiu aktualizáciu tohto modelu. bZ4X ponúkne dve kapacity batérií a najsilnejšej verzii sa výrazne zdvihne výkon. Navyše sa zdvojnásobí aj ťažná schopnosť AWD verzie (1500 kg). Ak by sa Toyote podarilo udržať ceny na úrovni súčasného modelu, mohol by to byť zaujímavý impulz. Kapacita využiteľná pre jazdu by mala byť vyššia než dnešná kapacita celková (73,1 kWh). To môže znamenať jednak zvýšenie celkovej kapacity, no predpokladom je tiež to, čo som spomínal vyššie - zníženie "bufferu" batérie.
|
AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš
Komentáre k článku