TEST: Lexus UX 300h – s výraznými zľavami a faceliftom je to celkom nová káva
Ostatný trend automobiliek prinášať facelifty a znižovať pritom ceny dáva nádej motoristom, ktorý sú z rastu cien áut zhrozený.
Azda preto sa oplatí sledovať akcie, pretože autá, ktoré boli doteraz mimo vášho dohľadu môžu byť náhle dostupné s cenami, ktoré sú blízko vášho rozpočtu. A to je presne príbeh modelu UX. Ten po príchode najmenšieho Lexusu zvaného LBX tak trochu trpí a osvoje predaje musí zabojovať aj prostredníctvom výraznejších zliav. Pri vyšších výbavách sa tak môžu pohybovať až na úrovni 8000 eur. Nové UX 300h dokážete kúpiť v cene od 35-tisíc eur. A keď si porovnáte čo tento zvýšený hatchback prémiovej nižšej strednej triedy vlastne ponúka, uvedomíte si, že cena je viac ako konkurencieschopná.
Dajme na stôl hneď všetky jeho tromfy: 200 koní, automat a výborný hybrid k tomu. Solídna výbava, bezpečné auto so zvýšeným posedom. A keď už sme pri tromfoch, poďme aj do slabých stránok: menej priestoru na zadných sedadlách a relatívne menší kufor vzhľadom na celkové vonkajšie rozmery. Ten priestor sa však dá pochopiť. Auto je prémiovou alternatívou k modelu Toyota Corolla Cross. Tá je určená rodinám, no ani ona nemá vzadu zázračne veľa miesta a UX je len o málo menej praktický. Pokiaľ teda hľadáte povoz pre štyroch basketbalistov, asi by ste na akciu UX nemali reagovať. Pokiaľ však ste jednotlivec, či dvojica, respektíve menšia rodinka s kompaktnejšími rozmermi, UX môže byť práve ku Corolle Cross, no i k ďalším kompaktom v triede dobrou prémiovou voľbou. A kto vlastne v triede je? Napríklad XCeed, či T-Roc, alebo Mazda CX-30. No medzi konkurentov môžeme brať aj prerastené crossovery na hrane segmentov, napríklad Kamiq, HR-V a ďalších. Z prémiového portfólia je tu napríklad BMW X2, či Audi Q3 Sportback.
S výnimkou modelu HR-V u týchto i iných konkurentov nenájdete full hybrid. HR-V ho má, avšak orientovaný takmer výlučne na úsporu paliva. Tu je okrem úspory paliva v hre aj dynamika. A tých 200 koníkov je dynamických nielen pri predbiehaní na okreskách, ale aj v meste na križovatke, či hore kopcom na priesmyku. S autom sa dá zabaviť, no v tomto prípade o vyslovene zábavu až tak nejde. Skôr je to o možnostiach, ktoré auto s okamžitou reakciou na plyn a intenzívnym ťahom dokáže dodať. Najmä, ak vás to prakticky nič navyše nestojí. Keď raz do takéhoto hybridu sadnete, veľmi ťažko sa vám bude prestupovať. Všetko je skrátka rýchlejšie, odrazu ste na ceste omnoho šikovnejší, pripojíte sa do omnoho menšej medzery medzi idúcimi vozidlami, lebo zrýchlite prakticky na pätníku. Jediné čo vám nemusí vyhovovať, je pohon iba prednej nápravy. Za zhoršených podmienok – za dažďa, či snehu sa všetko toto tak trochu stráca a to najmä pri rozbehoch z nízkych rýchlostí.
Model UX 300h AWD systém so zadným elektromotorom ponúka. Ten je navyše po facelifte výrazne silnejší, než bol a môže byť ešte zaujímavejší. Na AWD modely ale neplatí akcia.
Testované auto bolo iba s predným náhonom. Malo však dobré obutie a vodiča, ktorý rýchlo prišiel na to, že úplná formula pri pripájaní sa na hlavnú cestu to nie je. S dobrým obutím sa však toto auto rozbehne svižne, aj keď nemá poháňaný aj zadok. Do istej miery za to môže aj solídne rozloženie hmotnosti. Na crossovery tejto kategórie má Lexus predsa len dlhšiu prednú kapotu. A to zas čiastočne vysvetľuje, prečo auto pri dĺžke 4,4 metra má len 317 litrový kufor a vzadu sa dvojmetroví nezmestia. Jeho proporcie sú skrátka prémiovejšie v zmysle estetiky i rozloženia hmotnosti. Pravda, na tejto dĺžke by auto vedelo mať aj o niečo väčší rázvor a menšie previsy, čím by dlhšiu kapotu a plynulo sa zvažujúcu líniu strechy dokázalo mierne znegovať. V tomto ohľade však skrátka narážame na to, že UX je v prvom rade cross náhradou za klasický hatchback nižšej strednej zvaný CT a navyše doteraz toto auto bolo najmenším Lexusom. Ten paradoxne ponúka prakticky identické množstvo priestoru na zadných sedadlách.
Lexus si počas testu pýtal 7,2 litra paliva. To pri nájazde, ktorý z 50 percent tvorili diaľnice, 35 percent okresky a zvyšných 15 som s autom strávil v meste. Práve mestské presuny dávali autu najviac zabrať. Neurobili som pri nich veľa kilometrov, tvorili však najviac jázd. To znamená krátke niekoľkokilometrové jazdy v teplotách okolo nuly. Auto sa sotva zohrialo a už stálo na parkovisku. S týmto režimom jazdy to majú ťažké všetky autá, no aj tu sa Toyota a Lexus radia medzi úplných premiantov. Pohodová jazda po okreskách s občasným predbiehaním znamenala spotrebu o približne liter menšiu. Diaľničné prejazdy boli na úrovni priemeru.
Pružné zrýchlenie zo 60 na 100 km/h prebiehalo počas testu za 5,56 sekundy a z 80 na 120 km/h za 7,11 sekundy. V oboch prípadoch zreteľne nadpriemerné časy umožňujúce predbiehanie aj na kratších voľných úsekoch.
Lexus sa v interiéri nezaprie. Dramatická kombinácia čiernej s červenou je naozaj mimoriadna a nie je pre každého. Ten kto ju však dokáže oceniť, získa unikátneho spoločníka a minimálne tému do diškurzu pri pive, či pri saké. Novinkou v aute je nepochybne aj veľký infotainment s konektivou CarPlay a Android Auto. Systém niekto ľúbi, niekto nie. Ja som s ním za dobré, no tak ako vždy, aj tu platí, že hĺbka systému a možnosti nastavenia by skrátka mohli byť lepšie, nehovoriac o intuitivite. Toto sú pre výrobcov náročné témy, azda preto sa mnohí postupne obracajú na otvorené softvérové riešenia, ktoré dokážu čiastočne pomôcť aj v tejto oblasti. Každopádne svoj CarPlay a Android Auto tu dostanete bezdrôtovo a to je hlavné.
Auto veľmi dobre jazdí, solídne svieti a síce naďalej neponúka matrixové svetlomety, LED-ky s automatickou reguláciou sklonu a s automatikou diaľkových svetiel sú dobrými partnermi. Ešte keby svetlá vedeli rýchlejšie reagovať na naše slabé pouličné osvetlenie pri vstupe do obcí. Aj tak to ale zvládnu rýchlejšie ako niektoré autá mimo prémiovej skupiny.
UX stojí vďaka LBX tak trochu bokom, ale je to škoda. Takto silný, zábavný a pritom úsporný hybrid LBX neponúkne. Toto je o kus dobrého auta a aktuálne v dobrých cenách. 7 z 10.
|
AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš
Komentáre k článku