TEST: Volkswagen ID.7 Tourer – reprezentatívne kombi s novým pohonom
Áno, elektromobily sú na nič, áno elektromobily sú slepá ulička, áno sú drahé, áno nikto ich nechce.
A tu test končí. Nekupujte si to, koniec koncov aj tak na to nemáte. Sú to len vyhodené peniaze. Je to zlé. Bodka. Dovi dopi dopo.
Tak a to bol koniec testu tohto vozidla pre všetkých zatrpknutých nešťastníkov, ktorí novým typom pohonov neveria, nikdy svoj názor nezmenia a kedysi bolo skrátka všetko lepšie – aj autá boli lacnejšie, aj vzduch bol čistejší, aj zima bola zimšia a žiť v minulosti je preto najlepším riešením. A ak si myslíte, že titulok a perex, plus šesť mikro viet nestačí na odohnanie nešťastníkov, možno máte pravdu, no obvykle nešťastníci texty čítajú nanajvýš po koniec perexu, tí vytrvalejší po prvú vetu, takže veľkej časti z nich som sa už teraz zbavil.
Ale zopakujme si základné fakty. Áno, elektromobil je čistejší typ pohonu ako vnútorné spaľovanie. Áno a to aj v prípade, ak je energetický mix krajiny horší ako ten náš. Keď pre nič iné, aspoň pre všetkých tých, ktorí ráno v zime chodia po uliciach a musia čmuchať ten sajrajt čo vychádza zo studených motorov vrčiacich na parkovisku počas toho, ako si ich majitelia doma váľajú šunky a čakajú, kým je aj posledný plastík v aute zohriaty na izbovú teplotu. Ani s tým najstudenším motorom netreba čakať na parkovisku dlhšie, než do momentu očistenia všetkých potrebných skiel. Ak mi ventilátor fúka na sklá, tá minútka-dve, v prípade starších áut možno tri-štyri, bohate stačia. Pokiaľ vonku nie je mínus dvadsať, viac netreba. Hlavne však netreba 20 minút zasmraďovania okolitého prostredia. Ale niekomu to skrátka nevysvetlíš.
Elektromobil od VW síce výfuk nemá, no márnotratné nakladanie s energiou ani on nedovolí. Keď by ste si sadli do auta, naštartovali a zasa vyliezli, auto sa s vami rozlúči a vypne sa. Ak ale k autu prídete, otvoríte dvere, vyberiete škrabku a pustíte sa do námrazy na oknách, keď si po očistení sadnete dovnútra, fúka na vás už teplý vzduch a v kabíne je príjemne a ani sklo vám už nenamrzne. Iste, stojí to pár kW, ale ten komfort a štýl sa nedá porovnať s tými starými autiakmi, ktoré aj desať kilometrov po odchode z miesta stále nemajú zohriatu ani vodu. Pamätám si to, akoby to bolo včera. Asi preto, lebo včera som s takým šiel. Mám také. Starší benzínový motor. Kým sa zohreje a kým naozaj kúri do skiel, moja cesta už končí. Ale neriešme tu teraz situácie, keď vypnutie motora nasleduje okamžite po "odsadnutí" a ako nepríjemné to môže byť v lete, dobre? Tu sme v zime, nerušte!
Ani v tomto vozidle teplo pár sekúnd po spustení motora nie je o zázrakoch, ktoré zvláda tepelné čerpadlo. Nie, je to mimoriadne účinné výhrevné teleso, ktoré spôsobí, že vyslovene do minúty od spustenia vozidla prúdi do kabíny teplý vzduch. Jasné, výhrevné telieska majú aj rozumnejšie naftové motory, inak by ste v kabíne mrzli polhodinu, no systém v električkách je na inej úrovni.
Model ID.7 je aktuálne najväčší v ponuke elektromobilov značky, ak pravda nerátame ID.Buzz. Je to reprezentatívny model, i keď by sa chcelo nazvať ho elektrickým Passatom, mne sa viac páči pomenovanie elektrický Arteon. Je teda ešte o kúsok vyššie – ak ide o dizajn i cenu, ako súčasný Passat a najmä – nemá len kombi verziu. A vlastne ju vôbec nemá, lebo ID. 7 Tourer nie je klasické kombi. Je to shooting brake s piatimi dverami podobne ako dnes už nevyrábaný Arteon Shooting Brake.
ID.7 Tourer kúpite rovnako ako liftback verziu s dvomi úrovňami batérie a celkovo s tromi úrovňami výkonu. Menšia baterka je tá, ktorá v iných autách koncernu slúži ako najväčšia – s kapacitou 82/77 kWh stačí v kombinovanom cykle WLTP na 605 km na jedno nabitie. To sú pravda podmienky ideálne a takmer nedosiahnuteľné v bežnom svete. Dojazdy cez 500 km sú však reálne. S touto baterkou som si to už aj vyskúšal s modelom ID.3. Bolo to v lete na chorvátskych okreskách. Spotreba tam vďaka premávke a profilu cesty bola počas celej jazdy taká nízka, že nabitie by vystačilo na 540 km jazdy. Dáta reálnych dojazdov to potvrdzujú. V chladnejšom počasí (stále nad nulou) sú diaľničné dojazdy cca 300-340 km. Kombinované o päťdesiat km viac. V ideálnych podmienkach (teplota vzduchu medzi 15-20 stupňov) je diaľničný dojazd tohto vozidla cez 400 km a kombinovaný cez 500 km. To sú reálne dáta pri veľmi opatrnom jazdení (diaľnica 110 km/h, bez využívania klimatizácie, mierne zrýchľovanie).
No a ako to bolo v týždni môjho testovania? No teplota v noci klesala k -8 stupňov, cez deň kolísala niekde okolo 0-2 stupne. Skrátka seriózna zima – na naše nížinné časti krajiny a súčasnú teplučkú klímu (tridsať rokov späť a v rovnakom čase by bolo normálne mať cez noc -20 – ale veď presne o to tu pri tých električkách ide, nie?). No a v takomto počasí to bolo v priemere – kombinovaný cyklus celkovo 320 km na úplné nabitie a vybitie (čo samozrejme nikto normálny nebude robiť). Na diaľnici to bolo teoretických 270 km. Reálne by som viac ako 200 nedal, lebo by som sa bál, že nebudem mať kde nabiť. A čo spôsobuje takéto zmeny? Predovšetkým to, že máte pod nohou 286 koní, ktoré sú neustále pripravené spestriť vám deň a pomôcť vám dostať sa tam, kde potrebujete. Nuž a druhú časť som naznačil už vyššie – krátke mestské presuny pri extra studenom podnebí, navyše bez domáceho nabíjania a predhrevu. Horšie, než moje dojazdy budete mať asi len na Liptove/Orave a aj to len keď sa prúdenie vzduchu otočí a príde aspoň na chvíľu skutočná zima.
Priemerná spotreba bola na konci testu na úrovni 21,8 kWh. Vyššie spomínaný cyklus s krátkymi trasami po meste v kombinácii s dlhšími diaľničnými jazdami znamenal priemer na úrovni 25,6 kWh. Okreskové trasy a najmä dlhšie jazdy priemer skresali na túto úroveň. Aj v zime sa s daným modelom dalo jazdiť pod 20 kWh, no žiadalo si to väčšiu snahu o úspornosť. Nájazd kilometrov bol v pomere 40:40:20 – diaľnica/okresky/mesto. A prečo tu píšem o zime, aj keď je zima už za nami a vonku svieti slniečko? Aj v lete si treba pripomenúť aké to je, keď podnebie elektromobilu nepraje a druhý nezanedbateľný dôvod je, že som po mesiacoch priebežného hľadania vzdal boj so stratenou SD kartou a priznal porážku. To preto sa pozeráte na fotografie od výrobcu. Našiel som fotku jedinú, no celkom presne zdokumentuje aká vtedy bola zima. Tu je:
Zrýchlenie zo 60 na 100 km/h v tomto základnom modeli s pohonom iba zadnej nápravy prebiehalo za vynikajúcich 3,9 sekundy v priemere. Meranie prebiehalo s menej ako polovičnou úrovňou nabitia batérie. Z 80 na 120 km/h to bolo za 5,08 sekundy. Keď pri hybridoch píšem o radosti z jazdy vďaka okamžitým reakciám na stlačenie plynu, tu to platí dvakrát. A vďaka primárne pohonu zadnej nápravy ani zhoršená adhézia a rozbehy z miesta nie sú taký problém ako pri elektromobiloch s pohonom prednej nápravy. To je aj tým, že auto má veľmi dobre rozloženú hmotnosť, ktorej je navyše dosť veľká – v pohotovosti 2,2 tony. Ale nebojte, verzie s väčšou baterkou sú ešte o kúsok ťažšie.
ID.7 aktuálne kúpite od 51-tisíc aj s DPH. Na reprezentatívny a pritom priestranný elektromobil to vôbec nie je zlé. Verzie s väčšou batériou štartujú na úrovni 54-tisíc. 91 kWh pri takto aerodynamickom aute zabezpečí vynikajúci dojazd najmä v prípade, ak si doma zriadite aspoň wallbox a auto si predhrejete, či predklimatizujete zo siete. Tourer so základným výkonom a batériou je od 52-tisíc eur.
V aute máte za túto cenu kvantum výbavy vďaka balíku Limited zdarma vrátane matrixových LED, panoramatického pohľadu okolo celého auta, ergo sedadiel, trojzónovú klímu i metalízu a hŕbu ďalšieho. Reálne si tak za 52-tisíc kúpite kompletné auto, ktoré vám môže robiť výborného spoločníka. A ak predsa chcete väčší dojazd a auto chcete častejšie využívať na dlhé trasy, zadnokolková verzia s väčšou baterkou a s týmto masívnym kufrom je za 57-tisíc. Myslím však, že dané peniaze navyše je rozumnejšie vložiť práve do wallboxu. Je celkom možné, že vám ešte dosť zostane. No ak bývate v paneláku bez vlastného elektrifikovaného parkovacieho miesta... počkať... to vážne zvažujete kúpu auta za 57 litrov, keď bývate v starom komunistickom paneláku? Neodsudzujem, len sa pýtam... No tak v tom prípade určite verziu s väčšou baterkou.
ID.7 Tourer je jedným z najlepších elektrických áut súčasnosti. Dokonca aj asistenčné systémy ma nevedia tak dožrať ako u iných áut. Je to rafinovaný prepojený model s infotainmentom, ktorý (už) slušne funguje a poskytuje nové možnosti. Ak vám Tesla nevoní, VW je bezpečne najistejšia voľba. Ale vážne zvážte ten wallbox... bez neho je to počas našej týždňovej zimy bieda...
AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš
Komentáre k článku