2025-04-19 20:14:00
Lexus NX350 Overtrail
Lexus NX350 Overtrail
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Lexus NX 350h Overtrail – drahší, drsnejší, dynamickejší

Lexus NX je po výmene generácií svieže auto. Už zhruba dva roky. Teraz mu k sviežosti pomáha aj blatová výbava.

Nie je síce zablatená, ale mohla by byť a narozdiel od ostatných jej to aj celkom svedčí. Najmä v béžovej púštnej metalíze, ktorou bolo vybavené testované auto. Áno, je to hnedá, ale nie tak prvoplánovo hnedá, viete... Výbava Overtrail je na vrchole potravinového reťazca modelu. To znamená, že má tie naj executive a prestige prvky a pridáva k nim plastové ochranné prvky na karosérii a špeciálne 18-palcové disky kolies s pneumatikami s vyššou bočnicou s rozmerom 235/60 a čalúnenie v dvoch farbách so syntetickou kožou. Úprava zovňajšku, najmä špeciálne obutie autu reálne pomôže mať papuľku trošku vyššie, než majú ostatné verzie a to sa zíde nielen na starých a krivých parkoviskách s vysokými obrubníkmi, ale aj na tej výraznejšie rozmlátenej lesno-poľnej ceste. Ale žiadne extrémy, stále je to hlavne lexusné komfortné stredne veľké SUV a žiaden drsný offroad.

Zdroj: Ján Hargaš

Primárne určenie vozidla je teda jasné. Je to alternatíva k nemeckým modelom ako BMW X3, Audi Q5, či Mercedes GLC. Lexus sa nesnaží byť priamym konkurentom, skôr chce ponúknuť niečo medzi štandardnými extra dobre vybavenými SUV a prémiovkami s rôznymi karosárskymi úpravami. Auto pôsobí športovejšie ako v minulej generácii a aj lepšie jazdí. Kým v prípade modelu RX je hybridný pohon 350h výborným a univerzálnym základným motorom, v menšom NX je motorom v strede ponuky. Teda bol by, ak by Lexus mal na našom trhu aj iné motory. V skutočnosti má len výkonnejší plug-in hybrid. 350h je tak trochu zlatou strednou cestou a to nielen z hľadiska samotného modelu, ale aj konkurentov. Ak skrátka chcete niečo viac ako obyčajné SUV, no štýl a cena nemeckých prémioviek vám nevoňajú a to aj pre váš značný príklon k rozumnej ekológii akú sľubuje ne-zástrčkový full-hybrid od Toyoty, okrem NX nemáte prakticky žiadne iné alternatívne auto. Zobrať by sa to dalo aj z tohto pohľadu – kúpili by ste si GLC, či X3, ale čisto benzínové sa vám nepozdáva, nafta vám nevonia. A navyše Lexus vyzerá veľmi dobre.

Zdroj: Ján Hargaš

NX je vďaka platforme GA-K tuhším a priestrannejším vozidlom. Rozmery nerástli nijak zvlášť, no predsa je auto o 20 mm väčšie, rázvor je väčší o 30 mm, šírka o 20 mm a výška o 5 mm. Auto zmenilo proporcie a má širší rozchod kolies, čo umožňuje jednak stabilnejší posed na ceste, tak osadenie väčších kolies. Úprimne mám celkom problém od seba odlíšiť NX a nové väčšie RX, nie vizuálom, či rozmermi, skôr dojmami a pojmami. Obe autá totiž jazdne a aj kabínou a funkciami hrajú na rovnaké tóny a s odstupom času sa rozdiely akosi rozplývajú. Áno, RX je v kabíne väčšie, ale nie výrazne. Väčšie je skôr vonkajšími rozmermi. Kabínu má väčšmi posunutú vzad a má tiež viac miesta vzadu i v kufri. NX sa naň ale dosť ponáša. Pocit za volantom je veľmi podobný. Testované auto malo adaptívne tlmiče a vďaka okamžitým reakciám hybridného systému i silnému ťahu motorov je jazda mimoriadne svižná a pritom jemná. Toto mild-hybridný Nemci jednoducho nevedia. Kým oni robia čo môžu, aby odizolovali vypínanie a zapínanie spaľovača a neustále radenie v kombinácii s meniacim sa spôsobom brzdenia (rekuperácia a klasické brzdy v rôznom pomere), tuto je to celé už dávno poriešené a omnoho príjemnejšie.

Navyše hybrid ťaží zo stále dostatočne objemného spaľovacieho motora. Ktorý ani neznie zle, ani nepotrebuje až také vysoké otáčky a nemusí robiť ani taký veľký hluk. Síce sa za bežného jazdenia a aj pri výraznejšej dynamike správa ako typický Japonec s CVT-čkom, nie je to také rušivé, aby to vadilo. Konkurenčné mild-hybridné štvorvalce s automatmi nie sú lepšie v ničom.

Zdroj: Ján Hargaš

Systémový výkon 244 koní je o dobrú dvacku vyšší, než pri rozmerovo podobnom aute s rovnakým motorom – RAV4. Na našom trhu Lexus nielenže neponúka čisto spaľovacie verzie, stále však auto viete aj vo vyšších výbavách kúpiť s pohonom iba prednej nápravy. Pri cene vozidla v rozmedzí 50 až 75-tisíc si prednokolku nekúpi nikto ak vyslovene nemusí. Respektíve to z môjho hľadiska je chyba. Pohon zadných kolies spotrebu nezvyšuje, ale výrazne ovplyvňuje využiteľnosť vozidla a jeho jazdné vlastnosti. Radšej by som šetril inde. Obávať sa, že auto bude na križovatke len hrabať prednými naprázdno a zradí vás pri potrebe rýchlo sa pripojiť medzi idúce vozidlá, to nechajte kupcom lacnejších vozidiel.

Inak tých 244 koní je väčšmi cítiť pri vyšších rýchlostiach, takže pružnosti v meste sú na nerozoznanie ako pri RX, tak NX, tak RAV4. Moje slová napísané vyššie, že 350-tka je pri NX pocitovo skutočne zlatou strednou cestou a nie výborným základom ako pri RX potvrdzujú aj pružnosti. Zo 60 na 100 km/h za 5,12 sekundy. Z 80 na 120 km/h za 6,18 sekundy. V oboch prípadoch nadpriemerné časy, ktoré sú o necelú polsekundu lepšie ako pri RX. Zároveň sú to o viac ako polsekundy lepšie časy, ako dosahovalo NX pred dvomi rokmi v rovnako výkonnej verzii hybridnej 350-tky. O malý chlp sú to tiež lepšie časy, než aké dosahuje o niečo slabšia i ľahšia RAV4 (rozdiel v závislosti od výbavy 50 až 120 kg).

Zdroj: Ján Hargaš

Priemerná spotreba bola počas testu 7,1 litra. Bolo studené zimné počasie a väčšinu týždňa prevažovali krátke mestské, respektíve prímestské trasy, ktoré spotrebu zdvíhali. Pomer kilometrov je ale 40:40:20 diaľnice:okresky:mesto. Na diaľnici sa spotreba pri ustálenej rýchlosti 130 km/h pohybuje tesne pod 8 litrov v závislosti od profilu cesty a poveternosti. Na okreskách obzvlášť so zohriatym motorom ide rapídne dolu a vodič s ľahkou nohou vie jazdiť okolo 6 litrov. Ako hlboko pod šesť som však neskúšal. Jazda s hybridmi od Toyoty ma veľmi baví a jazdím s nimi dynamickejšie, než obvykle. Stačí si pomyslieť a auto robí presne to, čo má a čo od neho chcem. A vždy rovnako, takže sa naň dá spoľahnúť, narozdiel od rôznych mild- a plug-in hybridov, ktoré majú hŕbu vrtochov až-až.

Jazda je príjemná, tichá a primárne komfortná. No auto poľahky zvládne aj ostrejšie zaobchádzanie. Síce jeho výšku cítiť, vďaka aktívnemu zadnému motoru sa správa skôr neutrálne. Respektíve pokušeniu jazdiť nedotáčavo vydrží odolávať omnoho dlhšie než predchádzajúca generácia. Musím ale uznať, že RX jazdí ešte o kúsok lepšie. No aj „lepšie“ stojí...

Zdroj: Ján Hargaš

Vrámci výbavy Overtrail nie je príliš čo kritizovať. Že ten infotainment môže byť aj dôkladnejšie prepracovaný a že môže mať väčšiu hĺbku nastavení, to asi vieme. V tomto Nemci idú prím. Otázkou zostáva, či by vám to reálne vadilo – možnosť donastavovať sa do zbláznenia. Hlavné je, že zrkadlenie smartfónov ide bezkáblovo a že displeje majú výborné rozlíšenie. Výborná je aj funkčnosť asistentov a ak vám niektorí vadí, hravo ich povypínate na volante.

NX Overtrail je výborná výbava pre tých, ktorí sa boja, že bežnejšie verzie týchto „poš“ SUV modelov nebudú stačiť na jazdu na chatu v zime, keďže je tam tá cesta taká všelijaká... Tu je odolnosť auta zvýšená, no stojí to aj peniaze. Mimochodom, Lexus medziročne zvýšil základnú cenu tohto modelu o dobré štyri tisícky. Auto je teda drahšie už v základe, ale pri vyšších výbavách nárast ceny až tak necítiť.

Po zvýšení cien ale bachol poriadne akcie na určité výbavy. A tak je Overtrail o 25-tisíc drahším autom ako to isté auto s výbavou Comfort. NX je dobré moderné auto, no pozrite si aj iné výbavy. Aktuálne sú lacnejšie. 7,5 z 10.

Zdroj: Ján Hargaš

 

 

Technické údaje

Model: Lexus NX 4x4 E-Four Overtrail
Motor:

2,5 R4 16ventil

Zdvihový objem motora (cm3): 2487
Prevodovka: eCVT
Poháňaná náprava predná+zadná
Výkon (kW/ot.): 139/5700
Krútiaci moment (Nm/ot.): 239/4300-4500
Celkový výkon sústavy (kW) 179
Výkon predného/zadného elektromotora (kW): 134/40
Krútiaci moment predného/zadného elektromotora (Nm):

270/121

Maximálna rýchlosť (km/h): 200
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s):

7,7

Spotreba kombinovaná WLTP (l/100 km): 5,7-6,4
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4660/1865/1640
Rázvor náprav (mm): 2690
Objem batožinového priestoru (l): 520
Objem palivovej nádrže (l): 55
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1790-1870
Hmotnosť brzdeného prívesu (kg): 1500
   
Základná cenníková cena modelu  57 100 €
Základná akciová cenníková cena modelu 46 900 €
Akciová cena motorizácie a výbavy Comfort 49 900 €
Cena motorizácie a výbavy 76 100 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku