2025-03-14 11:25:00
BMW 550e
BMW 550e
Zdroj: Jozef Murárik

TEST: BMW 550e xDrive - "Bejby" M5 tiež vystrkuje pazúre

BMW úspešne odštartovalo novú generáciu radu 5 označenú kódom G60.

Je to aj napriek tomu, že v konverzáciách a v reakciách na internete auto zaujalo skôr s negatívnymi emóciami. Aj napriek tomu je úspešné, aj napriek tomu je viditeľné na cestách a aj napriek tomu pridáva stále nové a nové verzie, ktoré prinášajú rôzne sústavy pohonu. Nie, nemyslím teraz M5. Myslím baby M5.

Nová M5 je plug-in hybrid a rovnako je plug-in hybrid aj 550e xDrive, akurát skrýva svoju silu za relatívne bežnými tvarmi s obyčajným balíkom prvkov M. Dokonca ani ten nemusí mať. Môže byť úplne inkognito a môže byť výkonnou alternatívou s bežným vzhľadom.

A než sa dostanem ku vzhľadu samotnému, BMW radu 5, čiže aj 550e je obrovským autom. Má totiž na dĺžku 5 060 mm a rázvor dosahuje 2 995 mm. Ak si pamätáte 20 rokov dozadu BMW radu 7 od Chrisa Bangla, to, ktoré odštartovalo neskutočnú polarizáciu fanúšikov automobilky, tak to bolo kratšie a malo aj kratší rázvor. Dĺžka bola menšia takmer o 3 centimetre a rázvor o 5 mm. BMW 550e je teda obrovské auto a vôbec sa to nejako zásadne nesnaží maskovať. Keď pri ňom stojíte je masívne.

Zdroj: Jozef Murárik

Ale jedným dychom treba dodať, že s balíkom doplnkov M a špeciálnymi nárazníkmi, ale aj lakovanou spodnou častou pod dverami, vyzerá 550e jednoducho vynikajúco. Môže za to určite aj netuctová farba. Toto je totiž Liquid Copper, ktorá je z reálneho vzorkovníka Individual, nie iba natiahnutá do obyčajného vzorkovníka s týmto prívlastkom. Je to farba, ktorá na BMW 550e stojí 6 099 € a je hodná každého jedného eura, lebo s ňou BMW radu 5 vyzerá elegantne a zároveň jedinečne.

Všetko toto by nebolo veľmi platné, keby je auto postavené na 18-palcových zliatinových diskoch, ktoré by z neho spravili niečo podobné ako vyrábali americké automobilky v sedemdesiatych rokoch. Veľké auto s električkovými kolesami. Tu sú našťastie disky s priemerom 21 palcov obuté do pneumatík Pirelli. Pneumatiky sú pozitívnou správou z pohľadu jazdných vlastnosti, ale 21-palcové disky dokážu predviesť, že predsa len nejaké vizuálne zmenšovanie prichádza. 550e s touto konfiguráciou jednoducho nevyzerá ako olympijský bazén.

Vpredu BMW radu 5, čiže aj 550e, ostáva tradičným BMW, ktoré nepotrebuje šokovať extrémne veľkými nasávacími otvormi ako to robí BMW radu 7, či iné okrajové modely. BMW radu 5 je mainstream automobilky. Je to vozidlo, ktoré nemôže spraviť nič zle, lebo by si ho zákazníci nekupovali. Aj napriek tomu vyzerá, že niektorí sú minimálne na pochybách, ale reálne je Päťka minimálne zaujímavá, ak nie pekná.

Zdroj: Jozef Murárik

Predné svetlá majú možnosť adaptívnych LED lúčov, ale dôležitejšie je, že podsvietená maska chladiča má kontúry ako sme zvyknutí. No a ak je predok celkom zložitý, tak zadok vizuálne odľahčuje presunutá značka do veka batožinového priestoru. Veď sedmička ju má v nárazníku a pôsobí obrovsky. Takto BMW odľahčilo zadnú časť na pohľad a umne schováva ťažkú batériu. Nabíjací konektor si našiel miesto v ľavom blatníku za predným kolesom. Tam by mal byť ešte vo väčšom bezpečí ako na bežných miestach.

Pri BMW radu 5 generácie G60 je problém vybrať ktorá karoséria je krajšia. Kým v minulej generácii to bola určite karoséria sedan, teraz má aj kombi čo povedať, aj keď bez samostatne výklopného okna piatych dverí. No a sedan stále ostáva elegantnou alternatívou aj v prípade plug-in hybridu 550e.

Karoséria sedan je ale spojená s niektorými výraznými nevýhodami koncepcie a konkrétne s jednou, ktorá sedany sprevádza od nepamäti. Tou je otvor do batožinového priestoru. Nie, toto nie je liftback, že by sa kufor otváral aj s oknom, toto je pravý poctivý sedan, ktorý má naviac tuhosť a funguje ako bezproblémový krížnik na dlhé cesty. Lenže toto je plug-in hybrid, takže vozí so sebou aj batériu umiestnenú v podvozkovej časti. To znamená, že nezasahuje do batožinového priestoru s objemom 520 litrov a ani do priestoru pre nohy pasažierov. Vzadu je priestor priam kráľovský a na veľkosť vpredu sa nebude sťažovať nikto. Dokonca aj lakťová opierka je relatívne široká a BMW predviedlo, že interiér by mal byť pevný. Presne tak to je aj tu a nič ani náznakom nevŕzga, skôr pôsobí až luxusne. Veď, napríklad, pás podsvietenia je čisto prvkom vytvárajúcim luxus na palube.

Zdroj: Jozef Murárik

O luxus sa majú starať aj sedadlá. V tomto prípade čalúnené čiernou farbou. Všetko v interiéri je vlastne čierne a tmavé, čo môže pôsobiť trochu fádne až do momentu kedy sa rozžiaria všetky tie lišty. V noci je hra svetiel fantastická, najmä ak si zvolíte niektorý z predpripravených režimov s viacfarebným podsvietením. Nie, nemám na mysli fialové Digital Art, ale skôr Progressive v tónoch žltej a modrej.

Ostatné časti interiéru sú už takmer štandardné. Veď koliesko na ovládanie tu stále ostávajú a ovláda displejjové rozhranie s dvojicou širokouhlých displejov pod jedným krycím sklom. A málo tlačidiel je aj na volante. To je azda jedna z tých najväčších nevýhod. Nie, neberte to zle, volant sa drží výborne, vyzerá fantasticky, ale má až príliš málo ovládacích prvkov. Napríklad vzdialenosť od auta pred vami si na ňom nenastavíte. Možno túto funkciu nepoužívate často, ale ja určite áno. Mám inú vzdialenosť v meste, inú na diaľnici, inú na diaľnici v kolóne.

Sústava asistentov ale funguje znamenite. Či už v 550e využijete spomenutý adaptívny tempomat, či udržiavanie v pruhu, alebo čítanie značiek, všetko pracuje presne tak, ako by ste očakávali. A presne podľa očakávaní pracuje aj pohonná sústava.

Zdroj: Jozef Murárik

BMW 550e xDrive sa spolieha na radový 6-valec s objemom 3 litre, ktorý ma sám o sebe výkon 230 kW (313 k). Spolupracuje s elektrickým motorom a osemstupňovou automatickou prevodovkou a všetok výkon posiela na všetky štyri kolesa systému xDrive. Batéria má využiteľnú kapacitu 18,7 kWh a dokážete na jej plné nabitie prejsť, teoreticky, až 90 kilometrov, ale realita v chladnom počasí je o niečo menej optimistická. Reálne dokážete prejsť približne 60 až 65 km.

Nevýhoda batérie v 550e tkvie vo fakte, že nemá rýchle nabíjanie. Vlastne táto nevýhoda je aj výhoda, lebo aj tak dokážete celú batériu nabiť do 3 hodín, ale zároveň si ju nebudete až tak ničiť vysokým nabíjacím prúdom.

Celkový výkon sústavy v 550e je až 360 kW (493 k) a krútiaci moment sa dostáva na 700 Nm celkovo. V realite to znamená, že na stovku sa viete dostať za 4,3 sekundy, čo je údaj zjavne aj overiteľný praxou. Na hmotnosť viac ako 2,1 tony sa BMW 550e správa ako omnoho menšie auto, za čo vďačí natáčaniu zadnej nápravy a tiež konštruktérskemu umu. Podvozok je totiž nastavený úplne perfektne z pohľadu dynamiky ale aj komfortu. Adaptívne tlmiče dokážu auto prispôsobiť akejkoľvek situácii a prejsť s ním ostrejším štýlom obľúbený kopec. Ani prejsť niekoľko stoviek kilometrov po diaľnici nepredstavuje absolútne žiadny problém.

Zdroj: Jozef Murárik

Problém bude iba pri veľkosti palivovej nádrže. Má objem iba 60 litrov, čo je logické vzhľadom na použitie elektrického motora, ale ak idete dlhšiu trasu, tak nabíjať možno nebudete môcť.

Pri bežnej jazde bez nabíjania sa spotreba BMW 550e s výlučne trojlitrovým motorom a občasným hybridným prísunom dostáva na diaľnici na veľmi priaznivú hodnotu 8,5 litra benzínu na 100 km. 8,5 litra benzínu je možné považovať za vynikajúcu hodnotu.

Cena takto vybaveného BMW 550e s rozumnou hybridnou technológiou, veľkým priestorom a brutálnymi dynamickými parametrami je 114 533 €. Za ne získate auto, ktoré predvádza nielen schopnosti štvordverového GT, ale predvádza aj reálne nízku spotrebu a hybridnú technológiu s použiteľným dojazdom. Áno, existujú konkurenti, ale máloktorý má 6/valcový motor v takýchto bežných konfiguráciách. Mercedes ho má až v AMG. Najväčším konkurentom tak ostane práve full size BMW M5, ktoré má základnú cenu 136-tisíc eur a dokáže si ju tiež odôvodniť. Má totiž hybridný systém s podobnými parametrami a k tomu motor V8, ale aj inak stavanú karosériu a zmenený podvozok.

 

Technické údaje

Model: BMW 550e xDrive
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 2998
Prevodovka: 8-stupňová automatická
Poháňaná náprava zadná a predná
Výkon (kW):  360
Krútiaci moment (Nm): 700
Maximálna rýchlosť (km/h): 250
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 4,3
Spotreba kombinovaná WLTP (l/100 km): 1,0
Kapacity batérie brutto/netto (kWh): 22,1/18,7
Dĺžka/šírka/výška (mm): 5060/1900/1515
Rázvor náprav (mm): 2995
Objem batožinového priestoru (l): 520
Objem palivovej nádrže (l): 60
Pohotovostná hmotnosť (kg): 2230
Užitočná hmotnosť (kg): 650
Maximálna hmotnosť brzdeného prívesu (kg): 2000
Rozmer pneumatík (základ) 245/45 R19
Základná cenníková cena verzie: 78 000 €


AUTOR: © Zoznam/Jozef Murárik

Komentáre k článku