2025-04-15 10:27:00
Ford Kuga HEV AWD
Ford Kuga HEV AWD
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Ford Kuga HEV AWD - výborný hybrid, ktorý nepotrebuje zástrčku

Ford naďalej ťaží z dávno ukončenej spolupráce s Toyotou. Jeho eCVT prevodovka je užívateľsky príjemnejšia ako originál.

Ford sa kedysi spojil s Toyotou a prispel do vývoja známeho systému transaxle - eCVT hybridnej prevodovky svojou trochou. Neskôr z partnerstva vycúval, no eCVT má vo svojich rukách a vyvíja si ju vlastnou cestou. A treba povedať, že v aktuálnej Kuge je táto cesta veľmi príjemná. Z užívateľského hľadiska o kúsok príjemnejšia ako v modeloch značky Toyota. Nie je však úspornejšia. Verzia s pohonom všetkých kolies to hovorí jasnou rečou. Na druhú stranu, aj tu je vidieť citeľné rozdiely medzi Toyotou a Fordom. Prvá menovaná sa už roky pri AWD pohone spolieha na samostatný elektromotor medzi zadnými kolesami, no Ford stavil na klasiku s kardanom. Výsledok odlišného prístupu je citeľný, avšak pre väčšinu užívateľov takmer výhradne pri spotrebe. Dynamickejšie jazdiaci vodič si všimne aj rozdiel v jazdných vlastnostiach a vodič, ktorý pravidelne vstupuje so svojim SUV do zhoršených adhéznych podmienok si nepochybne všimne rozdiel aj v teréne. Rozdiely sú to však malé. Je dobré, že tu sú, každý si tak môže vybrať to, čo mu viac pasuje. Zároveň však platí, že ani RAV4 ani Kuga nie sú s hybridným pohonom zlé rozhodnutia. Vlastne sú tie najlepšie a to z každého hľadiska. Ak skrátka chcete prispieť k potláčaniu klimatickej zmeny, chcete byť viac eko, chcete mať nižšiu spotrebu pri dramatickom zvýšení životnosti pohonného systému a nechcete mať starosti so zástrčkou, RAV4 a Kuga sú najlepšie stredne veľké SUV na trhu. Bodka.

Kuga - americko-európsky-japonsky dobrá, ale nie dokonalá

Dokonalé auto neexistuje a ak dnes niekto tvrdí, že neexistuje ani zlé auto, klame sám seba a asi aj vás. Zlých áut je kopa. Skoro väčšina. Vlastne všetky. Alebo menšina. Skoro žiadne. Všetko závisí od vašich parametrov a očakávaní. Čím nižšie očakávania máte, tým spokojnejší budete aj s črepmi, ktoré sa dnes dostávajú na náš trh. Naopak, čím vyššie očakávania máte, tým menej áut ich dokáže naplniť.

Kuga za 48-tisíc by však aj vzhľadom na cenu mala napĺňať slušnú dávku očakávaní. V prvom rade je to Ford. Ford pre Európana. Mala by teda nadpriemerne dobre jazdiť. A to aj robí. Je o málo tuhšia ako rozvláčnená konkurencia, no to málo zvýšenej tuhosti je veľkým darom v zákrutách. Skrátka nová Kuga jazdí ako Ford a na dnešné pomery to znamená veľmi dobre. Kombinácia mechanického pohonu všetkých kolies, výborného podvozku a dobre rozloženej hmotnosti i s okamžitým záberom pohonného ústrojenstva z nej robí mašinu, s ktorou sa dá fujazdiť aj na horskom priesmyku. Pritom má papierovo iba "bežných" 183 koní. No pointa je, že vie všetky využiť naraz a práve vtedy, keď ich potrebujete. Napriek všetkému mechanickému odporu a aj solídnej hmotnosti to auto nemá problém s dychom ani pri prudkej akcelerácii hore kopcom. Z miesta vodiča je navyše veľmi dobrý výhľad. Tento parameter si dnes málokto naozaj uvedomuje a hodnotí, no je fakt dôležité ako máte postavenú kapotu, stĺpiky a čelné i bočné sklá. A Kuga to robí dobre.

Zdroj: Ján Hargaš

Ocenil by som viac výkonu? Zvládol by to podvozok. Áno, áno. Isteže. Ale nie je to nevyhnutné. Skvelé je, že i keď ide o eCVT prevodovku, nepripadáte si ako na hlavni fénu a keď stlačíte plyn, systém nedrží otáčky na jednom bode. Pekne klesajú a stúpajú akoby prebiehalo reálne radenie. Navyše je i samotný 2,5 litrový štvorvalec veľmi dobre odhlučnený. Toto je skrátka silná stránka v porovnaní so súčasnými Toyotami. Ani oni už nie sú fénmi, ale Ford to urobil presne tak ako sedliacky rozum káže a japonský rozum nepochopí. Radšej obetovať desatinky v zrýchlení i v spotrebe, než obetovať zážitok vodiča.

Zrýchlenie zo 60 na 100 km/h za 5,83 s. Zrýchlenie z 80 na 120 km/h za 7.12 s. To sú časy, ktoré Ravka podlieza o 0,5 až 0,8 sekundy. Je to rozdiel. Je. Je Ravka dynamickejšia? Je. Vadí to. Ani nie.

Čo vám však vadiť môže, je spotreba. Za ostatné testy štvorkolkových Raviek som dospel k priemernej spotrebe 6,2 litra na 100. Táto Kuga vykázala 8,0 l/100. Mala k tomu trošku horšie podmienky s vyšším podielom jázd v meste na krátke trasy v zimnom počasí. Tam stúpa spotreba aj Toyotám a v mojom prípade sa pohybuje na úrovni cca 7 litrov (podľa modelu). Tak či tak je tam rozdiel liter až liter a pol paliva. Pri nižšom výkone. Avšak logicky - pre kardan a aj pre to spomínané "radenie". Teda vyvolaný pokles otáčok počas pohybu. Musíte si zrátať, či sa vám to oplatí.

Zdroj: Ján Hargaš

Každopádne s Kugou som pri pohodovejšom tempe na okreskách a cez voľné mesto (víkend) zaknihoval najnižšiu spotrebu 5,6 l/100 km. Dlhodobý priemer za niekoľko tisíc km mala 7,4 l/100 km. Môj priemer zodpovedal vodičovi s ťažšou nohou a kilometrom v pomere 50% diaľnic, 40% dynamickejších okresiek a 10% tvorili krátke ale časté mestské presuny v studenom zimnom počasí.

V kabíne sa sedí dobre. Už som to naznačil. Výhľad z vozidla je veľmi dobrý a nie je to tým, že je to SUV. Posed za volantom je taký „kugovský.“ Trošku ako trón. Žiada skrátka väčšmi vzpriamenejší posed za volantom. Niekomu to sedieť nebude a moje hodnotenie výhľadu aj z tohto dôvodu nezoberie. No ale keď kupuješ SUV, naozaj by si nemal ležať. Schopnosť reagovať na podnety sa znižuje, ruky máš natiahnuté ako orangutan a krčná chrbtica je zbytočne zaťažovaná.

Kuga AWD zvládne aj ľahší terén. Tým myslím poľné a lesné cesty so strednou mierou poškodenia. Svetlosť nie je taká, aby auto bez zranení prešlo náročnejším terénom. Rovnako tak rázvor a rozchod v tomto nepomáhajú, no bezpečne sa dá o vozidle písať ako o SUV. Lebo až tak nízko pri zemi predsa nie je. Všetko závisí od výbavy a obutia, ale svetlá výška sa pri výbave Active môže dostať až na 191 mm a to je už solídne.

Zdroj: Ján Hargaš

Auto nemá tendenciu vŕzgať a síce interiér nie je najnápaditejší, na to sa môžete vykašľať. Hlavne, že drží pokope. Vzadu si regulérne sadnú traja. Sedáky majú slušný sklon, dĺžku i šírku, takže všetko je ako má byť. Ani stredové sedadlo nie je také úzke, aby som pri ňom musel písať o skôr teoretickom využívaní. A vďaka menej výraznému bočnému vedeniu krajných sedačiek sa tam traja skrátka ľahko naskladajú. No a kufor? Tam za všetko stačí napísať údaj 553 litrov. Síce bez rezervy, ale za to je rovnaký bez ohľadu na pohon a to je fajn.

Kuga disponuje matrixovými LED svetlami. Pracujú dobre. Niekedy reagujú pomalšie na osvetlenie ulíc, takže zbytočne vysvecujú aj po vstupe do mesta/obce, ale časom zhasnú. Využívanie matrixov na diaľnici nemám rád a nemajú ho radi ani protiidúci kamionisti. Ich diaľkáče vám potom vypália do sietnice dieru, keď to nepochopíte. Aj tu teda platí, že najlepšie čo môžete mať je poriadne a presné stretávačky s dostatočným záberom. A to Kuga má.

Zdroj: Ján Hargaš

Má aj plné priehrštie asistenčných systémov. A má tiež možnosť dva najotravnejšie vypnúť na volante. A to je super. Lane Assist však vypínať nie je nutné. Obvykle dobre chápe šírku pruhov a reagovať začína až keď sa priblížite ku kraju pruhu príliš. Pohyb volantom prichádza až vyslovene, keď sa kolesá dotknú čiary. Pritom ak jazdíte športovo a ku krajom vozovky zachádzate úmyselne, obvykle mlčí a chápe. To je super.

V porovnaní s Toyotou tak pri asistentoch jednoznačne vyhráva práve Kuga. Jednoducho je menej otravná a zároveň veľmi bezpečná. Ak navyše RAV4 dostane do vienka aj najnovších asistentov vrátane sledovania tváre vodiča, tvrdenie vyššie uvedené môžem už len prísť podčiarknuť.

Infotainment je taktiež v poriadku. Adekvátne veľký displej a priemerná hĺbka samotného systému i výborná konektivita a navyše aj apka k dispozícii.

Zdroj: Ján Hargaš

Finálnou otázkou je už len voľba motorizácie. Hybridy sú drahšie. FWD začína pri súčasnej dlhodobej akcii na cene 33 690 eur. Najväčší konkurent – spomínaná RAV4 je od 37 490 eur. Takmer štyritisíc eur je ťažké obhájiť, akokoľvek dobrá RAVka je. Lebo Kuga jej šliape na päty a v niekoľkých bodoch ju vie i predbehnúť. Hybridné AWD-čko je od 36 390,-. RAVka je od 39 690 eur. Rozdiel sa teda zmenšil, ale nie až tak. Výhodou Kugy je, že síce nemá v ponuke naftu, ponúka benzínové verzie a po facelifte dokonca opäť aj kombináciu benzínového motora s automatickou (meničovou) prevodovkou. 1,5 Ecoobost tak kúpite s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou a s výkonom 150 k, alebo s 8-stupňovým automatom s výkonom 186 k. Oba motory sú trojvalce, oba majú 240 Nm a FWD pohon. Rátať treba s tým, že v dynamike veľký rozdiel nebude, ten výkon navyše zhltne automat a ponúkne z neho naozaj len trochu viac pri plnom plyne. Lenže cena manuálu je 27 590 eur a automat je za 28 890 eur. V oboch prípadoch je to o vyše 10-tisíc menej ako veľkostne podobný Kodiaq. Kuga síce nemá nafťák, no ani zaň sa neoplatí priplácať ešte ďalšie tisíce. Mohli by sme sa tu prekárať tým, že Kodiaq je predsa ešte väčším autom – čo naozaj platí, ale Karoq je zas o riadny kus menší a to nielen rozmermi, ale aj statusom. Skrátka, je na vašom zvážení, či tých 10 centimetrov stojí za vyše 10-tisíc. Azda jediné porovnateľne veľké auto s porovnateľnou výbavou je nové MG HS. Rovnaký objem motora, FWD, manuál i automat – ale dvojspojka. Kuga si za príplatky pravdepodobne vypýta viac.

Kuga svojimi schopnosťami konkuruje ešte o kus väčším autám ako je sama, no zároveň ju kúpite za ceny menších áut (napr. Karoq, Tiguan, Austral a ďalší). Ford si skrátka povedal, že radšej predá viac za menej a pokúsi sa zvýšiť svoj podiel na trhu, akoby pokračoval starou stratégiou držania vysokých cien. Minimálne pri Kuge, či Pume toto platí. Kuga je výborné auto a jedno z mála jazdne výborných SUV modelov v tejto cenovej i veľkostnej relácii. Môže mať lákavú cenu, no môžete ju kúpiť aj za 48-tisíc. Je to na vás. 9 z 10.

Zdroj: Ján Hargaš

 

Technické údaje

Model: Ford Kuga HEV AWD ST-Line X
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1497
Prevodovka: eCVT
Poháňaná náprava predná+zadná
Výkon (kW):  112
Krútiaci moment (Nm): 200
Výkon a krútiaci moment elektromotora (kW-Nm): 94,7-320
Systémový výkon (kW): 134/5500
Maximálna rýchlosť (km/h): 196
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 8,3
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 5,7-6,4
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4615/1882/1651
Rázvor náprav (mm): 2711
Objem batožinového priestoru (l): 553
Objem palivovej nádrže (l): 54
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1765
Užitočná hmotnosť (kg): 586
Rozmer pneumatík: 225/55 R 19
   
Základná cenníková cena modelu a výbavy (bez DPH): 35 650 €
Základná cenníková cena modelu a výbavy (s DPH): 43 850 €
Konečná cena testovaného vozidla (s DPH): 48 810 €

 

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku