TEST: Ford Puma ST Line X – s najsilnejším motorom je ako žiletka
Malá, ale ostrá. Ford Puma je jedno z áut, ktoré si s radosťou píšu prívlastok „kontroverzné.“
Lebo aj to treba, aby sa autá v tak nabitom segmente predávali. Jej vypúlené oči niekomu pripomínajú muchu, niekomu pavúka, no rozhodne nie mačkovitú šelmu. Jedine, že by tú mačkovitú šelmu niečo prešlo... Mnohých fanúšikov starších modelov značky aj preto prešla chuť do kúpy tohto modelu, lebo veď čo má spoločné crossover v štýle SUV Coupe s dvojdverovým malým kupé, ktoré kedysi nieslo meno Puma? Pohoršenie starších motoristov neznalo konca, no potom Ford použil ďalšie a ďalšie meno zo svojej bohatej histórie, ktorým možno urazil predkov, ale sebe dal šancu prežiť ďalšie storočie. A tak tu máme elektrické SUV Mustang Mach-e, elektrické SUV Coupé Capri, či elektrické kompaktné SUV Explorer. Keby to nebolo naozaj, bol by to dobrý žart. A z tohto pohľadu potom mild-hybridná Puma vlastne znie ako najmenší prehrešok voči Biblii názvov značky Ford, no nie?
Keď už sme názvové pohoršenie vyriešili takto na začiatku, môžeme sa pustiť do samotného auta, ktoré nepochybne patrí k najpopulárnejším modelom značky Ford v Európe. Nedávno získalo aj elektrickú verziu, s ktorou môže s čerstvou faceliftovanou výbavou utekať do boja s inými crossovermi v segmente B a núkať sa movitejším, najmä západnejšie lokalizovaným zákazníkom na predaj. U nás sa elektrických Púm asi veľa nepredá, no stále sú tu hybridy a čo je hlavné, do ponuky sa po krátkej výluke vrátil aj najsilnejší Ecoboost. Už obdarený intenzívne pracujúcim elektromotorom v rámci 48V architektúry a to aj s automatickou prevodovkou – takúto verziu ste doteraz márne hľadali v ponuke – teda najsilnejší variant s automatom a mild-hybridom.
A tak ako pri iných verziách, aj tu platí, že Ford má svoj mild-hybrid naozaj dobre prešpekulovaný a nie je to len ďalší z bezobsažných prívlastkov, ktoré vlastne nič zásadné nerobia. Tento mild-hybrid je účinnejší a aj vďaka dôkladnému nabíjaniu rekuperáciou a intenzívnej pomoci spaľovačovi dokáže vodičovi s ťažkou nohou garantovať nižšiu spotrebu. V studenom zimnom počasí sa model v rozmedzí 4 rokov zbavil 0,4 litra spotreby paliva. To od posledného testu verzie s rovnakým výkonom a mild-hybridom, ale vtedy s manuálnou prevodovkou. Vtedy bola spotreba 7,4 litra dosiahnutá v relatívne príjemnom teplom jarno-letnom počasí. Reálne tak automat s mild-hybridom dokážu efektívne znížiť spotrebu paliva v porovnaní s verziou s manuálnou prevodovkou. Pridajú viac zábavnosti? Nie. Ale čert ber, hlavne, že to radí samé, no nie?
Ona totiž Puma pridávať na zábavnosti s týmto motorom veľmi nepotrebuje. Hlavné je, že prevodovka radí rýchlo a chápavo. Takže ak ju hodíte do S-ka, horský priesmyk bude prekvapivo zábavný a svižný. 155 koní v zákrutách v kopcoch už desaťročie neznelo tak dobre ako v tomto prípade. Ako je to vôbec možné? To auto ide ako z praku. Počas mojej jazdy som si nevypol kontrolu trakcie, takže miestami sa jazda mohla odvíjať aj zábavnejšie, ale v strede zimy so striedavo mokrou cestou, čert ber.
Toľko srandy by ste s maloobjemovým štvorvalcom jednoducho nezažili. Kto neskúsil, nepochopí. No zvlášť Ecoboost vie ako vyčarovať úsmevy na perách. Aj značnú nevoľnosť, ak príde na to. Motor ide krásne do otáčok, poteší aj zvukom, no najmä ťahom. Predbiehanie hore kopcom na kratučkých voľných úsekoch je ťažké aj pre autá s výkonom o dobrých 50-70 koní vyšším, no Puma letí akoby ani zátku vo výfuku nemala. Bezpochyby za to vďačí aj elektromotoru, ktorý jej adekvátnou mierou „ňútnmetrov“ pomáha práve vo chvíľach, keď to potrebuje.
Jasné, nie je to formula, nie je to hot-hatch. Ale oslovenie warm-hatch, či skôr pocket-rocket si táto Puma poľahky zaslúži. A keďže sme na Slovensku, tak náš slovník ponúka označenia ako vrecková raketa, či práve motorová myš, ba žiletka.
Divoký malý crossovero-hatchback, ktorý aj so 155 koníkmi ťahá hore kopcom a ešte aj veľa nežerie? Neviem, či si niekto uvedomuje ako výnimočné to je. Najmä v cene okolo 30-tisíc. Za vše spomeniem malé N-modely, ktoré si ešte poslední šťastlivci vedeli minulý rok kúpiť len preto, lebo sa slovenský import predzásobil...
Puma vyzerá všelijako. Niekto jej nadáva do pavúkov, iný do prejdených cicavcov, ale pravdou zostáva, že v divokej spleti ulíc vyzerá dobre. Pekné laky, pekné disky, silné svetlá, športové krivky s veľmi príjemnou siluetou, a keď potom predbieha s takou pružnosťou a odhodlaním, nikto nemôže pochybovať o tom, že je to silné auto. A aj tak ma na tom najviac prekvapuje spotreba. 7 litrov, pričom do horského priesmyku to bolo 6,9. To je skrátka skvelé. V meste to boli krátke (zimné) trasy, na okreskách zábava a ani na diaľnici som sa s ňou nepáral a jazdiť koľko mi chutilo.
Podvozok je tvrdý, o tom netreba pochybovať. Presadal som do Pumy z novej Octavie. Inak auto za podobné peniaze, omnoho nudnejšie, ale veľmi príjemné, najmä pre komfortný podvozok.
Presadnutie - to bol trochu šok. Uznávam. Ale po nejakej stovke kilometrov šok zmizol a tvrdosť podvozku Pumy sa stala bežnou súčasťou jazdy. Nie je to ani na devätnástkach extrémne nepohodlné, i keď sám by som asi zvolil menší rozmer. Zvlášť v zime. Aj hlučnosť je v porovnaní s Octaviou vyššia. Presnosť ale nie a zábavnosť už vôbec. A prečo vlastne porovnávam s Octaviou? Je to akoby ste upiekli koláč – pekný vysoký nadýchaný, a keď ho vyberiete z trúby, splaskne a roztečie sa. A taká je Octavia v porovnaní s Pumou. Navyše sú to autá za rovnaké peniaze – 150 koní, mild-hybrid, dvojspojka v Octavii Drive proti 155 koníkom, mild-hybridu a dvojspojke v Pume ST Line X. Jedno je liftback, druhé crossover. Jedno si musí kúpiť veľa príplatkov, druhé ich už má v cene. Nech to však s výbavami namiešate aj inak, cenovky nebudú od seba vzdialené. Pritom je jasné kam poputujú firemné peniaze, no pri zákazníkovi jednotlivcovi takto skonštruovaný battle nebude až taký jednoznačný.
Lebo crossoverom ide karta. A keď sa ku crossoveru pridá dobrá a úsporná pohonná jednotka, ponuka je pre mnohých veľmi lákavá. Zvlášť ak nemajú také veľké priestorové nároky.
Lebo Puma štyroch odvezie, i keď si dvaja dvojmetroví za seba nedokážu sadnúť – ak by sa také situácie diali vo veľkom, bol by to problém, no takto... Priestorová ponúka v kabíne auta je mierne obmedzená, ale voľného vzduchu je tam viac, než by relatívne malé zadné dvere a užšie okná naznačovali. A potom je tu kuforx2. Nejde totiž o bežný kufor. Obrovský poplastovaný bazén v spodnej časti auta skrátka je kategória sama o sebe. Zíde sa vám? Možno. Ja som napríklad so sklopenými zadnými operadlami v Pume prevážal aj nábytky. Almaru tam nedám, výška stropu nie je dostatočná, ale jednu menšiu komodu a kopu ďalších vecí celkom ľahko. Ak teda ide o praktickosť, aj túto stránku Puma má. Aj keď nie takú veľkú ako proporciami menej vyvážené konkurenčné crossovery, či práve tradičnejšie tvarované "rozpľasknuté" vozidlá.
Puma si počas faceliftu značne prekopala palubnú dosku. Veľký digitálny prístrojový štít sa dal dokopy s displejom infotainmentu a sparinga im v jednom celku robia aj výduchy vzduchotechniky. Celý takýto hranatý panel má niečo do seba a ocenia ho zvlášť tí, ktorým sa trčiace displeje nepáčia. Infotainment Sync(ktoviekoľký) je v súčasnej verzii veľmi fajn. Zrozumiteľný, funkčný a síce miestami pomalší, hlavne že je konektívny a to aj s CarPlay a Android Auto bezdrôtovo. A bezdrôtová je aj nabíjačka, ktorá bez pogumovaného povrchu predstavuje problém pre tých, ktorí svoje aparáty nemajú vybavené pogumovanými krytmi. To sa potom mobil vyšmykne a rovno padne vodičovi pod nohy pri každej druhej zákrute.
Osobne ma teší prítomnosť poriadnej radiacej páky. Tie „čudlítka“ a prepínače, ktoré držíte ako mini šáločku na dcérinom fingovanom čajovom posedení (s malíčkom vystrčeným do vzduchu) mi akosi nepasujú.
Pasujú mi matrixové LED svetlá v malom aute. Dobre fungujú. Nie sú tou pomyselnou šľahačkou medzi matrixami, ale to čo majú robiť, robia dobre. Neoslňujú. I keď sa počas testu niekedy ani v úplnej tme na okreskách nechceli zapnúť v tom „matrixovom“ automatickom režime. Senzoru svetla chvíľu trvá, kým pochopí, že sa svetelné podmienky zmenili a auto už je, alebo naopak nie je na osvetlenej ulici.
A to je všetko priatelia. Pumu s manuálom (a dobrým manuálom) kúpite s dobrou výbavou za 22 580 eur v aktuálnej zľave. Verziu s mild-hybridom a automatom máte od 24 220 eur (stále Titanium výbava). Výbava ST Line X spolu s najsilnejším motorom a automatom je za 27 610 eur. Testovačka za tricku. Kopa výbavy, hodnotne pôsobiaci interiér a veľa zábavy v aute, ktoré sa možno nepáči všetkým, ale rozhodne rýchlo nezostarne. 7,5 z 10.
|
AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš
Komentáre k článku