TEST: Toyota Proace City Verso Long - Univerzál s pragmatickým charakterom
Dlhá verzia dodávky, ktorá urobila všetko preto, aby bola rodinným MPV. K tomu nafta a automat.
Výber takýchto áut bol celkom obmedzený, lebo koncern Stellantis istý čas preferoval iba elektrické malé úžitkové vozidlá so sedadlami. Toyota ale aj vtedy dosahovala emisný balans a ukazovala, že dokáže predávať autá podobného razenia aj so spaľovacím motorom. Teraz Toyota Proace City Verso prešla vylepšeniami a je lepšia ako kedykoľvek predtým.
Toyota Proace City Verso má, presne podľa toho ako je aj pri ostatných vozidlách v tejto kategórií je zvykom, dve dĺžky modelu, ale aj pre štandardný zaplechovaný priestor. Proace City Verso je tou osobnou alternatívou, ak by ste to doposiaľ nepostrehli. Je alternatívou, ktorá môže mať na palube viacero miest a všetky sú použiteľné. Je alternatívou, ktorá síce nebude emočne na výšinách, ale bude dobrým a kvalitným dlhodobým spoločníkom.
Pozrime sa ale na Toyotu Proace City Verso s predĺženou karosériou zvonka. Vyzerá ako jazvečík, ktorý má našťastie zelenú farbu. Nie, nevykúpal sa v žaburincoch, je naozaj pekným autom. Možno mu vpredu chýba nejaká výraznejšie identita, ale všetko je podriadené tomu, aby vyniklo, že Toyota chce byť eko a dokáže spraviť aj spaľovacie auto tak aby vyzeralo ako elektrické. Alebo je to kvôli tomu, aby sa odlíšila Proace City Verso od ostatných zástupcov vznikajúcich v rovnakej fabrike.
Toyota Proace City Verso je totiž bratom koncernových súrodencov Stellantisu, ale zjavne vyrástalo s inými rodičmi, aj keď základné črty ostali zachované. Rovnaké je totiž skoro všetko od prvého stĺpika karosérie až dozadu. Predná maska teda predvádza LED svetlá od základnej výbavy, pre vyššie stupne je Bi-LED usporiadanie, ale ukazuje aj nenápadný tvar. Ako som spomenul, ešteže je tu tá zelená farba, ktorá dáva autu jemne mystický nádych, ináč by zaniklo. Nekupujte si ho biele, ani strieborné, to je zlý nápad, vtedy bude vyzerať ako všetko ostatné a stratíte ho na akomkoľvek menšom parkovisku, aj ak na ňom bude len 12 áut.
Bez ohľadu na to ako auto vyzerá, je praktické. Veď do interiéru sa dokážete dostať dvojicou predných dverí na predné dve sedadlá a na zadných päť viete prejsť cez posuvné dvere. Dokážete dokonca sklopiť bočné sedadlá tak, aby ste na zadné dve mohli nastupovať z akéhokoľvek smeru, či už zľava, alebo sprava. Proace City Verso má aj výklopné zadné dvere, čo zrovna praktické byť nemusí. Prečo?
Predstavte si, že zacúvate pred supermarketom do miesta a už svoje auto nájdete. Ako naložíte nákup, keď za vás zacúval frajer z Passatom B5 v kombíku? Toyota Proace City Verso s výbavou VIP (od výbavy Family) má odpoveď aj na túto otázku vo forme samostatného otvárania okna. To je naozaj veľmi prínosným detailom, ktorý už väčšina automobiliek vypúšťa z ponuky.
Ak sa exteriér trochu ponáša na súrodencov od donorskej spoločnosti, rovnaké je to aj v interiéri. Interiér je až na znaky presne rovnaký, čo nie je problém. Využíva totiž novú modernejšiu verziu systému na stredovom displeji, pred vodičom je tiež pekné usporiadanie na displeji znova a vyvýšená stredová konzola umožňuje stratiť nejednu tatársku omáčku, alebo hotdog, ak naň zabudnete.
Ale dôležité je, že máte samostatnú klimatizáciu a Proace City Verso ju má so všetkými tlačidlami a samostatnými malými displejmi na správnom mieste. Okrem toho máte všade odkladacích priestorov až príliš. Plechovku si môžete dať nielen do dverí, ale aj pod okno a pred spolujazdcom sú dve otváracie skrinky, v ktorých znova viete odložiť hocičo. A papiere zabudnete na polici nad čelným oknom.
Ale to sme stále vpredu. Vzadu sú tri samostatne sedadlá, teda v strednom rade, ktoré umožňuje Proace City Verso posúvať. No a cez dve krajné sa dostávate na úplne zadné, na ktorých je, prekvapivo, celkom veľa miesta aj pri posunutí stredného radu úplne dozadu. Nie sú určené len pre malých pasažierov, ale dospelí budú nad 40 km vzdialenosti trochu trpieť kvôli vysokej podlahe. Tieto dve zadné sedadlá sa dajú vybrať a v tom prípade máte megalomanský batožinový priestor, ktorý je schopný zhltnúť bicykel bez predného kolesa bez sklápania stredného radu.
Toto auto sa nehrá na extrémny štýl vonku ani vnútri, hrá sa hlavne na praktickosť a využiteľnosť. Nie každý totiž potrebuje od auta emócie. No a dôležité je, že toto auto má aj rozumnú záruku. Proace City Verso totiž prichádza s 5 rokmi záruky, ktorá je obmedzená štvrť miliónom kilometrov.
Toyota Proace City Verso má na výber z dvoch agregátov s tromi výkonovými možnosťami. Toto je absolútny vrchol, čo do auta môžete dať a je to to najlepšie, čo do neho môžete dať. Pod prednou kapotou je 1,5-litrový štvorvalec D-4D, ktorý má výkon 96 kW (130 k) a krútiaci moment sa dostáva na 300 Nm už pri 1750 otáčkach. Najlepšie je ale spojenie s osemstupňovou automatickou prevodovkou. Je to hydrodynamický menič, čo značí úplne hladké preraďovanie a zároveň aj celkom schopné dynamické parametre. Ale stále trvá zrýchlenie na stovku 10,6 sekundy a maximálna rýchlosť je 181 km/h. Čo je celkom fajn v prípade prázdneho auta. Naplňte ho siedmimi pasažiermi, pričom každý bude mať priemerne 65 až 70 kg, ak rátame aj deti a tie výkony budú logicky omnoho horšie. Lenže stále platí istá pravda, Proace City Verso si nekupujete ak chcete dynamické auto. Kupujete si ho, ak potrebujete skĺbiť pracovné povinnosti s rodinným životom a aktívnym životným štýlom. V takom prípade je ideálnym kandidátom a funguje priam excelentne.
No a čo by to bolo za excelentné fungovanie s vysokou spotrebou? Krátky pohľad do údajov výrobcu hovorí, že Proace City Verso by mal mať spotrebu medzi 5,5 a 5,8 litrami v krátkom prevedení. Toto je prevedenie dlhé a zároveň má všetku možnú výbavu. Takže sa kľudne môžete pozerať na spotreby okolo 6,1 až 6,2 litra, na diaľnici to bude stále do 7 litrov.
Možno sú to spotreby vyššie, ako ste čakali, ale naftu vám do nádrže s objemom 50 litrov tento motor jednoducho generovať nebude. Toto nie je TDI pumpa-tryska, toto je moderný vznetový agregát, ktorý má všetky moderné prvky, vrátane AdBlue dopĺňaného cez hrdlo vedľa nádrže. Nádrž na AdBlue má, mimochodom, objem, až 17 litrov.
Netreba rozoberať konkurentov, tých je veľa rovnakých, a k nim sa pripája ešte Volkswagen Caddy a Ford Tourneo Connect, ale pozrime sa na cenu. Do predĺženého prevedenia VIP za 34 860 € je pridaný paket 7 miest za 900 € a ešte metalický lak za 600 €. Toto je základná cenníková cena s DPH, ktorá s výbavou VIP obsahuje takmer všetko, čo vlastne môžete kedy potrebovať. Možno sa to zdá ako veľa, ale faktom ostáva, že ceny áut šli hore, výbava áut sa rozšírila. Toto je adekvátna suma za podobne veľké vozidlo. Plus mu Toyota dáva fakt veľmi štedrú záruku a so zelenou farbou pôsobí lepšie ako v 50-odtieňoch sivej.
AUTOR: © Zoznam/Jozef Murárik
Komentáre k článku