TEST: Honda ZR-V – americké HR-V je veľmi dobrý hybridný crossover
Naše európske HR-V sa medzigeneračne akosi zmenšilo. Honde náhrada za to pôvodné oblé a priestranné auto chýbala.
A preto priviezla aj do Európy model, ktorý nazvala ZR-V. Ak chcete vymeniť starnúce HR-V minulej generácie a hľadáte niečo v podobnom duchu iba modernejšie, súčasné HR-V vám pravdepodobne rozmerovo úplne nesedí. Ak však sadnete do ZR-V, pravdepodobne budete mať veľmi blízko k spokojnosti.
ZR-V je s dĺžkou 4,56 metra klasickým zástupcom stredne veľkých crossoverov/SUV. Jeho výhodou je nepochybne účinný hybrid bez potreby nabíjania zo siete. Nevýhodou je neprítomnosť pohonu všetkých kolies, no tiež k veľkosti auta relatívne malý batožinový priestor. VW gruppa v tejto kategórii ponúkne o desiatky litrov viac a podobne to hrajú aj Francúzi. 390 litrov teda nie je zázračných, ale po pravde, litre v kufri chýbať nebudú. Jedine, že by chýbal pohon všetkých kolies. Keď sa ale pozriem na predaje modelov v tejto kategórii, podiel áut s pohonom všetkých kolies klesá.
Konkurentmi pre ZR-V je napríklad Toyota Corolla Cross. Tá síce ponúkne podobne veľký kufor (425 l), je o 10 centi kratším autom a na zadných sedačkách to veru cítiť. Rozdiel nie je dramatický, ale vo všeobecnosti platí, že ZR-V ponúkne viac miesta pre posádku vzadu a to ako do dĺžky, tak do šírky. Aspoň také sú moje pozorovania. Druhá vec je, že zadné sedačky nie sú až také zázračné, ako zvykli byť. Troch ale odvezú. Plytkejší kufor je teda vyvážený priestrannejšou kabínou. A to platí aj vpredu.
Honda ako aj doteraz, aj odteraz vie robiť čoromoro s dizajnom, ale ak ide o ergonómiu a informačno-zábavné systémy, uplatňuje opatrný postup. A tak aj infotainment nie je z intergalaktického sveta. Avšak to najnutnejšie, čo má mať, to aj má. A keď chcete viac, má aj CarPlay a Android Auto. Posed za volantom je fajn. Materiály nie sú zázračné, ale skôr funkčné a trvácne. Zároveň z nich nesrší nekvalita ako sa to občas stane v interiéroch vozidiel. Veľké čačky-mačky však nečakajte. Nedočkáte sa.
Ak ide o jazdu, je to moderná Honda. V porovnaní s predchádzajúcim HR-V je o riadny kus komfortnejším a pocitovo väčším, či ak chcete dospelejším autom. Konštrukčne je niekde inde a nemusí mať tvrdý podvozok, aby samú seba uniesla. Táto Honda jazdí dobre a zároveň nie je tvrdá. Drží si pekný štandard. Odhlučnenie nie je zázračné, ale ohučaný nebudete.
Iste, niekomu kto nemá rád hybridy, bude miestami vysávačový zvuk motora vadiť, ale je príjemnejší ako v minulosti a systém motor menej drží v najvyšších otáčkach. Podobne ako pri Civicu.
Priemerná spotreba v príjemnom premenlivom počasí bola 6,1 litra na 100 km. To je zásadný rozdiel v porovnaní s CR-V, ktorá síce má identický hybrid, no spotrebu si vie zvyšovať ako pohonom všetkých kolies, tak ťažšou batériou v plug-in hybridnom systéme.
Toto auto vie pri troche snahy a predvídania jazdiť aj za menej. Vodič mal však počas testu ťažšiu nohu a rád využíval potenciál motora ako pri zrýchleniach v „mestských“ rýchlostiach, tak mimomestských. Dynamika v nízkych rýchlostiach, ale i hladkosť chodu a rýchlosť reakcií je práve v meste porovnateľná s elektromobilmi a to si môžete byť istí, že také chcete. Keď sadnete do obyčajného lenivého auta z takéhoto full-hybridu, pochopíte.
Mimomesto sa 184 koní elektromotora, ktorý má hlavné slovo pri pohone predných kolies nepochybne nestratí. A keby už elektromotoru dochádzal dych – napríklad na diaľnici, spaľovač sa cez spojku vie ku kolesám pripojiť a pomôcť. Motor tak vie poháňať sústavu ako generátor – čo robí väčšinu času, alebo aj priamo. Zároveň auto vie odjazdiť pár desiatok až stoviek metrov s vypnutým motorom. Na diaľnici je spotreba pri 130 km/h okolo 7 až 7,5 litra podľa profilu cesty a poveternosti.
Z ďalších vlastností vozidla už hádam vypichnem len svetlá. Pri minulej generácii to nebolo nič extra, teraz aj základné LED-ky odvádzajú o triedu lepšiu prácu. I keď ako pri každých LED svetlách, nočný dážď spôsobí, že budete mať pocit, že vlastne nič nevidíte.
Keď sa pozriem na cenníky, ZR-V je tak ako iné Hondy, opäť presvedčené, že lákať na ceny „už od“ je pod úroveň značky. Takže akékoľvek konkurenčné SUV v tejto triede s výnimkou čisto prémiových áut, je lacnejšie a celkom výrazne. Ak ale do porovnania započítate výbavové prvky a fakt, že máte silný benzínový motor s veľmi vydareným automatom (lebo radenie neprebieha, hladšie už byť ani nemôže), ceny sa pomerne rýchlo dorovnajú. Mild-hybridný Tiguan s 1.5 TSI DSG7 nemá ani taký výkon, ani takú prevodovku, ale dynamický je dosť, výbavy má v stupni Elegance tiež už dosť a stojí od 41-tisíc. Corolla Cross s dvojlitrovým hybridom s pohonom prednej nápravy a s najvyššou výbavou tiež stojí 39-tisíc. Nová 3008-čka takýto výkon ponúkne len pri plug-in hybride a ten v najvyššej výbave GT stojí od 46-tisíc a aj to v akcii. Renault Austral je vo výbave Iconic s full hybridom s výkonom 200 koní od 41-tisíc. Preto keď napíšem cenu ZR-V v najvyššej výbave Advance za 43-tisíc eur, uvedomíte si, že je len o málo drahšia ako iní. A nemusíte mať Advance, môžete ísť do takejto Sport za necelých 41. Nič autu nechýba.
Nie je to teda model, ktorý rozbúcha srdce pri pohľade, ale o to sa dnes už takmer žiadne auto nesnaží. Obzvlášť v tomto segmente. Je to ale dobrá voľba. 7 z 10.
|
AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš
Komentáre k článku