TEST: Mercedes V300d 4Matic – luxusný rýchlik medzi veľkými MPV
Pôvodne som chcel napísať, že táto Trieda V je luxusný rýchlik medzi dodávkami, ale udržal som sa. Ako vidíte.
Lebo tak či onak, oboje je pravda, akurát to druhé tvrdenie je (väčšia pravda) je tak trochu hanlivé. Lebo v porovnaní s konkurentmi je V-čko omnoho „osobnejšie“ omnoho kultivovanejšie a vlastne jediné moderné veľké MPV/osobná dodávka s dĺžkou cez 5 metrov, ktoré sa mu dnes dokáže kultúrou a výbavou rovnať je... je nový Multivan od Volkswagenu. Večný súboj teda pokračuje, akurát v celkom novej forme. Lebo kým Trieda V naozaj pochádza z rovnakého genetického základu ako dodávky Mercedesu, Multivan je MQB platforma osobných áut natiahnutá do nových dĺžok. Kým by som sa však hlbšie zabáral do porovnávania s Multivanom, úlohu si zjednoduším, lebo nech na nový Multivan pozerám z ktoréhokoľvek uhla, Véčko je jednoducho konzervatívnejšie, distingvovanejšie a ľahšie uhrá kartu prémiovosti. Najmä teda pri pohľade z boku a zo zadu, aby som bol úprimný. Lebo pohľad spredu a z predoboku karty úplne vyrovná, dokonca mám tendenciu viac fandiť VW. Hlavne v dvojfarebnom laku vo výbave Style a s 19-palcovými diskami. Iba tá veľká riť je akási priveľká.
No keď som začal úprimne, musím aj pokračovať, pretože nový Multivan Long v Style a s devätnástkami nevyzerá zle, kolesá nie sú vzadu také utopené a dvojfarebný (lak za vyše 3000 eur) pôsobí naozaj dobre. Problém však je s motormi, pretože najsilnejší nafťák má len obyčajných 150 koní a to sa s V300 s výkonom 237 k jednoducho nedá porovnať. Jedine keď si zvolíte verziu TSI 204. Vtedy sa tie dynamické parametre začnú podobať. Akurát však narazíte na ďalší problém – absenciu pohonu všetkých kolies u Multivanu. A to je veľký problém, lebo MQB je predokolková platforma, čo znamená, že hore kopcom na lyžiarske stredisko si ani neškrtne. Naopak V300d si veselo poškrtá, pravdepodobne lak pri tom ako po tom sprostom neošetrenom ľade stratí kontrolu a bachne do áut, či do stromov... Ale to je údel Tatier a Álp. Keď je kalamita, netreba sa hanbiť vystúpiť, treba nasadiť reťaze. A vtedy je skoro jedno koľko náprav máte poháňaných, i keď aj to vie pomôcť. Multivan si skrátka po novom neviete tak vyšperkovať aby s V-čkom zniesol porovnanie. Na druhú stranu, šperky sú väčšinou drahé a tak sa stane, že Mulťasa kúpite za menej ako dve tretiny ceny Véčka.
Nuž ale tu nie sme preto, lebo by nám stačilo niečo menej. Tu sme preto, lebo chceme najviac a najlepšie. A Mercedes vraví, že po facelifte je V-čko ešte viac najviac a ešte viac najlepšie, tak poďme na to.
112-tisíc. Toľko eur za testované auto aj s DPH. Bez dane 93 500,-. Cena testovanej verzie začína na 88-tisíc s daňou. Ide o stredný, tzv. dlhý variant s dĺžkou 5,14 metra. Kúpiť si môžete kratšiu 4,9 metrovú verziu, alebo extra dlhú 5,37 dlhú alternatívu. Ceny začínajú s náhonom na zadné kolesá a motorom 220d s automatom na cene od cca 65-tisíc eur.
Verziu s motorom 300d Avantgarde sme už testovali. Bolo to v čase, keď táto alternatíva šesťvalca a zároveň najvýkonnejší motor v ponuke prišiel na trh. Vtedy bolo auto ešte nabúšenejšie výbavou, čo najlepšie reflektovali prezidentské kreslá v strednom rade. Teraz je tu taktiež dvojica samostatných sedadiel s opierkami, akurát majú "len“ štandardnú mieru luxusu.
Po pravde ale treba uznať, že pofaceliftová verzia je vo všeobecnosti lepšie vybavená a prvky, ktoré ste si predtým museli priplácať sú v základe (napríklad dvojo dverí posuvných), alebo sú po novom dostupné – napríklad bezdrôtové nabíjanie smartfónu.
Facelift spozorujete najmä na maske, ktorá síce v každom stupni výbavy vyzerá inak, no vo všeobecnosti možno badať nejaké tie čierne linky a zmenenú grafiku Multibeam LED svetiel s pokročilejšou technikou. Vzadu sú svetlá trochu stmavené a auto má nové dizajny kolies, či nové farby. Platí však, že Véčko aj tak najlepšie vyzerá v „nudných“ metalízach a väčšina z nových áut pôjde do sveta v strieborných, sivých, bielych, či modrých odtieňoch. Zlatá kalaharská metalíza ale má svoj okatý šmrnc a môže zaujať hŕbu zákazníkov túžiacich po blýskajúcom sa zlatom kove.
V kabíne na vás okrem zadnej trojlavice na koľajničkách a dvojice komfortných sedadiel v druhom rade čakajú tiež komfortné predné sedadlá s výborným výhľadom vpred. Na tom sa skrátka nič nemení. Novinkou je dotykový displej a celkovo dvojica 12-palcových displejov pred vodičom. Digitálne rozhranie MBUX je na nerozoznanie od iných veľkých áut značky. Všetko je prehľadné, všetko funguje a moja potreba pripájať mobil cez CarPlay je úplne minimalizovaná. V Mercedese mi zakaždým úplne stačí Modrýzub a to je azda najväčšia pochvala akú v tejto oblasti možno dať. Navyše vo Véčku ani nepotrebujem striehnuť na policajné radary. Nemá to šesť stoviek koní a človek musí urobiť viac ako len myslieť na plynový pedál, aby výrazne porušoval predpisy...
Niekde som zahliadol porovnanie medzi Véčkom a novým Fordom Turneom Custom a teda VW Caravellou. Najmä názov toho istého modelu v druhom vydaní vám prezradí, že také porovnanie nie je veľmi na mieste. Sú to jednoducho celkom iné autá. A najväčší rozdiel je pochopiteľne v kvalite jazdy a tlmení nerovností. 19-palcové disky Véčku nebránia izolovať väčšinu menších nerovností a dôkladne stlmiť tie väčšie. Podvozok je dramaticky tichší ako u konkurentov a pneumatika svoju prácu robí veľmi dobre, i keď je jasné, že na 18-násť palcových diskoch s väčším podielom gumy by to bolo ešte pohodlnejšie a možno aj úspornejšie. Ja som si tiež všimol výrazne menší sklon auta ku krúteniu. Jasné, Ford, ktorý som testoval bol ešte o kus dlhší (ako V extra long), takže to krútenie by bolo iné aj v tomto prípade, rozdiel je taký veľký, že na tvrdení o pevnejšej konštrukcii Mercedesu nezmení nič. Priečne nerovosti, spomaľovacie prahy, to všetko vám prezradí, že aj keď si miestami lacnejšie plasty v interiéri vedia pri dotyku vrznúť aj teraz, vŕzganie vekom nebude tak progresovať ako u iných lacnejších alternatív. Lebo áno, naďalej platí, že V kde-tu prezradí lacnejšie riešenia, no interiér i palubná doska vyzerajú dobre a to je asi dôležitejšie – pre predaj, no nie?
Najväčším rozdielom medzi poddanými a kráľom segmentu je však v motore. V tomto aute sa už reálne dá hovoriť o dynamickom predbiehaní. Silu dvoch turbodúchadiel jednoducho cítiť a predbiehať sa dá aj na kratších voľných úsekoch. Zo 60 na 100 km/h to bez prípravy je iba priemerné – 6,73 s. Ale z 80 na 120 km/h za rovnakých podmienok ide nadpriemerne za 7,58 sekundy. A práve tam tkvie sila vysokého výkonu naftového motora. Krútiak majú všetci, takže tú masu ocele a plastu rozhýbu, ale udržať si dynamiku aj vo vyšších rýchlostiach – to ani náhodou. Turneo bolo v prvom prípade pomalšie o vyše 2 sekundy, v druhom šprinte o takmer štyri. A to malo cca 180 koní... Čo ma oblúkom vracia k Multivanu. Lebo iba ten FWD TSI 204 „koňový“ pašík vie byť ešte o desatinky rýchlejší ako Véčko 300d. V týchto šprintoch síce nemá viac koní, no nemá ani záťaž v podobe pohonu všetkých kolies a pracuje s dvojspojkou, takže tam sa tých 33 koníkov stratí... Ale udržať spotrebu pod 10 litrov, to je ťažšie.
Tu bola na úrovni 7,8 l/100 km. V horúčave a pri kombinovanom nájazde v pomere 50% diaľnic, 40% okresiek a 10% mestských kilometrov. Na diaľnici sa pri dodržiavaní rýchlostného limitu dá jazdiť za 8 až 8,5. Okresky zvládnete aj za 7, no keď už ste si brali najsilnejšie auto, spotreba nebude hrať prím, no nie?
|
AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš
Komentáre k článku