2025-01-14 15:18:00
Renault Captur HEV 2024
Renault Captur HEV 2024
Zdroj: jh

TEST: Renault Captur HEV – sadnete, idete a všetko je fajn

Renault Captur nie je dokonalým autom a ani hybrid nie je najlepší na svete. Ale funguje a jazdí príjemne a to je dnes neobvyklé.

Každé testovacie auto, každý jeden model, každej jednej značky má dnes niečo, čím má hnevá. Niekedy sú to riešenia rôznych problémov, či vytváranie nových, niekedy chybové hlášky, niekedy dokonca reálne problémy s motorom, prevodovkou, či najmä s elektronikou. Väčšinou sú to však len stupídne pípania a upozornenia, ktoré mi pijú krv ako neúnavné pijavice. Tie sa mi na nervovú sústavu pricucnú pri každom štarte a moja radosť z jazdy im plní tučné slizké brušká. Aj Captur ich má. Dokonca má aj infotainment, ktorý má muchy. Vlastne jednu. Kým pijavice v iných áutách otravujú a keď ich chcete odstrániť, musíte tým tráviť čas, tu pijavice skrátka vypnete jedným tlačidlom, ktoré nahmatáte aj po slepiačky. Niežeby ste mali v aute šoférovať po slepiačky, no priznajte si, aj vďaka tým pijaviciam to občas urobiť musíte...

Tu si sadnete, naštartujete, stlačíte tlačidlo, ktoré odoženie najhoršie pijavice a sami sa v inú chvíľu rozhodnete, ktorým pijaviciam dovolíte prítomnosť na palube a ktorým nie. A ono aj keď na to tlačidlo nebodaj zabudnete, zistíte, že tie pijavice nie sú také pažravé a nervičky vám cucajú len po troškách, len tak, aby úplne nevyhladli.

Zdroj: jh

Viem, že odvekým fanúšikom všetkého nemeckého titulok, zvlášť pri francúzskom aute, kole oči a jatrí staré predsudky, ale čert to ber. Je mi jedno. Nemci, automobiloví Nemci, potrebujú prefackať a nielen Nemci. Renault sa už toľké roky snaží robiť to dobre, že aj keby bol neviem aký, aj tak by sa mu niečo podariť muselo. A ono sa mu to darí a aktuálne v čase absurdného šetrenia na všetkom (v automobilkách) sa mu táto dlhoročná snaha vypláca. Lebo aj keď majú nové technológie muchy, zákazníci sú s produktami tejto značky až na pár výnimiek čoraz spokojnejší.

Aj ten hybrid je od uvedenia čoraz lepší. Áno počul som o dlhom čakaní na niektoré opravy a sám neviem posúdiť do akej miery sú to veci rozšírené a do akej len ojedinelé, no kto dnes nečaká na akékoľvek opravy? Prechádzame turbulentným obdobím. Produktov treba veľa a dielov je akosi málo v celom priemysle. Nikoho to neospravedlňuje, no zaslúžite si kontext.

Zdroj: jh

Čo môžem vytknúť hybridu? Jediné. Pauzu, ktorú si dáva pri akcelerácii v konkrétnej rýchlosti tesne pod 120 km/h. Hádam dve sekundy čakáte na preradenie. Prevodovka v tomto kontexte určite potrebuje softvérovo poštekliť. No koľkokrát za život máte na aute zašliapnutý pedál do podlahy v rýchlosti nad 100 km/h? Ja viem, stáva sa. A preto o tom píšem a budem ešte aj nižšie v texte.

Poďme ale najprv na spotrebiteľskú radu. Tá sa v teste automobilu občas zíde. Počul som...

Chcete Captur a chcete ho dynamický? Ste vodič s ťažkou nohou? Páči sa: TCe 160 EDC. Dvojspojka, silný štvorvalec a ide sa. Chcete auto, ktoré bude úsporné, a pritom sa s cenou výraznejšie neodlepí od dvacky? A manuál môže byť? Eco-G 100. Výkonom neohúri, ale tá spotreba a tá cena jazdy... Dovidenia. LPG vadí? Nou problém. S TCe 90 pokojne aj do garáži a ak nemáte ťažkú nohu, budete spokojní. A chcete niečo aj dynamické, aj úsporné? Tak potom ste tu správne. Hybrid ETech odpovedá na obe otázky. A jediné "Ale" som už spomenul.

Zdroj: jh

V meste je vozidlo dynamické, tie odpichy sú ako s elektromobilom. V meste je aj úsporné. Aj mimo mesta. Aj na diaľnici. A ak sa viete kontrolovať a chcete jazdiť s dobrou spotrebou, aj to dokáže. Ak budete príliš prudkí, spotreba nebude zázračná. V zime na krátkych trasách obzvlášť - tak ako pri každom jednom aute na svete... Načo to vlastne píšem, keď je to samozrejmosť? Asi len tak... 

Ale tá pružnosť a najmä plynulosť jazdy je neuveriteľne podmanivá. Žiadne kvadlanie pákou a sila trojice motorov hneď po ruke. Auto sa vždy rozbieha v EV móde, aj keď po prvých metroch môže rýchlo spustiť spaľovací motor, lebo v baterke je málo šťavy. Systém funguje dobre, no myslím, že k dokonalosti ešte pár krokov spraviť potrebuje. Potrebuje vyšpekulovať presnejšie kedy ktorý motor má hrať prím a kedy ktorý motor spustiť a kedy ho vypnúť. I Toyota napríklad pri posúvaní sa v kolóne miestami spustí spaľovací motor, ale tento zostáva vo vysokých otáčkach pustený dlhšie a celkom zbytočne. Stane sa to najmä ak napätie v batérii poklesne výraznejšie.

Riadiaca jednotka sa vtedy dostane do panického ataku, vytočí spaľovací motor do vysokého hluku a nechá ho tak, až kým sa úroveň energie v batérii nedostane výrazne vyššie. Najmä to tak chodí v chladnom počasí - motor jedným štartom aj ohreje aj nabije.

Zdroj: jh

Ale ono je to dosť čudné, keď stojíte v zápche. Viete si to predstaviť? Stojíte s nohou na brzde a Podkapotou auto práve prechádza najdlhšou rovinkou na Slovakiaringu. A vy pritom stojíte v zápche...

Skrátka, mozog auta ešte potrebuje doladiť kedy a čo robiť. Potom bude mať nielen príjemnejšie užívanie, najmä nižšie spotreby i emisie. Lebo úprimne, stále tomuto hybridu na tú Toyotu krôčik chýba. Malý krôčik, ale stále je tam. A s tým súvisí aj vyššie zmienené čakanie na preradenie vo vysokej rýchlosti. Radenie, respektíve výrazný pokles ťahu a prakticky zastavené zrýchľovanie nastáva v tachometrových cca 118 km/h. Motor hučí, ale auto akoby zastalo a pocitovo celú večnosť veľmi nezrýchľuje. Výsledkom je pružné zrýchlenie z 80 na 120 km/h na úrovni 9,13 s. Ak by pritom k tomuto prerušeniu zrýchľovania neprišlo, čas je okolo 8 sekúnd, čo by bolo o veľký kus lepšie. Pri zrýchlení zo 60 na 100 km/h tento problém nie je. Auto tak dosiahne slušný čas 6,31 s.

Ale ani tých 9 sekúnd nie je takých, aby ste sa báli predbiehať. No predsa: 145 hybridných koní nie je 155 čisto spaľovacích, navyše so športovou prevodovkou (rýchle radenie smerom hore je prirodzená súčasť dvojspojky EDC).

Priemerná spotreba bola počas testu v chladnom počasí na úrovni 6,3 litra benzínu. Za volantom sedel vodič s ťažkou nohou a mestské presuny boli prevažne so studeným motorom. V meste tak bola priemerná spotreba 6,4 l. Na diaľnici pri snahe jazdiť rýchlosťou 135 km/h (podľa premávky samozrejme) to bolo cca 7 litrov.

Zdroj: jh

Interiér ako sa patrí

Exteriér, interiér, foxteriér. Ale aj bez teriérov sa dá pokojne napísať, že Captur po facelifte vyzerá k svetu. Renault to s dizajnom vie a vie aj postaviť dobrý interiér. Sedadlá sú pohodlné, miesta je dostatok pre štvoricu kompaktnejších rozmerov. Dvaja vpredu a dve deti a núdzovo aj tá tenučká babka sa medzi sedačky natlačí. Kufor je slušný a keby bolo veľmi treba, dá sa posunúť zadná lavica.

Nepochybne je najpriestrannejším Capturom Symbioz. Pre tých, ktorí chcú Captur na dlhšie obdobie a ako jediné auto, Symbioz urobí presne to a poradí si aj s rastúcimi priestorovými nárokmi, ktoré možno očakávať neskôr - už len tie končatiny obvykle deťom rastú dosť rýchlo... Ak ale Captur nebude jediné auto v rodine, môže splniť všetky očakávania. A dokáže to aj v prípade, ak rodina nie je veľká a priestorovo náročná. Každopádne platí, že toto auto je skôr pre jednotlivca/dvojicu, respektíve rodinku s menšími ratolesťami. A tie posuvné sedačky sú len na prepravu väčších vecí, zázraky s priestorom pre posádku určite nespravia.

Súvisiace video:

Infotainment a jeho ovládanie ma tešia. Jediné, keď infotainment nestíhal, bolo pri odchode z parkovacieho miesta. Prirýchla sekvencia odomknutia vozidla, nasadnutia a zaradenia spiatočky niekedy spôsobí, že načítanie kamerového systému auto nestihne v momente spustenia samotného manévra. Senzory sa síce preberú rýchlejšie, ale grafika nikde. Ale aspoň to pípa.

O pár sekúnd všetko nabehne. Potešujúce sú zabudované apky, možnosť ich príkúpenia... Skrátka, nemusíte zrkadliť svoj aparát a míňať si nadbytočne baterku - Waze si pustíte aj na aute... A mobil stačí pripojiť cez bluetooth... Aj asistenti asistujú dobre a keby ma otravovali, vypnem ich dvojitým stlačením tlačidla na ľavej strane palubnej dosky. Super riešenie, ktoré pomáha vodičom prežiť čoraz akútnejšiu otravnosť asistenčných systémov. Jedným stlačením si zas asistentov spustím. To sa hodí v cudzine, to sa hodí na diaľnici. Tam nech ma asistenti strážia, obvykle je tam nuda. Ale na okreskách nech mi dajú pokoj.

Jazda samotná je fajn. Auto sa úplne nezbavilo prekliatia ktoré v sebe zahŕňa relatívne krátky rázvor a veľké kolesá s tuhším podvozkom. Stepná koza to už ale nie je a pokiaľ sa vo vašom okolí nenachádzajú totálne tankodromy, hopsanie na nerovnostiach vás netrápi. Auto je nastavené tak, aby vytváralo na dobrých a mierne horších povrchoch vhodný kompromis medzi športovým a pohodlným jazdným prejavom. Pocitovo je podvozok príjemnejší aj na horších cestách ako pred faceliftom, ale to môže byť aj tým, že čoraz viac áut v redakcii je typu SUV/crossover, takže človek si čoraz viac zvyká na ich špecifiká.

Zdroj: jh

Renault Captur je po facelifte dizajnovo trošku iným autom. Predok sa zmenil a ja ani neviem, či k lepšiemu. Je však iný, preto je sviežejší. Podstatné je, že Captur nestratil nič zo svojich dobrých schopností a zbavil sa pár tých slabších daností. Hybridná verzia je vhodný kompromis medzi dynamikou a úspornosťou. Ak vás čaká veľa kilometrov v mestách a hustota premávky vám nedá pokoja, vedzte, že toto auto vám v mnohom uľahčí. Jeho prejav práve v meste patrí k tým najlepším v rámci najbližšej konkurencie. K dokonalosti pohonu a autu ako takému veľa nechýba. Niečo predsa. 8 z 10 bodov.

Technické údaje

Model: Renault Captur E-TECH full hybrid 145 Esprit Alpine
Počet valcov/ventilov: 4/16
Zdvihový objem motora (cm3): 1598
Prevodovka: Multimodal AT
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW): 105
Krútiaci moment (Nm): 250
Maximálna rýchlosť (km/h): 170
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10,6
Spotreba kombinovaná WLTP: (l/100 km): 4,6-4,8
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4227/2003/1576
Rázvor náprav (mm): 2639
Objem batožinového priestoru (l): 326-440
Objem palivovej nádrže (l): 48
Kapacita batérie (kWh):  1,2
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1445
Užitočná hmotnosť (kg): 530
Max. hmotnosť brzdeného prívesu (kg): 750
Rozmer pneumatík: 215/55 R18
   
Základná cenníková cena modelu: od 19 400 €
Základná cenníková cena motorizácie: 26 500 €
Základná cena testovanej verzie: 29 300 €

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku