TEST: Ford Tourneo Custom - Bližšie k osobáku, ale stále obrovský
Sú rodinné auta jedného druhu a druhého druhu. Mať Fabiu Combi už niekedy nestačí, nestačí možno ani Octavia Combi.
Ak je rodina viacčlenná, musí sa obzerať po omnoho väčších vozidlách. V tom prípade na scénu prichádza aj Ford so sériou Tourneo a veľkosťou označenou slovom Custom. Tourneo Custom je auto, ktoré dokáže odviezť, najmä v predĺženej verzii, takmer všetko a rovnako zvláda transporty pohodlne.
Musíme sa pozrieť na to odkiaľ Ford Transit Custom a vlastne aj Tourneo Custom pochádza. Pochádzajú zo sekcie Ford Pro, z rodiny úžitkových vozidiel, ale Tourneo Custom už nie je užitkovým autom. Už je osobné a rodinné. Už sa dokáže postaviť akémukoľvek súperovi na trhu. Je to druhá generácia takto označeného vozidla a je omnoho lepšia ako tá prvá. Keď by som zavrel oči nad všetkými ostatnými vylepšeniami, tak má predsa automatickú klimatizáciu v sérii. Predchádzajúci Tourneo Custom ju nemohol mať vôbec.
Nový Ford Tourneo Custom je novovyvinutý v spolupráci s automobilkou sídliacou v nemeckom Wolfsburgu. To znamená, že najnovší model T7 Transporter a T7 California mu budú príbuzné. Ale tie nie sú hlavnou hviezdou dnes. Hlavnou hviezdou je Tourneo Custom s výbavou Limited a s predĺženým rázvorom. Táto verzia je najlepšie vybavená z pohľadu pohonu a už aj do výbavy ako takej sa veľa natlačiť nedá. Je to štvorkolka, predĺžený rázvor, najvýkonnejší dvojliter a za všetko hovoria veľmi pohodlné kožené sedačky.
Ford modelu Tourneo Custom prepožičal výzor, ktorý sa nemusí schovávať naozaj nikde. Ale tak to bolo aj donedávna pri predchádzajúcej generácii. Jednoducho sú to nadčasové autá a budú aktuálne aj v horizonte niekoľkých rokov. Veľká maska chladiča? Áno, je tu. LED svetlomety? Aj tie máme. Eleganciu verzie dopĺňa lakovanie oboch nárazníkov a ideálne veľkých spätných zrkadiel. Jediný problém mám azda s farebnou kombináciou. Strieborná by si zaslúžila strieborné zliatinové disky, lebo takto trochu zanikajú. Alebo ešte lepšie, ku sivým diskom by sa zase hodila iná farba karosérie. Videl som Tourneo Custom lakované v oranžovej farbe a aj napriek predĺženiu pôsobilo rovnako elegantne a možno trochu kompaktnejšie.
Veď toto auto má dĺžku až 5 450 milimetrov, čo je fajn z pohľadu vnútorného priestoru, ale život v meste to rozhodne nezlepší. Ak máte tradičnú trasu po bratislavských nákupných centrách, tak budete ohŕňať nosom najmä v na vjazde do Centralu a v Nivách pri prudkej zatáčke za turniketmi. V Trenčíne takýto problém mať nebudete. Nie že by auto bolo zle ovládateľné, jednoducho rozmery neschováte, na to akú plochu zaberá sa ovláda perfektne. Mne sa ale podarilo vykrúžiť si jednu garáž v centre Budapešti a až taký problém som nemal. Musel som si trochu dávať pozor na to, kde mám obrubníky a kolesá, ale zvládol by som to kedykoľvek. A aj keby nie, disky nechávajú dostatočný profil pneumatike, takže by som asi disk nechytil.
Obrovské auto prináša päť otvorov na to, aby ste sa dostali do interiéru. Predná dvojica sú klasické dvere, za nimi sú dvere posuvné na každej strane a vzadu sú zase výklopné vráta. Ja až prekvapením, že žiadne z trojice zadných dverí nemajú elektrické motory. Tie sa chystajú do výbavy až neskôr, takže moje tvrdenie o plnej výbave zatiaľ stále platí.
Zadné výklopné dvere sú pre Tourneo Custom tou horšou správou. Musíte mať na pamäti, že potrebujete dostatok priestoru na manévrovanie s nimi. Znamená to, že od prekážky si nechajte minimálne 1,8 metra, aby ste mali istotu. Mne prídu praktickejšie dvojkrídle zadné dvere. Tie otvoríte aj v tesnejších priestoroch, ale sú zase výsadou modelu Transit Custom a pre Tourneo Custom jednoducho neexistujú.
Keď už sme v zadnej časti, tak po otvorení vidíte masívny kufor s objemom od 632 do 999 litrov. Všetko je fajn, dokonca dokážete priamo z kufra posúvať aj zadné sedadlá. Nie sú samostatné, aj to sa chystá na jeseň tohto roka, sú rozdelené na dvojsedadlo a jedno samostatné sedadlo. Je to celkom netradičné a trochu menej praktické, zároveň ťažšie pri nakladaní a vykladaní. No a celkom ma šokuje, že pásy krajných sedadiel v treťom rade nie sú na sedadlách priamo, ale na karosérii.
Stredný rad je ale pekne rozdelený na tri samostatne sedadlá, ktoré sa dajú posúvať, ale iba v určitých hraniciach. Práve obmedzené možnosti posúvania sú najväčším problémom variability interiéru. Je to jednoducho tak, že sklopené sedadlo viete posunúť, ale vystrieť ho už, za určitou hranicou, nedokážete. Myslím si, že by som časom prišiel na to, čo spôsobuje obmedzenie a dokázal si to upraviť, ale to by mi padla záruka. Ale aj napriek tomuto miernemu hendikepu je na tom Ford Tourneo Custom omnoho lepšie ako Hyundai Staria.
Stále treba brať tieto moje reči s rezervou, lebo to, čo Ford Tourneo Custom predvádza je stále fantastický spôsob použitia interiérového priestoru. Len si jednoducho musím do niečoho rypnúť, inak by to vyzeralo, že mi Ford za pozitívne slová platí. A pritom sme v redakcii absolútne nezávislí!
Nech je to akokoľvek, najlepšie sedadlá sú určite v strede. Sú lepšie ako tie vzadu, lebo majú extrémne miesto na nohy. Vlastne, prevedením sú ešte lepšie tie úplne vpredu, lebo sú priam výborne postavené s bočným vedením, ale aj s výsuvnou opierkou na stehná.
Minimalistická predná časť osemmiestneho vozidla je ideálna na dlhšie cestovanie. Najskôr sa ale musíte zorientovať. Pred vodičom má miesto štandardne digitálny kokpit a v strede je veľký displej informačno-zábavného systému Sync4. Združuje všetko, vrátane klimatizácie. Akurát, ak vám nesedí téma, čo by som bol šokovaný, keby to tak je, lebo je prevedenie a logika výborná, musíte bezdrôtovo zrkadliť telefón. Áno, dá sa to a absolútne bez problému.
Štartovacie tlačidlo si v Tourneo Custom našlo miesto medzi displejmi. Je trochu vyššie a je na očiach. Až tak veľmi na očiach nie je v radiaca páka automatickej prevodovky. To by mohol byť ďalší bod výčitiek, ale zároveň je umiestnenie logické a vlastne tiež použiteľné. Dá sa naň bez problému zvyknúť. Radenie je na pravej páke pod volantom a jediná nevýhoda tkvie v manuálnom prepínaní prevodov, pri ktorom musíte koncom páky točiť . Omnoho lepšie je, podľa mňa, použiť pádla pod kormidlom. Ale takto máme aspoň veľké odkladacie priestory v strede prístrojovej dosky a radiť manuálne nebudete, za celý čas sa mi potreba nastaviť si prevod podľa mojej potreby zjavila len raz.
Štartujem, Ford Tourneo Custom s takýmto prevedením využíva dvojlitrový motor EcoBlue dosahujúci maximálny výkon 125 kW (170 k) a zvláda rozhýbať aj úplne naložené auto. Lenže to nie je všetko, čo od podobného auta chcete. Keďže má automatickú prevodovku a pohon všetkých štyroch kolies, výkon prichádza tak ležérnejšie a celé auto môže pôsobiť až lenivo. Nie je to tak, stále je zrýchlenie vynikajúce na túto triedu vozidiel, ale keby má auto výkon o 37 kW (50 k) vyšší, vôbec by sa v ňom nestratil.
Výbornou správou, ktorá dokáže potešiť aj napriek priemernému výkonu je naladenie podvozku. O Fordoch sa dlhodobo hovorí, že sú dobre ovládateľné a jazda s nimi je dynamická. Nie je tomu inak ani v prípade modelu Tourneo Custom a musím uznať, že ma jazda veľmi milo prekvapila. Odpruženie je adekvátne kompromisu medzi komfortom a dynamikou a zároveň prepravnými schopnosťami. Jednoducho Tourneo Custom jazdí vynikajúco. Na danú triedu je určite jedným z najlepších automobilov. Z úžitkového spektra dielov je občas počuť jemné vrznutie karosérie, ale to je daňou za pôvodné modelové dedičstvo.
Ford Tourneo Custom je autom, ktoré nemusí plniť len úlohu vozidla na letiskové transfery. Dokáže predvádzať aj možnosti rodinného využitia. Aktívna rodina si po vyložený tretieho radu sedadiel dokáže v tejto sekcii odviesť až päť bicyklov, keď ich dokáže normálne pripevniť. No a koľko takéto auto stojí? Necelých 62-tisíc eur. V súčasnej dobe je znova cena adekvátna a sa povedať, že je až rozumná.
Veď týchto áut je relatívne málo. Ak by ste chceli niečo podobné, tak musíte hľadať Mercedes Vito s najlepšou výbavou, alebo dokonca Mercedes triedy V. Volkswagen Multivan už je úplne iný, ešte osobnejší druh, ale novinka bude do konkurencie prebiehajúci Volkswagen T7 Caravelle. No a nesmieme zabudnúť ani na Renault Trafic a všetky prevedenia dodávky od Stellantisu. Ford Tourneo Custom medzi nimi stále boduje hlavne moderným prevedením a príjemným podvozkom. Ak ste teda v bode, kedy potrebujete podobne veľké auto, tak máte ďalšieho kandidáta, na ktorého vôbec nesmiete zabudnúť. Je predsa nadpriemerný vo väčšine kritérií a vynikajúci v tom aké má nastavenie.
Technické údaje |
|
Model: | Ford Turneo Custom |
Počet valcov/ventilov: | 4 |
Zdvihový objem motora (cm3): | 1 996 |
Prevodovka: | 8-stupňová automatická |
Poháňaná náprava | predná a zadná |
Výkon (kW/ot.): | 125/3500 |
Krútiaci moment (Nm/ot.): | 390/1750-2500 |
Maximálna rýchlosť (km/h): | - |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): | - |
Spotreba kombinovaná (l/100 km): | 8,7 |
Dĺžka/šírka/výška (mm): | 5450/2275/1963 |
Rázvor náprav (mm): | 3500 |
Objem batožinového priestoru za sedadlami v treťom rade lavica posunutá dopredu/dozadu (m3): | 787/514 |
Pohotovostná hmotnosť (kg): | 2388 |
Užitočná hmotnosť (kg): | 912 |
Základná cenníková cena modelu s výbavou Family | 40 500 € |
Základná cenníková cena testovanej verzie (motorizácia + dĺžka L2) | 58 988 € |
AUTOR: © Zoznam/Jozef Murárik
Komentáre k článku