TEST: Defender Outbound 130 – najlepší medzi najväčšími
Váhate, či kúpiť X7 alebo GLS? Kúpte si Defender 130 a budete spokojní.
Ak zvažujete kúpu veľkého prémiového SUV, no medzi X7 a GLS sa neviete rozhodnúť, pretože vám na nich niečo „nechutí“ a nie je to len cena, skúste Defender, je z iného cesta. Lebo toto je obor. Jazda je luxusná. Výbava veľmi dobrá. Infotainment veľmi fajn, i keď nie až taký hlboký. No narozdiel od spomenutých dvoch áut to nie je len luxusné MPV na vysokých opätkoch s pozlátenými kľučkami. Toto je offroad. Celkom iný ako Defender z minulosti, no mne to nevadí a nemalo by to vadiť ani vám. Lebo toto je výborné auto.
I keď sú X7 a GLS veľmi fajn autá a majú wow efekt, ich charakter je akosi príliš posh. Niekomu to nevadí, priam to vyhľadáva, no iným to nevoní a pre nich je Defender s tou svojou offroadovou DNA. X7 i GLS (česť dobre nakonfigurovaným výnimkám) sú ako pani Backhamová, keby mala päť metrov a dva a pol tony. Jasné, pre niekoho je tento glamour popadour štýl žiaduci. S týmito autami sa chce dostať do smotánky a tak, ale iných je toho pozlátka pri daných autách akosi priveľa. Väčšinou to potom riešia menej okázalými konfiguráciami daných dvoch áut, ale teraz sa tým už trápiť netreba. A ako bonus za menšiu okázalosť a menej pozlátka tu máte také schopnosti mimo spevnených ciest, ktoré vám ani jedno z týchto áut nemôže dať.
Defender 130 – budí rešpekt, no zároveň je sympaťák
Defender 130 je ako svalnatý potetovaný vyhadzovač s objemom hrudníka, ktorý sa udáva v stovkách litrov. Keď ho večer stretnete pred barom, stačí aby na vás zle pozrel a už hľadáte únikovú cestu. No potom ho ráno vidíte v parku ako sa nežne hrá s deťmi, a keď idete na ihrisko s vašimi deťmi, milo sa usmeje a baví sa s vami ako rovný s rovným.
Tak je to aj na cestách. Keď ho vidíte v spätnom zrkadle, ako sa nad vami vyníma a zároveň ako sa mračí, ste radi, keď vás nakoniec predbehne a zmizne z dohľadu. Ale keď k nemu prichádzate na parkovisku s kľúčom v ruke a pozeráte do jeho prižmúrených očí, máte dobrý pocit. Je to vaša rodinná oáza, miesto pokoja.
Toto auto skrátka budí rešpekt, ale nesnaží sa príliš. Nemá na zápästí státisícové hodinky, má normálne funkčné smart watche. Rozhodne tie najlepšie, ale bez drahokamov a sprostostí.
Zároveň. Defender je akousi zlatou strednou cestou medzi tými vyššie uvedenými cestnými SUV-čkami a niečím ako je Toyota Land Cruiser. Nie je až taký terénny, nie je na ceste nepohodlný. Pritom má uzávierku, má obdivuhodne schopný systém pohonu všetkých kolies, má vzduchový podvozok, ktorý sa zdvihne absurdne vysoko, má redukciu a slušné nájazdové uhly i brodivosť bezmála meter.
A má aj navigáciu, ktorá je mu ušitá na mieru. Keď som si na Myjave pustil zabudovanú navigáciu, nech ma z kopaníc vyženie do roviny, hnala ma najkratšou možnou cestou a čert záleží na tom, že bola do prudkého kopca bez asfaltového povrchu. Je to cesta? Je. Sedíš v Defendri? Sedíš. Tak čo kňučíš? Veď lak a to všetko... Na to si môžete zabaliť lak do fólie a auto obrniť zospodu i zboku. Nejaké škrabance sa predsa nájdu, ale viete čo? Tu by ma to neštvalo. Priam by som sa z nich tešil a ukazoval ich kolegom a kamarátom ako jazvy z barových bitiek: „a tu som ho štrajchol, keď sme vtedy v blate cestou z chaty zablúdili. Ale vyhrabal sa sviniak, už som sa bál, že voláme traktor...“
Práve možnosti konfigurácie vozidla sú značné. Testovaná verzia Outbound je primárne najmä o tom, že vzadu nemá tretí rad sedadiel, má svoj štýl a má napríklad aj vzadu panely vo farbe karosérie. Nemusí ich mať, ale môže a má to svoj význam. Ak totiž do zadnej časti vkladáte psa, panely zabezpečujú lepšiu teplotnú pohodu a máte o okno menej, ktoré musíte umývať...
Ja som si konfiguroval základnú verziu s testovaným naftovým šesťvalcom a s osemmiestnym usporiadaním. Lebo veď prečo nie? Aj to je benefit, ktorý konkurenti neponúknu. K tomu reálna ochrana spodku a pokojne aj terénne obutie, ba dokonca disky s rozmerom len 18-palcov. K tomu gumáky a ide sa!
Naftový motor so šiestimi valcami v jednom rade sa nestratí ani vo veľkom Defenderovi. Skúšal som ho vo Velare i v F-Pace, v oboch bol možno až prisilný, no tu je to presne akurát. Spotreba pritom bez ohľadu na jazdný štýl pohodlne pod 10 litrov. Ja som mal od 8,8 na okreskách po 9,2 v kombinácii okresiek, mesta a oduševnenej diaľnice. A mám dosť ťažkú nohu, i keď pohojdávanie veľkého SUV na pneumatickom podvozku ma vie upokojiť.
Zo 60 na 100 km/h zrýchli za 5,34 sekundy po stlačení plynu. Z 80 na 120 km/h za 6,32. Vidieť, že ani vyššie rýchlosti silnému motoru neškodia a predbiehanie je brnkačka i na kratších úsekoch. Pomôckou je i to, že z auta skrátka vidíte ďalej. Veď sedíte vo výške mrakodrapu, takže ani krátky úsek nie je až taký krátky...
No a podvozok? Prirodzene hojdavý, ale keď zákrutu utiahnete, auto sa neprevalí na budku. Elektronika si pekne kontroluje stopu a drží auto všetkými kolesami na zemi. No pravdou tiež je, že auto komunikuje svoju výšku a hmotnosť, takže vaše očakávania nie sú veľké, preto nie je až také ťažké ich prekonať. No to platí o každom konkurentovi. Výnimkou je len X7, ktorá na ceste zvádza doslova antifyzikálny boj. Podobne sa snaží aj GLS, no Defender vlastne pre väčšinu budúcich užívateľov na ceste nič nestráca. Azda len nejaké tie jazdné režimy, ale možno tam sú, neviem. Nenenašiel som. A ani som veľmi nehľadal. Nebolo treba. Skôr ma zaujímali schopnosti a možnosti pri terénnych prejazdoch a tam si konkurenti veľmi neškrtnú.
Priestoru je v kabíne na rozdávanie. Auto má mimoriadne dobre nastavenú vzduchotechniku a akiste aj odizolovanie kabíny. Vzadu máte zdvojené výduchy – hore i dole, takže auto sa po státi na horúcom slnku vychladí extrémne rýchlo.
Radosť potom spôsobujú aj ďalšie ovládacie prvky. Okrem veľkého volantu a zmysluplnej radiacej páky a celého panelu s tlačidlami s rôznymi funkciami vrátane ovládania svetlej výšky ma tešili najmä schopnosti auta čeliť dobe. Prostredníctvom dvoch klikov na volante dokážete vypnúť povinné upozorňovanie na rýchlosť. To pípanie je vo väčšine áut a pre mňa je absolútne neznesiteľné. Už som sa zaprisahal, že si už nikdy nekúpim auto s rokom výroby vyšším než 2022 (posledný dobrý ročník), no Defender by som si pokojne kúpil (keby peňaženka dovolila). Dva kliky a je to vypnuté a rovno s kontrolou jazdy v pruhoch. Tá je fajn na diaľnici, tak ako adaptívny tempomat, alebo keď sa nudíte v meste. Ale jednoduché vypnutie je pre mentálne zdravie vodiča kľúčové. Zároveň jedným klikom na volante aktivujete kamerový systém okolo vozidla. Iba pár značiek to má nastavené tak jednoducho a rozumne. Veď tie kamery potrebujete aj inokedy, než pri cúvaní. Tu naozaj niekto premýšľal. K týmto funkciám sa blíži, ale iba blíži Mercedes, možno Dacia... kde povinné upozorňovanie na rýchlosť viete tiež relatívne rýchlo umlčať. Ale takto ľahké to nie je. No a potom posledná otravná vec – štart-stop – na stredovom paneli. Vybavené, môže sa ísť.
Infotainment neseká, je ľahko ovládateľný, prehľadný, miera prepojenia s CarPlay je vysoká. Až tak, že keď máte smartfón spárovaný, ani si nemôžete pustiť vstavanú navigáciu a navigačné pokyny auto priamo preberá zo smartfónu. Skvelé.
A čo dodať? Svetlá svietia, blinkre blikajú, zadné dvere sa otvárajú nelogicky presne tak ako by sa v aute primárne určenom pre ľavobrežnú jazdu mali... a síce do chodníka. Ale čert ber. Aj tak s 5,1 metra dlhým autom (a to bez zadného kolesa) pri chodníku sotva zaparkujete... Je to vynikajúce vozidlo. Priateľské, sympatické, silné, rešpekt budiace. A možnosti konfigurácie sú prakticky neobmedzené. Pokojne si z neho môžete spraviť britský Maybach Defender, ak chcete... Ale nechcete, však? 9 z 10. Je to univerzál a je najlepší, lebo vyniká v tom, na čom naozaj záleží, respektíve by malo záležať.
|
AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš
Komentáre k článku