2024-12-05 07:54:00
Toyota Yaris Cross Dynamic
Toyota Yaris Cross Dynamic Force AWD-i
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Toyota Yaris Cross – aj SUV Yaris vstupuje do éry čisto hybridnej ponuky

Vyberať si už môžete akurát tak výkon, výbavu, farbu... Teda skoro všetko.

Malé SUV ale napríklad nekúpite s manuálnou prevodovkou, či výhradne s benzínovým motorom. Benzínový motor ale Yaris Cross má – ako súčasť hybridného pohonu určeného pre tie najmenšie Toyoty. Základom je totiž benzínový trojvalec s objemom 1,5 litra kombinovaný s eCVT prevodovkou. Vybrať si môžete dva výkony a pohon prednej, alebo oboch náprav. Ceny v čase písania testu štartujú na úrovni 22-tisíc eur za slabší hybrid FWD, no keď budete veľmi chcieť, cenovka môže byť aj nad 30-tisíc.

Najlacnejšia verzia ako sa dostať k pohonu všetkých kolies vedie cez slabší hybrid a verziu, ktorá na trhu bola už pri uvedení modelu. A je nepochybne sympatické, že AWD-i systém nie je podmienený ani najvyššími výbavami, ani výkonnejšími motorom. Toyota takéto finty na zákazníkov robiť nemusí. Jednak už základná cena je dosť vysoká, no najmä preto, lebo vie, že pohon všetkých kolies nespôsobuje vyššiu spotrebu a ani tým pádom nezvyšuje emisie vozidla – to je totiž obvykle dôvod, prečo automobilky 4x4 posúvajú k najvyšším výbavám a robia z tohto pohonu luxusný prvok. Keď ale pohon všetkých kolies zabezpečuje drobný elektromotor v jednom tele s diferenciálom bez mechanického prepojenia a navyše máte najschopnejší hybridný pohon na trhu, môžete 4x4 s automatom dodávať v druhej najvyššej výbave s cenovkou 25 490 eur (akcia nepodmienená úverovaním).

Zdroj: Ján Hargaš

Túto motorizáciu ale pre účely testu necháme tak a pozrieme sa na výkonnejší tzv. Dynamic Force hybridný variant. Vtipné inak je, že obe verzie sú už dnes v cenníku pomenované Dynamic Force. Logicky je ale tento prívlastok určený práve výkonnejšej verzii. Vyšší výkon nie je podmienený plug-in hybridným systémom, Toyota v podstate len zvýšila výkon elektromotoru/elektromotorov. Výkonnejší systém označený ako DF 130k kúpite od 25 790 vo verzii FWD a od 27 990 vo verzii AWD-i. Obe fwdi aj awdi sú dostupné až od tretej najnižšej výbavy Style. Pri porovnaní rovnakých výbav je tak vyšší výkon zaťažený len 500 eurami. Je teda jasné, že ak nechcete svoj Yaris Cross v najzákladnejších výbavách (Comfort je už celkom slušný stupeň), ale siahli by ste po vyššej výbave, kupovať slabšiu verziu nemá veľmi význam. Tá je tu práve pre tých zákazníkov väčšmi orientovaných na cenu. Ak si totiž dáte limit na nové auto v hodnote 25 tisíc, každé euro navyše musí byť dobre zdôvodnené. A 14 koní, či pár komfortných prvkov navyše ako dobré zdôvodnenie nemusia znieť.

Lebo aj verzia s výkonom 116 koní je dobrá a najmä v meste ponúka plné priehrštie elektrickej dynamiky s vynikajúcou spotrebou. No a obstojí aj na diaľnici, či na okreskách, i keď je zrejmé, že vrcholný výkon pomôže najmä vtedy, ak potrebujete predbiehať, či dlhodobo čeliť vyšším rýchlostiam.

Zdroj: Ján Hargaš

130 koní zároveň nie je žiadna zázračná cifra a preto od slovíčok Dynamická Sila nemožno čakať zázraky. Merania pružnosti navyše tie kone navyše akosi nechcú ukázať. Znie to však aj celkom logicky. 14 koní môže pomôcť pri vysokých výkonoch, no pružnosť ako taká je skôr o reakcii systému, o krútiacom momente v kombinácii s výkonom (a ich krivkami v stredných až vysokých otáčkach). A preto má 130 koníková verzia identické parametre pružného zrýchlenia ako 116 koníková alternatíva. Obe verzie s pohonom AWD-i. DF verzia zrýchľuje zo 60 na 100 km/h za 7,12 sekundy a z 80 na 120 km/h za 9,2 sekundy. 116 koní a rok späť a výsledok je 7,11 a 9,16... A to nie je rozdiel z kategórie hodnotiteľných.

Aj tabuľkové údaje o zrýchlení z 0 na 100 nenaznačujú žiadne markantné zlepšenie, no tie sú aspoň merateľné – 0,5 sekundy v prospech DF 130.

Zdroj: Ján Hargaš

Vyšší výkon by tak teoreticky mohol pomôcť pri znížení spotreby na diaľnici. Ak tam aj zmeny sú, odlíšiť by sa dali len pri dodržaní takmer laboratorných podmienok. Čo sa na reálnej diaľnici dá len pri spoločnej jazde. Každopádne priemerná spotreba pri nájazde v pomere 40:40:20 diaľnica:okresky:mesto bola 5,2 l/100 km. Auto som počas testu vystavoval väčším diaľničným porciám, takže s týmto ohľadom to bolo 5,6 l/100 km. Na diaľnici sa v závislosti od poveternosti a profilu trasy pohybovala okolo 6,5 až 7,1 l pri snahe o dodržiavanie 130 km/h limitu. V meste to nebude viac ako 5,5 bez ohľadu na hustotu dopravy. Tam je hybrid jednoducho jednotka.

Inak udržiavanie rýchlosti 130 km/h mi v tomto aute príde obzvlášť ťažké a bez pomoci tempomatu sa mi to ani počas testu nedarilo. Dôvodom je jednoducho vysoká hladina NVH. Auto vychádza z modelu Yaris a jeho „triedne“ zaradenie jednoducho počuť i cítiť. Odhlučnenie a izolácia vonkajších vplyvov nie je také dobré ako v autách vyšších tried. I keď je chod motora hladký a radenie veľmi jemné a neciteľné (akoby aj mohlo byť iné, keď tu vlastne o radenie v pravom zmysle slova ani nejde), no vibrácie od podvozku, drsnosť  a miera hlučnosti chodu vytočeného motora, no najmä odhlučnenie strechy a okien jasne hovorí pre prirodzené zníženie rýchlosti na diaľnici. Skrátka: máte pocit, že idete rýchlo, aj keď je to 120 km/h. Človek si po pár týždňoch iste zvykne, ale obmedzenia pri počúvaní hudby, či komunikácii medzi radmi zmiznúť nedokážu. I keď Toyota v tlačovej správe básni o tom ako vylepšila odhlučnenie, kým auto nebude mať lepšie izolovanú strechu a hrubšie sklá – najmä čelné s izolačnou medzivrstvou, nebude sa môcť porovnávať s väčšími a drahšími. No aj v rámci segmentu je to len zbežný priemer.

Zdroj: Ján Hargaš

Yaris Cross je fajn malé auto. Má k dispozícii prakticky všetku výbavu a technológie modelov väčších a ani jeden konkurent to pri porovnaní cenníkov nebude mať proti Kroske ľahké. Slabinu som spomenul. A je ich ešte zopár, no úzko súvisia s orientáciou na cenu a segment. A síce niektoré komponenty v kabíne nevyzerajú a ani nepôsobia extra úžasne kvalitne. Niektoré riešenia neprešli testovaním „veľkou osobou“ za volantom. Takže keď napríklad vyšší vodič chce otvoriť dvere zvnútra, zažije praskanie v zápästí, čo musí ruku vykrútiť do absurdnej polohy.

Na druhú stranu, toto auto nebolo mienené pre tých najvyšších. Skôr je dobrou alternatívou pre tých, ktorí zadné sedadlá nepotrebujú zakaždým, respektíve sa potešia z menších vonkajších rozmerov a s tým súvisiacim jednoduchším manévrovaním v úzkych priestoroch. Auto má dostatočne veľký kufor, dostatok miesta pre kompaktné osoby vpredu i vzadu a najmä má nájazdové a výjazdové uhly i svetlú výšku a aj pohon všetkých kolies hodný označenia SUV. Iba tá nádrž je taká "elektrická" a dojazd sa rýchlo minie. 36 litrov znamená, že na diaľnici s pohodovým tempom so spotrebou 6 litrov odjazdíte 500 km a už bude pískať rezerva. S týmto autom nebudete mať problém vyliapať sa na chatu, či čeliť menej udržiavaným komunikáciám. Skrátka skvelý kompaktný a univerzálny spoločník pre priestorovo menej náročné posádky. 7 z 10.

Zdroj: Ján Hargaš

 

Technické údaje

Model: Toyota Yaris Cross Hybrid Dynamic Force AWD-i
Počet valcov: 3
Zdvihový objem motora (cm3): 1490
Prevodovka: planétová eCVT
Poháňaná náprava predná aj zadná
Systémový výkon (kW/ot.):  97
Krútiaci moment (Nm/ot.): -
Maximálna rýchlosť (km/h): 170
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 10,7
Spotreba kombinovaná podľa WLTP (l/100 km): 4,8,5,2
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4180/1765/1595
Rázvor náprav (mm): 2560
Objem batožinového priestoru (l): 320
Objem palivovej nádrže (l): 36
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1200-1290
Užitočná hmotnosť (kg): 490
Hmotnosť brzdeného prívesu (kg): 750
Rozmer pneumatík: 215/55 R17
Základná cenníková cena modelu : 23 490 €
Základná cena motorizácie: 30 190 €
Základná akciová cena motorizácie: 27 990 €

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku