2024-11-27 13:27:00
Mercedes-AMG E53
Mercedes-AMG E53
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Mercedes-AMG E 53 – vitaj späť A M G

Čo vlastne znamenajú písmená AMG? Atraktívne, mocné Géčko? Asi nie že?

Nechám tú otázku trochu visieť vo vzduchu, kto vie, nech sa prizná v diskusii za jedného neexistujúceho bludištáka. A keď už sme sa tak dobre rozbehli, vysvetlím pointu, dobre?

Keď som začal vnímať tieto tri písmenká, začína sa to dakde na konci deväťdesiatok, zafixoval som si niekoľko konkrétnych áut. A keď tieto písmenká vidím dnes, stále sa mi vybavia tie isté autá. Jedno bolo krátke, čierne a bez strechy. Druhé strieborné kombi. Stručne a skrátka: športové auto z gruntu a bežné auto upravené do obdivuhodnej podoby. Aj pre tieto konkrétne fixy minulosti mi ťažšie ide dolu gágorom AMG vo verzii sedan. Nepochybne je to super auto, ale mne osobne tam skrátka niečo chýba. A preto mi tak dobre padlo toto AMG. Po všetkých tých autách s líniami AMG a po všetkých športovo ladených SUVéčkach je tento model návrat k mojim archetypom zvaným AMG. A úprimne, zo všetkých AMG, ktoré sa mi za ostatné roky dostali do rúk, práve toto mi je najbližšie. Lebo presne takto som si kedysi predstavoval dokonalé rodinné auto. Veľký kufor, kopa miesta, istá dávka reprezentatívnosti a Podkapotou bomba. Neskôr sa mi k trom písmenám AMG prifarili ešte absurdná pretáčavosť a kúdole dymu, ale za to mohli najmä prvé série obnoveného Top Gearu, tie formovali mnohých z nás, pravda?

Zdroj: Ján Hargaš

Dnes pri tomto aute o kúdoloch dymu svedčiť nemôžem. Predsa len mám nejakú súdnosť a na rozdiel od televíznej produkcie značne obmedzený rozpočet, no absurdná pretáčavosť, tam sa predstava spája s realitou. Lebo tu si tú okamžitú pretáčavosť užívam viac ako pri BMW. Ale nikomu nehovorte, lebo toto nie je populárny názor.

A to mi stačí režim Sport so zapnutou kontrolou trakcie. Teda: anjel strážny ma neopúšťa, ale je športovo naladený, takže aspoň v prvých momentoch na chvíľu prižmúri oči. Lebo akonáhle si AMG Dynamics posuniete ešte ďalej, respektíve kontrolu trakcie „vypnete“, no amen tma. Vlastne celkom úprimne, už dávno som sa tak za volantom nenasmial. Rozhodne nie v aute s hmotnosťou 2,4 tony. Toto môže naozaj tromfnúť len M5-ťka, lebo iní potrebujú viac snahy, odvahy, odhodlania a načasovania. Tu idete bokom hneď. Pritom aj „vypnutá“ kontrola trakcie stále bliká a snaží sa auto upratať. Tá pretáčavosť a najmä jej okamžitosť je presne v duchu tých troch písmen ako si ich pamätám z konca deväťdesiatych rokov.

Zdroj: Ján Hargaš

Ale aj tak treba uznať, že štýlom bočnej jazdy sa nedá jazdiť stále. Pár zákrut dáte, sebavedomie rastie a potom... Na to potom treba alebo dobrú poistku, alebo šťastnú investíciu do coinov, alebo skrátka reflexy hodné Žána Klóda. Lebo toto ozrutné kombi sa s vašim rastúcim sebavedomím s*ať nebude, a keď to poženiete naozaj ďaleko, môže to skončiť zle bez ohľadu na to ako veľmi sa auto snaží nezabiť (sa).

No práve v tomto aute si namýšľam ten ikonický soft spot medzi divokosťou a tolerantnosťou. Niečo ako Mike Tyson v súboji s tým kučeravým chlapcom. Aj by ho zabil, aj si hryzne do rukavice a iba ho tak jemne pohladí. Skrátka, keď si dáte do výpočtu rázvor, rozchod, veľkosť kolies, vzduchový podvozok a riadenie iba prednej nápravy a vydelíte to počtom koní, počtom njútnmetrov a to znásobíte elektromotorom, dostanete zlatý rez športovosti, luxusnosti a praktickosti v jednom (alebo aj nie, záleží ako veľmi dobre počítate). Za skromných 168-tisíc ako pre vás.

Toto auto je stručne napísané: veľmi ľahké obdivovať. Omnoho ľahšie ako iné autá nesúce tieto tri písmená. Spolu s C63 a SL 63 sa E53 radí do zlatého fondu súčasných AMG. Ešte keby na tom volante nebola tá sprostá Alcantara... Ale zas možno by ste si bez šmykľavého volantu nepripadali v takom nebezpečí a nedržali ten volant s takou silou, až vám fialovejú prsty. A keď sa tie ruky trochu orosia, hneď to drží lepšie.

Zdroj: Ján Hargaš

Inak, M5-ťku nespomínam náhodou, koniec koncov, autá majú veľmi podobné ceny. Pritom M5 je jasne výkonnejšia a namiesto šesťvalca má Podkapotou osemvalec.

Vyberať si medzi týmito dvomi autami je asi ťažké, no kým som s M5 nejazdil, nemôžem jasne povedať. No ak by som si mal vybrať podľa skúseností so športovými plug-in hybridmi oboch značiek, fandím tomuto autu. Sily viac ako dosť, veľkosť tiež a to podanie je veľmi príjemné. A tak nejako mi v plug-in hybridnom systéme väčšmi ladí šesťvalec, než osemvalec. A obzvlášť pri BMW. R6-tka je zaujímavejšia. Aj XM mi viac šmakovalo s verziou 50e... A inak, za cenú E53 kúpite aj XM 50e. A ešte vám 35-tisíc zostane. A mám ešte jednu zaujímavú pikošku. XM 50e je v najostrejšom nastavení motora i automatickej prevodovky pružnejšie, respektíve rovnako pružné ako E 53. A to by ste si povedali, že tá mrcha musí mať pri výkone o sto koní nižšom omnoho pomalšie reakcie. Ba nie.

Zdroj: Ján Hargaš

Takže z dvojice M5 a E 53 je najlepšie XM 50e? Pre mňa áno. Ale to je tým, že XM je nesmierne čudesné a pritom fenomenálne jazdiace auto a to ma na ňom fascinuje. A dá sa s ním baviť aj na piesku... Za to E 53 je omnoho viac "under the radar". Teda je autom, ktoré potrebuje prúžok AMG, aby vôbec niekto vedel, že vie ísť neuveriteľné bomby.

To je tá devalvácia všetkými AMG líniami, ktoré kúpite aj na naftové štvorvalce. Ani čierna maska, ani veľké disky nie sú dosť, aby bolo každému jasné, že toto auto má výnimočnú strojovňu. A má. Znie krásne, jazdí krásne a ťaží z dvoch svetov to najlepšie. Navyše je systém o poznanie príjemnejší a čo je hlavné - AMG-čkom je aj elektromotor. Takže keď chcete poriadny odpich a nachádzate sa v základnom EV móde (aktivuje sa vždy po štarte, ak je dosť baterky), nie je problém, do päťdesiatky vám trhá krkom elektromotor, až vtedy sa veľmi svižne pripojí spaľovák. Jasné, môže sa pripojiť aj skôr, ale to v reálnej premávke netreba. Aj tak je vaše zrýchlenie instantné.

Zdroj: Ján Hargaš

Takže bez prípravy v základnom športovom režime so zapnutým spaľovacím motorom je zrýchlenie zo 60 na 100 km/h za 3,51 sekundy. Z 80 na 120 km/h za 3,81 sekundy. Zo 60 na 160 km/h za 8,1 s. CLA 45 AMG ide napr. za 8,6 s. SL 63 za 6,51 s. Skrátka, ste niekde uprostred. Aj cenou, aj dynamikou. Ibaže pri tom sedíte v komfortnej limuzíne s batohom, sedíte vyššie než ostatní a pritom nehyzdíte cesty modelom SUV.

Inak auto robí zvuk aj v situácii bez spusteného spaľovacieho motora, takže neustále spúšťanie spaľovača nie je ani z tohto hľadiska vyslovene nevyhnutné. Mimo mesto ale športový zmysel má a inak asi ani jazdiť nebudete. Nie je taký ostrý, aby bola jazda nekomfortná, no k dispozícii sú všetky sily a hneď.

No na také tie mestské pripájačky a podobné záležitosti spaľovača ani netreba. Takú silu má elektromotor. A to do veľkej miery neguje zážitok, ktorý s plug-in hybridnými výkonovými modelmi mám - to neokrôchané čakanie na príchod spaľovača pri zrýchlení. Pravda, keď si vybijete kompletne baterku, takéto odpichy viac krát za sebou bez spaľovača nespravíte. Ale baterka sa rýchlo nabije, ak si pustíte športový režim - spaľovač je tak prítomný okamžite. A urobíte to výbornými otočnými ovládačmi na volante. A tam môžete ovládať aj klapky vo výfuku, aby ste dostali výraznejší zvuk šesťvalca.

Zdroj: Ján Hargaš

Baterka sama o sebe mi vydržala na celé dvojdňové testovanie. Pritom som jazdil dosť agresívne a baterku používal prevažne v meste. 28% jazdy bolo v elektrickom móde. A aj tak ešte približne tretina kapacity v aute zostala. Odjazdil som necelých tristo kilometrov a spotreba bola 12,8 l/100 km. Viac asi písať nemusím. S neustále zapnutým motorom by tak priemerka bola o cca tretinu vyššia. Jup, jazdil som dynamicky. To auto ma veľmi bavilo. Obvykle potrebujem nejaký čas, kým pochopím čo to auto vie a čo ponúka. Tu to bolo akoby som znova našiel starého priateľa a presne vedel, čo od neho čakať. V EV móde auto reálne dokáže aj v chladnom počasí odjazdiť cez 80 km. A nabíjačka vie dať DC nabíjanie s výkonom cca 20 kW - počas testu tak tvrdil - že viac neprijme.

Mercedes-AMG E 53 je výborné "úvodné" ale pokojne aj finálne AMG. Samotná Trieda E je mimoriadne veľké a vysoké kombi. Nepochybne ľudia nechcú do áut nastupovať tak ako v minulosti a aby bežný sedan, či kombi mali vôbec šancu uspieť u náročnej klientely, posed musí byť vyšší, výhľad z auta väčší a nepochybne je za tým aj kus bezpečnosti. Autá nám rastú, každý druhý má SUV, a tak výrobcovia robia čoraz vyššie aj klasické vozidlá (toto má v papieroch zápis 1483 mm). A Trieda E je skutočný obor vonkajšími rozmermi. Dokonca aj svetlá výška je taká, že keby namiesto nálepky AMG malo auto plastové doplnky, nikto by sa nečudoval, keby s tým voľakto brázdil poľňačky.

Zdroj: Ján Hargaš

Model je napriek obrovským diskom a športovému naturelu primárne komfortne orientovaný. Ticho na palube, pohodlie jazdy aj na horších cestách a výborné odhlučnenie na diaľnici sú samozrejmosťou, no treba to spomenúť. Rovnako ako výborne fungujúce asistenčné systémy a matrixové svetlá, ktoré dokážu vyrábať také presné výrezy, že ani neviete, či to tie autá oproti naozaj vyrezáva, alebo im len páli bomby do sietnic. Až keď prejdete cez nerovnosť, uvidíte, že ich naozaj vyrezáva. No práve táto presnosť je síce technologicky výnimočná, no zároveň svetlá emitujú ešte viac svetla a každý s bežnými halogénkami jednoducho na ceste trpí a pri Mercedesoch oproti ešte o kus viac. Viem, na svojich autách mám halogény. Síce silné, ale oproti týmto lúčom ostrého bieleho svetla nemajú šancu. A oči aj po letmom kontakte s diaľkovými svetlami (napríklad po spomínanej nerovnosti) riadne štípu. A ani rady starých otcov - pozerať na krajnicu, veľmi nepomáhajú. S tým sa dá urobiť jediné, jednoducho túto funkciu obmedziť. Minimálne na diaľnici, kde to naozaj zmysel nemá. No ako to už býva, ľuďom v týchto autách je to obvykle jedno. Nekúpili si predsa auto za takúto cenu, aby sa trápili s pocitmi iných.

Je to výnimočné auto a aj keby neprišla ďalšia, ešte výkonnejšia verzia, k Triede E ako takej výborne pasuje a je to veľmi fajn vrcholná motorizácia. Veď komu by sa bezmála 600 koní málilo? 8,5 z 10.

Zdroj: Ján Hargaš

 

Technické údaje

Model: Mercedes-AMG E 53 Hybrid 4MATIC+ kombi
Počet valcov: 6
Zdvihový objem motora (cm3): 2999
Prevodovka: 9-stupňová viacspojková automatická MCT s integrovaným elektromotorom
Poháňaná náprava zadná a predná
Výkon (kW/ot.):  330/
Krútiaci moment (Nm/ot.): 560/2200-5000
Systémový výkon: (kW) 430
Systémový výkon (pretekársky štart) (kW) 450
Maximálna rýchlosť (km/h): 250 (280 AMG driver balík)
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 4,1 (3,9)
Spotreba kombinovaná WLTP (l/100 km): 0,9
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4949/1880/1483
Rázvor náprav (mm): 2961
Objem batožinového priestoru (l): 460
Objem palivovej nádrže (l): 50
Využiteľná kapacita batérie (kWh) 21,22
Pohotovostná hmotnosť (kg): 2435
Užitočná hmotnosť (kg): 540
Rozmer pneumatík (základ) 255/45 R19 a vzadu 285/40 R19
Základná cenníková cena modelu: 64 530 €
Základná cena verzie: 114 696 €

 

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku