TEST: SEAT Tarraco – posledná šanca na toto dobré SUV
SEAT Tarraco tu už dlho nebude a po pravde, dlho tu ani nebol. Škoda... Kodiaq. Alebo skôr VW Tayron?
SEAT Tarraco je súrodenec modelu Tiguan Allspace. Zdieľa s ním prakticky všetko okrem vizáže a riešení v interiéri. Tiguan Allspace končí v odchádzajúcej generácii. Keď sa vám páčil, či páči, choďte si po skladovku. Míňajú sa. Rovnaké to má aj SEAT Tarraco. I keď je stále svieži a aktualizovaný, jeho dni sú zrátané a na Slovensku aktuálne kúpite iba skladovky. A už ich veľa nezostalo, ale Tiguanov je ešte dosť. A najlepšie na nich je, že vôbec nereflektujú výrazné zvyšovanie cien, ktoré prechádzalo automobilovým trhom za ostatné roky. Teda presnejšie: nie sú za babku, ale nie sú ani za dedka, a tak celkovo majú dobrú cenu, ktorá začínala niekde na 34. Najlacnejšie verzie ale zmizli ako prvé a tak sú už len tie silnejšie a lepšie vybavené v priemere za 44-tisíc.
A testované auto je práve z toho druhého kraja. Kraja vrcholného. Podkapotou mu totiž bzučí najvýkonnejší benzínový štvorvalec 2,0 TSI s maximom výkonu na úrovni 180 kW. Teda je to ako by ste zobrali Golfa GTI a poriadne ho nafúkli. A ešte domontovali pohon všetkých kolies, aby sa tá nafúknutá vec nevysypala v prvej zákrute pod plynom...
Nie, primárna prítomnosť pohonu všetkých štyroch kolies nie je zdôvodnená prevrhnutím na budku, ale možnosťou rozbiehať sa s vozidlom i za zhoršenej adhézie. Prípadne si dovoliť rozbeh z miesta s maximálnym využitím maximálneho krútiaceho momentu i výkonu. A to práve tomuto nenápadnému Taraccovi ide výborne.
Lebo nenápadný je. V porovnaní s minulou generáciou modelu Škodiaq vRS s jeho dvomi silnými štvorvalcami je tento motor tichý spáč. Nemá integrovaný zvuk lodného športového šestnásťvalca a vystačí si s jedným turbodúchadlom. Podobný príbeh je aj pri modeli Allspace.
Dvojčatá sú jednoducho veľké priestranné SUV-čka s motormi, ktoré ocenia najmä vodiči s ťažšou nohou. No tiež s odolnosťou voči častejšiemu tankovaniu. Lebo tieto autá majú riadnu čelnú plochu, značný mechanický odpor pohonu všetkých kolies a jednoducho vyššiu spotrebu.
Priemerka bola počas testu 9,6 l/100 km. To zodpovedá nájazdu približne 550 km na nádrž v pomere 40% diaľnica, 40% okresky, 20% mestské presuny. Na diaľnici pri vytrvalom udržiavaní rýchlosti 130 km/h sa spotreba nebude chcieť odlepiť od úrovne 10 l/100 km. Samozrejme v závislosti od poveternosti a profilu. Na okreskách sa dá aj za menej. Pokojné zväčša defenzívne tempo s občasným nevyhnutným predbiehaním (traktory a spol) bolo za 8,4 l/100 km. Dynamika lepšie zodpovedajúca vysokej rezerve výkonu znamená cca 9 l/100 km. V meste spotreba smerom na hor nie je obmedzená. Závisí od podmienok a hustoty premávky. V priemere by som nečakal menej než 10. Aj pre absenciu elektrických pomocníkov. Toto je len jeden motor, žiaden elektrický doping.
Spotreba teda je vo všeobecnosti vyššia, no je to daň za výkon, ktorý môžete použiť kedykoľvek a ktorý stačí na to, aby ste s týmto autom poľahky predbiehali aj na kratších voľných úsekoch. Zo 60 na 100 km/h zrýchli za 5,44 sekundy. Z 80 na 120 km/h za 6,4 sekundy. V oboch prípadoch ide o časy nad dobrým priemerom, ktoré dokazujú, že ak by ste si auto pred predbiehaním pripravili napríklad športovým režimom, či ručným podradením, viete zrýchľovať ešte suverénnejšie.
Podvozkovo je Tarraco taký jemný maco. Napriek veľkým diskom kolies je podvozok príjemný a komfortný. Auto sa vlní v rytme nerovností a aj extra rozbitú poľnú cestu viete prechádzať pri zachovaní vysokého komfortu a rýchlosťami o ktorých sa užívateľom bežných áut nesníva. Jasné, nie je cieľom nechať tlmiče krvácať, ale schopnosť podvozka filtrovať je jednou zo silných stránok auta. A ani v športovom režime tlmiče nestvrdnú natoľko, aby pokazili tento dojem. Zmiernenie bočných náklonov je taktiež len minimálne. Auto je skrátka vláčne a svoj výkon nepovažuje za dôvod na trápenie posádky na zlých cestách. Prejazdovými rýchlosťami tak nedokáže v zákrutách čeliť rafinovanejším a násobne drahším prémiovým autám, no komfortom a dynamikou áno.
Nevidím dôvod prečo by ste si tú Q7 nemohli rozmyslieť a radšej nekúpili o desiatky tisíc lacnejšie Tarraco. Lebo väčší motor, lebo prestíž? Nič nehovorte, netreba. Pre vás toto tvrdenie jednoducho nebolo určené. Lebo presne o tom prémiové autá sú. Kto chce ušetriť nemalé prostriedky, Tarraco je vhodnou alternatívou.
Je to najmä pre priestor. Plnohodnotných päť sedadiel je výnimočných. Trojica vzadu sa netlačí. Nie je to posed ako vo veľkopriestorovom vozidle, ale komfort je zabezpečený a tri detské autosedačky si tiež nájdu svoj pľac. A keby bolo treba naozaj dlho cestovať, sedadlá v druhom rade sú polohovateľné. Tarraco ponúkalo aj sedem miest a vždy to bola ponuka lepšia ako u Kodiaqa. Lenže teraz je Kodiaq o kus väčší a rozdiely nájdete ťažko. O oboch autách teda platí, že v prípade osadenia tretieho radu vyznávajú koncepciu 5+2 s dvomi núdzovými sedadlami v treťom rade. Nie sú však také núdzové ako napríklad v GLB od Mercedesu, či v budúcich supermalých sedemmiestnych autách ako Opel Frontera a spol...
Komfort vozidla okrem podvozku a dostupnosti predbiehania keď to človek potrebuje zabezpečuje aj hladký chod motora i takmer neciteľné radenie prevodovky. Tá sa vytrvalo snaží motor podtáčať, no dvojliter sa nezadýcha ani pri 1200 ot/min a vie posúvať auto vpred aj za takýchto podmienok.
Slabinou auta je azda len odhlučnenie. Veľké disky kolies sú na vine. Válivý odpor i odpor na nerovnostiach už vyrušuje väčšmi ako by to bolo na menej okázalom obutí, no ani to by samé o sebe nebolo problémom. Keby auto nemalo ešte aj presklenú strechu so strešným oknom. Spoločne je teda diaľničná jazda hlučnejšia, než by u alternatívy k prémiovcom bolo žiadúce. Stále je to v rámci segmentu prijateľné, no asi by som si pri kúpe vozidla rozmyslel, či jeden z prvkov neoželiem. A mám ešte jeden, ktorý mi k rodinnému autu nepasuje – čierna metalíza. To tak veľmi ťahá slnko, že jazda pri 35 stupňových vonkajších teplotách nie je príjemná ani po pätnástich minútach od rozbehu – ak auto nestálo v tieni, či v garáži. A klíma môže fúkať koľko chce, no okrem prievanu toho veľa nezmôže. Za chladných dní ale čiernu na aute zaparkovanom na slnku oceníte. Zohreje sa rýchlejšie. No toto je veľmi malá náplasť na to teplo.
Pozitívom automobilu je informačno-zábavný systém. Počas testu fungoval dobre. Kombinácia modernejšieho infotainmentu s volantom a palubným počítačom tradičnejšieho razenia je veľmi príjemná. To čo potrebujem vedieť nájdem hneď a pri infozábave si môžem užiť modernejšie ovládanie a zaujímavejší vzhľad. No hlavne, že tam je CarPlay a Android Auto aj bezdrôtovo.
Dokonca ani bezdrôtová nabíjačka počas testu nehaprovala s mojím SE-čkom tak ako obvykle. Nabíjanie sa prerušilo a už neobnovilo asi tak tridsaťkrát, ale niekedy vydržalo aj desať minút v kuse. To je úspech, lebo v SEAToch nikto nerátal s ľahšími mobilmi a ani s tým, že by sa po nadskočení cez výmoľ, či po odbočení mohlo nabíjanie obnoviť.
SEAT Tarraco s najvýkonnejším benzínovým motorom je výborné pohodlné a svižné auto. Slabiny sú popísané vyššie, rovnako tak silné stránky. Nie som cieľovou skupinou tohto vozidla, jazdiť za desať je na mňa už nejako veľa, no ten výkon bol fajn. Asi by som stavil na potravu pre traktory a využil naftič s výkonom 200 koní. Príde mi ako najlepšia verzia pre toto auto. 8 z 10. Tarraco bude chýbať.
|
AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš
Komentáre k článku