2024-11-25 08:21:00
Hyundai i30 T-GDi MHEV
Hyundai i30 T-GDi MHEV
Zdroj: Ján Hargaš

TEST: Hyundai i30 kombi T-GDi Family – štyri valce, mild-hybrid a rodinná výbava

Hyundai daroval svojmu kľúčovému modelu ďalší facelift. Prichádza s novou ponukou motorov a vylepšenými výbavami.

A vylepšené sú aj ceny. Aj keď nie z pohľadu zákazníka. Ak by ste chceli štvorvalcový motor s automatom, najlacnejšia je práve testovaná verzia. Motor 1,5 T-GDI DCT však vo výbave Family štartuje na úrovni 27-tisíc. Áno, ceny šli hore, áno je to dosť za osem rokov starý model. Lenže výrobcovi predaje hovoria jasne: i30 má stále čo ponúknuť a zvoliť si ju môže množstvo zákazníkov a nie všetci túžia len po najnižšej cene.

Ak by áno, v ponuke by zostal len motor 1,5 DPI s manuálnou prevodovkou. To je ten motor, ktorý láka na cenu a prísľub dlhovekosti. Všetko ostatné je pre tých, ktorí chcú viac. Skutočnosť, že 1,5 DPI kúpite aj ku kombi je obzvlášť na Slovensku veľmi dobrou správou. Lebo ak chcete dostatočne priestranné a dostatočne bezpečné a zároveň i dostatočne reprezentatívne auto s veľkým kufrom, peknou spotrebou bez zložitostí a zbytočností, tento motor je ideál a je to veľký tromf výrobcu. Síce v niečom nehovorí pravdu – v jednoduchosti, lebo jednoduchý naozaj nie je, prísľub dlhovekosti a neprítomnosť turbodúchadla, či priameho vstrekovania, môžu byť pre časť verejnosti veľmi lákavé, najmä s prihliadnutím štartovacích cien. Vo výbave Family, máte tento motor v tejto kombi karosérii za 22 490 eur.

Slabinou nielen tohto agregátu sú nižšie vrcholné výkony prakticky všetkých verzií, ktoré v cenníku po facelifte zostali. Kým nižší vrcholný výkon v cenníkoch a technických dátach nevyzerá dobre, treba si uvedomiť jeho podstatu – je to vrcholný výkon. Užívateľ sa k nemu obvykle ani nedostane, a tak ako pri Tucsone, aj pri i30 platí, že priebehové krivky výkonu a krútiaceho momentu zostávajú také, aby práve tam, kde sa motorista obvykle pohybuje, mu motor ponúkol všetko, čo očakáva.

Zdroj: Ján Hargaš

A presne taký by mal byť aj testovaný štvorvalec vybavený priamym vstrekovaním i turbodúchadlom. Motor má okrem toho aj mild-hybridnú 48V sústavu a dvojspojkovú 7-stupňovú prevodovku. A hneď z kraja vybafnem to, čo som pri danom motore považoval za najväčšiu prekážku k spokojnosti – veľmi odlišne nastavený brzdový pedál a plynový pedál. Kým plyn zaberá presne tak ako má a na jeho plnú aktiváciu potrebujete zatlačiť ho väčšmi do podlahy, brzdový pedál je nastavený veľmi citlivo. Keby šlo len o citlivosť, no v kombinácii s premenlivým účinkom môže byť jazda pomerne ne-plynulá. Zvlášť, keď ešte aj dvojspojka miestami od radosti z práce poskočí.

Premenlivá účinnosť brzdového pedálu je spôsobená tým, že pedál zároveň ovláda intenzitu rekuperácie i účinok mechanických bŕzd. Raz teda na silnejšie brzdenie treba stlačiť silnejšie, inokedy stačí jemnejšie. Nevyvážená účinnosť stlačenia brzdového pedálu sa prejavuje aj v reálnom čase – brzdu máte stlačenú rovnako a auto brzdí postupom času rôzne. Viem, že toto sa úplne zrušiť nedá, ale určite sa to dá spraviť o kúštik lepšie. Za príklady netreba chodiť ďaleko. Toyota to pri svojich hybridoch už zvládla a síce nezrovnalosti sa stále nájdu, hrany majú výrazne obrúsené.

Zdroj: Ján Hargaš

Napriek tvrdeniam, že štvorvalec s turbom po orezaní vrcholného výkonu bude pre užívateľa veľmi podobný, prvú stovku kilometrov som si bol istý tým, že jazdím s turbo trojvalcom. A ako som prišiel na to, že to nie je dobre odladený trojvalec? Pozrel som si papiere. Ajhľa, ono to má štyri valce. Viete, automobilky dnes veľmi ľahko užívateľa oklamú. A nie je na tomto klamstve v zásade nič zlé. Skrátka tým malým trojvalcom nastavia plynový pedál tak, aby ste mali pocit, že dobre ťahajú, pritom ale sú takmer v plnej záťaži. Lenže oni v nej aj byť majú. To je ich pointa. Lebo pri vyššej záťaži je aj vyššia termálna účinnosť a efektivita. Je to taká príjemná technická hra. Väčší motor a azda aj celkovo i30-tka má ten pedál iný. A v zásade lepší. Lebo keď chcete výkon, tak si ho vypýtajte!

Faktom ale zostáva, že 140 koní pre rodinné kombi nie je nadmerné priehrštie zbytočného výkonu. Je to tak akurát. Aby ste aj predbehnúť mohli, aby ste auto aj po strechu zaťažiť mohli. Kto teda ráta s tým, že i30 kombi bude rodinné auto v pravom zmysle slova - na všetko a pre všetkých, nemal by sa po slabších motoroch ani úkosom pozrieť. Nie sú zlé, ale ako 1,5i bez turba, tak 1,0 T-GDi sú skôr pre opatrnejších vodičov a menej zaťažené vozidlá.

Zdroj: Ján Hargaš

Keď si teda zvyknete na to ako motor zaberá a čo preto treba urobiť, zistíte, že pod pravou šľapou máte úplne adekvátny výkon, ktorý umožňuje predbiehanie i na kratších voľných úsekoch. Pretekár to nie je, ale snaží sa dosť. Motor dobre vzdoruje aj diaľničným rýchlostiam a počas testu som musel výraznejšie tlačiť na pílu, aby spotreba vydržala nad hranicou 7 litrov na 100 km. V kombinovanom cykle, kde 40% tvoria okresky, 40% diaľnica a 20% mesto spotreba v studenom počasi kulminovala na úrovni 6,7 litra. Čo zodpovedá aj očakávanému rozpätiu v tabuľke. S ľahšou nohou a v lepších podmienkach by sa dalo aj menej. No vedomosť, že mestské presuny sa vďaka mild-hybridu držia na dohľad tejto spotreby je celkom fajn.

Hyundai i30 vo verzii kombi konkuruje iným autám v segmente nižšej strednej triedy najmä vyslovene nadrozmerným kufrom. K svojim vonkajším proporciám ponúka mimoriadne dlhú nákladovú plochu, ktorá je navyše pekne rovná a pekne rozdelená do priehradok. 602 litrový kufor vzhľadom na dĺžkupod 4,6 metra a relatívne pekné vyvážené vonkajšie proporcie hovorí jasnou rečou: tu sa natiahol kufor na úkor priestoru v kabíne. Ale ani to výrazne necítiť, i keď je každému jasné, že práve na zadných sedadlách je vnímateľný rozdiel medzi i30-tkou a napríklad Golfom. Druhý menovaný poskytne viac v oblasti nôh, no aj v oblasti ramien. i30 je pomerne úzky pán, takže s tromi detskými sedačkami vzadu treba ovládať istú ekvilibristiku. Ale keď už to zvládnete, máte po probléme.

Zdroj: Ján Hargaš

Vodič za volantom sedí vo výbornej, takmer športovej pozícii.Sedadlo je akurát, poloha ovládacích prvkov tiež. Ešte aj ten infotainment funguje slušne a všetko čo v ňom treba nájsť, nakoniec nájdete. Iba skratka k asistenčným systémom mi počas testu chýbala. Ovládanie Lane Assistu na volante zostalo aj po druhom facelifte a to je akiste veľmi dobrá správa. No nový ešte o kus otravnejší asistent menom Sledovanie a varovanie pri prekročení rýchlosti je skrytý v menu. Ak ste našli nejakú kratšiu cestu, opravte ma. Mne sa za tri dni za volantom nepodarilo. Úplné vypnutie systému som našiel v asistentoch a v menu. Po pár jazdách som si ale zvykol a dostal sa na konkrétne miesto rýchlo.

Jazda je dobrá. Relatívne tichá, podvozok pracuje dobre. Autu v porovnaní s inými vozidlami v tejto cenovej relácii veľmi pomáha jeho štíhlosť a malá čelná plocha. SUV musí vynaložiť omnoho viac snahy, aby v kabíne bolo ticho, než tento jazvečík.

i30 kombi zostáva stávkou na istotu. Červená mu pasuje ako vždy a výbava Family má všetko, čo by otec/mama rodiny mohla od tohto typu auta chcieť. Ešte aj svetlá svietia dobre a na fakt, že tzv. corner funkcia nemá vďaka polohe združených predných svetlometov a hmloviek veľký zmysel, si človek časom zvykne. 7 z 10 bodov. Dobrý priemer, ktorý môže dobre slúžiť.

A inak, Hyundai aktuálne na svojej stránke skryl cenníky nových verzií. Predpokladom je, že chce do konca roka odbremeniť sklady a predať staršie verzie vrátane starších motorizácií. V konfigurátore ale nové verzie zostávajú.

Zdroj: Ján Hargaš

Technické údaje

Model: Hyundai i30 Family 1,5 T-GDi MHEV48
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1482
Prevodovka: 7-stupňová automatická
Poháňaná náprava predná
Výkon (kW/ot.):  103/5500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 253/1500-3000
Maximálna rýchlosť (km/h): 197
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,9
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 5,5
Dĺžka/šírka/výška (mm): 4585/1795/1465
Rázvor náprav (mm): 2650
Objem batožinového priestoru (l): 602
Objem palivovej nádrže (l): 50
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1307-1465
Užitočná hmotnosť (kg): 583
Rozmer pneumatík: 205/55 R16
Základná cenníková cena modelu: 18 690 €
Cena testovaného vozidla: 26 340 €
   
 

AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku