2024-10-21 08:23:00
BMW X5 50e xDrive
BMW X5 50e xDrive
Zdroj: jh

TEST: BMW X5 50e - šesť valcov a k tomu nabíjačka. Dá sa aj bez nej a funguje to

Keď je hybrid cestou k vyšším výkonom pri zachovaní solídnej spotreby, je ťažké niečo namietať.

Azda len cenu. No to pre nové autá platí vo všeobecnosti. BMW nevynímajúc. Nie je to tak dávno, čo ste si BMW X5 s naftovou 30d vedeli postaviť za 80-tisíc. Nemastná, neslaná, ale stále bohato vybavená, silná, funkčná. Dnes si podobnú konfiguráciu strihnete za 90, respektíve 97-tisíc. To nič, konkurencia je ešte drahšia. Toto auto na 97-tisícoch len začína. A končí na 138-tisícoch. Práve toto konkrétne. Toľko cenníková cena. Jasné, predá sa za menej, už len preto, lebo niekoľko mesiacov jazdí v službách importu. No pointa je inde. Ceny sú skrátka mimoriadne vysoko a to platí ako o X5, tak o ešte väčšej X7. Tieto autá si skrátka nikto nekúpi preto, lebo sú výrazne lacnejšie od Mercedesu. Lacnejšie sú, ale pri cenách nad 100-tisíc eur pár tisícoviek nehrá úlohu.

Ak teda túžite po X5 a chcete ušetriť, máte možnosť siahnuť po skladovke, či predvádzačke, alebo si vybrať model X3. Aj pri novej môžete mať šesťvalec a bez plug-in hybridu. Začína na úrovni 80-tisíc pod označením M50i xDrive. No a ak hybrid nie je prekážkou, je tam štvorvalcová 30e xDrive za ešte lepších 63-tisíc. Keď si vezmete, že je to menej ako polovica ceny tohto testovaného vozidla a priestorovo sú tie autá naozaj podobné...

Zdroj: jh

Nuž toľko k racionalite a cenám, ktoré sú čoraz vyššie. Viac sa k tomu vracať nebudem. Kto chce kam... BMW X5 50e je o racionalite. Ale aj nie. Je to auto, ktoré chce ponúknuť racionalitu v oblasti, kde najkľúčovejší je status, luxus a vrcholné technológie. Ona však má všetko toto. No pridáva možnosť parkovať na najlepších miestach rovno v strede mesta. Stačí pripojiť kábel a je to...

S 50e som strávil veľa kilometrov. A nielen v tomto aute. Aj v XM-ku napríklad. Tam je však celá sústava vyladená inak. Viac výkonovo, viac do hluku a do zábavy. XM 50e je prerastená M3 s možnosťou jazdiť v úplnom tichu. Toto je však iné. Toto je reprezentatívne, statusové, mimoriadne dobre vybavené vozidlo v mimoriadnej modrej individual metalíze za 6-tisíc. Ak vám v živote chýba pozornosť okolia, zoberte si žlté XM, alebo svetlo-modrú X5.

Z prvej skúsenosti s týmto vozidlom som si odniesol veľmi dobré dojmy. Využil som ho na dlhú nepretržitú diaľnično-okreskovú cestu s minimom mestského jazdenia. A tam šla bomby. Nielen pohonná sústava, ktorá vôbec nepotrebuje nabíjanie, aby zvládala nemecké diaľničné tempo. Ale aj asistenčné systémy, ktoré práve na diaľniciach ale aj na cudzích neznámych okreskách preplnených radarovými snímačmi fungujú úplne fantasticky. Ak by takto asistenti fungovali vo všetkých autách, všetci by sme ich s radosťou používali.

Zdroj: jh

Lenže niekto skrátka nad vecami nepremýšľa, niekto skrátka len montuje cudzie výrobky, a potom je prekvapený, keď zistí, že to všetkým zákazníkom vadí. Tam sme sa dostali, keď automobilky používajú zákazníkov cáľujúcich nemálé prostriedky ako testovacích králikov a de facto nimi nahrádzajú svoje reálne testovanie. No a potom je tu BMW, ktoré auto vybaví asistentmi až vtedy, keď naozaj fungujú a robia posádke službu a nie sú len novou otravnou povinnou výbavou. Iste, stane sa. Ono sa to sekne, pokazí, nefunguje. No počas dvetisíc kilometrov s týmto autom sa to nestalo ani raz. A v iných autách často stačí prvých pár metrov... Uznajte, že z tohto hľadiska je to impozantné a zároveň strašne smutné. Áno, dnes sa spoľahlivosť a funkčnosť elektroniky ráta v metroch. A to ako vážne...

Pravdou je, že na slovenských cestách až tak dobre tie asistenčné systémy nefungujú, to treba uznať. Niežeby mali slabiny, ktoré som si predtým nevšimol. Skôr majú slabiny slovenské cesty a konkrétne nelogickosť značenia a neznačenie. Tu sme skrátka inde. Pravdepodobne v nejakej časopriestorovej kapse niekde na pomedzí dvadsiateho a dvadsiateho prvého storočia... Aj na našich cestách ale platí, že bavorák sa s nimi vysporiada lepšie než ostatní. A to ako asistentmi, tak podvozkom a dynamikou.

Zdroj: jh

Vezmite si rozmer tých pneu: 22 palcov. K tomu adaptívny vzduch... A ono to funguje. Áno, je to trošku tvrdšie a vyslovene veľké krátery v ceste už počuť aj cítiť, ale aj tak by ste nepovedali, že kolesá majú takýto rozmer s takou nízkou bočnicou pneu. Za vyššiu tvrdosť môže skôr M Sport paket, než nejaké podvozkové chyby. Tie auto skrátka nemá. Aj vďaka aktívnym stabilizátorom, aj vďaka adaptívnym tlmičom a aj vďaka natáčaniu zadných kolies jazdí tento obor priam fantasticky. A o tom ani nemá zmysel diskutovať. Kto nezažil, nepochopí, ako sa tento panelák dokáže obkrútiť okolo zákruty a s akou ľahkosťou prechádza kľukaté okresky. Rovnako tak, ako je stabilný pri rýchlostiach vysoko nad 200 km/h... Po takomto zvezení celkom chápem chlapcov na podobných strojoch, keď sa v hustom lejaku tlačia na vozidlo, ktoré ide solídnych 120 km/h s oroseným vodičom, ktorý sa aj ponáhľa, aj cíti ako blízko je k strate kontroly nad vozidlom... Oni to skrátka tak nemajú, necítia to a hrozí im to až o dobrých pár kilometrov rýchlejšie. No potom, celkom pochopiteľne, je strata kontroly skutočne spektakulárna. Ako by povedal klasik: "môžeš sa tváriť že áno, ale fyziku neo*ebeš".

X5 je presne ako najbližší konkurent menom GLE SUV mimoriadne povýšeným autom. Nie úplne povýšeneckým, to patrí skôr tomu GLE. X5 je vďaka faceliftu a tvarom svetiel vlastne celkom sympatickým dizajnovo prívetivým autom. No keď sadáte za volant, sadáte do výšky. Podobne ako napríklad do Jeepu Grand Cherokee. Ste skrátka vyššie, než iní. A to je v dnešom egocentrickom svete veľmi omamné.

Zdroj: jh

489 koní. Toľko má pohonná sústava spoločne. A vôbec to necítiť. Auto je nastavené primárne tak, aby bolo jemné a presné. Aby bolo tiché, komfortné a okúzľujúce. Ak nepresadáte z iného výkonnostne orientovaného auta, silu tohto pašíka prvé dni sotva vnímate. Rovnako tak jeho možnosti pri prejazdoch zákrut. Postupom času ale zisťujete, že X5 50e tú svoju utlocitnú eko strunu akosi len predstiera. Že je to taký závoj pre európskeho úradníka. Áno, áno, spotreba 0,03 centilitru na milión kilometrov. Áno, áno... Určite! 9,5 l/100 km. Neviem, čo si pri tomto údaji o priemernej kombinovanej spotrebe počas testu pomyslíte. Neviem to odhadnúť. Je to podľa vás veľa? Je to akurát? Je to málo? Mám známeho, ktorý keď má spotrebu pod 15 l/100 km, teší sa ako šetrne jazdí. A to bez ohľadu na čom to práve jazdí...

Skúsim si to zrátať. Mám 2,5 tony hmotné auto s kufrom plným 25,4 kWh lítia a ďalších kovov. Mám vysokánske auto. Mám ťažkú nohu. Mám však aj hustú premávku. Nenabíjam. Za mňa je to teda skvelá spotreba. Ak by som tam mal len prepĺňaný šesťvalec bez elektrického dopingu, spotreba by bola približne rovnaká. V závislosti od množstva kilometrov v meste, ešte aj vyššia.

9,5 l/100 km zodpovedá nájazdu v pomere 40:40:20 - diaľnice:okresky:mesto. 750 km bez nabíjania konkrétne. BMW v technických údajoch úvádza priemerku s vybitou batériou od 9,1 do 10,8. Na tých skoro jedenásť by ste museli ísť len po diaľnici a len nad limit.

To znamená, že spotreba už vyššia nebude. Jedine, že by ste jazdili s jednou nohou v hrobe, či v policajnom ústave. Spotreba tak môže byť jedine nižšia. Podľa toho, koľko budete nabíjať. A BMW celkom prekvapivo neponúka rýchlejšie DC nabíjanie. Iba AC a aj to len 7,4 kW. Ale je to proklientský prístup. BMW vie, že tie tri hodiny na nabíjačke sú akurát, aby ste v meste, či v nákupáku vybavili všetko potrebné. A za tri hoďky pohodlne nabijete cca 70% batérie.

Zdroj: jh

Musím uznať, že hybrid v tomto aute napriek všetkému vyššie uvednému funguje dobre aj bez samotného nabíjania. Nie je tu v úlohe "prinajlepšom mild-hybridu" ako to býva pri iných nenabíjaných plug-in hybridoch orientovaných na výkon.

Dokáže si zarobiť na svoju hmotnosť a pridá ešte čo to navyše. Najmä teda v meste. Tam by auto v tejto veľkosti jazdilo za 12 a to aj so štart-stopom, či mild-hybridom. Kolóny a neustále brzdenie a zrýchľovanie nepustia. Lenže tu pustia. Systém má k dispozícii silný motor, ktorý keď ide, vyrába zároveň solídne množstvo energie pre batériu. Ak si napríklad zvolím režim Sport, kde sa spaľovací motor nevypína a drží "vyššie otáčky" - teda cca 2000 až 2500 ot/min, za desať kilometrov jazdy po okreskách si našporím štyri kilometre elektrickej jazdy. A tak to aj na tých okreskách bolo. I na diaľnici. Výsledkom je teda táto spotreba. Okamžitá je vo väčšine situácií vyššia, najmä pre môj jazdný štýl, no keď si takto našetrím, následne jazdím bez spotreby. A vôbec sa netreba trápiť režimami. Ono si to auto šetrí samé. Spaľovací motor prakticky neustále dopĺňa batériu, ak práve ide. Podobne ako v hybridoch od Toyoty. Výsledkom je, že keď aj do toho mesta prídete s vybitou batériou, spotreba nestúpa. Naopak, má tendenciu mierne klesať, či prinajhoršom zostať na rovnakej úrovni. Presne ako pri full hybridoch. Systém totiž nemusí pri každej akcelerácii zapínať aj spaľovák. A keď sa prípadne ešte aj vodič občas pozrie na združený prístrojový panel a sleduje koľko šťavy práve odoberá, dokáže svoju jazdu upraviť tak, aby aj bez nabíjania jazdil v meste prevažne na elektrinu. A to je skvelé.

Zdroj: jh

BMW skrátka urobilo progres správnym smerom. Ich plug-in hybridy boli vždy orientované takto, no nie vždy to aj dobre fungovalo. Tu to funguje. A tak jediným reálnym problémom zostáva prechod medzi zdrojmi energie a brzdenie s brzdovým pedálom, ktorý ovláda naraz rekuperáciu a naraz aj mechanické brzdy. V preklade: účinok bŕzd je premenlivý a ťažko sa odhaduje. To neprispieva k plynulosti jazdy. Rovnako tak príležitostné spúšťanie a zhasínanie spaľovacieho motora. Keď sa napríklad plazíte v kolóne, nemáte takú hladkosť chodu ako v prípade čisto benzínového motora s automatom s meničom. Ale v prípade čisto elektrickej jazdy. Skrátka, keď nenabíjate, alebo nejazdíte v športovom režime, kde je spaľovák stále zapnutý, trpí tým plynulosť jazdy a komfort. Nie veľmi. Ale v porovnaní so spomínanými meničovými časmi minulými áno.

Zdroj: jh

Nie je to žiadne extra trhanie, nie je to nič z kategórie nevoľnosť, bolesť hlavy, ale technickejšie založený vodič to vníma a nepáči sa mu to. Rovnako tak to, že keď sa z tej kolóny doplazí na neriadenú križovatku a musí sa rýchlo pripojiť z vedľajšej na frekventovanú hlavnú, tak po prudkom stlačení plynu neprichádza to, čo od auta so 489 koníkmi a 700 Nm očakávate. Ono to príde, ale o dobrú sekundu neskôr, než malo. A tak sa na hlavnú síce vyterigáte, ale vleklo elektricky. Až v polovici manévra sa prebudí spaľovák a ten dodá toľko sily, že ju musíte korigovať, aby vás neotrieskalo o priľahlé stĺpy, chodcov, či zvodidlá. V takých príležitostiach je preto lepšie pustiť športový režim. A robil som to často. Posledných pár metrov kolóny vás spotrebou nezabije a máte tam tú hladkú minulosť, ktorú požadujete. A pripojenie na hlavnú je brnkačka.

Faktom je, že toto nevyrieši technický vývoj. Toto môže vyriešiť jedine sám vodič uprednostnením dynamiky pred ekológiou, alebo AI. Už dnes vstupujú na trh autá, ktoré sa tvária, že AI dokážu využívať a dokážu sa učiť potrebám a jazdám vodiča. Avšak prestup umelej inteligencie od navigačných údajov až k príprave techniky v reálnom čase, to zatiaľ neponúka nikto. Veď si to predstavte: prechádzate tou istou križovatkou denne. Prvýkrát je to také trošku neokrôchané, no umelá inteligencia zistí, že to čo systém spravil, nebolo v kostolnom poriadku - sleduje plynový pedál, údaje z kamier a pokojne aj nahnevaný výraz vodiča. Keď potom tým istým miestom idete znova, AI vie pripraviť systém na prudkú akceleráciu a vy vyleziete z miesta s úsmevom na perách. To je reálna pomoc umelej inteligencie - prispôsobiť modernú techniku požiadavkám konkrétneho človeka. A nie vymýšľanie obrázkov... I keď aj to im ide a je to zábava...

Zdroj: DALL-E 2024 ChatGPT.com

Tak si to zhrňme. Aj keď batériu nenabíjate, 50e v X5-ťke funguje ako plnohodnotný hybrid a reálne drží spotrebu v prijateľných medziach. A ak sa vám zdá napriek tomu vysoká, len pripomeniem, že s podobne veľkým a ťažkým SUV od Toyoty menom Highlander (väčšmi rodinne orientované vozidlo, no principiálne podobné) som len s ťažkosťami držal spotrebu pod 9 litrov. A to bolo auto podstatne menej dynamické i ľahšie. Ak sa však rozhodnete nabíjať, je to celkom iná úroveň povozu. Jednak v meste dokážete prechádzať uličkami bez zapnutia spaľovacieho motora. Elektromotor - keď má dosť šťavy - dokáže aj vďaka tzv. predradeniu - špecialite pohonu BMW, poriadne kopať a ani tých 197 koní nie je na mesto málo.

Spotreba sa však len ťažko skreše pod 30 kWh, najmä ak využívate okamžitý nástup výkonu. V mojom prípade to bolo 28,8, so zapnutým kúrením, klimatizáciou a s ťažšou nohou. To znamená, že na nabitie viem odjazdiť 70-80 kilometrov a to už nie je zanedbateľný parameter.

Dynamika v priamke je vynikajúca bez ohľadu na stav nabitia batérie. S kompletne vybitou zrýchľuje X5 50e zo 60 na 100 km/h za 4,17 sekundy. Z 80 na 120 km/h za 4,21 sekundy. A zvuk spaľovacieho motora je krásny, i keď tlmený.

Zdroj: jh

X5 v tejto konfigurácii vyniká. Je to výrazný zjav s plnou paletou schopností. Má silné svetlá, má silné pohonné jednotky. Môžete z toho mať elektromobil, výkonnostne zameraný hybrid i úsporné rodinné SUV. Skrátka ako sa vyspíte. Je to niekoľko áut v jednom a podľa toho to aj stojí. Slabinou je azda len menej hladká jazda po meste - keď nemáte dosť nabité, alebo nejazdíte v športovom režime so stále zapnutým spaľovacím agregátom. No aj tak sa bavíme o vysokej škole pohodlia. Kto má v aute dvojspojku, nevie čo porovnávam. Nestáva sa mi, aby som v akomkoľvek aute chválil asistenčné systémy. Tu však áno. Vrátane automatickej rekuperácie. Pokiaľ príliš netlačíte na pílu, všetko to funguej výborne a z akokoľvek dlhej jazdy sa vraciate oddýchnutý a odbremenený. Takto by mali fungovať elektrické pomocné systémy. A nie aby stresovali, či nútili vypínať ich. Toto je vrchol automobilizmu, statusové auto. Stále sa dá kúpiť bez plug-in hybridu, no nevidím dôvod, prečo sa tomu vyhnúť. Funguje to veľmi dobre a to čo je slabšie nie je ťažké obísť. 9,5 z 10.

 


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku