TEST: Jeep Wrangler 2.0 Turbo – typický Wrangler bez elektriny
Jeep Wrangler bol istý čas na našom trhu dostupný iba ako plug-in hybrid. Toho roku sa situácia zmenila.
Jeep sa totiž rozhodol aj k nám priviesť Wrangler bez elektrického dopingu. Naftu ale naďalej mať nemôže. Tú kúpite jedine s Gladiatorom. Wrangler s benzínovým turbom je nepochybne lacnejšou alternatívou ako plug-in hybrid, zároveň je alternatívou pre tých, ktorí sa elektriny boja, lebo kope, a tak celkovo robí bzzz.
Predstava, že keď si kúpite nový Wrangler s benzínovým turbom, tak si vlastne kúpite Wrangler ako ste si mohli kúpiť dve dekády späť je celkom mylná. Isteže, vtedy mal Wrangler nejaký ten šesťvalcový štvorliter s atmosférickým plnením, ale ani vtedy nebol autom, ktoré by vydržalo navždy bez akejkoľvek poruchy a nie je ním ani dnes. Dnes už vlastne vôbec nie. Veď bez ohľadu na počet motorov a zdrojov energie, Wrangler je moderné auto. Keď dáte dole sklolaminátovú strechu, plechy, zostane vám moderné auto, ktoré sa usilovne snaží pohnúť s prehistorickým železom, ktorým podvozok nepochybne je. Je to ako na svadbe starého ufrfľaného polovníka z dediny s mladou krehkou mestskou liberálne zmýšľajúcou astmatičkou. Ak by to bol vzťah dedko-vnučka a vídali by sa raz za rok, bolo by to asi v poriadku, ale keď je to manželstvo, každému je jasné, že tam niečo nehrá...
Súvisiace video:
A tak je to aj pri jazdení s týmto vozidlom. Máte všetky tie ovládače, asistenčné systémy, displeje, komfortné prvky, tichý motor s takmer piskľavým hlasom a dôkladne prešetrovanými spalinami, ktorý sa snaží vdýchnuť život prevodovke s redukciou, pevnému rámu, diferenciálom a dvom pevným nápravám.
Ale viete ako to chodí, láska aj hory prenáša a láska k Wrangleru a k terénu všetky nezrovnalosti vyhľadí a deduško s mladuchou žijú šťastne, až kým nepomrú. A aj keď si myslíte, že viete, v skutočnosti neviete, kto umrie skôr. Dedka možno zabije mŕtvica, alebo iná -ica, ale mladuchu aj dva kvietky rozkvitnuté na lúke...
No a potom sa pozriem do cenníka a zistím, že celý ten dojem výrazného zníženia ceny vďaka príchodu benzínového Wranglera je vlastne kompletne v záchode, lebo Jeep dal na plug-in hybrid takú zľavu, že z toho slabšie povahy odpadávajú. Plug-in má od konca mája „bonus“ vo výške 12 400 eur, takže kým benziňák kúpite za 67 500 (Sahara), plug-in kúpite za 70 000 (Sahara). No aby dilema nebola úplne jednoduchá a jednoznačná, plug-in dnes nekúpite vo verzii Rubicon. Za to benzín Rubicon môže byť váš už od 69 990.
Rubicon je aj testovaný model. Rozdiel je samozrejme vo výbave, v obutí a vo výslednom pôsobení v ťažkom teréne. Rubicon je skrátka lepšie pripravený na prekročenie Rubiconu...
Ale to nie je porovnanie priechodnosti v teréne v štýle kolieskové korčule vs. traktor. Aj Sahara má pevné nápravy, aj Sahara má uzávierku diferenciálu, akurát Rubicon má odpojiteľný predný stabilizátor, lepšiu zadnú nápravu, uzávierku oboch nápravových diferákov, AT gumy a zopár ďalších prvkov vrátane tlmičov väčšmi pripravených na terén. Sahara teda nie je mestské autičíko s tough štýlom, ale tie dve tisícky v cene vidieť vlastne hneď.
Benzínový Rubicon
Dvojlitrový motor Podkapotou tohto hranatého stroja vykonáva dobrú prácu. Ak by ste si mysleli, že pre nižší objem bude vozidlu chýbať výkon, myslíte zle. Ak máte dojem, že 200 kW, teda 272 koní a 400 Nm nestačí na rozhýbanie dvojtonového Wranglera, asi vás opäť odkážem na plug-in hybrid.
Predpoklad, že štvorvalec s turbom je málo, nie je úplne triezvy. Motor ide pekne do otáčok a Jeep ho vybavil pekným krútiacim momentom, ktorý ľahko porovnáte so staršími Wranglermi a zistíte, že to vôbec nie je zlé. Svedčí o tom aj zrýchlenie Rubiconu za 7,6 sekundy. Pre terénne úpravy má auto zníženú maximálku, no som si istý, že snaha prekonať v tomto aute rýchlosť 159 km/h už nemá nič spoločné s veľkosťou vajíčok v podpalubí ale s mentálnymi diagnózami v lekárskej správe.
Už tachometrových 140 km/h je v tomto stroji rýchlosť privysoká. Benzínový Wrangler je zreteľne a citeľne ľahší ako plug-in hybridný. Toho k zemi tlačila väčšia batéria výrazne viac ako tohto pašíka priemerná nádržka.
Baterka v podvozku umožňovala plug-in hybridu istejšiu jazdu vysokými rýchlosťami. V tomto aute plávate už pri nízkych rýchlostiach. Podvozok je jednoznačne nastavený v prospech jazdy v teréne, takže psie kusy na asfalte sú aj mierne rýchlejšie prejazdy zákrut. Zmyslovú pohotovosť vyvoláva okrem výrazných náklonov i odkladateľný sklolaminát namiesto strechy, a tak celkovo menšia zvukovo izolačná bariéra medzi posádkou a okolitým svetom. Aj to však k autu ako je toto patrí. Podstatné je, čo dokáže v teréne a aj vďaka nižšej hmotnosti toho dokáže naozaj veľa. Najmä to robí s ohľadom na pohodlie posádky.
Ani rýchlejšie prejazdy nespevnenými povrchmi podvozku nerobia vrásky a posádka si užíva krásnu terénnu jazdu. Za celý test som sa nedostal do situácie, kde by mi bola nutná uzávierka diferenciálov, či nebodaj odpojenie predného stabilizátora pre ešte väčšiu priechodnosť. Pretrvávajúce sucho a teréne gumy si poradili aj s hlbším pieskom len za pomoci prepnutia 4x4 systému do režimu auto. Isteže by to bolo na saharských dunách iné, no presne toto je podstata auta. Tie veci nemusíte zapínať, keď zleziete z asfaltu na makadam, zapnete ich vtedy, keď ich naozaj potrebujete. A na to treba skúsenosti, no najmä príležitosti a tých je v našich končinách na dolniakoch jednoducho málo. Zvlášť keď z oblohy len kvapká a po blate ani chýru a v lesoch na vás striehnu, či náhodou nepoužijete niekomu súkromnú cestu.
S plug-inom som si ale užil drsnejší terén a aj uzávierky okoštoval. Nepochybne toto auto zvládne zájsť omnoho ďalej ako ktorýkoľvek stroj bez tejto techniky. Ani s novým Defenderom by som nezašiel tam, kam s Wranglerom. Teda možno zašiel, ale koľko by stáli tie šúchance a ďalšie spojené opravy... Keď chcete chlapácky stroj, ktorý to v teréne naozaj dokáže, môžete si vybrať jedine Wrangler. Alebo to skúsiť s Broncom, či ísť do úžitkových strojov ako Ineos, či ďalších podobných, prípadne skúsiť zohnať Jimny, alebo niečo staršie...
Wrangler je ikona. S benzínovým motorom mu nič nechýba. Teda okrem baterky, ktorá umožňovala jazdiť za menej a jazdiť v teréne s presnosťou pohonu, ktorú ponúkne len elektromotor. Pre mňa bol plug-in hybridný Wrangler lepším autom ako tento červený fešák. Pre vás to nemusí znamenať nič. Ak elektrinu nechcete, tu je alternatíva. Ak chcete naftu, skúste Gladiator.
Benzínový Wrangler má dosť síl, má jemný chod a je ľahší. To môže byť nevýhoda na ceste a výhoda v teréne, no všetko záleží od situácie a vašej preferencie. Každopádne spotreba s Wranglerom na mojich bežných cestách v kombinácii 40% diaľnic, 40% okresiek a 20% mestských presunov bola 12 litrov na 100 km. Auto a pocit z jazdy a húpavosť podvozku ma skôr spomaľovali, takže o nejakej ťažkej nohe nie je veľmi reč. Bola to skôr opatrná a teda úsporná jazda. Najnižšie som sa na okreskách dostal na 11,8 l/100 km v priemere. Boli však situácie, keď auto žralo pod desať. Dlhodobo sa mi tak jazdiť nedarilo. A boli aj prípady, keď počítač ukazoval spotrebu 2 l/100 km. Dole kopcom bez plynu... Dobré auto, ale nie pre mňa, nemám preň využitie, ani teoretické. Ak ani vy, na pomastenie ega má aj Jeep kopu ďalších modelov. Chcieť však takúto klasiku nie je hriech. A konečne sa to dá aj bez hybridu. 7 z 10 bodov.
AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš
Komentáre k článku