2024-09-08 15:53:00
Mazda 2 Hybrid
Mazda 2 Hybrid
Zdroj: Jozef Murárik

TEST: Mazda 2 Hybrid - Aj tvoja vylepšená tvár znie povedome

Automobilka Mazda má v súčasnej ponuke zaujímavé autá. Benzínové väčšinou.

Lebo po takých je dopyt. Ale čo spraví, keď potrebuje znížit flotilové emisie a prvý elektromobil, MX-30 akosi nie a nie sa dostať do priazne zákazníkov? Spraví hybrid! Toto je Mazda 2 Hybrid po modernizácii.

A hneď skočíme rovnými nohami do vzniknutej situácie. Mazda model s číselným označením 2 už má, ale toto je druhá verzia s iným vzhľadom. Nebojím sa povedať, že Mazda 2 a Mazda 2 Hybrid nezdieľajú ani jeden diel. Je to celkom logické, lebo hybrid vzniká úplne v inej, dokonca európskej fabrike. A má podobne vyzerajúceho súrodenca od iného otca. V tomto zaujímavom vzťahovom systéme vyzerá štandardná Mazda 2 ako od susedov, ale kompletne.

To nič nemení na fakte, že aj Mazda 2 Hybrid je zaujímavé auto. Po ostatnom vylepšení má dokonca aj masku chladiča, ktorá ešte viac hovorí o príbuznosti k tejto automobilke. Má charakteristický tvar, ale zároveň stále vidno detaily pôvodného modelu. Je ako špión v prestrojení. Rozdielmi sa môžeme kochať aj v zadnej časti, kde je inak stvárnené svetelné teleso na oboch stranách. Na Mazde sú svetlá absolútne oddelené a jemne zasahujú do veka batožinového priestoru.

Zdroj: Jozef Murárik

Ako celok pôsobí táto Mazda kompaktne, najmä keď ju postavíte ku väčšiemu autu. Veď je šírka je len 1 745 milimetrov a Mazda 2 Hybrid má byť primárne mestským autom. O výraznosť v urbanistickej džungli sa určite stará nezameniteľná modrá farba. Mazda má síce vo vzorkovníku červenú, ale 2 Hybrid vyžaruje úplne iné vlny. Až by sa dalo povedať, že už stačí iba kúsok a mohla by si zobrať logá Mazdaspeed. Svedčia o tom aj disky so zaujímavým tvarovaným, ale nie lúčov, skôr obruče so zárezmi. Alebo skôr výstupkami?

To je asi jedno, jednoducho disky vyzerajú dobre aj bez aerodynamických krytov a podobných šialených vylepšení. Problém nastáva až v momente, keď sa na toto auto pýtajú okoloidúci, ktorí majú elementárne znalosti o automobiloch. Vždy sa spýtajú, či je to ten koho netreba menovať. Nie Voldemort, ale druhý model od inej automobilky. A ja sa tomu vôbec nečudujem. Veď rozdiely sú len na nárazníkoch, svetlách vzadu, zboku vidno len znaky. Treba však dodať, že táto Mazda 2 Hybrid bude dostupná iba s karosériou s piatimi dverami. Logické riešenie, lebo trojdverová nemôže byť ani základná Mazda 2. Tá bez hybridu.

Zdroj: Jozef Murárik

No a aký je priestor? Batožinový priestor má objem 286 litrov, ale vyzerá ešte menší ako reálne je. Pri jazde som mal pocit, že sa z neho ozývajú pazvuky, ako by tam bolo niečo zle uchytené, možno pod deklom. Takže rada do života, ak nechcete aby vám auto drnčalo, tak si všetko poriadne prichytíte. Neverím, že by Mazda poslala do sveta auto, v ktorom sú takéto parazitné zvuky. Takže áno, Mazda 2 Hybrid je spravená kvalitne, aj keď z tvrdých materiálov. Najmäkší materiál je paradoxne tam, kam siahate najmenej často. Je predsa na kryte prístrojového štítu. A kto sa tam chytá? Chytáte sa skôr dverových výplní, ktoré sú takmer kompletne tvrdé a takisto je tvrdé všetko okolo klimatizácie a radiacej páky.

Predná časť si nechala samostatnú klimatizáciu, ale používa nový displej pred vodičom. A znova sa priznávam, kým som pochopil niektoré logiky ovládania, tak som trošku tápal. Áno, brzdný režim s rekuperáciou dokážem riešiť pákou, ale nastaviť niečo v digitálnom kokpite, ak by sme použili takýto vzletný názov, je celkom tvrdý oriešok.

Zdroj: Jozef Murárik

Avšak to, že je Mazda 2 Hybrid kráľovstvo tvrdých plastov mi vlastne až tak nevadí. Sú to plasty, ktoré vyzerajú, že sa dožijú úspešne vysokého veku. Možno so škrabancami, ale vydržia. Stred prístrojovej dosky okupuje masívny displej s uhlopriečkou 10,5 palca, na ktorom beží iba dotykovo ovládaný systém. Je to v rozpore s tým, čo má Mazda v ostatných modeloch, ale táto Mazda je predsa z trochu z iného súdka a ak by sme hovorili o psíkoch, tak inej rasy.

To ale nič nemení na fakte, že Mazda 2 Hybrid je dobre ovládateľné kompaktné malé auto, ktoré vďaka rozmerom zaparkujete hocikde a určite k tomu pomáha aj celá armáda asistentov. Manévrovanie v meste je absolútna hračka a kto ho nezvládne s týmto autom, tak ten by sa mal zamyslieť nad autonómnymi vozidlami. Napríklad na taxíkmi, alebo električkami. Do nich sadne a vystúpi keď bude potrebovať, absolútne bez námahy a stresu zo šoférovania.

Zdroj: Jozef Murárik

Pohonná sústava Mazdy 2 Hybrid kombinuje trojvalcový motor s objemom 1,5 litra s elektromotorom a malou baterkou, pričom všetko spája elektronicky riadená prevodovka eCVT. Je to azda najrozumnejší hybridný systém, ale na diaľnici už má svoje limity. Na diaľnici potrebuje trochu viac paliva, ale hlavne premieňa ho nielen na rýchlosť, ale aj na masívnejší zvuk. Toto auto sa najlepšie cíti v meste vďaka najrozumnejšej spotrebe. V meste viete s prehľadom jazdiť kľudne aj okolo štyroch litrov, diaľnica posúva hodnoty niekde ku 6,5 litrom. Nehovorím, že sú zlé, ale ako požierača diaľnic potrebujete jednoducho niečo iné. Niečo s hmotnosťou a veľkosťou.

Toto tvrdenie podčiarkuje aj podvozok. Niekedy trochu poskočí a zahrká, lebo má celkom tvrdé naladenie, na túto veľkosť auta. Osobne by som čakal prívetivejšie podvozkové rozhranie. Stále však platí, že môžete zvoliť výbavy bez takto veľkých diskov a komfortu vyššej úrovne sa vám dostane.

Zdroj: Jozef Murárik

Riadne ma ešte prekvapilo, že karoséria sa trošku viac krútila. Trošku viac ako som zvyknutý. Určite za to môže presklená strecha. Mazda 2 Hybrid využíva klasickú roletu, s veľmi zvláštnym ovládaním. Je samonavíjacia a späť ju musíte naťahovať, až kým necvakne. Je to ekvivalent niektorých kufrových roliet. Ale nemám pocit, že by to bolo úplne optimálne riešenie. Nemôžete si otvoriť len kúsok strechy, máte buď, alebo. Vlastne môžete mať polovicu otvorenú a polovicu nie. Medzipolohy jednoducho neexistujú.

Základná cena Mazdy 2 je 15 990 eur. Ale nie tejto. Tej s klasickým spaľovacím agregátom. Ak by ste chceli náhodou Hybrid, tak zaň zaplatíte minimálne 20 690 eur (akcia 18 890 €). Ale nie za ten, čo vidíte na fotkách. Tento, s výbavou zahŕňajúcou presklenú strechu s panoramatickým charakterom stojí až 28 590 eur (akcia 26 790 €). Či je to ešte stále rozumné nechám na vás. Veď Mazda 2 Hybrid je výborné mestské auto s nízkou spotrebou a trochu tvrdým podvozkom. Môžeme ho nazvať dynamickým. Dynamickým do miest s dobrou kvalitou ciest.

Závažná otázka znie, čím chce Mazda 2 Hybrid zaujať v tejto preplnenej triede. Azda najmä tým, že je reálnym full hybridom. Full hybridom za trochu vyššiu cenu. Lenže reálnych konkurentov je málo a práve hybridná verzia bude zvádzať výrazné boje s klasickou Mazdou 2 iba so spaľovacím motorom a výrazne nižšou hmotnosťou.

Zdroj: Jozef Murárik

Technické údaje

Model: Mazda 2 Hybrid Homura Plus
Počet valcov: 3
Zdvihový objem motora (cm3): 1490
Prevodovka: eCVT
Poháňaná náprava predná
Systémový výkon (k):  116
Výkon (kW/ot.):  85/5500
Krútiaci moment (Nm/ot.): 120/3600-4800
Maximálna rýchlosť (km/h): 175
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 9,7
Spotreba kombinovaná (l/100 km): 3,8-4,0
Dĺžka/šírka/výška (mm): 3940/1745/1500
Rázvor náprav (mm): 2560
Objem batožinového priestoru (l): 286
Objem palivovej nádrže (l): 36
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1185
Užitočná hmotnosť (kg): 530
Hmotnosť brzdeného/nebrzdeného prívesu (kg): 450/450
Rozmer pneumatík: 205/45 R17
   
Základná cenníková cena modelu: 20 690 €
Základná cena verzie 28 590 €

AUTOR: © Zoznam/Jozef Murárik

Komentáre k článku