2024-09-05 17:50:00
Peugeot 5008 Hybrid
Peugeot 5008 Hybrid
Zdroj: Jozef Murárik

TEST: Peugeot 5008 Hybrid - Keď moderných MPV už takmer niet

Zacestujme si trochu v čase. Peugeot 5008 nebol vždy tým, čím je teraz.

Alebo bol? Vlastne skôr bol. Vždy bol 7-miestnym autom, teda aspoň autom s potenciálom 7 miest a mal slušné priestorové pomery. Lenže v priebehu času alternuje svoju podstatu z MPV na crossover až SUV. Aj keď Peugeot predstavil úplne novú generáciu, máme stále tú prvú SUV verziu, ktorá má stále čo povedať.

Interiérovo má, ale tým, čo je pod prednou kapotou až tak veľa vody nemútila, preto pribudol nový hybridný systém s 1,2-litrovým motorom tretej generácie s iným spaľovacím cyklom a tiež s novou šesťstupňovou automatickou prevodovkou s dvomi spojkami a zabudovaným elektrickým motorom. Znova výlet do sekcie spomienok, kedysi toto auto malo dokonca aj dvojliter na naftu s výkonom 130 kW (177 k). To boli časy!

Dosť bolo spomínania, vráťme sa do prítomnosti. Peugeot 5008 na kompaktných rozmeroch prináša až 7 miest a veľké objemy batožinového priestoru pri 5 sedadlách. Jasné, veď tie zadné dve sú väčšinou núdzové. Ale sú aspoň nejaké. Mne sa podarilo do auta natlačiť kompletne sedem ľudí, pričom mi veľmi pomohlo posúvanie stredných sedadiel. Predné sedadlá sú každé samostatne a vlastne každé má aj ukotvenie Isofix. V treťom rade ale budete hľadať márne, tam detské sedačky chytíte maximálne cez pás.

Zdroj: Jozef Murárik

Interiér verzie GT, v prípade modelu 5008, predvádza, že vie ukázať nielen priestor, ale aj komfort a hlavne kvalitu. Peugeoty v týchto prevedeniach a generáciách vyzerajú extrémne dobre spravené a ani dvojkrídla lakťová opierka nie je ozvučená vŕzgavými tónmi. Pozrime sa len na to, čím sa GT líši do ostatných verzií. Je to čalúnenie a na predných sedadlách vidno väčšie bočnice na lepšie držanie tela v zákrutách.

Sedadlá sú naozaj príjemné a jediné, čo sa na nich dá kritizovať je, že pôsobia akoby mali kratší sedák. Ale nie je to tak, sedák je dostatočne dlhý, len sklon a kinetika sedenia sú trochu iné a preto vytvárajú ten dojem.

Zdroj: Jozef Murárik

Peugeot 5008 využíva princíp i-Cockpit, ktorý stále hovorí o displeji pod čelným sklom, displeji v strede natočenom k vodičovi a o malom volante. Všetko toto v aute je úplne štandardne. A štandardne aj informačno-zábavný systém. Už pri facelifte neimplementoval novú generáciu, musíte si vystačiť s tou staršou. Stále funguje, stále je použiteľná aj táto generácia, stále je aktualizovaná, ale už na nej vidno zub času. Vidno ho najmä v prípade, že ste prišli do kontaktu s novou verziou vozidiel nielen od automobilky Peugeot, ale od celého koncernu Stellantis.

Aj na princíp i-Cockpit by ste si mali zvyknúť, ale to nie je veľký problém. Najväčší problém bude azda menší volant. Avšak volant predvádza, že je vhodný na každodenné spolužitie, lebo ma stále fyzické tlačidlá s možnosťou ovládania niektorých dôležitých funkcií. Tempomat na ňom nenájdete. Ten má samostatný ostrovček pod volantom, ako to Peugeot začal kedysi dávno. Pamätám si, že prvé auto s podobným riešením bol Peugeot 307 v roku 2001.

Zdroj: Jozef Murárik

Len pre pripomenutie, zvonka verzia GT predvádza šarm a dynamiku vďaka neohraničenej prednej maske, ale aj vylepšeným svetlometom od ostatného faceliftu. Od toho už uplynul ale dostatok času na to, aby auto pomaly pomyslelo na novú generáciu. Peugeot ju už aj predstavil, ale ešte určite rok potrvá, kým sa k nám dostane a dovtedy bude súčasný model 5008 stále aktuálnym aj z pohľadu tvarov. Veď tento štýl sa automobilke podaril znamenite.

Aj po tých rokoch je model 5008 stále aktuálny, stále pekný a stále praktický. Nevadia mu ani väčšie zliatinové disky a vizáž podporuje dvojfarebné lakovanie. Vyniká najmä pri kontrastnej bielej farbe. Je to síce všetko z monochromatického spektra, ale aj napriek tomu vyzerá Peugeot 5008 vynikajúco. Svojimi tvarmi umne maskuje reálnu veľkosť. Vyzerá kompaktnejšie a o veľkosti svedčí maximálne dĺžka zadných dverí. Vlastne tá by mohla byť jediným väčším vizuálnym problémom auta zvonka. Nie je to úplne tvarový problém, ale môže to byť problém parkoviskový, keďže niektoré osoby nedbajú na otváranie dverí až tak veľmi. Sú to zväčša osoby menšieho vzrastu a veku.

Zdroj: Jozef Murárik

Toto všetko sú charakteristiky, ktoré mal Peugeot 5008 už doposiaľ. Či už pred faceliftom, alebo po facelifte. Lenže čo je nové? Nové, z nášho pohľadu, je použitie iného pohonného aparátu. Tou novinkou je hybrid. Pozostáva z 1,2-litrového trojvalca s prepracovaným fungovaním a z elektrického motora, ale aj novej 6-stupňovej dvojspojkovej prevodovky. Radí automaticky, ak by to bolo treba zdôrazňovať.

Teória by bola jasná, ale ako funguje hybrid v skutočnosti? Na moje prekvapenie až príliš dobre. Vôbec mu nemám čo vytknúť, kedysi som mal nejakú verziu, ktorá trochu trhala, ale v tomto Peugeote 5008, v tomto konkrétnom, bolo všetko dobre zabehnuté a prevodovka radila hladko, takže nebolo cítiť žiadne presuny medzi elektromotorom, motorom, medzi radenie prevodov, všetko išlo pekne bez akýchkoľvek zlých ťahov.

Zdroj: Jozef Murárik

Peugeot 5008 s hybridom síce niektorí označujú za mild hybrid, ale pritom je to full hybrid. Dokonca aj v 90-kilometrovej rýchlosti dokáže vypnúť spaľovací motor a dokáže ísť iba na elektrickú energiu. A ak sa posnažíte, aj bez prepínača, dokážete jazdiť na elektrickú energiu aj štandardne. Vlastne o jazde na elektrickú energiu viete najmä vďaka prepnutému rýchlomeru, ktorý získa modrú farbu miesto klasickej bielej. Samozrejme, trochu zmenu aj cítite, ale niektorí jedinci ju pri silnejšie pustenom rádiu registrovať nebudú.

Nový hybrid v 5008 je výbornou voľbou a je vhodný aj z hľadiska spotreby. S diaľnicami sa dá dostať do 7 litrov, možno aj do 6,5 litra, poľa toho, či idete na sever, alebo na juh. A ak jazdíte mimo diaľnic, tak sa viete pozerať na cifry okolo 5,5 litra. Ale musíte si trochu dávať na pravú nohu pozor. Bez akýchkoľvek problémov viete mať kombinovanú hodnotu 6,2 litra, čo je podľa mňa úplne super údaj a vynikajúci výsledok s ohľadom na veľkosť auta. Je to až naftová spotreba, takže naftový agregát ako taký v ponuke chýbať nebude. Jediný, ktorý by mohol chýbať je ten s objemom 2 litre a výrazne vyšším výkonom. Predsa má lepšiu dynamiku. S podobnou spotrebou.

Zdroj: Jozef Murárik

Čím vlastne bude Peugeot 5008? Jednoznačne a bez akýchkoľvek vykresľovaní chce byť autom, ktoré splní rodinné požiadavky, má korene vo vozidlách MPV, ale pridáva nejaký ten cool bodík naviac za vzhľad s terénnejším zjavom. Cena takéhoto auta je 37 490 eur. Myslím tú základnú. Konkrétny kus na fotkách je ešte vybavený nejakými prvkami naviac, takže bude stáť možno o kúštik viac. Ale za svoje peniaze dostanete všetko potrebné vrátane tých sedadiel vzadu. Je už len na vás, či využijete viac veľký batožinový priestor a možnosť posúvať sedadlá, alebo využijete práve dvojicu sedadiel pre menších pasažierov naviac. Nehovorím, že dospeli by sa tam nezmestil, ale nadšení z toho nebudú. Najmä ak máte v pláne dlhšiu trasu.

Ako zhodnotiť Peugeot 5008 s hybridným pohonom? Ja si myslím, že je výborným rodinným autom s pekným štýlom, pre tých, čo nepotrebujú trhať rýchlostné rekordy a chcú sa prepraviť z jedného miesta do druhého. Dokonca ani so siedmimi pasažiermi, ak je z toho časť detí, nemáte problém s dynamikou. Toto je ešte auto, ktoré vás nekarhá za prekročenie rýchlosti o 1 km/h, je to auto, ktoré dokážete využiť ako pracovné, ale aj ako rodinné, je to podobný univerzál ako boli kedysi vozidlá MPV, akurát je trošku ďalej od zeme.

Zdroj: Jozef Murárik


AUTOR: © Zoznam/Jozef Murárik

Komentáre k článku