TEST: SEAT Arona Limited TSI – osviežená a osviežujúco zábavná
SEAT Arona tu stále je a nikam neodchádza. Značke sa po facelifte podarilo auto ešte o trošku ozvláštniť.
Facelift modelu Arona prebehol myslím minulý rok. Model dostal výraznejší dizajn, prepracovaný interiér. Motorová ponuka zostala rovnaká. Trojvalec pre väčšinu a štvorvalec ako vrchol ponuky. I keď je jasné, že našinec dobre vie, že štyri sú viac ako tri, pri tomto aute sa za štvorvalcom až tak hnať netreba.
Jednak preto, lebo so stopädesiatimi koníkmi veľmi nemá čo robiť a druhak pre značnú finančnú úsporu v prípade kúpy menšieho motora. Ten vo svojej 85 kW verzii ponúka malému crossoveru všetko čo potrebuje. Teda tichý príjemný chod, nízke prevádzkové náklady a tiež príjemnú dynamiku, ak si ju vodič žiada. Nie je to nič pre tých, ktorí majú namiesto nohy ťažítko. Auto nebude úsporné, ak od neho budete očakávať niečo čo nemá, ale pre príležitostné ostrejšie zrýchlenie a pohodlné predbiehanie má dosť koní aj „ňútnmetrov“.
Arona si počas 600+ km testu pýtala v priemere 6,0 litra benzínu na 100 km. Ako možno viete, nie som pretekár, ale ani nemám zvlášť ľahkú nohu. Z môjho pohľadu je preto 6 litrov spotreby naozaj potešujúci údaj. Vlastne si ani nepamätám, že by som s týmto autom niekedy dosiahol lepší dlhodobý priemer bez zvýšenej snahy o úspornú jazdu. Bude to sčasti aj tým, že v testovacích kilometroch tentokrát prevažovali okresné cesty, ktoré prirodzene spotrebu ťahajú pod šesť litrov. Nájazd teda po prepočte zodpovedal 50% jázd po okreskách, 35% boli diaľničné kilometre a zvyšných 15% patril pohybom v mestách. Jednoliter nie je hybrid, takže v meste si bude pýtať viac. V mojom prípade to bolo v závislosti od hustoty premávky okolo 7 litrov. To isté i na diaľnici.
Pružnosť motora spojeného so základnou dvojspojkovou 7-stupňovou prevodovkou je potešujúca. Motorček ľúbi otáčky a keď už sa prebudí turbo, pridáva veľmi sviežo. Prevodovka má svoje nuansy, no za pár kilometrov sa naučíte, kedy a koľko plynu treba, aby jazda nebola kostrbatá a prevodovka sa zbytočne nemračila.
Pružnosti sú priemerné. Zo 60 na 100 km/h za 7,13 sekundy. Z 80 na 120 km/h zrýchli Arona za 8,65 sekundy. To znamená, že predbiehať sa dá, ale netreba sa hrať na pretekára a predbiehať radšej na dlhších voľných úsekoch.
Arona sa vyznačuje komfortne naladeným podvozkom, ktorý umožňuje obutie aj väčších diskov. Tie samozrejme pýtajú viac paliva, ale ako vidíte, ani 18-palcov nevie dramaticky ublížiť spotrebe. Väčšie nerovnosti samozrejme cítite, ale toto auto bolo vybavené adaptívnymi tlmičmi a po všetkých tých kilometroch s rôznymi Aronami rovno píšem, že zážitok z mäkkého podvozku je to najväčší. V športovom nastavení je to o niečo tvrdšie, ale stále príjemné. Podvozok je skrátka ladený tak, aby potešil väčšinového zákazníka. Ten chce auto, do ktorého sa ľahko nastupuje, dobre sa z neho vidí, dobre sa s ním parkuje, no má tiež veľkú kabínu a príjemnú jazdu.
Daňou za pohodlnejší podvozok je samozrejme sklon k väčším náklonom, keďže ťažisko auta je vyššie. Náklony ale s prekvapivou rýchlosťou (na zvyky koncernu) okamžite stopne ESC a kontrola trakcie. Auto vôbec nepripúšťa nakláňanie v podobnom duchu ako francúzske autá. Jazda je teda bezpečná a ani prudké manévrovanie nedovolí Arone hodiť si hlavičku do jarku, i keď na lade v tom jarku môžete skončiť ľahko. Tam nepomôže nič iné, než rozum v hlave vodiča...
Priestrannosť kabíny som tu riešil už opakovane. Vnútri je to rozmermi súčasná Ibiza. Akurát máte nad hlavou vyššiu strechu, takže jazdiť vedia v aute aj štyria vyšší. Priestorová rezerva v oblasti kolien je na zadných sedadlách malá, ak vpredu sedí niekto vyšší, no s trochou snahy sa to dá ukočírovať. Viezli sme sa aj piati a ako by povedali deti: tuačii sme sa. Ale polhodinová bola v pohode. Horšie by to bolo pri dlhších trasách v horúčave, veď vzadu ani nie sú priznané výduchy vzduchotechniky. Batožinový priestor ale na malosť netrpí a vyše 400 litrov v papieroch je uveriteľných aj pri pohľade dnu.
Testovaná Arona bola v limitovanej edícii s prozaickým názvom Limited. Ten už v ponuke nie a je to škoda. Jednak pre zaujímavú sivú farbu Graphene Grey, športové doplnky, ktoré ešte väčšmi zvýrazňujú športovejší naturel súvisiaci aj s FR výbavou, z ktorej Limitka vychádza. Najväčším benefitom výbavy ale pre mňa boli pekné a funkčné športové škrupinové sedačky, ktoré boli súčasťou tejto limitky. Také si v aute tejto veľkosti obvykle nemôžete dopriať. Výborne držia telo a majú solídne bočné vedenie. K veselému charakteru výkonnejšieho jednolitra dobre pasujú. Kombináciu športových prvkov s danou motorizáciou v malom komfortnom aute by som nazval rurálne športovanie. Na menej frekventovaných a miestami rozbitých cestách môže byť takáto vyčančaná Arona veľká frajerka.
U dílerov naďabíte na pár skladoviek a ak by ste nie, možno vás väčšmi zaujme nová akcia s názvom FR Max. Ponúka viac výbavy za menej peňazí – ako inak. 7 z 10.
|
AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš
Komentáre k článku