TEST: Ford Tourneo Kuriér - Obľúbená kategória sa potichu vracia
Toto je Ford Tourneo Courier vo verzii Active. Ale skôr než sa k nemu dostanem skúsim vysvetliť ako to má Ford s úžitkovými a rodinnými autami.
Ak chcete úžitkové auto, tak je pre vás Transit, ak rodinné, tak Tourneo. Toto je celkom jednoduché. Zložité to začína byť až pri veľkostných verziách. Ako to je s roztriedením?
Základný a veľký Transit nemôže byť ako Tourneo a je vo forme veľkej dodávky. Tie stretávate bežne a majú ich aj kuriéri a iní dopravcovia. Prvým Tourneom v ponuke je prevedenie Custom, ktoré by sa dalo prirovnať ku Volkswagen Caravelle, prípadne ku Citroënu Spacetourer. Ešte menší, na veľkosť Renaultu Kangoo, je Tourneo Connect a toto je Tourneo Courier, ktoré predstavuje základný stupienok pri určovaní podobných vozidiel Fordu. Vlastne to nie ani zložité, len spomenúť si na správny druh označenia môže trochu trvať.
Ešte viac zaujímavé to začne byť, keď porovnáme Courier s Connectom. Sú v podstate porovnateľne veľké, ale každý automobil na inú cieľovú skupinu. Connect je jednoducho väčší a Courier predstavuje základnú rodinnú mobilitu po odchode modelov C-Max. A tým som vlastne povedal to najdôležitejšie. Courier novej generácie nemusí nahrádzať Courier predchádzajúcej generácie, stačí, keď nahradí menší C-Max. Na Grand C-Max má Ford predsa Tourneo Connect.
Ford modelu Tourneo Courier vtlačil veľmi zaujímavú tvár, ktorá pôsobí drsne a prednú časť má takmer vertikálnu. Široká predná maska nadväzuje na svetlomety. Pri nich sa možno zastavím. Tourneo Courier má svetlomety s halogénovými žiarovkami, ktoré môžu byť doplnené o denné svietenie LEDkami. Ohŕňate nosom? Verte, že nemusíte. Svetlá svietia obstojne, ale dôležitejšie je, že sú lacné na výmenu, v prípade akéhokoľvek poškodenia.
Toto ale nie je štandardná verzia Titanium, vidno to podľa plastových lemov okolo celej spodnej časti vozidla. Ford výbavu Active ponúka pri viacerých vozidlách a práve najmenšiemu Tourneo Courier sedí prevedenie dokonale. Naviac môže byť doplnené diskami s priemerom až 17 palcov s brúsenými plochami. Ak túto výbavu doplníte správnou farbou, tak budete mať auto vyzerajúce moderne a veľmi dobre. Veď dvojfarebné lakovanie toho, čo vidíte na fotkách je priam dokonalé. Zelený spodok s bielou strechou tiež vyžaruje terénne ambície. Vyzerá dokonca tak odhodlane, že sa, na pohľad, nezľakne žiadnej prekážky, ktorú pred vozidlo postavíte. Limitujúci faktor nie je ani príliš nízka svetlá výška. Veď ma adekvátnych 170 milimetrov.
To, že auto vyzerá spredu ako krabica a má dĺžku 4 343 milimetrov hovorí veľa o vnútornom priestore. Prirovnanie ku krabici myslím na základe takmer zvislých bočných stien. Tie predznačujú extrémny priestor v interiéri. Ale nečakajte zase zázraky. Medzi zadnými blatníkmi je totiž iba 1 172 mm, takže paletu na šírku v štandardne eur do vnútra vo nevopcháte. Aj tak ma batožinový priestor objem 570 litrov a dokáže tak zhltnúť všetko batožinu. Vlastne palety asi nakladať nebudete kvôli výklopnej zadnej časti. To by bolo celkom nepraktické.
Priestor na zadných sedadlách je akurát, najviac ho bude pre toho, čo sedí vpravo vzadu, ak trochu uberiete spolujazdcovi z miesta na kolená. Zadné sedadlá sú delené na 2 kusy, veľmi zaujímavo vyzerá háčik na stredný pás v tvare veľkého trojuholníka, cez ktorý pás musíte priviesť zo strechy. Dôležité je, že do zadnej časti nastupujete cez dvojicou posuvných dverí. Ich otvor je široký tak akurát a posuvné otváranie eliminuje kontakty s inými vozidlami. Kiež by to tak bolo aj opačne a ostatní parkujúci by tiež dbali na zachovanie ostatných vozidiel.
Tým sa dostávame dopredu. Sedadlá sú tu dve, lakťová opierka iba jedna, pričom je umiestnená na sedadle vodiča. Takže priority boli jasné už od začiatku. Prístrojová doska pôsobí celkom jednoducho, pred vodičom je prehľadný displej a v strede druhý displej. Toto auto nepotrebuje obrovské dotykové plochy, toto auto si vystačí s menšími, ale o to použiteľnejšími zobrazovacími prvkami. Ford nezabudol ani na bezdrôtové nabíjanie, ktoré ma perforáciu, možno kvôli čiastočnému chladeniu.
Na predných sedadlách sa cestuje až prekvapivo dobre. Verziu Active v interiéri spoznáte podľa iných poťahov so štylizovaným A na predných operadlách. Čo je ešte zaujímavejšie je priestor medzi displejmi. Vyzerá ako výduch, ale je pritom stavaný na umiestnenie držiaku mobilného telefónu. Toto je milé a zaujímavé riešenie. Prístrojovka je pritom veľmi elegantná a dopĺňa ju sivo-modrá farba. Môžem povedať, že ovládacie pole vsadené do vrúbkovaného plastu pripomína staré rádiá.
Dotyková plocha a koliesko však ovládajú niektoré atribúty displeja využívajúceho systém Sync 4. V jeho útrobách je zakomponované aj ovládanie automatickej klimatizácie s jednou zónou. Ford Tourneo Courier nie je o výstrelkoch, preto tu máte klasickú radiacu páku, klasickú ručnú brzdu, ale aj klasický volant s obyčajnými tlačidlami a posuvnými prepínačmi. Chýba mi tu niečo? Asi nič. Všetko je na svojom mieste a fakt, že má vozidlo iba dotykový displej na ovládanie vlastne všetkého mi vôbec neprekáža. Veď displej podporuje napríklad aj bezdrôtové zrkadlenie mobilných telefónov cez Apple CarPlay, ale aj Android Auto.
Rozmery a prierez vozidla budú zasahovať do jazdných vlastností a hlavne spotreby. Veď toto auto má na výšku meter-osemdesiat a rovnako má aj šírku. Pavidelný štvorec má pod prednou kapotou litrový trojvalec s výkonom 92 kW (125 k), ktorý môže mať buď manuálny 6-stupňový štýl radenia, alebo automatickú prevodovku so siedmimi stupňami a dvomi spojkami. Toto je dvojspojkový automat. Radí príjemné, vôbec netrhá, dokonca mám pocit, že zabúda aj na štandardné nuansy prevodoviek s dvomi spojkami.
Dynamika je taká akurát, veď zrýchlenie na stovku trvá 11,2 sekundy. Toto auto nikdy nebude trhať asfalt, ale zároveň dokáže celkom svižne presun kamkoľvek. Lenže s akou spotrebou sa tam dostane? Litrový trojvalec sa najmä na diaľnici trochu trápi, čo je znakom vyššej spotreby. Po diaľnici viete s autom jazdiť za prísuny od 8 do 8,5 litra. Avšak zbehnite z diaľnice, nájdite bočné cesty a razom sa pozeráte na spotrebované priemery okolo 6,5 litra benzínu na 100 km. Možno aj tá diaľnica by bola lepšia, kedy využívam maximálny povolený limit. Žmurk, Žmurk.
Ford postavil auto, ktoré sa môže prezentovať ako nástupcu modelu C-Max. Do nástupníctva Grand C-Maxu mu chýba trochu viac variability. Možno posuvné sedadlá, ale hlavne dvojica prídavných sedadiel v kufri. Ak chcete náhradu za Grand C-Max, pozrite si väčšie Tourneo Connect. Ak chcete náhradu za obyčajný C-Max, tak Courier je optimálny. Dokonca ani nestojí nejako zásadne veľa. Základná cena je 22 248 eur, pričom štýl, ktorý vidíte na fotkách, stojí približne 27-tisíc eur. Najväčšou škodou vozidla je, že do neho Ford nedáva, aspoň na náš trh, naftový agregát. Asi by to bolo neekonomické. Vo fabrike v Rumunsku na to ale rozhodne prípravu majú. Veď robia naftový Transit Courier. Pre toto auto by mal mať ideálne tak 100 kW (136 k).
|
AUTOR: © Zoznam/Jozef Murárik
Komentáre k článku