2024-08-15 15:07:00
BMW 520d xDrive
BMW 520d xDrive
Zdroj: jh

TEST: BMW 520d xDrive Touring – diaľničná nuda

Hneď na začiatok testu pre vás mám urgentnú otázku: naozaj chcete do nového päťkového bavoráka základný naftový motor?

A keď je vaša odpoveď áno, mám podotázku: prečo si to robíte? Sebatrýznenie je dnes bežné, avšak obvykle sa deje inak ako kúpou auta za deväťdesiat tisíc, ktoré vás po zbytok užívania bude nudiť. Ja viem, že žijeme v tomto našom malom skanzenovitom štáte, ktorého najväčšie historické šťastie je, že nie je o tisíc kilometrov viac na východ (lebo by nikdy ani nevznikol a ak by aj vznikol, nebol by ničím iným len zanedbateľnou guberniou). Viem, že k takémuto štátu patria isté ťažko vykoreniteľné preferencie, ale...

Ale aj tak si pri každom teste nového prémiového auta s naftovým motorom kladiem tú istú otázku: prečo? Prečo vlastne? Prečo vlastne toto niekto chce? Dnes? V dobe Euro6e?

Lebo naposledy? Lebo potom už nikdy viac? A to je zároveň jediná z dvoch odpovedí, ktoré uznávam. Lebo naposledy je jediná odpoveď ktorá hovorí, že nie ste blázon, že žijete s nami v rovnakom storočí a aspoň časťou mozgu to dokážete poňať. Že ste sa skrátka k peniazom na nové auto nedostali tak, že ste zdvihli zo zeme čudnú igelitku a v nej bol zlatý poklad... Že vás to stálo aspoň trošku námahy.

Zdroj: jh

A na ňu mám odpoveď: pre kroje ministerky kultúry, pre mozgy všetkých plochozemcov, aspoň si zoberte šesťvalec! 540d xDrive Touring. Ešte stále tu je. Naftové kombi s poslednou generáciou ikonického radového šesťvalca. Stojí o osemtisíc viac, ale to vám nemôže vadiť. Lebo vy to chcete zažiť ešte raz. Naposledy. Tak to aspoň urobte so všetkou pompou, nech to za to naozaj stojí.

A ak ste za ostatné riadky napriek poslednému tvrdeniu nadobudli dojem, že autor je eko slniečko odtrhnuté od reality, mýlite sa. K celej možnosti výberu motorizácie totiž pristupujem úplne prozaicky, bez ľahko spochybniteľných eko tvrdení. Lebo beztak je nové auto obrovskou záťažou na životné prostredie. Ostatné sú už len drobné. Tu ide len o to, že s výberom naftového štvorvalca s xDriveom si totálne pokazíte dojem z tohto výnimočného auta. Zvolíte si niečo, čo je dnes reálne určené len pre extra obmedzenú cieľovú skupinu. V nej sa nachádzajú vysokopostavení manažéri s absurdnou povinnosťou precestovať denne tisíce kilometrov po diaľniciach s obmedzenou rýchlosťou. Iba pre nich má tento motor zmysel. Lebo ostatní, keď si kupujú BMW, nevyhnutne musia očakávať aj nejaký zážitok a tento motor ten zážitok nieže nemá, on ho ešte aj potláča.

Nechcete naftový šesťvalec? Je vám pridrahý? (A toto nie je pridrahé? Naozaj?). Tak si vezmite benzínový model. Zoberte si plug-in hybrid, ktorý všetkú range anxiety (obavy z dojazdu) hodí do smetia. No aj tak je absolútne najlepšou voľbou pre tento model motorizácia s označením i5 M60, respektíve jej pokojnejší variant i5 40 sDrive. BMW radu 5 je tak ako BMW radu 7 absolútne najlepšie ako elektromobil. Jazdne, zážitkovo, dynamicky, komfortom.

Zdroj: jh

A i5 40 sDrive je elektrické BMW s masívnym dojazdom, pohonom zadnej nápravy a komfortom a luxusom, ktorý k tomuto autu patrí a to aj v prípade dynamiky. A to vám nepíšem na základe cenníkových pozorovaní, ako jeden z mála novinárov som na i5 40 sDrive Touring čo-to odjazdil. Nepotrebujete M60, aby to bolo výborné dynamické a zároveň úsporné auto.

Lebo aj adekvátna dynamika, možnosť predbehnúť čokoľvek a kedykoľvek patrí k tomu, čo sa skrýva pod pojmom prémia. Bez tohto parametra je to len veľmi drahá a značne pohodlná truhla.

Nie, štvorvalec s xDrive do BMW radu 5 jednoducho nepatrí. Je to hriech. Je to chyba v 99,5% prípadov potenciálnych zákazníkov radu 5. Zvyšné 0,5% naozaj potrebuje odjazdiť denne stovky, ba až tisíce kilometrov a rozpočet im 540d skrátka nevezme.

Zdroj: jh

A čo ma vedie k týmto tvrdeniam? Osobná skúsenosť. Už v minulej generácii bola verzia 520d o ničom. Testoval som ju však vo verzii so zadným náhonom, navyše s prioritou úspory paliva a tak znela ešte ako-tak rozumne. Chceš jazdiť za málo, chceš jazdiť veľmi veľa a v pohodlí. V poriadku 520d je OK. To čo vtedy bola špeciálna úsporná verzia je dnes verzia normálna. Navyše má toto auto ešte aj xDrive. Áno, vie mať peknú spotrebu. Vie odjazdiť takmer 1000 kilometrov na nádrž. Ale 145 kW v Euro6e v dvojtonovom aute jednoducho nie je dosť. Priam cítite ako po zašliapnutí plynu auto preratúva ťažkú matematiku. Vzorce víria v riadiacej jednotke, prudko uvažuje o tom, ktorým kolieskom, ktorým aktuátorom a ktorým relátkom kedy pohnúť, aby výsledný kokteil emisií výfukových plynov bol v súlade s potrebami aktuálne platnej normy. Steptronic je jedna z najlepších prevodoviek vôbec, no v ostatnej generácii spaľovacích áut ani ona nemôže pracovať tak ako v minulosti. No a potom sám motor nemôže do vecí hrabnúť so všetkou pompou, musí jemne, nežne, opatrne. Hlavne aby to celé fungovalo, aby z výfučíka nevyšlo o 0,005 niečoho viac. A tak so zošliapnutým plynom na podlahe čakáte a čakáte a keď sa už dočkáte, zistíte, že ste čakali zbytočne. Toto nie je dynamika hodná moderného BMW, toto nie je dynamika, ktorá by samotnému autu siahala po päty. Lebo rad 5 novej generácie je príliš dobrý, aby ste ho mrzačili naftovým štvorvalcom. Naftový štvorvalec si prosím kúpte do Passatu. Tam dostanete podobnú úroveň jazdy, podobnú úroveň priestoru, podobne veľký kufor a motor bude tomu všetkému rozumieť a bude to stíhať.

Dvojtonový rad 5 má totiž s 520d xDrive horšiu dynamiku ako auto z rovnakej triedy, ktoré má už desať rokov, tiež jazdí na naftu, tiež má automat, no má o 350 kíl menej a zároveň má o bezmála 40 kW menej. Reaguje rýchlejšie, ťahá omnoho svižnejšie. Nemá takú hmotnosť a hlavne takú veľkú zátku vo výfuku. 

Zdroj: jh

Tvrdenie, že toto je príliš dobré auto na obyčajný naftový motor ale nie je len o dynamike, je aj o pocite z jazdy. Mám v sebe agrárnu osobnosť. Keď jazdím s naftovým autom a počujem a cítim jeho prejav, jeho silu, jeho vibrácie i jeho drsný zvuk a chod, malý traktorista vo mne fučí blahom. Lenže tu z toho nič nemám. Tu je motor a jeho chod tak dobre utlmený a navyše samotný motor má také vysoké vstrekovacie tlaky, také vyšpičkované vznietenie zmesi, že len vzdialenie pripomína entitu, ktorú nafťáci volajú poriadny naftový motor. Ani tá 540d už nie je tým, čím bývala, ale stále má šesťvalcov a správa sa jednoducho inak.

A keď si tak sedíte na diaľnici, či na okreskách v tomto aute a snažíte sa počúvať, čo vám motor hovorí (profesionálna deformácia), zistíte, že vás to, čo vám hovorí vlastne ani nezaujíma, a že z hľadiska NVH (noise, vibration, harshness) je toto iba malučký krôčik od elektromobilu. S tým rozdielom, že to ticho, absencia vibrácii a drsnosti chodu vám na oplátku nedá okamžitú reakciu na plynový pedál, prudké zrýchľovanie. Zrýchlenie zo 60 na 100 je za čas z kategórie dobrý priemer: 5,81 sekundy. Zrýchlenie z 80 na 120 km/h je za čas, ktorý je lepší ako dobrý priemer: 7,22. Lenže dobrý priemer je práve ten Passat, či Superb. Na kieho krista si potom kúpim auto o tretinu drahšie, ktoré nie je o nič lepšie? Lebo značka? A čo ste sa už úplne pomiatli?!

Zdroj: jh

Toto auto je nepochybne obrovské, je to ako minulá generácia radu 7 s batohom. Priestoru je tam v každom ohľade dosť, kufor je zmysluplný a obrovský.

6,4 litra nafty na 100 km. V kombinovanom cykle pri snahe o suverenitu pri predbiehaní, no obvykle pohodovo a v pomere nájazdu 40:40:20 (diaľnice:okresky:mesto). Auto je mild-hybrid. Takže vie celkom rýchlo rozbehnúť motor a bárskedy ho vypne skôr, než zastavíte. Tie reštarty ale nie sú až tak hladké ako u E-čka od Mercedesu. A to skrátka preto, lebo v Mercedese začali mild-hybridy piplať o nejaký ten rok skôr a azda i o kus dôslednejšie.

Pointa tohto príspevku je hádam jasná: Áno, 520d xDrive je výborné auto. Máte BMW, takže jazdí vynikajúco, jeho prítomnosť na cestách a parkoviskách je hmatateľná a dominantná. Má špecifický dizajn, ktorý v konfigurátore vyzerá čudne, ale v realite svedčí. Má krásny interiér, má kopu vychytávok, ktoré sa vám môžu i nemusia páčiť. Má prvotriedne asistenčné systémy. Je v ňom ticho ako v hrobe, jazdí ako žehlička, ale stále máte dojem, že viete, čo sa deje pod kolesami. Navyše v ňom sedíte vyššie, než ste sedeli v minulých generáciách, čo je jasná snaha vylepšiť pocit z posedu, dodať lepší výhľad vpred a zakonkurovať SUV modelom. Tu skrátka sedíte tak, akoby ste mali verziu Scout, alebo Alltrack, alebo čo... Ale je to fajn. Päťka skrátka športovosť tak trochu opúšťa v prospech modernej klientely a necháva ju pre skoro rovnako praktický rad 3. Ok, beriem. Cieľovky sa menia.

Zdroj: jh

Ale menia sa aj očakávania. A keď si najprv vyskúšate päťkové BMW s plug-in hybrido, či s perfektnou elektrikou, nafta bude krok späť. A dva kroky späť, ak to bude naftový štvorvalec. Toto auto je jednoducho príliš dobré na to, aby ste mu upreli hmatateľnú a zaujímavú technickú vyspelosť, technológiu, ktorá vám otvorí nové obzory, pripraví nové zážitky, umožní vám nenudiť sa za volantom, sledovať miesenie síl rôznych svetov. Úprimne si zaslúži možnosť kombinácie sily elektriny so spaľovacím motorom, zaslúži si čistú elektrinu. Vy si to zaslúžite. Lebo vy ste človek hodnotný, vzdelaný. Človek, ktorý už má čo to odžité, odskúšané a tak ako nepodliehate výstrelkom módy, tak nie ste spiatočnícky a dokážete oceniť, keď je niečo skrátka lepšie a zaujímavejšie. Či? 6,5 z 10.

Pri porovnaní štvorvalcových konkurentov menom Mercedes E 220d a BMW 520d je víťazom Mercedes. Pri porovnaní novej generácie E-čka s novou päťkou je víťazom päťka. A to predovšetkým pre výborné elektrické modely, nový infotainment i lepšie ceny. Áno, Mercedes bol vždy drahší a áno, bez doplnkov vyzerá lepšie. S M-paketom je ale nová päťka obdivuhodná a jej krivky dlho nezostarnú. O to viac boli, keď viete, že dynamický dizajn nie je za jedno s motorom Podkapotou.

Zdroj: jh

 

Technické údaje

Model: BMW 520d xDrive Touring
Počet valcov: 4
Zdvihový objem motora (cm3): 1995
Prevodovka: 8-stupňová automatická
Poháňaná náprava zadná a predná
Výkon (kW/ot.):  145/3700 
Krútiaci moment (Nm/ot.): 400/1500-2750
Maximálna rýchlosť (km/h): 234
Zrýchlenie 0 – 100 km/h (s): 7.5
Spotreba kombinovaná WLTP (l/100 km): 5,7-6,2
Dĺžka/šírka/výška (mm): 5060/1900/1515
Rázvor náprav (mm): 2995
Objem batožinového priestoru (l): 570
Objem palivovej nádrže (l): 66
Pohotovostná hmotnosť (kg): 1957
Užitočná hmotnosť (kg): 660
Rozmer pneumatík (základ) 225/55 R18
Základná cenníková cena modelu: 63 210 €
Základná cena verzie: 65 860 €


AUTOR: © Zoznam/Ján Hargaš

Komentáre k článku