2024-08-14 10:53:00
Mercedes Triedy G v
Mercedes Triedy G v teréne počas G Experience
Zdroj: Jozef Murárik

FOTO: Skúsil som si Géčko. Aj to elektrické. Zvláda nemožné

Mercedes triedy G je často nenávidený. Nie je to kvôli jeho schopnostiam, ani kvôli výzoru, ale kvôli tomu, že sa stal symbolom.

Mercedes triedy G je často nenávidený. Nie je to kvôli jeho schopnostiam, ani kvôli výzoru, ale kvôli tomu, že sa stal symbolom. Často je to symbol arogancie keď Géčka vidno zaparkované na invalidoch, nie doslovne, ale na ich miestach. Géčko je symbolom moci a nadradenosti, ale nie vždy tomu bolo tak a jeho pôvodná idea je úplne niekde inde. Aby som ozrejmil o čo vlastne ide, prijal som pozvanie na G Experience v rakúskom Grazi.

G Experience je podujatie, ktoré Mercedes organizuje v špecializovanom priestore pri letisku. Už to nie je na hore Schöckl, pretože tá je celkom vyťažená testovaním a každý deň, ktorý si ukrojili zákazníci nemohlo prebiehať skúšanie vozidiel. A ak budem kritický, možno som si to užil minimálne rovnako ako keby to bolo na pôvodnej hore. Veď ju, koniec koncov, bolo vidno priamo z areálu. A naviac som si mohol vychutnať štart stíhačiek a nákladných vojenských lietadiel priamo popri akcii. Celé podujatie je rozdelené do štyroch častí, poďme na to!

Zdroj: Jozef Murárik

Prvá časť: Tortúra elektromobilu

Prvým dielikom v skladačke podujatia je, v mojom prípade, jazda s elektrickou triedu G. G580 with EQ Technologies je najväčšia novinka v celom portfóliu. Má teoretický dojazd 473 km, ale rozhodne nie v tomto teréne. V tomto teréne jednoducho spotrebúva viac. O náročnosti skúšok hovorí fakt, že autu svieti na počítadle spotreby hodnota presahujúca šesťdesiatku. To sa vám v Auparku na parkovisku nestane.

Rozdiel je badateľný, miesto hrdla nádrže máte konektor, predná maska môže byť špeciálna pre EQ, ale nemusí. Takisto nemusíte mať na kufri koleso, môžete mať pre miesto neho batôžtek. Keď to vtedy vyzerá ako bodybuilder s takým malým ruksakom požičaným od netere zo škôlky.

Ale dosť srandy, G na elektrickú energiu je ešte lepšie v brodivosti ako klasické. Zvláda až 850 mm, čo je o 150 mm viac. Ja som si pri brode skúsil ale iba 30 cm. Čo je dôležitejšie, mohol som si vyskúšať aj otáčanie na mieste a vylepšenie zatáčania s pribrzďovaním vnútorného zadného kolesa. Neodporúča sa v podmienkach so spevnenými podkladmi, ale viem si predstaviť, že nájazd do Centralu by bol s touto funkciou omnoho jednoduchší.

Skúšky zahŕňajú terénne prejazdy, výjazdy na kopci, jednoducho Géčko na elektrickú energiu nešetríme. Veď je rovnocenný zástupca modelovej ponuky. Má všetky parametre, ktorými disponujú aj ostatné verzie a dovolím si povedať, že vďaka zníženému ťažisku môže mať o niečo lepšie hodnoty náklonu.

Zdroj: Jozef Murárik

Druhá časť: Lesníci majú radosť

Presadám do spaľovacieho modelu. Beriem si posledný so zelenou matnou farbou. Ideme do lesa, ktorý je postavený špeciálne kvôli tomuto podujatiu. Jazda pomedzi stromy takmer krokom na redukovanom prevode je celkom zábava a učím sa aj správne používať uzávierky diferenciálu. Tie chcete používať iba na nespevnených plochách, znova, lebo inak bude mať servis radosť.

Vchádzame aj do brodu, tentoraz má maximálnych 70 cm, ktoré dokážu spaľovacie verzie. Aby som nezabudol, sedím v novom 6-valcovom G500. Čítate správne, osemvalec je už vyhradený iba pre prevedenie AMG. Akosi mi to nevadí, G500 týmto ťahom získava výraznú kultúru chodu a iný, trochu vyšší tón zvuku. Mne sa páči a zjavne by som uprednostnil G500 pred G450d, aj keď to prešlo tiež zmenami a je rovnako vynikajúcim zástupcom legendárneho modelu.

Zdroj: Jozef Murárik

Tretia časť: Kam až vyštverá?

Po obednej pauze prichádza niečo ďalšie. Ideme sa štverať na kopce, schádzať z kopcov a skúšať limity auta. Áno, hovorím limity, ale približujeme sa k nim len veľmi ďaleko. Maximálne stúpanie má 80%. Viac nás čaká neskôr. Hovorím nás, čiže štvoricu, ktorá si rozdeľuje 4 autá. Inštruktor v jednom momente kričí Full Gas pri jazde hore kopcom. Rešpektujem inštrukcie a na vrchole s G500 jemne vyskakujem. Je to veľmi zvláštny pocit, ale auto to bez akýchkoľvek problémov zvláda.

G je stále postavené na rámovom podvozku a Mercedesu sa podarili odstrániť všetky negatíva spojené s touto stavbou vozidiel. Niekedy je mi, pri tejto tortúre, auta až ľúto. Najmä keď zastavím v šialenom klesaní a začínam cúvať. Áno, musím mať zapnutú uzávierku stredového diferenciálu a aj zadného, aby som sa vôbec zo šlamastiky dostal. Podobne je to aj pri zjazde z trasy simulujúcej priamo kopec Schöckl týčiaci sa v pozadí. To najťažšie pre mňa prichádza pri náklone. Dostávam sa na nejakých 34°, čo je rozhodne ešte 1° pod schopnosťami autá, ale mám celkom strach z prevrátenia. Jasné, je iracionálny, auto to zvláda, ale podvedomie hovorí niečo iné a ukazuje výstražný prst. Paradoxne rovnaký náklon zvládam lepšie ak som na vrchnej strane auta. Takže priepasť doprava je OK, doľava až tak nie. Pre auto je to jedno, ale mne ako vodičovi to jedno určite nie je.

Zdroj: Jozef Murárik

Štvrtá časť: Výkony mu nie sú cudzie

Finálna časť, ktorá mi zostáva zo dňa je performance skúška. Áno, slalom som už robil aj na G580 with EQ Technologies, ale na G63 s logom AMG je to predsa len o niečom inom. Je to o prudkom zaobchádzaní, o správnom nastavení a aj o správnych pneumatikách. Mám pocit, že Pirelli držia na mokrej ceste lepšie ako Goodyear, ale sú vynikajúce.

Prvý skúšam slalom, postupne zvyšuje tempo, dostávam sa na jazdu cez sekciu kužely rýchlosťou 80 km/h. Géčko so športovým nastavením a aktívnymi podvozkovými prvkami drží priam neskutočne. Až takéto dobré jazdné vlastnosti som od tehlového vozidla nečakal. Ďalším zaujímavým testom je vyhýbací manéver. Znova začíname pomaly, ale niečo podobné losiemu testu zvládam v rýchlosti 80 km/h. Znova. Odtrhová plocha mi napovedá o rýchlych reakciách vozidla a na terase zrýchlenia zvládam stovku do 4,5 sekundy podľa vstavaného merača. G63 je až nereálne schopné na ceste!

Zdroj: Jozef Murárik

Bonus: Ideme na 100%

Už som myslel, že to je všetko, ale nie. Inštruktori G Experience si pripravili ešte jednu zaujímavosť. Je ňou stúpanie do stopercentného kopca, čiže toho s uhlom 45°. Je precízne vytvorený oceľovou rampou. Stúpanie až také zvláštne rozhodne nie je. Zvláštne nie je ani stúpanie po schodoch, ktoré sa hodí pri zápchach v Bratislave, ale klesanie už nie je pre každého. Myslel som, že týmto končíme, ale návrat do lesa som si tiež nenechal ujsť. Na aute, s ktorým som absolvoval kopcovú časť, tú tretiu, som ako spolujazdec šiel naspäť na lesné skratky. Ja som tam šiel 20, teraz nás inštruktor vezie zruba 90 pomedzi stromy, skáče na horizontoch a ja mám taký divný strach spojený s extrémnym prívalom adrenalínu. Auto to zvláda, jediné, čo to nezvláda sú držiaky monitorov. Ak si nastavíte monitor na zadnej strane operadiel do určitej polohy, tak po pristáti bude jemne sklopený. Vlastne, kto si kupuje zadné monitory do auta? V Maybachu to ešte chápem, ale v Géčku?

Čo mi vlastne podujatie G Experience dalo? Dalo mi odpoveď prečo je auto tak odolné, prečo je Géčko také extrémne a hlavne mi to vnuklo jedinú myšlienku. Aj napriek zlej povesti u nás je trieda G absolútne vymakané auto, ktoré zvláda viac ako vodič. A potrebuje ho mať každý. Len o tom ešte nevie.


AUTOR: © Zoznam/Jozef Murárik

Komentáre k článku